Bonte Guus boekt vooruitgang -> B klaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Bonte Guus boekt vooruitgang -> B klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:17

Het was alweer enige tijd geleden dat ik een topic van Guus had aangemaakt dus bij deze :D
Guus is een 12 jarige tinkerruin die wij sinds november 2008 in ons bezit hebben.
Het heeft enige tijd (lees 3 maand) geduurd voordat ik op Guus durfde omdat ik vlak daarvoor een behoorlijke val heb gemaakt.
Langzaam maar zeker gaan we steeds meer vooruit en de startkaart is ook inmiddels aangevraagd :j
Ons niveau ligt zo rond de B

Mijn eigen commentaar:
Af en toe nog steeds die tenen (al is het al veeel minder :D)
Voor je kijken
Af en toe val ik wat voorover, op mijn dressuurzadel doe ik dit echter weer niet... :?
Op de sprong (laatste foto) meer meegeven.
Guus kruipt af en toe achter de teugel, hij wil rechtsom de buitenteugel slecht aannemen waardoor ik soms mijn rechter/binnenteugel wat loslaat en/of mijn buitenhand wat hoger zet. Hij krijgt binnenkort een bezoekje van de tandarts om te kijken of er niet een haak dwarszit.

Hier de foto's
1. lekker warm stappen
Afbeelding

2. voorover :n
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Fijn beeld :j
Afbeelding

6.Deze momenten zijn er ook nog, hier kreeg meneer net even op zijn donder }>
Afbeelding

7. 2 pasjes later, gut wat actief ineens
Afbeelding

8. Hier kruipt hij dus erg achter de teugel.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. lekker ontspannen, alleen zit ik weer te ver naar voor... :(
Afbeelding

11. beetje duikboot...
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Ik vind dit wel een fijn beeld omdat ik Guus hier wel genoeg ruimte geef, dit is nog wel eens een probleem
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Nog even door het bos gereden na afloop :wave:
Afbeelding

Sappos

Re: Bonte Guus boekt vooruitgang -> B klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:34

Ik vind het er netjes uitzien. Het is jammer dat hij soms net met zijn neus teveel eruit loopt of net iets te diep maar het gaat zeker de goede kant op. Als hij een beetje stabiel is in zijn lopen kan je vast een b-proefje rijden!

ellieellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:36

He verdorie.... nu moet ik wachten tot vnvd om de foto's te zien.... Ze doen het niet op mijn PDA....
Ben benieuwd!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:48

Ziet er goed uit chantal :), mag ik vragen waarom je met sporen rijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:50

Beeld van de foto's is nog zeker niet constant te noemen, maar ziet er niet onprettig uit. Als je nog geen wonderen verwacht qua punten zou je al best eens een B-proefje kunnen rijden om wat ervaring op te gaan doen met 'm.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:52

Omdat ik dan preciezer aan kan geven wat ik van Guus wil/vraag.
Toen ik zonder sporen reed en been gaf gingen we alleen maar harder en harder, met sporen is het allemaal wat makkelijker om hem aan te geven wanneer ik bijv schouderbinnenwaarts wil of wijken oid :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:54

Sonja schreef:
Beeld van de foto's is nog zeker niet constant te noemen, maar ziet er niet onprettig uit. Als je nog geen wonderen verwacht qua punten zou je al best eens een B-proefje kunnen rijden om wat ervaring op te gaan doen met 'm.

4 juli heb ik een wedstrijd in Dalen maar ik heb dan mijn startkaart nog niet binnen dus is nog onofficieel, zo kan ik mooi een keertje oefenen op vreemd terrein.
Tot nu toe rijden we F proefjes waar ik inmiddels in de F7 zit.
Hij loopt over het algemeen redelijk contstant maar omdat we dus nogal problemen hebben met de aanleuning (wil linkerteugel niet aannemen) lopen we bij overgangen en figuren wel tegen problemen aan... Binnenkort krijg ik ook privéles dus hoop dat, ook na een bezoekje van de tandarts, dit beter zal worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:57

Vast wel! Zo te zien zitten jullie al lekker op de goede weg, dus dat gaat alleen maar verder vooruit.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:09

Ziet er op zich goed uit, naar mijn idee. Oefening baart kunst! Alleen denk ik piano-handjes te zien, klopt dat of kijk ik gewoon scheel? :o

In ieder geval veel succes in de B!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:12

Nee je kijkt niet scheel :)) Die komen af en toe ook nog weer. Oude gewoonte, lastig om vanaf te komen :=

Dankje :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:44

Ziet er helemaal niet gek uit hoor, Guus wordt steeds knapper :)

Wel heb ik het idee dat je teveel met je handen wil. Dan heb je ze weer hoog en breed, dan heb je ze op je bovenbenen liggen en dan heb je ze boven de schoft maar in de 'piano'stand. Probeer consistenter in je handhouding te zijn. Niet gaan terugwerken, netjes bij elkaar boven de schoft. Niet teveel aan de voorkant willen doen, eerst die achterhand er lekker bij en eronder rijden en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Probeer hem ook niet los te gooien, maar houdt netjes contact met zijn mond, ook als hij erachter kruipt. Dan iets meer been zodat hij naar voren komt, maar blijf contact (lichte druk!) houden.

Heb je ook les met Guus?

Veel succes met je wedstrijd! :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:47

Ik ben inderdaad altijd erg druk met mijn handen, dit is al wel minder dan voorheen maar doordat Guus ook vaak ineens de druk laat vallen en de andere keer weer op de binnenhand gaat hangen wordt ik ook weer onrustig, een beetje een wisselwerking :+
Ik heb 1 keer in de week groepsles. Maar ivm ponykampen houd dat in de zomer op dus ga ik tijdelijk over op privélessen aan huis als ik een goede instructeur vind :j

PuCkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:48

Je kunt makkelijk een B proefje rijden, daar doet hij alleen maar ervaring op:)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:48

Het volgende topic dat ik plaats zorg ik wel even dat ik met het dressuurzadel rijd, dat is echt al een heel verschil in mijn houding, die is dan algeheel veel rustiger. Heel vreemd, andere mensen die op dit zadel rijden zeggen ook direct dat het voelt alsof ze voorover vallen... :? :\

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:20

Mooie combi hoor Guus en jij, dus gewoon nog trotser gaan zitten, dan zit je ook meteen rechtop.

Het is goed te zien dat de aanleuning nog niet constant is. Maar dat geef je zelf al aan. Ik zie vooral een losse binnenteugel en soms teveel stelling naar binnen. Ik krijg daardoor het gevoel dat hij niet recht loopt.
Mijn tip; vergeet de buitenteugel niet, deze goed op contact houden, zodat Guus ook recht blijft op de rechte stukken. Ook bij het naar beneden vragen, vooral goed op de buitenteugel letten, deze wordt vaak vergeten en misschien geeft dat de onstabiliteit. Misschien zelfs even met een lichte stelling naar buiten rijden, tot hij zakt en dan recht maken en weer lichte stelling naar binnen vragen.
Maar dat is mijn inschatting vanaf de foto's.

Hoe gaat de galop??

ellieellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:22

Leuk joh! Ik zou zeggen ga ervoor! Ik heb al gemerkt hoe meer proefjes je rijdt, hoe meer ervaring jullie samen krijgen en door het commentaar op de coupons, weet je precies waar je aan moet gaan werken! Niet dat al het commentaar op coupons heilig is hoor.... gewoon aan de slag! succes!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:53

Grit schreef:
Mooie combi hoor Guus en jij, dus gewoon nog trotser gaan zitten, dan zit je ook meteen rechtop.

Het is goed te zien dat de aanleuning nog niet constant is. Maar dat geef je zelf al aan. Ik zie vooral een losse binnenteugel en soms teveel stelling naar binnen. Ik krijg daardoor het gevoel dat hij niet recht loopt.
Mijn tip; vergeet de buitenteugel niet, deze goed op contact houden, zodat Guus ook recht blijft op de rechte stukken. Ook bij het naar beneden vragen, vooral goed op de buitenteugel letten, deze wordt vaak vergeten en misschien geeft dat de onstabiliteit. Misschien zelfs even met een lichte stelling naar buiten rijden, tot hij zakt en dan recht maken en weer lichte stelling naar binnen vragen.
Maar dat is mijn inschatting vanaf de foto's.

Hoe gaat de galop??

Ik rijd zelf erg veel schouderbinnenwaarts en ook contrastelling, linksom wil hij erg slecht aannemen waardoor dus op de rechterhand nogal wat problemen ontstaan met de aanleuning. Ook in galop pak ik dan vaak schouderbuitenwaars mee op de lange zijde en soms ook nog door de hoeken, de ene dag is het erger dan de andere dag en ik moet zeggen dat gisteren, toen de foto's gemaakt zijn, hij niet extreem scheef was, het is soms veel erger. Wel was het gisteren zo dat hij rechtsom niet goed stelling naar binnen wou nemen en daardoor ging het aangalloperen dus niet goed (lees, verkeerde galop) dus eerst weer veel schouderbinnenwaarts gereden (ook op binnenhoefslag of a-c lijn, zodat hij niet op de bakrand kan 'leunen') En toen ging het uiteindelijk wel. Stomme is dat met het springen hij gisteren juist wel steeds weer in de rechtergalop lande, terwijl hij dat normaal meestel links doet :+

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:55

Als je je houding beter voor elkaar hebt en je Guus wat constanter in de aanleuning hebt en op twee teugels, dan zal het vast succesvol gaan. :j
Leuke pony!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:56

Puissance schreef:
Als je je houding beter voor elkaar hebt en je Guus wat constanter in de aanleuning hebt en op twee teugels, dan zal het vast succesvol gaan. :j
Leuke pony!

Dankje,
enneh, paard ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:06

Paard Guus :Y)

Het is ook lastig vanaf de foto's te beoordelen, maar daar zie ik teveel binnenstelling en veel teugelboogjes. Ik zou hem graag wat rechter zien. En meer contact, maar daar werk je al aan.

Het lijkt of Guus wat zwaarder is geworden. Staat hem goed!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:51

Klopt, hij is wat aangekomen, mocht ook wel want toen ik begon met rijden viel hij eerst heel erg af. Ik vind hem mooi zo, mag misschien nog wel wat breder maar niet veel, en ook zeker niet dunner.

En ja hij is paard, 1.58 :))

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:43

Wat een mooie scherpe foto's zijn het zeg! Eenmooie Tinker, niet te grof, mooi in verhouding!

Let erop dat je niet alleen naar voren valt, maar ook geheel scheef naar 1 kant zit. Je knikt in je heup al in, de schouder zijn niet op gelijke hoogte, en je handen daardoor ook niet. Hier kan de oorzaak liggen van het niet goed aan willen nemen van de teugel en de zijdelingse buiging.

Verder vind ik dat je bij foto 8 als bijschrift zet dat hij achter de teugel komt, maar hij komt er juist over, hij doet zijn hoofd omhoog en drukt zijn rug weg, op die manier hoeft hij zijn buikspieren niet aan te spannen en ook minder in te buigen.

Het ziet er al heel goed uit, en wat de anderen ook zeggen, je kan best al een proefje rijden. Van het jury commentaar op je protocollen kun je heel veel leren!

Succes!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:46

Oh, Guusje :D

Je geeft zelf al enorm veel puntjes aan dus je weet goed waar op te letten. Verder kan je steeds eens een muntstuk op je tok leggen en kijken hoelang hij blijft zitten :p

Ik ben echt verliefd op hem :D

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:19

Gave foto's zeg! Ziet er erg goed uit,
en wat springtie hoog!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:22

Horsetopia schreef:
Oh, Guusje :D

Je geeft zelf al enorm veel puntjes aan dus je weet goed waar op te letten. Verder kan je steeds eens een muntstuk op je tok leggen en kijken hoelang hij blijft zitten :p

Ik ben echt verliefd op hem :D

Ik gok dat die niet zo heel erg lang blijft liggen :P Maar wel een idee om eens mee te oefenen :j
Dankje :D

Marije__ schreef:
Gave foto's zeg! Ziet er erg goed uit,
en wat springtie hoog!

Voor ons doen is dit niet zo heel hoog, maar omdat hij zo graag springt wil hij nog wel eens erg hard, dus ik houd het even bij lage hindernissen waarbij ik hem goed onder controle kan houden.
De bakrand die je op de achtergrond ziet kan hij ook overheen :+ Ik wou hem laten vrijspringen, Nou dat deed hij wel, alleen niet de hindernis die ik in gedachten had en ik moest hem daarna ook nog weer vangen :)) Ik heb de bakrand gemeten op 1.20 :=