3-jarige 'Arabier' @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:39

Eindelijk na een tijdje iemand bereid gevonden om eens foto’s te maken van mijn jonge paard. Kaspar is een driekwart Arabier (kwart NF) van drie jaar oud en hij is sinds een ruime maand onder het zadel. Het grootste gedeelte was opstappen en wegrijden maar sinds ik er twee keer naast heb gelegen zit ik er eerst aan de longe op. Met deze foto’s voor de eerste keer niet en ik was erg gespannen de eerste tien minuten, dat is ook op de foto’s te zien. Zodra ik eenmaal losliet, was Kaspar ook veel fijner te rijden (logisch..). Met het rijden zijn we nu bezig met stelling te leren, aangezien hij daar nog erg veel moeite mee heeft (vooral rechtsom), met een goed tempo houden (daar hij graag liever lui dan moe is als hij iets moeilijk vindt) en de hand te volgen. Dit laatste gaat de laatste tijd steeds beter. Niveau hebben we niet.
Met de galop ben ik nog niet echt bezig, soms pak ik een rondje mee als Kaspar redelijk los is en ik het aandurf. Vandaag ook een rondje gedaan maar hier zijn geen foto’s van gemaakt.
Verder nog mijn problemen: tenen naar binnen, schouders naar achteren!!! en op m’n handen letten. Ik moet er wel bij zeggen dat m’n houding al beter is geworden het afgelopen half jaar, dus ik ben al echt blijer met dit plaatje (eerst zat ik erg voorover, hakken totaal niet naar beneden, erg onstabiel, knikken in m’n polsen...)
Overigens moet ik van m’n instructrice m’n handen laag houden maar heb ik zelf de neiging ze op te tillen zodra Kaspar los laat :Y) met name die stomme binnenhand. Echt geen idee waarom ik dit doe

Hier dan de foto’s.
1.
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8IACCQV8.jpg
Hier het voorbeeld van de eerste tien minuten. Heel erg.. en m'n houding, ik zit hier in een stoelzit. Nja eigenlijk
niets goeds aan deze foto's :+

2.
Afbeelding
En hier ontspan ik meer in m'n lichaam en gaat Kaspar dus ook beter lopen. Wel letten op m'n armen/tenen,
en ik kom hier te ver uit m'n zadel.

3.
Afbeelding
Ik kreeg hier niet door dat ik gewoon meer teugel moet geven ipv naar voren te gaan zitten en mee te geven :Y)
Heel stomme fout, en dat resulteert in een belabberde houding.

4.
Afbeelding
Schouders :( ik moet eens leren trots op m'n pony te gaan zitten.

5.
Afbeelding
Ik vind Kaspar hier leuk lopen, maar weer m'n houding :z

6.
Afbeelding
Weer leuk beeld (met meer neerwaarts zijn we heel druk bezig in de les). Stoelzit, schouders, armen....

7.
Afbeelding
Echt heel diepe schaam voor m'n houding.. echt erbarmelijk. En Kas kruipt net even achter de teugel.

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Houding is al iets beter *\o/* wel nog die schouderpartij. Kaspar loopt nog te opgericht.

10.
Afbeelding
Te diep, maar voor de rest naar mijn idee wel goed.

11.
Afbeelding
Ik til m'n handen te veel op naar mijn idee.

12.
Afbeelding
Ik dénk dat ik hier juist meer teugel aan het geven was om 'm langer te laten worden en de hand te volgen,
dat vindt hij nog best moeilijk en daar reageerde hij zo op. Die rottige binnenhand til ik hier weer teveel op.

Verder geen foto's van het in- en uitstappen/draven. En het valt me op dat ehm.. alle foto's op de linkerhand zijn. En
nu ik erover nadenk rij ik ook best veel op de linkerhand, dus hier ga ik zeker op letten.
Commentaar en tips zijn heel erg welkom, maar graag wel op normale toon, daar luister ik naar ;) Aan m'n houding ben
ik nog steeds heel erg aan het werken, persoonlijk denk ik dat de grootste fout in de schouderpartij zit, en als ik daar
aan ga werken dat de rest ook veel beter gaat.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:49

Eej zus! Ik vind dat je zelf erg negatief bent, terwijl het allemaal wel meevalt. Je zit kan wat netter, maar je zit hem er niet echt mee in de weg. Het is al enorm verbetert en het lijkt op de foto's erger dan het is. Kas kan lekker lopen!
En zoals je instructiemensje al zei: als je gewoon luistert naar wat ze zegt, komt het he-le-maal goed! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:52

Met drie jaar is eigenlijk nog te jong om op een paard te rijden, zie artikel in mijn onderschrift. En zéker bij arabieren :\

"Een paard tot z'n 8e gespaard is tot z'n 20e bewaard."

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:54

Een leuke pony, dat zowiezo.....
Ik mis ontzettend het op lengte en eigen benen lopen op dit moment, ook ligt je zadel ietwat op het randje, hij moet niet nóg verder naar voren.
Ik zou ten eerste goed aan de balans gaan werken, en hem vervolgens een paar maand vakantie geven hij is nog best ielig en zoals arabesk schrijft, door zijn av bloed nóg later volwassen.
Veel succes met zijn tweetjes!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:57

Ik weet jouw standpunt Arabesk, die hoef je hier niet te verkondigen ;)

@ Wildgirl: lengte in de hals zijn we erg mee bezig. Op m'n zadel zal ik in het vervolg letten. Hij krijgt zodra ik weer begin
met m'n studie paar maanden rijvrij, dat is eind augustus :) Bedankt voor je reactie!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:00

Goed idee TS, opzich ligt je zadel mooi aangesloten en dat is al een prestatie bij een av die vaak rondgeribt zijn alleen als je de eerste paar fot's bekijkt dan zie je dat hij behoorlijk ver richting schouder ligt.
Ik ben benieuwd naar vervolgfoto's van jullie, érg aansprekend dier :j

Arabesk, dit is een keuze die de ts maakt, laten we gezellig ontopic blijven :o

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:02

Ik vind het er netjes uitzien, al zou het voor zo'n jong dier wel goed zijn om hem meer op lengte te rijden.
En ik denk dat je zadel iets te klein is voor je. Je zit achterin en je knieen komen bijna voorbij de kniewrongen.
Misschien de beugels wat langer, dat dat al helpt.

Veel succes met het verder inrijden van je paardje.
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off topic verwijderd

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:03

Ja daar gaat 't nu niet over arabesk, hoewel ik het wel met je eens ben :D
Let op je hak, en geef na met je handen, loop een toertje met doorhangende binnenteugel en laat hem ook de hals strekken, ontspanning is zeer belangrijk bij de opleiding van een jong paard.
Oprichting vragen is niet moeilijk, ontspanning erin krijgen vaak wel.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:04

Ik vraag me af wat deze pony doet als je plots je teugels gewoon loslaat, volgens mij valt hij dan gewoon ..

aub, leer deze pony éérst op eigen benen lopen voor je begint met stelling etc. die stelling zal wel komen, eens je pony ontspannen is.

ik vind hem overigens ook nog zeer jong aandoen.. persoonlijk zou ik er nog niet opgestapt zijn.
verder mag het zadel een héél pak naar achter

maar wel heel leuk paardje hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Leentje_ op 28-07-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:06

Ik vind om te beginnen dat je een erg mooi paardje hebt! Eentje om trots op te zijn. Maar hij moet wel al best veel voor dat hij nog maar zo kort onder het zadel is en jijzelf ook nog wel wat moet leren. Laat het van voren eens wat meer los, werk aan je eigen houding en leer je paardje lekker vanachter naar voren te lopen. Jullie kunnen samen nog zóveel jaren plezier hebben, doe het nu lekker op het gemakje op een manier die voor jullie allebei bij te benen is. En of zijn neus, met een paardje wat net een maand onder het zadel is, onder, boven naast of weet ik wat achter de loodlijn is, daar moet je je nog helemaal niet druk over maken. Zorg dat jullie allebei er veel plezier in hebben en houden en dan komt het helemaal goed. Veel succes met je knapperd!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:14

Ik vind het ook te jong... sorry, beter gezegd: het IS te jong. Zoek het maar op.
Eigenwijs gedoe, waarom willen mensen toch zo snel van hun paard af? Ze weten beter, maar doen het niet.
Het is knap ding... jammer dus.

Verder ben je heel erg aan de voorkant bezig terwijl het dier eerst maar eens zijn achterhand en rug moet versterken en op eigen benen moet leren lopen...

Sorry dat ik zo doe... ik begrijp dat je trots en blij bent. Maar ik heb de onderzoeken wel gelezen, heb zelf ook net een jong paard gekocht en rijdt erop nu ze 6 is en neem nog de tijd voor haar... dat betaald zich straks uit, dat weet ik zeker.
Ik wordt er gewoon een beetje droevig van... that's all.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:18

Dankjewel voor de reacties :)
@ Wildgirl: die zullen er nog wel komen :)
@ marijkedam: ik zit achterin omdat ik gewoon te hangerig zit, het is een 17,5 inch. Beugels heb ik bewust iets korter zodat ik wat stabieler zit als ik het zo goed kan zeggen. Ik zal eens kijken wat een gaatje langer doet.
@ SETEFURII: ik ga het proberen, het lastige is alleen dat ik van m'n instructrice absoluut geen doorhangende teugels mag hihi. Ik ga donderdag weer even kort erop en dan zal ik het eens proberen. Bedankt voor de tips.
@ Leentje: echt niet, ik heb eigenlijk te weinig in m'n handen, het is voor mij best lastig om hem echt neerwaarts te krijgen om die reden omdat ie niets heeft om naar beneden te volgen. Beetje lastig te omschrijven.. ik zal inderdaad op de ligging van het zadel letten. Bedankt voor je reactie!
@ chevax: ik moet inderdaad nog veel leren, ik besef nu ook inderdaad dat ik veel te veel van voren bezig ben en ik zal in het vervolg minder mee bezig zijn. Hopelijk kan ik de volgende keer betere foto's laten zien :) bedankt voor je reactie!
@ Ninx: geeft niets, zoals hierboven besef ik me nu ook al te goed dat ik er teveel mee bezig ben van voren, dat zal ik laten in het vervolg. Over een klein maandje mag hij lekker voor een paar maanden het land op met af en toe nog aan het werk aan de longe.
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Antwoord op bericht tegen de regels van RT-HAW verwijderd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:22

Gelukkig zet je hem even weg, dat zal hem goed doen.
Je zegt dat je niets in handen hebt, hij kropt zich ook op... dat klopt.
Je moet, als je hem laaaaaaang vrij hebt gegeven, vooral bezig zijn met voorwaarts rijden... eerst moet die motor aan.
Ga lekker zsm met hem naar buiten, lange stukken rechtuit. Teveel in de bak rijden is niet goed voor jonge paarden.
Ze lopen sneller slijtage op, en 'denken niet voorwaarts' in een bak.
Buiten kun je hem ook alles leren in eerste instantie.
Je moet paarden van achteren naar voren rijden en ze slechts licht opvangen van voren... maar in dit geval voorlopig nauwelijks, want hij kruipt helemaal achter je hand.

Ik zeg: geef dat paard een laaaaaange vakantie!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:23

Heej Franca ,

wat ziet kas er goed uit zeg !
wat zal dat lekker voelen he eindelijk jepaardje ingereden ?
ik vind jullie echt leuk samen !
ik vind vooral kas er goed lopen hij is pas 3 jaar dus nog erg veel succes samen !! :D

Coentjuh

Re: 3-jarige 'Arabier' @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:55

Wauw wat een leuk paardje, knapperd hoor.

Hij doet super goed zijn best, ziet er werkwillig uit!

Heb hetzelfde idee als Marijkedam betreft het zadel. Of misschien is het idd het gaatje of twee langer dat mijn beeld doet wegnemen. Misschien moet je af en toe eens proberen om de teugels een soort van 'los' te laten. Of langzaam losser. Je hebt ze heus niet strak hoor, helemaal niet. Maar probeer het eens een paar keer uit. Kijken of ie zijn hoofd wat verder wilt laten zakken (zit nu achter de loodlijn) en zo leert ie wat beter op eigen benen lopen. Nog jong zat, nog zat te leren toch?

Veel geluk met dit prachtbeesie!

Nicje87

Re: 3-jarige 'Arabier' @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:43

Leuke foto's en braaf paard hoor!!

Ook ik vind een 3jarige arabier te jong om in te rijden. Wachten tot hij ruim 4 is, is natuurlijk beter maar dat zal je vast wel weten?

Ook zou ik hem juist nu in het begin alleen gaan rechtrichten en daarna voorwaarts neerwaarts. Zo leert het paard op zijn eigen benen te lopen en zul je er in de toekomst weer profijt van hebben!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:43

Ik ga even een melding maken want het wordt allemaal een beetje offtopic hier

Ik vindt het er goed uitzien (ongeacht het feit dat ik ook 3 jaar nog redelijk jong vindt, maar daar gaat het hier niet over) Ik zie nergens dat het paard niet blij is en ergens last van heeft (een paard dat het er niet mee eens is kijkt niet zo blij) en als je gewoon lekker rustig aan doet is er weinig aan de hand...

Veel plezier nog met je mooie paardje !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:54

Dat is niet helemaal juist Cheytjuh, je kunt een paard ook overdonderen, daarnaast zijn er teveel goedzakken.
Ik vind het dier ook nog wat jong aandoen. :j

TS: leuke pony!!
Als je dan toch graag wilt rijden, probeer dan de pony ruimte te geven en rijd veel rechte lijnen. Laat het dier zijn eigen balans vinden en probeer daarbij je pony zo min mogelijk in de weg te zitten. Begeleid je pony en hou enkel licht contact, probeer de mond zo min mogelijk te storen dat de pony goed vertrouwen krijgt in je hand en zelf jouw hand opzoekt.

Succes!

edit: typo

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:56

Ik zou eerst een flink aan je eigen houding gaan werken. Je zit in een flinke stoelzit, je benen moeten dus wat meer naar achteren gelegd worden. Verder zeg je zelf dat je rechterop moet zitten.. uuh waarom? Bij zo'n jong paard kan je juist veel beter verlichter zitten, dus ietsjes naar voren, anders werk je hem alleen maar tegen.

Van mijn kant de vraag: waarom niet langer wachten met rijden?
En er dan asjeblieft niet omheen gaan draaien, als jij vind dat je op een paard van 3 jaar al kan rijden dan moet je ook uit kunnen leggen waarom.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 06:07

Poeh wat een reacties weer, daar kan ik zeker wat mee.
@ Ninx: ik sta sinds ruim twee weken op een nieuwe stal en ben inmiddels al eens naar buiten geweest, voornamelijk gestapt. Dit ging erg goed dus ik ben zeker van plan vaker naar buiten te gaan :)
@ Pr_Billyboy: het is gewoon iets unieks, maar ik moet wel een stuk zekerder van mezelf worden, dat zal Kasp ook goed doen.
@ Coentjuhh: met het toestaan zijn we erg hard bezig, hij kruipt dan nog wel eens (flink) achter de teugel. Ik heb een beeld van hoe ie aan de longe loopt maar onder het zadel loopt ie veel opgerichter, dat beeld proberen we eruit te rijden vw/nw. Maar zoals ik al zei ga ik in het vervolg minder op het neerwaarts letten, eerst op eigen benen. Bedankt voor je reactie!
@ iloveyah: zie hierboven, ben ik zeker van plan.
@ Cheytjuh: hihi Kaspar is niet snel boos (behalve als veulentjes denken dat z'n p**p 'n uier is :+ ), onder het zadel is hij een harde werker, en niet snel bang. Bedankt voor je reactie.
@ klomp: kleine Kas is nu 1.51m en dat is ie al ruim vanaf december vorig jaar. Ik weet dat Arabieren laatbloeiers zijn, maar z'n vader is 1.52m en z'n moeder 1.46m, dus ik denk niet dat ie echt in de hoogte zal groeien. Op de foto's vind ik 'm zelf ook jonger aandoen dan ie ernaast aandoet, maar ik zie 'm natuurlijk elke dag. Hij is in ieder geval stukken breder dan paar maanden geleden :)
Bedankt voor je rijtechnische commentaar, ik zal er iets mee doen.
@ x_Marr: een specifieke reden heb ik niet echt, maar zie de post van SparklingApp. Dat een paard echt langer leeft als je langer wacht.. ik weet niet hoor. Er zijn zat paarden die laat worden ingereden die alsnog vroeg versleten zijn en ik ken meer dan genoeg paarden die op 3 zijn ingereden en al (ver) boven de 20 zijn. En met rechtop bedoel ik meer m'n schouders naar achteren, half onderuitgezakt lijkt me ook niet bevorderlijk voor 'm. Stoelzit heb ik inderdaad opgemerkt, ik ga in ieder geval m'n beugels langer doen, kijken wat dat voor effect heeft.
Laatst bijgewerkt door lindake op 29-07-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Antwoord op bericht tegen de regels van RT-HAW verwijderd

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:03

hey franka: wat een mooie foto's!
tja, je houding kan op sommige puntjes nog wel wat beter. idd je schouders meer naar achter, je stoelzit en je beugels kunnen wel 1/2 gaatjes langer. Maar dat zijn dingen die hierboven ook al zijn aangegeven.
tja het gaat hier niet om de discussie of hij te jong is of niet, maar wel goed dat je hem straks vrij gaat geven!
hij ziet er verder wel goed uit :)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:46

Ik denk dat de TS inmiddels wel heeft begrepen dat sommige bokkers het erg vroeg vinden dat ze hem aan het inrijden is ;) jammer dat er dan zolang over doorgegaan wordt...

@TS: ik vind de lengte van je beugels wel goed zo. Als je ze langer zou doen ga je volgens mij nog meer in de "stoelhouding" zitten. Je zou alleen iets meer naar voren kunnen gaan zitten om rijn rug nog een beetje te ontlasten.

Ook zou ik meer lengte van voren willen zien zodat hij eerst leert om op zijn eigen benen te lopen, maar dat weet je al :D

Succes met kasper, het is een erg leuk paardje waar je trots op kan zijn!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:12

Hoi Franca!
Vind het inderdaad jammer dat alles veel herhaalt wordt, 1 of 2x is genoeg, of je nog gelijk of ongelijk hebt. Dus zal verder over die punten ook niet meer beginnen en gewoon wat commentaar geven waar ze om vroeg.

Ik was met Stanley (toen 6jr en alleen ingereden) in 't begin ook veel te veel bezig met de voorkant. Tempo, balans enz was ver te zoeken. We hebben toen dus ook flinke dip gehad en heb toen besloten helemaal niet meer aan z'n hoofd enz te gaan zitten. Dan moet je dus niet meteen met een boog in je teugels gaan rijden wat niet mag je van instructrise, maar gewoon contact houden en sturen that's it. Dan een paar weken gewoon op zijn eigen benen laten lopen, tempowisselingen, rechte stukken enz. Als hij dan helemaal ontspant en fijn te rijden is, dan begin je pas aan de rest als stelling en op een gegeven moment nageven. Je wilt misschien net even te snel. Ik wilde zelf ook te snel maar heb gelukkig mijn eigen gevoel op tijd aan de kant gezet en we zijn nu in een paar maanden al stukken vooruit gegaan!
Verders is Kaspar natuurlijk een lekkerding en hoop dat je nog veel plezier van 'm hebt!
Laatst bijgewerkt door _Anna op 29-07-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:12

Jammer van dat 3 jarige gezeur weer maar ik vind dat je je paardje best netjes aan het lopen hebt voor een 3 jarige. Ze is nog wat onstabiel en daarom kruipt ze achter de teugel. Mijn tip, wel lekker blijven rijden hoor maar vooral rechte stukken zodat ze lekker op eigen benen leert lopen (dus indien mogelijk buitenritten met zandpaden) over je houding is wel wat aan te merken maar het is zeker niet zo dramatisch als jij omschrijft. Gewoon lekker je neus in de lucht doen en je schouders naar achteren plaatsen.
Rustig blijven oefenen, dan komt het wel goed.

Vind het jammer dat je topic zo verstoord wordt door de argumenten over het rijden van een 3 jarige (of het nu wel goed is of niet doet nu gewoon niet terzake)
Als mijn opa dit las zou hij zeggen:"vroeger, mijn kind, toen liepen ze als 2 jarige voor de kar, als het etenstijd was sprongen we op de rug om in volle galop naar huis te gaan en als 3 jarige kregen ze onder het werk een veulen. Dit veulen werdt in de kar geplaatst en merrie ging weer verder met het werk.."
En de paarden van mijn opa zijn oud geworden..heel oud.

Succes!!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:37

Wat een gezeur over het rijden van een 3 jarige.

Op de foto ziet het er ontspannen uit, dat is het belangrijkste! En idd, lekker veel rechtuit rijden, de stelling komt later wel, en als hij zo blijft lopen is het echt niet erg.
Als je hem straks wat meer op 4 benen hebt, komt zn hals vanzelf omhoog, daar heeft hij dan de ruimte voor.

En vakantie, is voor ieder paard lekker, of ze nou 3 of 13 zijn, ze kunnen allemaal wel eens lekker een maand in het land en ff niks aan dr koppie hebben.

Succes met je mooie paardje!