Fries Jannes (v. Jillis) tijdens de les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Fries Jannes (v. Jillis) tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:58

Als fanatiek bokker en bemoeial kan ik natuurlijk niet achter blijven. Hier is Jannes! Hij is nu 1,5 jaar onder het zadel. Jannes is 6 en een half jaar oud. Zijn vader is de geweldige Jillis 301 en de vader van zijn moeder is Nammen.
Op onderstaande foto's hadden we (groeps)les. Ik ben nu vooral bezig met het versterken van de achterhand dmv veel overgangen, het lopen op eigen benen (evenwicht) en de zijwaartse gangen in stap. Jannes zelf heeft niet zo veel moeilijke puntjes, soms is hij dwars maar verder pakt hij braaf beetje bij beetje alles op. Zelf heb ik nog wel wat te werken aan mijn houden. Ik ben gauw geneigd wat naar voren te komen met mijn bovenlichaam en ik heb snel wat te veel spanning in mijn lijf wat mijn zit ook niet echt ten goede komt. Daarom doe ik alles rustig aan en stap voor stap, zodat als het even niet gaat ik even een stapje terug doe om de rust er weer in te brengen.
Als alles goed verloopt wil ik in Januari proberen te starten (rustig aan) Alle tips zijn welkom wat betreft waar ik op moet letten en dan met name voor de wedstrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stippel__

Re: Fries Jannes (v. Jillis) tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:41

Jammer, niet echt duidelijke foto`s van volgens mij een best leuk paard!
Blijf goed rechtop zitten, schouders naar achter, maar dat geef je zelf ook al aan.
Verder mag Jannes er best wat verder door heen met zn neusje, hij hangt nu een beetje tegen de loodlijn aan, vooral op foto 1 en 6.
Succes en veel plezier nog samen!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:22

dank voor je commentaar. Ik zal binnenkort betere foto's maken want je hebt gelijk, het is wat onduidelijk.
die neus er doorheen klopt, hij gaat echter gauw 'te veel' zakken en rond maken, vandaar dat ik wat bezig ben met hem er wat meer uit te rijden en een goede middenweg te vinden.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 05:43

Ik heb ook een Jillis-zoon :D
Hij mag er indd wat meer doorheen met zijn neusje en zoals je er al mee bezig bent, de achterhand mag wat actiever.

Verder veel succes!

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:31

Blijf goed rechtop zitten, schouders naar achter, maar dat geef je zelf ook al aan.
Verder mag Jannes er best wat verder door heen met zn neusje, hij hangt nu een beetje tegen de loodlijn aan, vooral op foto 1 en 6.
Als je hem iets diepr laat lpoen geeft het een iets ontspannender beeld ;)

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:33

volgens mij hoort dit niet bij horses at work :D

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 22:03

Hoezo niet?

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:35

xxxkatyxxx schreef:
Als je hem iets diepr laat lpoen geeft het een iets ontspannender beeld ;)

Sorry hoor, even totaal off topic, maar waarom kopieer je mijn bericht? :?

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:42

Ik vind het prettig om te zien, een paard dat op lengte gereden wordt, juist op foto 1 en 6, haha.

Calibra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:47

Mooi beeld al vind ik :)
En beter het neusje wat meer eruit dan te diep lopen, zeker als hij daar al de neiging toe heeft ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:03

Op de foto's 2 en 4 heb ik het idee dat je niet helemaal recht boven je paard zit/dat je wat inknikt in je binnenheup.
Je beenligging vind ik erg lastig te zien door je donkere paard, donker zadel, donkere broek. Het lijkt of je jezelf een beetje uit het zadel duwt met je benen, zou kunnen komen door die spanning waarover je het zelf al had.

Wat de aanleuning betreft ben je erg goed bezig vind ik. Beter de neus eruit dan dat hij te diep gaat. Nu kun je gaan proberen om hem een klein beetje dieper te vragen, als afwisseling. Maar niet dieper dan jij wil. Als hij te diep gaat drijf je even aan en maak je een korte ophouding.
Daarnaast zou ik ook regelmatig een keer proberen of hij je hand naar voren en naar beneden wil volgen. Vraag hem steeds dieper en dieper en blijf daarbij goed drijven zodat hij je hand volgt en geef hem van voren ruimte zodat zijn neus eruit blijft en hij niet achter de loodlijn komt.
Door die 2 dingen af te wisselen met hoe hij op de foto's loopt krijg je meer controle over de hoofd-hals houding van het paard en leert hij dat jij bepaalt waar hij moet lopen.

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:52

Matsje schreef:
Hoezo niet?

Denk het wel hoor...
het is een paard, aan het werk,
waarom dan geen Horse @ Work?

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:09

Aurora, klopt wat jij zegt wat betreft mijn houding. Ik heb het vorige week ook zelf ontdekt! Geen idee hoe het komt maar ik knik een beetje in naar een bepaalde kant. Spanning op de benen klopt inderdaad, ik hoor al jaren dat ik 'op mijn bovenbenen' rij, doorzitten is ook nog altijd niet zo'n succes hier mede door.
De rest ook allemaal bedankt voor het commentaar!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:13

@ Aurora, bedankt nog voor de tip over het laag rijden, had er al wat over gehoord, ga het proberen. Ik moet zeggen dat het hard gaat hoor, ik zie hem wekelijks vooruit gaan in zijn ontwikkeling. Hij pakt het allemaal erg goed op. Ik heb hem nu pas 2,5 maand. Daarvoor reed ik er 1 keer per week op.

Heb je misschien een tip voor die spanning in de benen? Ontspannen waarschijnlijk, maar dat is niet zo makkelijk helaas..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:18

nichtjejury schreef:
Matsje schreef:
Hoezo niet?

Denk het wel hoor...
het is een paard, aan het werk,
waarom dan geen Horse @ Work?

Ja het leek mij ook. Ik had ook gemaild met zo'n moderator over het topic en ze zei niet dat het fout stond.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:05

Voor die spanning in je benen zou je kunnen proberen om tijdens het losstappen, of als je stilstaat eens te proberen om al je spieren te spannen en jezelf dus bewust uit het zadel te drukken. Daarna laat je in 1 keer alle spanning los zodat je ontspannen zit. Je leert je daardoor meer bewust te zijn van welke spieren je allemaal hebt en welke er gespannen zijn als je rijdt.

Probeer in stap goed op je kont te zitten, voel bij elke pas je zitbeenknobbels het zadel raken.

Ik weet niet hoe je er zonder beugels op zit?? Waarschijnlijk ga je of nog veel meer spanning opbouwen en val je eraf, of je ontspant juist min of meer omdat dat de enige manier is dat je nog een beetje fatsoenlijk kan zitten in draf.
Als je zonder beugels beter gaat zitten zou je dat ook kunnen oefenen om het juiste gevoel te pakken te krijgen.

Als dat allemaal niet helpt zou ik een goede instructrice vragen om je paard eens aan de longe te nemen. Knoop in je teugels en en half uur lang alleen maar aan je zit werken.

Als je eenmaal doorhebt hoe je het moet doen is het gewoon een kwestie van jezelf er steeds weer aan herinneren.

Probeer trouwens in je wendingen eens bewust recht boven je paard te blijven zitten, dan zul je merken dat dat ook veel logischer voelt dan dat inknikken.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:52

Dat in stap ga ik oefenen. Het recht zitten gaat al een stuk beter hoor, het was gewoon dat ik het niet wist!
Zonder beugels zit ik in principe prima, span ik juist niet. Raar hè? Hij geeft alleen vrij hoog op dus meestal ben ik wel helemaal geklotst daarna. Maar dat staptruukje ga ik zeker proberen, en wie weet zet ik hem ook nog wel aan de longe met mezelf er op... Thanks voor je tips.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:52

Heel veel suc6 met je mooie paardje.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 10:46

dankje!

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:29

hihi leuke fries :) en inderdaad jammer dat ze zo donker zijn de foto

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 22:50

Ik ga binnenkort proberen betere te maken, ze zijn inderdaad donker. Niet echt handig om dan ook nog een donker paard te hebben!