Dressuur weer opgepakt met Norge (Fjord)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Dressuur weer opgepakt met Norge (Fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:52

Aloa!
Afbeelding

Norge was vorige week ineens wat snotterig, hoesten en gewoon niet helemaal fit. Daardoor even geen dressuur gedaan, een paar daagjes rust en het vandaag weer wat opgepakt!
Ik kon merken dat de rustdagen haar goed hadden gedaan, ze deed eindelijk weer haar best! Ach zo zie je maar dat een paar daagjes vakantie toch wel goed doet.

Ik train haar op L1 nivo denk ik, aangezien we nu officieel L1+2 zijn. We oefenen vooral op dat ze actief wordt, beter aan mijn been wordt en gewoon goed oplet. Maar dat blijft heel moeilijk, aangezien ze gewoon niet zoveel drang naar voren heeft. Uiteindelijk moet ze opgerichter gaan lopen, maar het viel me vandaag wel mee, hoeveel ze haar hoofd liet hangen. En tja opgericht kan alleen als ze ook echt actief zijn. We oefenen het wijken wat, een onderdeel wat we beide moeilijk vinden en de 'midden' gangen, ook heel ingewikkeld.. :9 We maken heel veel overgangen, aangezien ze daar actiever van wordt en beter aan het been van wordt.

We hebben nog heel veel verbeter punten, dus laat ik ze maar even opnoemen:
Norge moet dus actiever, opgerichter en beter aan mijn been. Ze moet ook nog wat meer nagevelijk worden en de galop, tja die blijft vreselijk moeilijk en zwaar. Ze valt ook vaak wat uitelkaar en gebruikt haar rug nog niet optimaal, maar gelukkig gaat dit steeds beter.
Ik moet zelf mijn schouders naar achter doen, soms wat minder streng met mijn hand doen en mijn hakken uitduwen en tenen naar binnen. En soms ook heel wat rechterop gaan zitten. En mijn handen zijn nogal.. vreemd af en toe en lijden hun eigen leven.. :oo

Norge is trouwens een fjord (jaa duh), haar vader is Courage en ze is alweer 16 jaar oud. Ze is 143cm en ik rijdt haar nu bijna 3 jaar. We hebben elke week les en we rijden dus wedstrijden..

De foto's zijn trouwens gemaakt door _karin_ @ bokt, heel erg bedankt Karin! :+:

Foto's staan trouwens niet op volgorde en de links zijn ook de moeite waard.

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2266.jpg
Instappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2282.jpg

Afbeelding
Middendrafje

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2295.jpg

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2301.jpg

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2304.jpg
Mijn buitenhand.. :oo

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2307.jpg
Onder de training val je gewoon in slaap.. :')

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2308.jpg
Even halstrekken

Afbeelding

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2312.jpg

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2315.jpg

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2316.jpg
:+:

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2318.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2340.jpg

Afbeelding
Hier valt ze wat uitelkaar.

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2354.jpg

Afbeelding

http://i261.photobucket.com/albums/ii44 ... G_2358.jpg
Poging tot middenstap.

Afbeelding
Moe maar wel voldaan. :)

Tips zijn altijd welkom!
Groetjes, Nette
Laatst bijgewerkt door Nette op 30-07-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Dressuur weer opgepakt met Norge (Fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:00

Wat een schattige Fjord, ze heeft echt een leuk hoofd (niet zo lomp als je sommige fjorden wel eens ziet :o )

Ik stoor me vooral aan je handhouding. Je hebt je handen tegen je zadel, soms bijna tegen je bovenbenen, en vooral in je linkerpols heb je soms een rare knik (zie bijvoorbeeld de foto van het middendrafje en de eerste foto van de galop). Probeer je handen wat hoger, rechtop en gelijk te houden.
Verder mag je in galop wat meer op je kont zitten :)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:02

Ik sluit me bij bovenstaande aan, ik vind ook dat je wat trotser mag gaan zitten, schouders naar achter!

Succes verder, leuk paardje en leuke combinatie!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:54

Graag gedaan hoor!

Jullie zijn harstikke goed bezig, je weet zelf waar je aan moet werken. +:)+ Als je je zweep verticaal gaat houden dan staat je hand ook direct rechtop, probeer dat eens tijdens het dressuren en misschien merk je dan dat je je handen normaal altijd een tikje opzij hebt/vastzet. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:04

Mooi fjordje zeg :j
Idd mag er aan je houding iets gesleuteld worden :) Zo vind ik je een beetje 'ingezakt' zitten.
Je mag je schouders wat meer naar achteren houden, en langer gaan zitten! Benen lang, en hakken uitdrukken :)
Succes nog verder!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:31

Dankjulliewel!
Vind dat jullie helemaal gelijk hebben. :))

BNT95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:14

Wat heb je weer een leuk topic Nette :)
Je verbeterpunten geef je zelf al aan, voor de rest ziet het er hartstikke goed uit, ga zo door!

amiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:40

Het lijkt op sommige foto's of je je hand wat vast zet op het zadel. teugels iets korter en je hand meer voor je houden dus ;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:43

Leuke fjord!

Ik vind dat het er best goed uit ziet. Maar mijn tip is om langer re gaan zitten.

Ook heb ik het idee dat het zadel te ver naar voren ligt net op de rand van de schouder.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:15

Bedankt voor reacties :)

Tyanniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:01

Leuke combi! Meeste is hierboven al genoemd, maar wat mij ook nog opviel is dat je volgens mij vrij veel naar beneden kijkt (volgens mij stond die er nog niet tussen) en verder zijn het inderdaad je handen en je hakken,, Maar verder ziet het er leuk uit!

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:35

wat een super leuke fjord!
wij hadden er eerst ook zo een op stal.

de tips:

handen meer dragen
handen niet vast zetten, je kantelt ze erg, waardoor je ze vasrt zet
en je hakken uitdrukken

succes verder in de L1

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:34

Dankjjulliewel :))

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:42

Wat een superleuke fjord heb je zeg!
echt een heel leuk hoofd!

Probeer echt op je handhouding te letten en je lijkt af en toe geld te zoeken...doen erg veel mensen, ik ook! ;)
probeer ook je schouders iets meer naar achter te houden, daardoor zit je ook rechterop.

succes!

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:01

Haay Haaay *D

Ik vind Norge echt schattig :o

Zal ik ook even wat tips geven? :Y)
Je mag je handen wel wat hoger dragen, hierdoor zal norge opgerichter gaan lopen. Als ie dan op je teugels gaat hangen maak je een korte ophouding, geef je been en breng je je hand weer naar voor.
Verder zou je je beugels wel een gaatje langer mogen doen ! ;)
Als je voor je uit kijkt ( dus niet naar de grond voor je :Y) ) ga je automatisch al rechter op zitten, dan wordt je houding beter van.
En misschien is het een idee om met een spoortje te gaan rijden? Dan issie veel fijner aan je been en vanuit daar kan je ook weer een stuk beter impuls opbouwen ! ;)

Ik hoop dat het lukt om je proef nog even te zien vrijdag! In ieder geval heeel veel succes!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:28

Sporen raad ik je af, die zijn niet om activer te laten lopen :n
Daar is een zweep voor.
Ik stoor me ook heel erg aan je handhouding, die zijn soms echt té streng, en je lijkt zo ook op vele foto's vast te hebben. Om je leuke fjord opgerichter te laten lopen, zul je eerst je handen los moeten hebben ;)

Succes met je mooie pony :D

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:34

Minjon schreef:
Sporen raad ik je af, die zijn niet om activer te laten lopen :n
Daar is een zweep voor.

Ik stoor me ook heel erg aan je handhouding, die zijn soms echt té streng, en je lijkt zo ook op vele foto's vast te hebben. Om je leuke fjord opgerichter te laten lopen, zul je eerst je handen los moeten hebben ;)

Succes met je mooie pony :D

GRAPJE ZEKER? :')
Sporen is net als een zweep een hulpmiddel om hem activer/beter op je been te laten reageren! En aangezien je grotendeels je benen gebruikt om een dier voorwaarts te houden/krijgen ;)

Vraag me af waar jij dan wél sporen voor gebruikt 8)7

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:38

Vind het er leuk uitzien, maar je handen mogen iets hoger en ontspannender, je lijkt ze zo strak/gespannen te hebben, helemaal niet nodig joh. :D
Verder kan je misschien beter je beugels een gaatje langer doen, want nu zit je met je knie soms net over de kniewrong, en dat is niet de bedoeling, en natuurlijk benen netjes lang houden & hakken uitdrukken.

Vind het er wel leuk uitzien, leuke Fjord :+:

& wat betreft sporen:
Ben het eens met Minjon. Sporen zijn voor verfijning, niet als middel ze sneller te laten lopen, daar heb je inderdaad je zweep voor ;)

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:44

Joscaa schreef:
Vind het er leuk uitzien, maar je handen mogen iets hoger en ontspannender, je lijkt ze zo strak/gespannen te hebben, helemaal niet nodig joh. :D
Verder kan je misschien beter je beugels een gaatje langer doen, want nu zit je met je knie soms net over de kniewrong, en dat is niet de bedoeling, en natuurlijk benen netjes lang houden & hakken uitdrukken.

Vind het er wel leuk uitzien, leuke Fjord :+:

& wat betreft sporen:
Ben het eens met Minjon. Sporen zijn voor verfijning, niet als middel ze sneller te laten lopen, daar heb je inderdaad je zweep voor ;)

Vraag me toch echt af waar jullie dat vandaan hebben gehaald. :+ Want je dient je been te gebruiken om een dier activer te laten lopen, geen zweep. Maar goed zo zullen jullie dat ook niet bedoelen, denk ik.

Als een dier niet goed op je been reageert of zelfs op je been wat blijft plakken wat ik me goed voor kan stellen is een spoortje toch het allerhandigst en allerfijnst om te gebruiken die gebruik je namelijk ook met je been waardoor het dier activer op je been wordt. Spoortje is inderdaad een verfijning van de hulpen en dat is ook precies waarom een spoortje zo handig is als een dier niet actief aan je been is ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:48

Een spoortje is echt geen middel om sneller te laten lopen hoor :n
Meer om je paard om je been te laten buigen etc ;)
Een zweeo is voor activiteit. Reageert je paard niet op je been? Tikje achter je kuit.

Ik vraag me eerder af waar jij dat vandaan haalt.
Maargoed, heb geen zin in deze discussie. En wil Nette's topic niet verzieken, dus als je nog wat te zeggen hebt, liever via pb :j

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:59

Trouwens activiteit is heel anders dan "sneller".
Maargoed je hebt pb :Y)

@ Nette: Ik snap dat je nu twijfelt over wat wel en wat niet ;) Je kan het het best gewoon uitproberen wat fijner werkt bij Norge ;) Want die kennen wij natuurlijk geen van allen zo goed als jou :+

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:31

We zijn dr achter dat we allebij hetzelfde bedoelen! :Y)
Tis maar net wat bij Norge het fijnste werkt ;)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 13:20

Haha, Bedankt Minjon, Josca en Sacha! :))
Spoortje heb ik eigenlijk alleen om met wedstrijden, aangezien mijn beenligging nog niet echt goed is, dus het gevolg is dat ik dan de hele tijd zit te prikken en ze alleen maar minder aan mijn been wordt. :+
Heb gister al geprobeert met beugels een gat langer, maar dat is eigenlijk net te veel, dus zal er even een gaatje tussenmaken denk ik.. :)
Mijn handen moeten inderdaad hoger, maar het blijft zo moeilijk. :+
Maar echt bedankt voor de tips :+:

En Sach, jij ook heel veel succes vrijdag! :))
Jullie worden gewoon kampioen :+:

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:47

Spoor is voor verfijning van de hulp ;) als je hulp word verfijnd door een spoor loopt ze vanzelf actiever. Zweep is opzich ook niet voor activiteit. waar je beenhulpen ophouden komt je zweep of spoor altijd gelijk.

Ik heb 2 friezen en die rijd ik allebei zonder zweep of spoor. Probbeer eerst alles optelossen zonder die hulpmiddelen.

Als je paard al merendeel dood is voor je been omdat hij bij zijn vorige eigenaar constant aangespoord werd of bij jou zelf dan pas zou ik een spoortje gebruiken. om langzaam aan de verfijning weer op te zoeken zodat je zonder spoortje kan rijden.

en handen omhoog ;) dit vind ik een heel storend beeld geven.

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:52

Hey ,
Echt een super mooie fjord!!!
Probeer alleen wat rechter te zitten .