5 jarige palomino en 13 jarige zwarte @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

5 jarige palomino en 13 jarige zwarte @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:37

Ik heb vorige week een topic geopend op haw van jemila.
Dat was dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1160894.
Ik kreeg daar de tip om naar een ander grotere inch maat zadel te gaan uitkijken. Daar zijn we ook mee bezig. Wel let ik er nu heel erg op dat ik in het midden van het zadel blijf zitten. Ook liep ze in het vorige topic veel op de voohand en kreeg ik de tip om de teugels wat korter te pakken en me handen niet zo breed en laag te zetten maar netjes boven en voor me zadel te houden.
Ik heb geprobeerd om aan alle tips te denken tijdens het rijden. Ik vind het heel moeilijk om rechtop te blijven zitten als zij loopt te zoeken naar mijn hand ik wil dan met mijn bovenlichaam mee naar voren gaan waardoor mijn benen weer te er naar achteren gaan. Dat valt me heel erg op op deze foto's. En daar moet ik echt aan denken. Denk dat het ook veel scheelt als ik netjes recht vooruit blijf kijken.

1 Afbeelding
2 Afbeelding
3 Afbeelding
4 Afbeelding
5 Afbeelding
6 Afbeelding

Ik heb nu ook voor het eerst rijfoto's van mijn andere merrie.
Zij is een 13 jarige wielkopolski merrie die ik nu 5 maanden heb. Ze is echt super braaf ik kan met haar alleen naar buiten. Met haar les ik ook op de klasieke en centered riding manier.
Bij haar gaat het allemaal wat moeizaam. Zodra je de teugels op pakt krult ze zich helemaal op en bouwt ze heel veel spanning op.
Wat voor beide niet fijn is. Bij haa proberen we ook weer eerst te laten ontspannen. En dat blijkt al een hele opgave te zijn.
Aanstaande donderdag komt ook de fysio die haar ook zal behandelen. Hoop dat dat al veel gaat schelen. Genoeg gepraat hier de rest van de foto's.

7 Afbeelding
8 Afbeelding
9 Afbeelding
10 Afbeelding
11 Afbeelding
12 Afbeelding
13 Afbeelding
14 Afbeelding
15 Afbeelding

Voor de gene die goed opgelet heeft. De foto's van Jemila zijn afgelopen zaterdag gemaakt. En de foto's van Ikona zijn gisteren gemaakt.

Ik zou het weer leuk vinden als jullie nog tips en opbouwend commentaar hebben.

kelly_anki

Re: 5 jarige palomino en 13 jarige zwarte @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:13

Leuke paardjes!!:D
ik heb nog een 16,5 inch veelzijdigheidszadel liggen van Euroriding die ik graag weg wil doen.

maar probeer wat meer naar achter te gaan zitten, want je hangt wat naar voor en dan kan het paardje zich wat meer geven van achter.
Heb ik ook last van(A)

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:24

Misschien je hakken iets meer uitdrukken en iets meer naar achter zitten. verder super!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:42

De laatste foto ziet er al veel fijner uit met Mila he! Daar gaat ze echt een beetje zakken. Op de andere foto's loopt ze nog vrij erg met haar hoofd vooruit dus probeer er toch wat meer aan te rijden zodat ze gaat zakken, ze kan het wel! :D

Ikona is ook een leuk paard zeg, op foto 3 lijkt ze echt lekker ontspannen! :D Ga zo door dan komt het wel goed!

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:49

Je moet kijken in de rij richting dan ga je vanzelf beter zitten, niet steeds naar je paard kijken..

je hebt wel leuke paardjes..

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:00

Probeer je handen te dragen. Je kunt beter de teugels ietsjes strakker pakken zodat je handen ook iets meer naar voren gaan, want je hebt ze nu naast de schoft en ze zijn wat te lang
Heb je trouwens al veel geld gevonden??? (Doe ik ook altijd hoor, maar probeer naar voren te kijken)
Verder ziet het er goed uit en mooie paardjes zijn het!

Shiirleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:05

probeer je handen te dragen en je teugels zouden ook nog wel wat korter mogen. Hakken uitdrukken en soms leg je je been wel ver naar achteren probeer ze goed lang te houden. Voor de rest vooruit kijken ;)

en leuke paardjes!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:08

als je je beugels een gaatje korter zou doen, zou dat al niet veel schelen in je houding?
ik weet het ook niet hoor maar ze lijken erg lang...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:28

Een gaatje korter gaan zitten ga ik morgen eens proberen.
Ik merk dat als ik serieus aan het rijden ben en geconcentreerd dat ik automatisch naar beneden ga kijken. Gewoon om te kijken of ze al zakt. Ik heb het gevoel nog niet helemaal ontwikkeld. Dankjewel voor alle tips en commentaar tot nu toe. Kan ik daar morgen weer mee aan de slag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:30

Om eerlijk te zijn heb ik weleens betere rijfoto's gezien van jou en Mila, ze loopt erg uit elkaar en op de voorhand. Ook jij duikelt naar voren in je houding.

Heeft dit te maken met je 'nieuwe' manier van rijden?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:39

Ik moet inderdaad meer recht opzitten. De bedoeling is dat ze net zo gaat lopen als de zwarte op foto 9 en 12. Maar zei duikt dan inderdaad meteen op de voorhand. Ik probeer nu zo te beginnen. Als ze dan los en ontspannen is pak ik der op. Maar ze vind het heel moeilijk om nageeflijk te lopen ze snapt het nog niet helemaal en is nog zoekende.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:18

leuke ponys!
idd, niet zo naar voren hangen..

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:11

Zorg dat je je schouders netjes naar achter houdt.
Je krult zegmaar vanaf de schouderbladen naar boven helemaal naar voor, net of je zelf aan de teugel wilt :Y) .
Voor het gevoel; probeer eens een keer aan de longe (of zonder net hoe stoer je bent haha) om met je ogen dicht te rijden!
Dan ga je echt op je gevoel rijden, en voel je sneller fouten die je maakt.
En echt probeer recht te zitten, hoe meer jij je naar voren laat plaatsen, hoe meer ze op de voorhand kunnen duiken. Wat je ook wel redelijk duidelijk ziet op de foto's.
Zogauw je ze op het achterbeen hebt zul je de aanleuning ook beter voor elkaar krijgen.
Succes ermee!

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:28

leuke paardjes
op die donkere paard vind ik je beter zitten dan die palomino. en voor je kijken :p

groetjes

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:39

Leuke paardjes ja ;)
ik vind het palominotje zich er een beetje uitdrukken, probeer goed met je benen te rijden en minder met je handen :))
en inderdaad je hakken uitdrukken !

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:53

Met mijn handen doe ik al erg weinig. Het enige wat ik probeer is als ze een beetje omhoog komen een halve ophouding maken op twee teugels en dit aanvullen met mijn been.
Vanmiddag ga ik weer even hobbelen. Doe ik me beugels een gaatje korter en ga ik er weer opletten dat ik rectop blijf zitten benen onder me handen rechtop en boven de schoft en boor me uitkijken. Hele waslijst maar ga het weer proberen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:40

ik vind die zwarte leuker bij je passen
en dat ziet ook ontspannender uit

mischien moet jij ook nog dat gevoel krijgen om je paarden nageefelijk te kunnen rijdenhet hele paardrijden is een gevoel
en daar moet je voor open staan dat is best moeilijk hoor ;)

mischien een tip kijk naar de puntjes van de oren van je paard dan kijk je al wat minder naar onder
kijk waar je heen rijd en inspecteer je hele omgeving houd je niet bezig met de voorkant
en houd gewoon contact en dan lekker voorwaarts rijden en om je heen kijken
dan ga je vanzelf dat gevoel krijgen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:05

Ja klopt ik heb heel het gevoel nog niet. En daarbij kijk ik dan naar beneden of er al iets gebeurd. Ik ben zelf niet heel erg met de voorkant bezig ik vind het veel belangrijker dat ze ontspannen lopen. En of ze dan een beetje willen zakken. Ik vind de tip van naar de oren kijken een hele goede. Die ga ik proberen.

De palomino heb ik al 2 jaar. De zwarte heb ik 5 maanden geleden gekocht om nog veel van te kunnen leren. De knopjes van de L zitten erop en er is een begin gemaakt met de M oefeningen. Alleen wil zei dus niet fijn ontspannen lopen. Zodra je de teugels op maat pakt krult ze der nek helemaal op. Ziet er mooi uit voor het plaatje maar het is alles behalve ontspannen.

partouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:17

inderdaad, zoals je zegt; teugels korter houden.
Help bij mij beter zonder handschoenen (vanwege het schuiven)
Misschien een tip voor de volgende keer om te kijken of te helpt zonder handschoenen;)

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:24

Ik zal proberen niet hetzelfde als iedereen te zeggen, maar ik heb nog iets voor als je meer aan de teugel wilt rijden, want dat blijkt wel een beetje uit dit gesprek.
Houdt je paarden goed voorwaarts met je benen en blijf druk houden op je teugels, zorg dat je handen recht op zijn en het vuisten lijken. -vage omschrijven maar zo zie ik het xD-
ook mogen je handen wat meer naar voren, houdt wel contact, dus korter eigenlijk maar dat is al eerder gezegt. Kortom goed voorwaarts en voorwaarts door blijven lopen dan eigenlijk druk op de teugels
Vaak als je dit aanzet in de bocht gaat ze nog wat makkelijker.

Dikke Kusjj.
ps dit is wat ik heb geleerd van mijn instructrice en het werkt bij mij!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:09

Ik ben nog niet echt bezig met nageeflijk rijden. Ik zou het fijn vinden als de basis goed voor mekaar is en ze het zelf aanbiedt. Ik zie dat als een beloning dat ik goed op weg ben.

Ik heb gister jullie tips opgevolgd. En ben wel een betje trots op mezelf. Ik heb me beugels een gaatje korter gedaan (had ik veel eerder moeten doen). Ik zat weer netjes midden in het zadel. Me balans was terug. En me beenligging was beter. Ik merkte wel heel erg dat als ik been gaf en ze niet reageerde dat ik voorover dook en vervolgens zij op de voorhand ging lopen. Ik heb dan ook been geen reactie klein tikje. En toen was het bij haar weer duidelijk. En ik beelf netjes rechtop zitten. Ik heb er wel had aan moeten denken dat ik mijn handen rechtop hield en me teugels op maat. Ik laat ze onbewust toch langer worden. En dan zet ik me handen weer laag en breed.
De eerste 20 min liep ze heel erg met der neus vooruit. Ik heb dat even zo gelaten omdat ik eerst me houding beter wilde hebben. en toen ook veel overgangen gaan rijden en actief aan me been gehouden. En de laatste 10 min zocht ze toc zelf mijn hand op. En was ontspannen op het bitje aan het kauwen.
Ik ben hier alweer heel tevreden mee. En we blijven hier mee oefenen.
Van het weekend komen er weer nieuwe foto's.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:49

Mooie paardjes :)

Over je houding is al genoeg gezegd, leuk om te lezen dat je de tips meteen toegepast heb.

Je ziet op de foto's heel goed dat je aan het los rijden bent en dat ze beiden na een poosje netjes naar beneden zakken met het hoofd, dat vind ik wel leuk om te zien.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:41

Ik vind bokt helemaal geweldig. Ik plaats ook foto's om tips en commentaart krijgen waar ik wat mee kan. En ik probeer het ook allemaal uit.
Ik heb vandaag ontdekt dat ik ze het eerste halfuur gewoon moet laten lopen. Veel overgangen rijden, voltes enz en zo veel mogelijk van de mond afblijven (licht contact teugeltje) na dat halfuurtje gaan ze zelf op het bitje knabbelen en komen ze nageeflijk. En daar heb ik niks voor hoeven doen. Dat is wel een heel fijn gevoel.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:30

Zoals ik in het vorige topic al aangaf moet je gewoon net wat handiger worden in de manier van rijden. Dus vragen of ze zakken, maar ook gelijk toe staan, zodat ze ook kunnen zakken. Hier moet je gewoon wat sneller in worden. Zodra dit wat makkelijk gaat komt die achterhand ook wel goed. Maar met de hulp van Lisette komt dat wel goed.