Dressuurcrack Tobias (trekpaard) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Dressuurcrack Tobias (trekpaard) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:06

Okeoke, overdrijven is ook een vak :o.

Maar vandaag ging het zo onwijs goed! Tobias is niet gebouwt op dit soort werk, maar toch vindt hij het erg leuk om te doen, dus af en toe gaan we even *serieus* aan het werk. We rijden geen niveau, maar als er een niveau genoemt moet worden zou ik B zeggen.

Voor de vragen over het bit: Ik weet dat dit niet ideaal is, maar Tobias is in eerste instantie voor de kar beleerd, en is dus niet anders gewend dan dit soort bitten. Een trensje is aangeschaft, en we oefenen er hard mee, maar hij loopt hier (momenteel) nog beter mee, en ik ben erg zacht met mijn handen, dus het gaat prima. :)

We hebben niet zoveel problemen waar we tegen aan lopen, behalve natuurlijk hét grote drama: Galop. Dat is gewoon redelijk onmogelijk voor hem in een bak, want voor hij 1 sprong gemaakt heeft moet hij alweer de bocht om, wat hem niet lukt. We oefenen hier veel op door te longeren. Maar vandaag was echt gewoon geweldig, het ziet er natuurlijk niet perfect uit maar het lukte hem! *\o/* Dus ik ben onwijs trots op hem *D.

Even een kort paspoortje:
Naam: Tobias (Askal van Sporkingshove)
Ras: Belgisch Trekpaard
Leeftijd: 4 jaar
Geslacht: Ruin

Oke, komen ze dan! Niet op volgorde, we hebben alle gangen op beide zijden gedaan en netjes ingestapt, maar vader had maar 10 minuten tijd om foto's te maken :roll: .

1. Stappen op de volte, een beetje stelling vragen.
Afbeelding
2. Stukje verruimen bij het draven en van hand veranderen :).
Afbeelding
3. Zachtjes draven, erg moeilijk, hij wil áltijd hard :roll: .
Afbeelding
4. Dit vind ik wel een fijn beeld :j.
Afbeelding
5. Hoezo strekken?! :)
Afbeelding

En dan *tromgeroffel*:
6. GALOP! Ik weet dat het er verre van perfect uitziet, en ik moet blijven zitten, maar toch ben ik er erg blij mee :).
Afbeelding
7. De mooiste voor het laatst :). (Ik moet op mn kont blijven zitten! :( )
Afbeelding

Tips en reacties zijn welkom! :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:22

Wow, die eerste galopfoto. :+:
Het is ook erg moeilijk om op die hobbelende trekkertjes te zitten. :j
Vooral de eerste passen.
Hij doet het super! +:)+
Lekker dooroefenen, oja en voor HAW; beetje meer vooruit kijken. :)

Edit: Hah! Ik was de eerste. :D

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:24

Ik vind het super eruit zien
Het is echt niet makkelijk om zoon ding lekker te laten lopen.
Vind het netjes voor een trekpaard, alleen de teugels korter, tenen naar binnden en je handen wat hoger (meer dragen) :D

verder netjes hoor

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:50

Wauwwwwww Elise! :+:
Ziet er super uit! Kan niet wachten om hem te zien, waneer spreken we dan af? Over 2 weken heb ik vakantie!
Tobias is echt zo moooooi stoer! :+:

oja, ik vind je totaal niet sterk ogen met je handen! :n

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:55

Ik zou juist níet de teugels korter doen. Ik deed dat vroeger ook altijd, heel kort rijden omdat ik dacht dat ik dan veel meer controle had, ik rijd nu met lange teugels en dan gaat véééél beter. En ik denk als je ze korter pakt, dat dat niet fijn is met dat bit ;)

Verder ziet het er heel netjes uit :)
Hou van deze topics. Zo zie je maar weer, je hoeft geen dure KWPNer onder je kont te hebben om dressuur te rijden ;)

Jaan81

Re: Dressuurcrack Tobias (trekpaard) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:02

Ziet er goed uit Elise!!! Jullie gaan echt vooruit!
Tobias ziet er supergoed uit en ik vind dat je netje zit. Tenen zouden meer naar binnen kunnen, (zegt de madam met de grootste kapstokken van het trekpaardentopic.... :o )maar da's zo moeilijk op een trekpaard...!

Is het een idee om de teugels een ringetje hoger te zetten? (dan maak je de overstap ook nog kleiner voor hem, omdat de hefboomwerking minder is)

Verder zou ik zeggen; handen rechtop, zelf goed voor je kijken en waar je naar toe gaat!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:38

Jeetje, allemaal bedankt voor de toffe reacties :).

Karlijn, jij komt gewoon zo snel mogelijk, dan kan je hem zelf proberen!
Wat de teugels betreft ben ik het met pintogirl eens, ik houd het liever zo, als ik teveel ga 'trekken' wordt het over het algemeen een gevecht, en hoe ik het ook wend of keer, dan win ik het niet van 800 kilo :).
Janneke, over het algemeen zitten ze op het bovenste ringetje, alleen vandaag was ie een beetje heet (horzels), dus leek dit me even verstandiger. En mn benen zijn waardeloos, ik ga erop letten!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:16

Ziet er mooi uit!!
Nog even op je kont zitten en tenen naar voren dan is het plaatje af.. Het ziet er nu uit of je gelanceerd wordt in de galop ;)
Wat voor zadel is dit? Die van excelsior?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:54

Ik vind die galopfoto's fantastisch mooi hoor! Ik weet zelf hoe moeilijk het is om een beetje normaal te galopperen met een trekpaard want idd met 1 spong ben je alweer aan het eindje en moet dat beest de bocht door en denkt hij "heeelllppp, een bocht". Ze hebben daar gewoon heel veel moeite mee. Dus ik WEET hoe moeilijk het is, en ik vind het heel knap hoor!

Foto 4 ziet er inderdaad heel netjes uit. Je zit mooi rechtop ook. Maar je hebt wel pianohandjes ;-).

Ik heb zelf ook zo'n bit en gebruik de hefboomwerking eigenlijk alleen ter correctie, als ze er echt doorheen probeert te lopen. Dus als Neel erg pittig is doe ik 'm zelf ook op het onderste gaatje (maar in de bak is Neel nooit heet). Ik zou het zelf wel heel erg proberen om het ook op andere manieren op te lossen dan alleen aan het bit te trekken. Anders blijven ze altijd wachten op die druk en kun je nooit echt van achteren uit gaan rijden. Dus probeer het ook te zoeken in kleine voltes draaien, afwenden. Totdat hij ZELF besluit om dan langzamer te gaan lopen en DAN belonen. Dan doet hij het zelf, dat geeft ruimte om trots te zijn (voor hem omdat hij beloont wordt voor iets wat hij zelf doet en niet wat jij afdwingt). Je krijgt dan naar mijn idee een gehoorzamer Belgje :+ :+ :+

Maar dat is maar een idee hoor, niet ieder paard reageert hetzelfde.

Maarreh netjes hoor!!!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 20:05

Jup, de excelsior :j.

Froukje, helemaal met je eens hoor, over het algemeen wordt te hard gaan bestraft met een simpel 'Hee!', mocht dat niet werken een kleine ophouding en als dat niet werkt laat ik hem stilstaan, en dan is het meestal daarna wel over.
Bedankt voor de complimenten :).

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:58

Ziet er leuk uit hoor!
Het paard wat ik lang reed was erg groot en had erg veel moeite met de galop in de bak. dat heb ik verbeterd door in het bos veel te galoperen. Ik weet natuurlijk niet of dat met dit paard kan en of je de omgeving daarvoor hebt, maar zo kan je de galop wel oefenen. veel schakelen in de galop, dus wat langzamer en weer wat middengalop en zo kan je uiteindelijk ook die bochtjes in de bak wel nemen.

succes er mee!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 15:42

Driebergen, dat oefenen wij in de duinen (schakelen) :j. Bedankt voor de tips!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:27

Bellarose schreef:
En dan *tromgeroffel*:
6. GALOP! Ik weet dat het er verre van perfect uitziet, en ik moet blijven zitten, maar toch ben ik er erg blij mee :).

:D :D Rijtechnisch is het nog niet helemaal dat, maar het is wel een foto met een hoog TEN OORLOG!! gevoel, daar krijg je van mij ook punten voor hehe :P
Leuk paard :Y)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:47

Yeah, daar doen we het voor! *D
Aanspringen is ook een soort lancering, dus de foto's kloppen aardig :')

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:40

Ziet er goed uit, en ik ben benieuwd naar foto's waar je rijdt met een trensje! :)

Probeer er idd wel op te letten dat je met je kont in het zadel blijft, maarja het blijft moeilijk met een hoog-opgooi-been-paard :D

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:55

Wat een gaaf paard zeg.
Vind het er netjes uitzien hoor, hij loopt netjes.

Vroeg me alleen af, is zijn staart nog zo kort of is deze nog ingekort (kan ff niet op de naam komen)???
Ik dacht dat dit al een aantal jaren niet meer mocht namelijk.
Neemt niet weg dat hij erg mooi is hoor, maar vind ze met staart nog mooier, en is fijner voor het verjagen van de vliegen en andere vervelende steekbeesten.

Vind die 1ste galopfoto echt super mooi trouwens, die moet je uitvergroten en een mooi fotolijstje om doen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:02

Stravero; die zal ik binnenkort eens maken, alleen lukt dat nog niet zo goed :n, hij is het totaal niet gewend en dendert er dwars doorheen, maar we blijven gewoon even proberen. En anders misschien even kijken of er een ongebroken watertrens op maat gemaakt kan worden, misschien is dat een goede tussenstap?
En bedankt voor de tip :).

Irmalouise; Dankje! Tobias is uit 2005, het laatste jaar dat het nog niet verboden was (in België??) om te couperen, dus helaas is hij als veulen al gecoupeerd. Maar we laten het gewoon weer lang groeien, tot ongeveer zijn 'knieën', dan kan hij er vliegen mee weg jagen, en zit het toch niet in de weg met de werktuigen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:05

Je zegt dat hij dat bit gewend is, maar dat is onmogelijk hij is 4 jaar dus heeft maar een heel kleint tijdje met datbit gelopen lekker een trens in doen.!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:09

Dat is makkelijker gezegt dan gedaan. En in mijn ogen gaat veiligheid nog altijd voorop, en als hij met zijn 800 kilo iets anders wil dan ik en we belanden daardoor in een ongeluk alleen omdat het bit verkeerd is, houd ik het liever zo. :)

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:02

Echt leuk om te zien hoe dit paard loopt. Las dat je een trensje had gekocht. Ben ook nog op zoek naar 1. Waar heb je gekocht en welke maat?
Rij nu eerst maar met stang zonder kinket. Buiten er wel aan. Heb je toch nog nood rem bij je

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:50

wáát een lekkerdingg!
echt een grote sgattebout! hahah.
er is wel nog een hoop te verbeteren, zoals het op je kont blijven zitten in galop, wat je zelf al zegt.
probeer om je eendenpootjes de denken en geen pianohandjes te maken!
succes!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:20

Wilke89 schreef:
Echt leuk om te zien hoe dit paard loopt. Las dat je een trensje had gekocht. Ben ook nog op zoek naar 1. Waar heb je gekocht en welke maat?
Rij nu eerst maar met stang zonder kinket. Buiten er wel aan. Heb je toch nog nood rem bij je

Ik had er nog 1 liggen, en heb er 1 in de bestelling bij Horseshophorsepower. :)

Delfa, bedankt, ik ga erop letten! :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:22

Citaat:
GALOP! Ik weet dat het er verre van perfect uitziet, en ik moet blijven zitten, maar toch ben ik er erg blij mee :)

Ik zou hier juist verlicht blijven zitten, je hoeft in deze fase echt nog niet netjes rechtop op je kont te blijven zitten hoor, liever netjes in de verlichte zit, dan wordt het voor jou en je paard makkelijker!

Dat gezegd: gaaave combinatie *D

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:10

Bedankt voor het compliment :).

Op het strand of op lange stukken doe ik dat eigenlijk altijd :j. Maar ik weet niet of dat erg veel zin heeft in een bak van 60 meter, waarna je toch weer moet remmen, het is een soort reflex van mij om te gaan staan.. Maar ik ga het een keer proberen in de bak, bedankt voor de tip :).

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:22

Wauw! Dat ziet er netjes uit :D
Jullie zijn zeker vooruit gegaan.
Dit is al niet meer te vergelijken met hoe het in het begin was :D