Jessika [Haflinger] @ dressuur training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ dressuur training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:57

Hey!

Welkom in het topic van mij en Jessika. Jessika (Jess) is een 9 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ze is mijn verzorgpony en ik rij haar sinds 1 september 2008, bijna een jaar dus!
Sinds januari zijn we ook op wedstrijden te zien. De eerste wedstrijden gingen niet zo denderend (veel afleiding, slordigheid van mijn kant etc) maar de winstpunten komen inmiddels binnen. Ik start haar tussen de paarden dus het gaat niet allemaal even makkelijk, we moeten écht laten zien wat we kunnen. Thuis gaat alles erg goed maar op wedstrijd laat Jess nog even merken dat ze een rasechte Haflinger is :')

We trainen op B/L1 niveau en ons laatste topic is van zo'n 2,5 maand geleden:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ training & pas de deux met Amotes
De foto's zijn dit keer gemaakt door Nikki van N_fotografie en ik ben haar erg dankbaar!

Na bijna een jaar fanatiek trainen en dieeten is dan eindelijk te zien dat madam in vorm komt. Ze is heel wat kilo's verloren en dat is goed te zien :)) Ook krijgt ze steeds meer spieren in haar hals, buik en kont :) Er mag nog steeds een hoop af maar het begin is er dan eindelijk!

De laatste paar weken ben ik erg bezig met de aanleuning. Jess heeft heel lang in haar eigen houding gelopen en ik heb dit nooit gecorrigeerd :o Ze wilde nooit m'n hand volgen en halsstrekken was al helemaal onmogelijk ;) Inmiddels durft ze steeds meer te zakken met haar hoofd en ook verschillende halshoudingen aan te nemen als ik dat vraag. Sinds 2 weken ben ik bezig met rechtrichten. Ze is steeds schever geworden omdat ik onbewust meer stelling vroeg rechtsom, dus nu is ze links enorm stijf en loopt ze rechtsom over de schouder weg :')
Als oplossing hou ik nu m'n linkerhand continu wat meer van haar hals af: linksom dus om iets stelling te vragen naar binnen en rechtsom om haar wat rechter te houden. In draf pikt ze dit nu aardig op maar galop linksom is nog hééél erg moeilijk ;)
Op sommige foto's lijkt mijn linkerhand ook heel streng, dit is echter niet zo! Ik hou m'n hand verder van de hals maar trek absoluut niet, ik houd gewoon constante druk en plaats m'n hand ook vaak iets naar voren om haar de ruimte te geven om in te zakken ;)

Galop is altijd haar moeilijkste gang geweest, dit wordt gelukkig wel steeds beter! :) Op deze foto's is ook te zien dat ze steeds sterker wordt en haar achterbeen wordt steeds actiever. Nu de aanleuning nog perfectioneren en dan ben ik erg tevreden :)

Omdat het L1 toch steeds dichterbij komt zijn we veel bezig met het wijken. Ze mag veel meer scharen maar dat is nou niet meteen haar sterkste punt. Ik ben allang blij als ze recht blijft, impuls houdt en reageert op m'n zijwaartse hulp :) Dat gaat steeds beter dus we oefenen gewoon vrolijk verder ;)

Over mijn houding..tja...ik heb sinds een week m'n beugels een gaatje korter omdat ik eerst heel weinig steun had en continu m'n hak optrok. Nu trek ik alleen m'n bovenbenen op :( Dat ik soms wat naar voren zit doe ik bewust: als ik wil dat zij haar hals laat vallen plaats ik m'n handen alleen nog naar voren, dus ik laat m'n teugels (nog) niet vieren. Als zij namelijk na 2 passen haar hoofd omhoog gooit kan ik haar zo makkelijker corrigeren. Soms zijn m'n armen alleen iets te kort en moet ik m'n rug buigen :P We werken wel toe naar het constant laag kunnen lopen maar zij is gewoon nog niet sterk genoeg in die houding om dat lang vol te houden :)

Nou, hier zijn de foto's. Ik zie zelf heel veel verschil met het vorige topic, vooral bij Jess. Bij mij minder maar dat komt dus door de kortere beugels ;) Ik ga ze denk ik toch maar weer een gaatje langer doen :+

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

8) hier lijkt mijn binnenhand dus erg streng, terwijl ik hem alleen iets naar binnenplaats om haar te begeleiden...ik trek dus absoluut niet ;)
Afbeelding

9) :+: zo zakken deed ze eerst nóóit!
Afbeelding

weer lekker galopje

10) :+: Onze middendraf gaat ook steeds meer vooruit :)) Ze blijft lekker nagefelijk en reageert steeds vlotter op m'n been
Afbeelding

11) :~
Afbeelding

12)
Afbeelding

hier zie je goed dat ze rechtsom haar schouder iets wegdrukt door overdreven stelling aan te nemen:
iets laten zakken in stap

jammer van de buitenstelling
fijne draf

13) pasje wijken, nou ben ik zelf een beetje scheef in m'n rug..maar dit is geen excuus :+
Afbeelding

er was even iets spannends te zien, maar ze heeft hier wel lekker achterbeen gebruik!
galop

hier willen we heen!

14) :+:
Afbeelding

15) uitdraven, dit vind ik zelf echt een fijn beeld :+: 1 maand geleden deed ze dit dus niet ;)
Afbeelding

Ik hoop dat jullie net zoveel verbetering zien (in Jess :+) als ik :) Commentaar is van harte welkom, zowel negatief als positief natuurlijk ;)
groetjes!

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:02

Jeuj!! :D
Eerste!! :))

Jullie gaan super vooruit! :j
Je ziet echt dat ze der nekspiertjes goed gaat ontwikkelen!
Klein puntje zoals je zelf al zei, probeer je onderbeen lang te laten, zodat je je knieën niet optrekt.
En probeer je handen mooi te dragen! :j
Ga zo door! :D

Liefs
Laatst bijgewerkt door Elisah1989 op 07-08-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:11

aller eerst hele mooie fotos hoor!!
je beugels mogen inderdaad wel een gaatje langer, je trekt je benen wat op.

je handen wat hoger, je hebt ze best laag.
en je schouders naar achteren.

verder ziet het er heel goed uit hoor!!!!
mooi beestje!

ammiedes

Re: Jessika [Haflinger] @ dressuur training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:36

Jullie gaan erg vooruit!! Goedhoor!
Maar op foto 8 vind ik je binnenhand niet goed hoor!
Je kunt haar wel begeleiden.. en je binnenhand van de hals afsteken voor stelling en buiging enzovoorts.. maar je mag hem absoluut niet naar je toe halen.. dan zet je je hand vast en dan blokeer je je pony dus eigenlijk...
Opzij mag maar niet naar je toe...
en verder.. probeer je zelf lang te maken... dan gaan je schouders nog rechterop.. en je hakken druk je dan uit...
Dan zijn je foto's nog mooier!
Succes ermee!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:14

Wauw wat gaat ze vooruit marieke! Ze is echt heel wat kilo's kwijt en zet haar achterhand er nu echt heel veel beter onder, vooral in galop maar zeker ook in de draf is ze heeft ze nu geen duikboot effect meer! Echt heel goed :j

Dat rechtrichten, neem gewoon op beide teugels evenveel druk naast elkaar je handen, ze zal dan in het begin scheef lopen met stelling naar rechts maar dat komt dan vanzelf. Rijd dan heel veel achtjes, schouderbinnenwaarts, pasjes wijken (zigzaggen) en dat soort oefeningen. Je moet er dan naartoe werken dat wanneer je een 8je rijd allebei de voltes hetzelfde voelen, dus evenveel stelling en buiging en bij beide niet door je buitenbeen heen vallen of naar binnen e.d.

Wel denk ik dat je beter je beugels weer een gaatje langer mag maken, vond je beenhouding eerder namelijk beter eerlijk gezegt :o nu trek je heel erg je bovenbeen op en daarbij alsnog ook heel vaak je hak :P dus gewoon been lang en niet zeuren hahaha nee ik weet dat het zadel je in een stoelzit dwingt, maar dan kun je beter je beugels een gaatje langer hebben dan dat je je benen zo erg optrekt.. Misschien een idee om elke keer na het dressuren even tien min zonder beugels te rijden en bewust je been heel lang maken om zo ook je evenwicht te vinden? :)

Ik kom kijken :j en dat komt vast goed straks in de L :D

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:18

@ Marieke wat ga je vooruit!
Achterhand komt inderdaat steeds meer, mag
nog meer maar dat komt vanzelf!
Vind hem er goed uit zien.
Het plaatje is helemaal compleet als je de
beugels nog 2 gaatjes langer doet.
Succes samen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:06

Leuke foto's, vind het er veel beter uitzien dan eerder (heb je ook wel eens op wedstrijd gezien).

Ik zou ten eerste idd gelijke druk op 2 teugels nemen en rechte lijnen gaan maken. Een scheef paard, kan nooit goed wijken. Je kan bv. een slangevolte maken en dan telkens heel goed rechtstellen in de stukjes naar de overgang van de volgende volte. Zo kun je zelf ook goed voelen dat ze eerst in de volte om je binnenbeen moet buigen en daarna goed recht moet lopen in de rechte stukjes.

Binnenhoefslag gaan rijden is ook goed om te doen.
Ik heb hele goede grondwerkles rechtrichten, klassieke dressuur. Super, kan ook gewoon in rijles. Er wordt heel veel aandacht besteed aan het rechtrichten en er wordt ook heel goed uitgelegd waarom en dat is het allerbelangrijkst.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:07

Bedankt voor alle leuke reacties :)
Ik ga inderdaad m'n beugels maar weer een gaatje langer doen, ik denk dat dat vooral voor mijn houding erg veel verschil zal gaan maken :) Ik duim om een mooi dressuurzadel van Sinterklaas te krijgen, maar ik geef mezelf niet veel kans :+

Verder veel oefeningen meenemen voor het rechtrichten
8tje, slangevoltes en binnenhoefslag :) Nou, dat moet lukken ;)

@ Def: tja, op wedstrijd loopt ze helaas ook nog lang niet zoals thuis :+ voornamelijk door mijn zenuwen, maar ook doordat zij het dondersgoed door heeft dat ik dan wat liever ben :P

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:32

marieke er is weer duidelijke vooruitgang te zien bij jullie, jess gaat meer ontspannen en jouw houding is ook heel erg vooruit gegaan.
in de galop mag ze nog wat nageeflijker worden.

ga zo door +:)+

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:42

Wat een nette foto's, het ziet er heel ontspannen uit. De lengte in haar hals is heel mooi, en ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat kan zijn met haflingers, mijn complimenten!

Ik ga met met de tips die al genoemd zijn, ik zou idd je beugels 1 of 2 gaatjes langer doen en er valt nog wel wat te sleutelen aan je houding. Je mag nog iets trotser gaan zitten en je handen nog wat meer dragen.

veel succes met trainen!

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:46

Het ziet er echt steeeds beter uit ! foto 10 is echt mooi, en je ziet echt veel lengte in haar hals !
Het lijkt wel op sommige fotos, vooral de eerste alsof jij je bekken niet genoeg kantelt en een klein beetje na voren zit

nina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:19

Jully zijn echt prachtig ! alleen wat je al zij ''je kunt beter je beugels een gaatje langer maken dan kun je makkelijken je hakken uitdrukken want je knieen gaan bijna ook over de frongen heen dus 1/2 gaatjes langer en daar ben je dan ook weer van af! :))

nou veel oeven plezier en ga zo door!:D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:22

heel erg bedankt voor deze leuke reacties :o :D
Ik ben echt heel blij dat jullie er zo positief over zijn :) Geeft ons weer wat moed voor de komende wedstrijden ;)

@ Joyy: dat klopt helemaal, dit zadel is alleen niet helemaal geschikt voor mij ;) Het zet je heel erg in een stoelhouding (ik heb er al een paar anderen op gelaten en foto's gemaakt om te bewijzen dat het niet aan mij ligt :+ :=) maar het is nou eenmaal niet anders (verzorgpony ;))

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:44

Hey Marieke, ziet er goed uit meid!
De foto's geven fijne beelden. De middendraf ziet er op de foto idd beter uit, je weet het trucje he ;)
Let goed op je linkerhand: van de hals en naar voren met gelijke druk op beide teugels, niet "vast zetten" richting je been.
(wat je overgens op alle foto's keurig doet, alleen bij foto 8 gaat je hand iets teveel richting je been, dus naar achter ipv naar voren)
Je weet het, dus je kunt jezelf voldoende corrigeren.
Ga zo door!!

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:01

Echt een mooie haflinger .
Maak je stijgbeugels een beetje langer , dan word het makelijker om je hakken naar beneden te drukken en probeer je schouders recht te houden !

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 16:52

@ Lisa: bedankt voor je reactie! :)
@ Romy: bedankt, stijgbeugels zijn inmiddels weer een gaatje langer ;)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:16

ziet er leuk uit!

let wel op dat je die pianohandjes niet houd ;) en verder is het commentaar wel gegeven.

succes verder :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:55

Ja, ik zie inderdaad ook dat ik m'n handen vaak erg vlak en open heb, dat laatst vind ik niet zo erg, maar ik heb inderdaad geen mooie gesloten, recht opstaande handen :=

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:27

Jeutje, dat ziet er zeker goed uit zeg!

Vind haar best erg veranderd, positief.

Zorg dat je je handen netjes rechtop houd en misschien je benen nog ietsjes verder naar achteren leggen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:54

:o dank je wel!

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:43

ziet er leuk uit hoor,
druk je hakken alleen meer naar beneden

groetjes

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:13

Het ziet er erg netjes en vriendelijk uit, met hier en daar een klein puntje. Maar dat geef je zelf ook al aan.

Een tip voor het wijken:
Probeer mee te zitten, op de foto hang je wat tegen. Je linkerschouder is daar hoger. Probeer juist je rechterschouder wat hoger te plaatsen, alleen al voor het gevoel. Dan zit je al veel meer mee!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:16

bedankt voor de tip :) ik had gezien dat er inderdaad iets niet klopte maar ik kon niet meteen de oorzaak vinden. Ik zal er op letten :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:51

Hey marieke,

Jeumig, als Jes, nog 15 kilo kwijt raakt, weet ik zeker dat het nog makkelijker gaat, als ik zie hoe ze dat achterbeen er nu al netjes onder plaatst.. :) Wow ziet er goed uit meid :)

Wat betreft het wijken ga ik mee in het rechterschouder hoger plaatsen, maar wat mij opvalt, juist in het wijken, rij je Jess ineens op je binnenteugel, probeer haar mooi recht te houden en dan te laten wijken... Niet makkelijk, lukt mij ook nog niet altijd, maar dat kleine beetje stelling krijg je dan vanzelf wel :)

michelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:05

let op je pianohandjes