Lion (v. Concorde) oefening baart kunst!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Lion (v. Concorde) oefening baart kunst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:54

Ik rij sinds januari bij iemand hier in de buurt (na iets van 5 jaar niet te hebben gereden!). Hij heeft 5 paarden staan waarvan hij er 4 gebruikt om te rijden. Normaal gesproken rij ik op de braafste van het stel, Kwinta, als we buitenritten maken. Maar aangezien ik toch ook op Lion (16 jaar) beter wil leren rijden maar het echt een boef is met rijden, rij ik hem lekker in de bak. Het is denk ik de 10e keer dat ik op hem rij. Hij is echt een dier waar je op moet werken. Zo snel als hij buiten is, zo traahaag is hij in de bak. Erg sterk en niet recht. Sloom en niet voor mijn been. In stap kan ik hem wel wat stukjes wat ronder rijden maar over het algemeen is hij nog lang, sterk en stug. Eerst maar eens beginnen met sneller maken door overgangen te rijden. Zowel in dezelfde gang of een versnelling hoger of lager. Daarnaast is het echt een heerschap en heeft hij een consequente ruiter nodig, anders neemt hij echt een loopje met je.

Even voor de duidelijkheid... heb vandaag maar gelijk mijn beugels een gaatje langer gedaan, zaten toch wel erg kort viel me vandaag op. Tijdens een buitenrit is dat niet erg maar zo in de bak is net iets langer wel mooier. Iemand nog tips? :)

1. FF hek dichtdoen van de wei.
Afbeelding

2. Aansingelen.
Afbeelding

3. En erop!
Afbeelding

4. In stap.
Afbeelding

5. Dikke buik en korte beentjes :)
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Maar 1 draffoto. De fotografe ging hierna verder met haar klusje.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Miss_Blimm op 21-06-09 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

AhvG

Re: Lion (v. Concorde) oefening baart kunst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:33

Niet dat ik een ster ben in rijden
Maar op de laatste foto zit je iets naar voren, maar niet heel erg dus.
Verder rij je heel netjes. ook nog aan de teugel !
En dat na 5 jaar XD
Nog veel plezier met rijden ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:11

Leuke foto's Dees!
Misschien proberen overgangen te rijden en hem voor je been te krijgen?
Actie = reactie :j

Wel een leuke uitdaging om zo aan de slag te gaan ;)!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:40

Citaat:
Eerst maar eens beginnen met sneller maken door overgangen te rijden. Zowel in dezelfde gang of een versnelling hoger of lager. Daarnaast is het echt een heerschap en heeft hij een consequente ruiter nodig, anders neemt hij echt een loopje met je.

Daar ben ik dus zeker mee bezig :) maar soms is het zo'n trage hendrik... sjonge... tis echt werken op het dier. Maar als ie dan iig in stap redelijk fijn loopt, ben ik al erg blij.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:23

Wat een leuke foto's Dees! Wat is Lion GROOT :P
In stap loopt hij inderdaad lekker, bij de draf valt hij erg uit elkaar.
Denk dat het met bespiering en consequent zijn goed opgelost kan worden :j

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:43

Heey,
Goed bezig hoor en dat voor 5 jaar niet rijden..

Maar ff tip : wel een cap op he ;)
En gewoon heel veel met m bezig gaan met overgangen en tempowisselingen zodat die beter aan je been komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:08

Als ik het zo lees ben je goed bezig met hem, eerst vlot en voorwaarts en dan pas gaan denken aan hoe de voorkant er uit ziet.
Als je consequent blijft, naar voren is ook écht naar voren, dan kom je er vanzelf :)
Wel een cap opzetten volgende keer ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:31

Lin4Life schreef:
Heey,
Goed bezig hoor en dat voor 5 jaar niet rijden..

Maar ff tip : wel een cap op he ;)
En gewoon heel veel met m bezig gaan met overgangen en tempowisselingen zodat die beter aan je been komt :)

Goede tip! :) alleen hoe zorg ik dat het niet te saai wordt voor hem? Heb vorige keer ook wel eens balken in de bak gelegd. Niet een rij achter elkaar maar gewoon op sommige plekken 1 balk. En tussendoor eroverheen gestuurd :) werd ie ook wel wakker van. Moest ie nog beter opletten.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:14

Ziet er best fijn uit, en goed dat je jezelf ook hier eens opzet ! :D

als ik het zo zie zou ik de beugels een gaatje langer maken :P
bekken iets kantelen, denk ook als je dit doet dat je dan niet meer zo heel hoog lichtrijd en naar voren valt ;)

verder zit je er netjes op ! +:)+
succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:16

Tip om hem wakker te houden:
-Slalom leggen in de bak (van pionnen/staanders) daar tussendoor stappen/draven/galopperen. Je kan het jezelf moeilijker maken door na een tijdje de afstanden tussen de pionnen/staanders kleiner te maken. Ook een goede oefening om netjes te leren omstellen
-Veel overgangen rijden, bijvoorbeeld elke keer dat je langs A-B-C-E komt een overgang rijden.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:32

Ik heb misschien nog wel wat tips om hem wakker te houden (doe ik bij mijn ponytje ook altijd).
Probeer de hele tijd iets anders te doen, niet alleen qua schakelen maar ook qua figuren.
Probeer hierbij tijdens de figuren ook te schakelen.
Hierbij moet je proberen om geen 1 figuur hetzelfde te rijden zodat hij niet weet wat er komen gaat (hem natuurlijk wel voorbereiden voor een hulp, maar omdat je steeds iets anders doet word het geen routine waardoor hij constand op moet letten).
Let hierbij op het binnenoor, dit moet constand op je gericht zijn (doet hij dit niet, dan let hij niet op), zie je dus dat het binnenoor niet op je gericht is zet dan een volte in of maak een tempo wisseling zodat hij weer oplet.
En let er vooral op bij het rondrijden dat je hem niet blokkeerd in het voorwaarts lopen (zo vanaf de foto te zien doe je dit niet maar zet het er toch voor de zekerheid bij).
het ziet er verder wel netjes uit! :)

wel een kleine wereld trouwens, ik ken Lanka van Jesta namelijk ook haha ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:56

ClaudiaMP schreef:
Ziet er best fijn uit, en goed dat je jezelf ook hier eens opzet ! :D

als ik het zo zie zou ik de beugels een gaatje langer maken :P
bekken iets kantelen, denk ook als je dit doet dat je dan niet meer zo heel hoog lichtrijd en naar voren valt ;)

verder zit je er netjes op ! +:)+
succes !!

Citaat:
Even voor de duidelijkheid... heb vandaag maar gelijk mijn beugels een gaatje langer gedaan, zaten toch wel erg kort viel me vandaag op.

Tis alleen nog wel wennen, je beugels 1 gaatje langer. Maar het staat wel veeeeel mooier! Nu nog een keer foto's maken als ik wel mijn beugels langer heb, haha!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 22:00

moow schreef:
Ik heb misschien nog wel wat tips om hem wakker te houden (doe ik bij mijn ponytje ook altijd).
Probeer de hele tijd iets anders te doen, niet alleen qua schakelen maar ook qua figuren.
Probeer hierbij tijdens de figuren ook te schakelen.
Hierbij moet je proberen om geen 1 figuur hetzelfde te rijden zodat hij niet weet wat er komen gaat (hem natuurlijk wel voorbereiden voor een hulp, maar omdat je steeds iets anders doet word het geen routine waardoor hij constand op moet letten).
Let hierbij op het binnenoor, dit moet constand op je gericht zijn (doet hij dit niet, dan let hij niet op), zie je dus dat het binnenoor niet op je gericht is zet dan een volte in of maak een tempo wisseling zodat hij weer oplet.
En let er vooral op bij het rondrijden dat je hem niet blokkeerd in het voorwaarts lopen (zo vanaf de foto te zien doe je dit niet maar zet het er toch voor de zekerheid bij).
het ziet er verder wel netjes uit! :)

wel een kleine wereld trouwens, ik ken Lanka van Jesta namelijk ook haha ;)

Hej waar ken jij ze dan van? Leuk!

Dat van die oor is een goede tip! Zal er eens opletten.

Wat betreft de afwisseling.... meestal doe of iig probeer ik het tegenovergestelde te doen van wat hij wil. Als hij op een bepaalde plek steeds harder of juist zachter gaat doe ik het tegenovergestelde. Maar omdat hij nog zo traag is en sterk kom ik ook wel eens laat in met mijn hulpen. En ben ik al te laat met corrigeren.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:32

[quote="Miss_Blimm]
Hej waar ken jij ze dan van? Leuk!

Dat van die oor is een goede tip! Zal er eens opletten.

Wat betreft de afwisseling.... meestal doe of iig probeer ik het tegenovergestelde te doen van wat hij wil. Als hij op een bepaalde plek steeds harder of juist zachter gaat doe ik het tegenovergestelde. Maar omdat hij nog zo traag is en sterk kom ik ook wel eens laat in met mijn hulpen. En ben ik al te laat met corrigeren.[/quote]

Lanka ken ik van vroeger, woonde bij elkaar in de straat. ben ook 1 of 2 x bij jullie op stal komen kijken haha :)

dat is inderdaad ook wel goede oplossing! dat te laat zijn gaat meestal vanzelf wel over omdat je dat op den duur wel aanvoelt!

veel succes nog verder.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:51

Jahhh jij bent dat meiske van die operatie, toch? ;) thxxx iig!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:59

haha ja dat meisje idd ;)

trouwens, in het bos is ie toch wel voorwaarts?
kan je in het bos ook wat oefeningen doen (schakelen, overgangen, wijken en schoudervoor) :)

doe Lanka maar de groeten als je dr ziet!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:34

Ja nou dat issie zeker maar ik rij hem alleen nog maar in de bak. JUIST omdat hij buiten soms te enthousiast is. Lanka is er namelijk afgekukeld vorige week, door een bokpartij van meneer.

Maar mag het ooit zover komen dat ik wel naar buiten kan/mag met hem zou ik zeker wat oefeningen meepakken, doe ik nu ook al met Kwinta... als ze soms sterk wordt ofzo.

Zal de groeten doen maar ik zie haar pas weer donderdag.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:09

Fijn karakter hebben die Concorde's he?
Heb zelf ook jaren een Concorde gehad, en heb hem helaas moeten verkopen...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:11

PRE schreef:

Nou, hij is gewoon knap :D maar echt heel makkelijk is hij niet hoor. Kan flink bokken!

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:59

Miss_Blimm schreef:
PRE schreef:

Nou, hij is gewoon knap :D maar echt heel makkelijk is hij niet hoor. Kan flink bokken!

Dat deed mijne ook, maar verder kon ik echt een topband met haar opbouwen, dat heb ik nooit eerder met een paard gehad.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:58

Oeh een concorde! Die hebben wij ook op stal staan om zadelmak te maken. En inderdaad ze zijn redelijk traag. Maar wel een super karakter! Jouw paard heeft precies zo'n hoofd als die bij ons op stal staat, leuk om te zien :)!

Oh en ja nog commentaar voor HAW. Probeer je rug iets holler te maken, voor je gevoel hol, dan zit je wat rechter en ziet het er wat netter uit :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:21

Ik denk idd wel dat het paarden zijn die echt voor je gaan als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt. Lion is namelijk niet de makkelijkste, omdat hij heel traag is en je altijd elke keer weer uitprobeert (bokt, schrikt, etc).

En jah knap hoofd hebben ze hej ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:40

Nee daar heb jij geen last van :) eigen risico. Ik ben klein 1.59, paard is rond de 1.70 denk ik.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:26

Ik lees dat je problemen hebt met het actief houden !
probeer anders een spoortje ?
verder ziet het er goed uit voor 5 jaar lang niet gereden te hebben :D
en als je dan een spoortje gaat gebruiken, en je wilt hem actiefer hebben dan is het :
Kuit ! en als hij/zij daar niet op reageert spoor reageert ie nog niet Zweep erbij :j
maar is hij bij iedereen niet voor het been of alleen bij jou ?
want anders kan het ook zijn dat hij gewoon een loopje met je neemt..
maar ik denk dat een spoortje een goed iddee zal zijn :j
Succes verder :D

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:30

Ah thx voor de tip maar ben meer van het rijden zonder spoortjes. Rij, of eigenlijk reed, heeeeel soms met spoortjes, maar niet vaak. Was nooit echt nodig. Rij deze wel met een zweep en -> kuit = reageren = zo niet, dan tik!

Heb nu alleen alweer paar weken niet gereden omdat ik ziek thuis zit :( kan dus ook niet oefenen jammer genoeg.