Santana @ Onderlinge Wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije__

Santana @ Onderlinge Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:12

Hallo allemaal. :wave:
Ik zal jullie eventjes voorstellen aan mijn verzorg pony Santana.
Dit is de eerste keer dat ik haar in een topic laat zien.

Afbeelding

Santana is een 15 jarige arabische (60%) merrie. Ik rij haar 3x in de week bij sinds begin vorig jaar.
Zelf rij ik nu 6 jaar.
Ik heb elke zaterdag met haar groeps les op de manege.
Zondag had ik een onderlinge wedstrijd en ik heb hier een filmpje van.

Mijn eigen punten:
- handen recht op houden
- pony draaft soms te hard (ze was gister ook hengstig :+ )
- meer buitenteugel erbij houden
- pony rijd soms tegen de hand aan
- pony kantelt wat met haar hoofd als ik haar wat nagevelijk wil rijden (doet ze heel af en toe)

Losrijden: (we moesten in de padock inrijden omdat de wei te glad was. helaas lagen hier veel grote stenen en was het zand erg diep en heb ik niet lang los kunnen rijden.. reed ook helemaal niet fijn! )

Afbeelding
Kantelt haar hoofd! hierna had ik de buitenteugel er ietsje meer bij en toen liep ze wel recht

Afbeelding
Handen liggen hier zowat op mn boven been.. daar moet ik goed op letten!

Filmpje: midden t/m het einde van de proef.

Ik ben 7e geworden.. ( van de 8 :+ ) met 183 punten.
De jury zei dat ik de pony niet de hals heb laten strekken op de volte
Tog heb ik dat zeker wel gedaan.. misschien hebben ze dit niet gezien.

Wat kan ik de volgende keer beter doen?
Hebben jullie verder nog commentaar?
Graag opbouwend. Alvast bedankt!

ILuvWinnetoo

Re: Santana @ Onderlinge Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:21

Wow, wat mij opviel is dat je je paard behoorlijk naar beneden dwingt..
Probeer volgende keer wat minder te trekken, en oefen hier veel op! :)
Gewoon kneden en handen ietsje hoger!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:26

Oeps, jij bent wel erg streng in je hand!
Probeer meer van achter naar voren te rijden, in plaats van de voorkant in de krul te willen trekken ;)
Verder mag je je handen wat hoger houden, bij elkaar boven de manenkam. Rechtop blijven zitten, niet klemmen met je benen, en in galop proberen stil te zitten, niet met je zit duwen.
Succes nog met je verzorgpony :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:27

Phoeh, jeetje.. je trekt en sjort hem idd wel naar beneden zeg.
Gewoon lekker je handen rechtop houden en stil die hap. Rustig kneden en niet gaan lopen trekken/zagen of iets.
Zelf trots rechtop zitten en lekker naar voren tussen die oren doorkijken en ontspannen zitten.
Van achteren naar voren, lekker voorwaarts, en dan komt die nageefelijkheid vanzelf wel hoor! :)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:31

Dat trekken en dat sjorren lijkt misschien op de foto zo. Normaal rijd ze ook na een kwartiertje losrijden heel lekker ontspannen aan de teugel. En als ze dan omhoog komt hoef ik maar te kneden en ze loopt weer laag
Maar omdat ze hengstig was+ met andere andere paarden in de paddock reed was ze ook erg afgeleid en heet geworden.
Hierdoor wilde ik haar misschien ietsje te streng aan de teugel laten lopen ;)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:32

Leuk paardje hoor ! succes er verder nog mee :)

iets milder met je handen zijn !!! en blijf netjes rechtopzitten :) gewoon goed oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:33

Marije__ schreef:
Dat trekken en dat sjorren lijkt misschien op de foto zo. Normaal rijd ze ook na een kwartiertje losrijden heel lekker ontspannen aan de teugel. En als ze dan omhoog komt hoef ik maar te kneden en ze loopt weer laag
Maar omdat ze hengstig was+ met andere andere paarden in de paddock reed was ze ook erg afgeleid en heet geworden.
Hierdoor wilde ik haar misschien ietsje te streng aan de teugel laten lopen ;)

Nou, niet alleen op de foto hoor, juist in het filmpje vind ik je heel streng. Niet ietsje, maar écht teveel.
Als je verzorgpony heet wordt, probeer dan terug te rijden op je zit, langzamer lichtrijden helpt al heel veel.

Bovendien zien wij niet hoe jij anders rijd, dus beoordelen we de foto's en het filmpje, en daarin valt het trekken en sjorren wel gheel erg op.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:35

lalunamyo, dankje :) dat oefenen ga ik zeker meer doen.

blijheid, ik snap dat je beoordeelt op de foto's en het filmpje! ;)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:05

ik ga mee met het commentaar van de rest, en nog even over het halsstrekken: wat ik op het filmpje zie is geen halsstrekken :+ Halsstrekken moet tot kniehoogte, jouw pony komt daar nog láng niet in de buurt. En dat heeft met het goed naar beneden rijden te maken :) heb je dat voor elkaar, willen de meeste pony's veel makkelijker zakken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:31

Wat wake_up zegt dat klopt inderdaad. Als je pony niet goed nageeflijk loopt dan zal het halsstrekken ook niet lukken.

Het commentaar dat je krijgt op het naar beneden rijden van de pony heeft niet te maken met of ze hengstig is of niet. Het gaat om de manier waarop jij haar naar beneden vraagt. Op de tweede losrij foto zie je heel duidelijk dat jij je handen heel gespannen naar beneden drukt, je handen helemaal strekt en het hoofd van de pony naar beneden probeert te trekken. Haar pasjes zijn op die foto ook heel erg kort.
Je kunt haar op die manier natuurlijk wel naar beneden krijgen, maar ze zal daarbij nooit op een fijne ontspannen manier gaan lopen met mooie rustige ruime bewegingen.

Het is de bedoeling dat je je handen netjes op de plaats houdt waar ze horen. Voor je zadel en boven de manenkam, netjes naast elkaar. Je drijft je pony dan met je benen tegen je hand aan. Doordat jij drijft zal de pony zichzelf langer proberen te maken, de neus zal naar voren gaan. Jouw handen vormen een soort van muurtje waar de neus niet voorbij kan. Dan buigt de pony zijn hoofd naar beneden en dan ontspan je meteen je hand zodat dat fijn voelt voor de pony.

Vraag anders in de les maar eens of ze je uit willen leggen hoe het precies moet en of ze je daar meer mee kunnen helpen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:01

Zoals ik al eerder heb gezegd, normaal gesproken rijd ze na een kwartiertje los rijden al lekker ontspannen aan de teugel. Maar gisteren was ze dus erg gespannen (o.a doordat ze hengstig was.. en als er dan telkens andere ruinen en paarden langs haar lopen vind ik het logisch dat ze heet word, kan ik verder ook niks aan doen want ik negeer het gewoon )

en ik heb kort losgereden vanwege de slechte omstandigheden in de paddock. misschien daarom haar korte pasjes,
misschien kwam het ook gewoon door mijn zenuwen (ja voor een onderlinge wedstrijd die ik 2x per jaar heb ben ik zenuwachtig..) dat ik haar perse aan de teugel wilde rijden.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:30

Wat de omstandigheden ook zijn, je paard nageeflijk rijden doe je vanuit je benen. Nooit op de manier zoals jij op je 2e losrij bezig bent.
Op deze manier wordt je paard nooit nageeflijk, je trekt hooguit zijn kin op zn borst en zijn hals in de krul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:40

Het ligt ook een beetje aan de manier van de armen houden. Probeer meer terug te zitten en je ellebogen losjes te houden, nu hou je je armen redelijk strak omlaag. Daardoor is de pony ook onrustig in zijn aanleuning, omdat er constant druk is en weinig tot geen ontspanning.
Probeer dus wat aan je houding te werken en blijf losjes in je schouder, elleboog en pols.

Succes!

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:18

Ik ben het met de rest eens. Ook zou ik proberen je schouders wat meer naar achter te doen, rechtop te zitten. Het lijkt of je erg gespannen zit. Waardoor er volgens mij ook veel spanning op je armen/handen staat. (Kan ook missch komen omdat je zenuwachtig was).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:29

Ik zie een strenge hand, en daardoor een onregelmatige middendraf (begin van het filmpje). Je paard zoekt evenwicht, en dat krijgt hij niet door hem zo van voor te dwingen. ;) Probeer hier aan te werken, het is wel een onwijs leuk paardje!!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:54

Ik ga mee met de rest. Je bent een beetje aan het zagen, daardoor gaat je pony "nee schudden" dat geeft een onrustig beeld. Ook vindt ik dat het er gehaast uit ziet. Maar misschien komt dat zo als je zelf zei door dat ze heet was. ;)

Veel succes verder. :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:05

mij viel het ook meteen op dat je paard vrij onrustig is in zijn hele doen en houden,
vwnw zag ik ook niet dus jury had gelijk,
toen jij dat wilde doen ging de pony juist lopen zoals hij hoort te lopen,iets meer ontspannen,(lees iets meer)
als je je pony rijd moet je een bergopwaarts gevoel gaan krijgen,
hij loopt nu heel kort in zijn passen,je moet hem voren meer vrijheid geven dan zal hij ook ruimer gaan lopen.
succes met het rijden,
komt wel goed.

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:10

Ik ben ook mee eens, naar wat ze hierboven zeggen. ;)
Nog succes verder!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:18

Ik ben het ook met de rest eens.
Houd die handen stil, daar wil ik nog even de nadruk opleggen.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:51

Ik ga mee met de rest, Ik denk dat je gewoon het niet los wil laten, ik heb dat zelf ook gehad, om dat me paard dan mooi liep bleef ik gespannen, en zag het er totaal niet ontspannen uit. Probeer het ook los te laten en dan komt het allemaal goed.

Succes.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:00

Bedankt voor al jullie tips.
De laatste tijd krijg ik les van iemand anders, en die zegt dat ik de pony gelijk in het begin met het rijden al aan de teugel moet laten lopen. en dat ze zich daarna vanzelf wel ontspant. Misschien heb ik dat gewoon teveel in mn achterhoofd gehouden tijdens de proef, omdat ik dacvht dat het er mooi uit zou zien.
Ik heb wat met jullie tips gedaan, namenlijk ben ik net gaan rijden en ik heb haar abosoluut niet streng in de hand genomen, maar juist lekker ontspannen en veel wendingen maken en overgangen. Na 15 minuten kwam ze vanzelf naar mijn hand toe ;)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:01

Wat goed van je dat je er iets mee hebt gedaan,
er zijn zoveel mensen die dit soort adviezen in de wind slaan.
Dat is leuker voor jou en voor je paardje.
;)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:02

Ja ik vind het juist belangrijk dat wanneer ik rij, ik er plezier in heb en natuurlijk de pony ook. Anders zou ik me ook niet prettig voelen om op een pony te rijden die zelf niet lekker ontspannen is..
Op de onderlinge wedstrijd was ik ook erg gespannen, vandaar mijn houding en mijn strenge hand!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:27

Het is best logisch dat je op wedstrijden een beetje gespannen bent. Dat is ook helemaal niet erg natuurlijk. Dat komt vanzelf wel goed als je het vaker doet.

Ik vind het ook heel goed dat je iets wil doen met de tips die hier gegeven worden. Nu duurt het een kwartier voordat je pony zonder dwang zelf je hand opzoekt, maar als je met een zachte hand rijdt zul je merken dat die tijd vanzelf korter wordt. Het is dan voor je pony fijn om contact te maken met jouw hand zodat jij hem kunt helpen en leiden.

Op wedstrijd is dat voor je pony natuurlijk ook moeilijker in het begin, dan zal het weer wat langer duren voordat hij naar je hand toe komt. Maar blijf altijd zo ontspannen mogelijk rijden. Zeker in de B zien ze veel liever een paardje dat wat te hoog loopt maar wel met een stille hand en een rustig beeld dan dat ie zo gespannen in de krul loopt.

Vanuit die ontspanning kun je verder werken en leren samen met je pony. Zodra jij gaat trekken ga je eigenlijk alleen maar achteruit in plaats van vooruit.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:27

Marije__ schreef:
Bedankt voor al jullie tips.
De laatste tijd krijg ik les van iemand anders, en die zegt dat ik de pony gelijk in het begin met het rijden al aan de teugel moet laten lopen. en dat ze zich daarna vanzelf wel ontspant. Misschien heb ik dat gewoon teveel in mn achterhoofd gehouden tijdens de proef, omdat ik dacvht dat het er mooi uit zou zien.
Ik heb wat met jullie tips gedaan, namenlijk ben ik net gaan rijden en ik heb haar abosoluut niet streng in de hand genomen, maar juist lekker ontspannen en veel wendingen maken en overgangen. Na 15 minuten kwam ze vanzelf naar mijn hand toe ;)

Snap je, dat dit héél slecht is voor het paard zijn rug?? Op het begin moet je zo laag (en met aanleuning) mogelijk stappen, draven én galloperen, dáárna kun je pas aan de teugel........