5 jarige palomino merrie @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

5 jarige palomino merrie @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:07

Even een beetje achtergrond informatie.

Ik heb haar gekocht toen ze 3 jaar was. Ze was toen alleen zadelmak.
Ik ben begonnen met longeren en heb dit steeds verder uitgebreid. Ik reed altijd met een lang teugeltje met nauwelijks druk. Ze reageert dan ook heel goed op je zit en been hulpen. Ik heb daar nu echt profijt van. Ik heb in die 2 jaar bij verschillende mensen gelest maar die rijstijl sprak mij niet zo aan.

Ik les nu bij iemand die op klassieke manier en centered riding les geeft en ook veel aan loswerken (freestyle) doet. Deze manier van rijden spreekt mij heel erg aan. Ik vind het heel vriendelijk en heb het idee dat ik echt aan het samenwerken ben met mijn paard.

Als ik een niveau moet noemen zitten we nu ongeveer op B niveau. Maar ik vind ons nog lang niet klaar voor de wedstrijden. Ik vind het belangrijkste voor nu dat ze lekker ontspannen loopt en we er samen lol in hebben.

Punten waar ik zelf op moet letten is dat ik achterover op mijn kont blijf zitten. Ze volgt al heel fijn me hand. Maar ik ga dan ook mee naar voren zitten.
Dat ik me handen rechtop hou en me tenen naar binnen en voor me uitkijken.

Ik hoop dat jullie positieve kritiek hebben waar ik echt wat mee kan. Zodat het rijden nog leuker en fijner word voor ons allebei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Knappe poownie

Dit waren ze weer.

Vesceron

Re: 5 jarige palomino merrie @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:17

leuk paard!!
Inderdaad wel wat je zelf zegt, op je kont zitten en niet naar beneden kijken maar voor je :)
Verder vind ik hem nog erg op de voorhand, weet niet of dat nog de bedoeling was? Maar hij valt nog behoorlijk uitelkaar zo en zou je hem wat meer op moeten pakken, je tenen vind ik trouwens meevallen maar je hakken zou je wel iets meer naar beneden mogen uittrappen!
Succes verder jullie zijn een leuke combi!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:27

Ja klopt ze loopt erg op de voorhand. Het is wel minder dan het geweest is.
Ik ben in de les voornamelijk bezig met lang en laag rijden naar de ontspanning toe. En vanuit daar willen we kleine stukjes oppakken. Maar altijd eindigen in lang en laag omdat ze daar wel fijn ontspannen loopt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:56

Je moet mijns inziens goed erop letten dat je niet te ver achter in je zadel gaat zitten. Vlak achter het zadel is het vaak erg gevoelig, en als je dan achterin landt met lichtrijden, komt daar meer druk op, en gaat ze vanzelf de rug wegdrukken om aan de pijn te ontsnappen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:01

Is dit misschien een teken dat het zadel voor mij en mijn paard geen goede combi is?
Het zadel past goed op haar. Maar ik merk zelf dat ik er niet helemaal fijn op zit. Raak soms ook uit balans.
Ik heb dit zadel ook op mijn andere paardje. En dan heb ik nergens last van.

Ben iniedergeval al erg blij met jullie reactie. Meerdere ogen zien meer als 1 paar ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:06

Ik heb het idee dat het voor jou ietwat aan de kleine kant is. Wat is de inchmaat? Voor een normale hollande dame is 17,5 goed, maar ben je iets steviger is 18 de goede maat. Op de 9e foto kun je goed zien dat er weinig ruimte meer over is achter je billen. Bij een voor jou passend zadel hoort daar een handbreedte plat achter te kunnen liggen. Voor je paard maakt 17,5 of 18 inch weinig uit, maar zelf kun je er veel lekkerder in zitten. Schuiven is niet goed.

Het kan zijn dat je minder goed in balans zit omdat je paard ook minder in balans is. Ik ben het met Vesceron eens dat ze iets meer opgepakt mag worden, ze hoeft dan niet perse in de krul of zo, maar wel meer aangespannen. Zoals het er nu naar uitziet, zal ze geen spieren kweken en kan de balans ook maar spaarzaam verbeterd worden!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:28

de inch maat heeft ook te maken met de lengte van je benen
bij 17 inch zie je al vaak dat langere mensen al gauw met hun knieën op de wrong zitten of zelfs al erover

een goed passend zadel is al het halve werk van het rijden hier ga je al erg veel problemen mee uit de weg.

ik vind het trouwens een erg leuke pony

verder je handen niet zo breed en laag zetten

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:50

Het paard loopt heel erg uit elkaar en ze mag nog veel lager zie nu alleen een paard die zijn neus voren steekt en helemaal op de voorhand wandeld.
Ook je handen geven geen fijn beeld houd ze netjes bij elkaar en rijd met je been naar de hand toe.
Probeer ook je hakken meer uit te drukken en achterover te zitten door dat jij ook nog mee naar voren zit is het nog makkelijker voor haar om op de voorhand te gaan lopen.
Ga trots op je paard zitten want dat heeft die verdiend leuk paard om te zien!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:05

Ik heb haar vandaag eindelijk in het echt zien lopen en dat vind ik niet echt te vergelijken met deze foto's. Hier valt ze uit elkaar en op de voorhand inderdaad maar dat viel met rijden vandaag reuze mee en aan het einde toen ze wat losser was ging ze echt lekker lopen he! :D Jullie komen er wel, ze moet het gewoon nog allemaal een beetje leren en jij mag af en toe best wat meer durven doen. ;)

Ben benieuwd of het over een tijdje beter gaat, ook met je lessen! :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:50

@kleinvosje Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet hoeveel inch het zadel is. Het is een 17 of 17.5 inch. Ik heb zelf broekmaat 38.
Misschien dan toch langzaam aan gaan kijken voor een ander zadel (eerst even sparen ;) )

@Onley In de les zijn we voornamelijk bezig om der neus op de grond te krijgen. Dit gaat eigenlijk best goed. Niet zo heel duidelijk te zien op de foto's. Van mijn instructrice mag ik dan mijn handen wat breed zetten als ze weer omhoog komt met der neus. Omdat de teugels dan zo lang zijn en je met je handen breed eerder contact hebt met de mond. Moet ik weer een kneepje geven en komt ze weer omlaag.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat ik op deze foto's altijd mijn handen breed heb staan en dat is ook niet de bedoeling.

@schaapje18 Ik moet in de les op deze manier beginnen. Eerst proberen lang en laag te rijden en dan der dan wat meer nageeflijker vragen. Wat ze heel erg moeilijk vind dat snapt ze nog niet helemaal.
Vind jij het beter om der niet meer zo te rijden en meer bij elkaar proberen te rijden? Of hier mee door gaan wat ik nu doe maar dan proberen meer der neus naar de grond te krijgen?

@IceEva ik ben inderdaad nog wat te voorzichtig met rijden. Ik ben al gauw bang dat ik te veel in de mond zit of de verkeerde hulpen geef zodat ze me helemaal niet meer begrijpt. Maar vond het heel leuk dat je vandaag even meegekeken hebt. Heb ik weer wat tips om het nog meer te verbeteren :D
Ik wil volgend weekend weer gaan lessen ik kijk daar ook weer erg naar uit.

Mijn handen zien er inderdaad dramatisch uit. Het lijkt ook dat ik mijn handen vast zet. Maar dat is niet zo. Als ik druk geef op beide teugels kantel ik mijn hand omdat eigenlijk de teugels te lang zijn en ik anders geen contact maak met haar mond. Dat is ook weer de reden dat ik mijn handen zo breed zet.
Toch maar teugels korter en handjes rechtop houden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:54

Als het 17 inch is, zou ik inderdaad gaan kijken naar een ander zadel. Ik heb maat 36 en heb een 18 inch dressuur, dat zit prima, had ook 17,5 gekunt. Dus met maat 38 een 18 inch moet goed zijn! Laat een goede zadelpasser eens langskomen, die hebben vaak ook wel goede tweedehands zadels via inruil verkregen, en kan dan goed kijken wat voor jou goed is, en ook nog eens voor je paardje!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:02

In het zweetblad staat ook niks gedrukt. Ik weet alleen dat het een equinefit zadel is. Weet hier ook een winkel met veel demozadels dat is ook wel interesant.
Maar moet eerst even sparen voor een nieuw zadel.
Maar ben wel heel blij dat er echt mee gedacht word.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:39

Tuurlijk, daar zijn we toch voor ;-) Gaat vast goedkomen!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:11

Heee felic!

ik kom ook wel een keertje kijken naar je paardje als ik in de buurt ben ben toch wel benieuwd :)

vind deze veel beter bij je passen dan je vorige paardjes !

wat al gezegt was ,je houding,lekker aan werken komt goed,als dat onder de knie is zul je zien dat je paardje vanzelf lekkerder loopt :)

vindt het er iig erg ontspannen uitzien! zou iets meer impuls rijden,als die achterhand goed is kan ze weer wat meer gaan zakken en kun je er beter aan gaan rijden ,komt wel goed :)

xxdo

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:28

Probeer haar inderdaad iets korter te pakken en de achterhand wat aktiever te krijgen zodat ze minder op de voorhand komt.
Zoals ze nu loopt kan ze achter niet aktiever worden want dat gaat ze namelijk op d'r b**. Onthoud dat ontspanning belangrijk is, maar het moet wel van achter naar voren komen, nu loopt ze weliswaar heel lekker ontspannen maar gewerkt heeft ze niet. :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 20:48

Gister heeft IceEva me geholpen met rijden. Dat ging al veel beter. Ik vind het zelf heel moeilijk om iets nieuws te proberen zonder dat iemand aanwijzingen geeft. Ik ben al gauw bang dat ik het verkeerd doe en me paardje verpest.
Ik probeer nu toch de teugels wat korter en me handen boven me zadel te houden. En netes rechtop. Zodra ik voel dat ze weer wat gespannen word laat k me teugels weer vieren en loopt ze dan weer ontspannen probeer ik ze weer op te pakken.
Ik hoop dat mijn vriend van het weekend weer foto's wil maken. En plaats ik die ook weer.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:53

Heey! Les je nu bij Lisette? Dat je teugels wat langer zijn tijdens het loswerken maakt niets uit, maar probeer wel iets vlugger te zijn in je handen. Dus niet alleen vragen om te zakken, maar ook gelijk toegeven zodat ze de kans krijgt om te zakken met haar hals en je haar direct haar achterhand kunt activeren!

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:00

wat een leuke combinatie :)
ziet er leuk uit

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:04

Ja klopt ik les nu bij lizette. En het spreekt mij heel erg aan. Ze is heel enthousiast. Ze legt dingen heel goed en begrijpelijk uit. Alles gaat op een paardvriendelijke manier. Je leert echt samen te werken met je paard. Ik merk nu ook aan mezelf dat ik veel ontspannender ben. Veel meer plezier er in heb. En niet meer gfocust ben op het perfecte plaatje. Dat had ik eerst heel erg. En kon dan ook flink ppist worden op mezelf dat het me niet lukte.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:06

Heee Feli!

Wat leuk fototjes van mila!
Ziet er wel lekker uit hoor zo, gewoon lekker relaxed komt het over. Omdat t HAW is, trap die hakken uit :D!

Ik kom snel weer is kijken!!! :D

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:20

Erg leuk beestje!
Punten geef je zelf al inderdaad!
Heel veel mensen trekken hun paard naar beneden, dat is inderdaad niet de bedoeling! En inderdaad, eerst samen 1, samen werken en dan pas de sport in!
Ben het helemaal met je eens :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:20

Misschien zou een ander zadel voor jou handig zijn ja, voor het paardje ligt het prima lijkt het.

Ik zie persoonlijk liever iets kortere teugels, soms hangen ze in boogjes.. Waardoor je paard wat uit elkaar valt. Imo kun je beter altijd licht contact houden, maar ik weet verder niet veel van de stijl waarmee jij rijd dus kan er verder ook geen commentaar op geven! Fijn in elk geval dat jij verbetering ziet! :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 12:34

Ik ben al druk bezig met een ander zadel.
Ik heb altijd met veel plezier op dit zadel gereden. het past ook goed op mijn paarden word elk halfjaar gecontroleerd. Alleen de laatste paar maanden raakte ik steeds uit balans. En reed ik mezelf open. Ik had alleen nooit de link gelegd van zadel te klein ik problemen. Maar zocht het steeds bij mij zelf.

Ik vind het zelf een mooie methode ik moet het alleen nog onder de knie krijgen. Het is wel de bedoeling dat je altijd contact houdt met de mond. Maar ook meer teugel geeft als het paard teugel vraagt om meer te zakken met zijn hoofd. En dat gevoel heb ik nog niet wanneer ik teugels moet laten vieren en ontspannen en wanneer ik weer een kneepje moet geven op twee teugels om der weer te laten zakken met der hoofd halshouding.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:40

Oke ja je kunt altijd een ander zadel proberen, dan weet je zeker dat het of aan jou ligt of aan het zadel.. :j even uittesten..

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:53

Hé feli! dat is lang geleden dat ik jou&mila heb gezien!

Wat betreft je zadel: dat is volgens mij gewoon 17,5" (tenminste, mijn bolle billetjes hebben dat nodig en die passen er ook in he ;) ) Jijzelf hebt ook absoluut geen 18"nodig, zeker niet bij dit zadel. Ik vind dat hij bij mila verder naar voren ligt dan bij ikona, moet je even op letten als je weer op koontje rijd of je er dan ook last van hebt! :j Overigens: er zijn héél veel mensen die zich makkelijk openrijden, daarvoor heb je zelkussentjes en bontjesvoor over je zadel :D (hoeft niet per definitie meteen aan je zadel te liggen :(:) )

Misschien helpt het ook als je je handen iets meer draagt, nu is je zwaartepunt op het zadel volkomen anders (je zit ook niet rechtop), misschien dat zoiets simpels al zou helpen? nu zit je ietwat achter de beweging aan heb ik het idee

(zo dat was het verplichte commentaar O:) )
Ik kom binnenkort weer eens kijken hoor, weet wel wat voor lastpak mila soms kan zijn (ja, na 1 keer al _O- ) - hoe lief ze het ook bedoelt! ben ook erg benieuwd hoe het met koontje gaat, we moeten snel weer bijkletsen hoor ;)