Rebecca [10] @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaaB

Rebecca [10] @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:06

Hoihooi

Afbeelding

Dit is Rebecca, een 10 jarige New Forest pony. Ik verzorg haar samen met een vriendin van me sinds 23 maart '09. Ze is echt een ronde pony.
We hebben nog niet echt een niveau. Ik rijd haar 1x in de week. De eigenaren hebben nog een pony, Stallion. Rebecca heeft altijd alles samen met Stallion gedaan, en was eigenlijk nooit alleen met rijden.
In het begin reden we ook op Stallion, maar nu doen we alleen Rebecca. Het kan echt een drama queen zijn en is niet de makkelijkste onder het zadel.
Ze ziet overal spoken en heeft veel te veel energie. Het is voor haar ook wennen dat ze nu zonder Stallion is.
Ze heeft een heel onregelmatig tempo en gaat liever te hard dan te zacht. De ene keer rijd ik super fijn op haar (na even doorzetten) en de andere keer blijft ze klieren.
De bak waar we in rijden is vrij groot, vooral voor haar, en zodra we van de hoefslag af gaan versneld het tempo. Ik rijd vaak de helft van de bak. Ik weet nog niet precies hoe ik op haar acties moet reageren.
Nu longeer ik haar voor het rijden zodat de meeste energie eruit is. Op de foto's heb ik spoortjes om en toen liep ze wel wat fijner. Het zadel ligt hier ook te ver naar voren. Als je naast haar staat lijkt hij zo goed te zitten, maar deze ga ik voortaan verder naar achter leggen.
Verder is het een hele lieve pony en kan netjes lopen. Springen vind ze helemaal geweldig.

Eigen commentaar:
Handen rechtop
Benen niet naar voren steken
Rechtop zitten
Binnenhand meer ontspannen

foto 1: Spook momentje: Handen hoger en rechtop
Afbeelding

foto 2: Voorwaarts houden
Afbeelding

foto 3: Handen rechtop. Iets voorwaartser
Afbeelding

foto 4: Mooi ontspannen. Weer die handen rechtop :P
Afbeelding

foto 5:
Afbeelding

foto 6:
Afbeelding

foto 7:
Afbeelding

foto 8:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door claudiaaB op 25-05-09 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt

AdnerB

Re: Rebecca [10] @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:09

let op je tenen en op je handen..geen pianohandjes..ik heb ook het idee dat je te streng in haar mond bent.
tis wel een mooie pony!

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:10

Ziet er goed uit claudia :D
je verbeter punten noem je al!
Ik heb wel soms het idee dat ze op de voorhand loopt,
maar dat kan ook een moment opname zijn of ik zie het verkeerd!

Maar voor de rest loopt ze erg netjes :D

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:11

Leuke pony! t hoofdstel oogt alleen een beetje gek.. maar misschien zie ik dat wel verkeerd hoor :P

probeer haar wat meer op de achterhand te rijden als het tempo wat meer onder controle is. je kan daarvoor veel overgangen rijden! dat werkt meestal erg goed :j verder ziet het er fijn uit!

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:15

Bedank voor jullie reacties
Brenniiee: Idd ik moet op mijn handen letten :P Alleen steng in de mond ben ik niet voor mijn gevoel, probeer zo veel mogelijk te ontspannen.

Annie: Dank je wel ! :D
Annie en mvs: Ja idd ze loopt vooral in het begin erg op de achterhand. Meer overgangen rijden is inderdaad een goed idee! ik draaf nu erg veel. Hoe kan ik haar nog meer beter op de achterhand krijgen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:18

je kan haar beter op de achterhand krijgen door heel veel overgangen te rijden..zo train je de achterhand er actiever bij waardoor ze minder op de voorhand gaat lopen :) succes!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:20

idd veel overgangen rijden. En ook veel terug rijden in tempo en haar dan weer zachtjes in tempo rijden. Dus zowel tempo wisselingen als overgangen zijn er erg goed voor :j

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:25

Op je rijden niet echt commentaar, maar ik denk dat je pony al een stuk fijner gaat lopen als je het zadel een stuk naar achteren legt. Vooral op de tweede rijfoto is heel goed te zien dat ie vrij ver naar voren ligt, half op de schouder, dit kan niet prettig aanvoelen voor haar.
En op sommige foto's liggen je benen aardig netjes, maar op andere foto's lijkt je ze te ver naar voren af te steken, probeer je hakken mooi op de loodlijn te houden :) succes ermee!

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:31

annmary: Ja we hebben ook wel beetje problemen met het zadel.. Het is een wintec en hij schuift ook enorm (schuin). Ik ga erop letten dat hij wat meer naar achter ligt. We waren idd al aan het twijfelen of hij niet te ver naar voren ligt, al ziet het er zo raar uit als hij meer naar achter ligt (als je ernaast staat). dank je wel voor de reactie !

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:19

goed letten op je handen en tenen.
door veel overgangen en schakelingen te rijden wordt zijn/haar achterhand vanzelf sterker ;)

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:26

Waarom met sporen als ze zo actief is dat je haar bijna niet kan houden?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:46

Misschien kun je enkele zit-lessen nemen? Ik vind je houding niet echt mooi...Je brengt je schouderpartij naar voren en hierbij pak je ook nog druk op het bit. Erg goed voor je om misschien zitlessen te nemen. ;)

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:09

Maaike14 schreef:

Dat was ook het eerste wat ik mij af vroeg...

Verder: probeer het iets 'leuker' te houden: het lijkt alsof je zelf erg gespannen zit. Dat kan natuurlijk een gevolg zijn van het "ik-zie-spoken-gedrag" van je pony; maar anderzijds werk je dat stressy gedrag nog meer in de hand door zelf gespannen te gaan zitten. Je bevestigt je pony als het ware dat er écht wel iets eng is (anders zou baasje zo niet gaan zitten)... Misschien een stomme tip: neurie je favoriete liedje als je op je pony zit, kans is groot dat je zelf al meer ontspannen bent, en je pony ook ;)!

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:18

Maaike en my_star: Ik heb nooit gezegd dat ze niet te houden is, het tempo versneld gewoon en is onregelmatig. Ze heeft haar aandacht er gewoon niet bij. En dit was 1x dat we met sporen hebben gereden en toen liep ze wel beter. Zoals ook al in de opening staat. Graag beter lezen voor de reactie :)

Stravero: Ik heb geen idee waar ik zitlessen id buurt zou kunnen nemen. (omg Almere)

my_star: In het begin zat ik er idd wat gespannen op. het klopt deels wat je zegt, maar het is niet dat ik haar continue bevestig. zelf zie ik vanaf foto 4 wel verandering in mijn en haar houding.
Over dat leuker houden.. nog tips? Meer afwisseling in overgang en tempo sowieso. En meer figuren. Maar verder?

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:50

Naar het einde van de foto's toe zit je inderdaad meer ontspannen, dat had ik er inderdaad van in het begin wel mogen bijzetten ;). Wat ook erg kan helpen om je pony attent en bij z'n werk te houden (en indirect ook zijn tempo en ritme iets constanter te maken), is het 'spannend' houden tijdens het rijden. Wend bijvoorbeeld af op de lange zijde, en rijd zo lang mogelijk rechtdoor. Pas op het allerlaatste moment beslis je of je links of rechts gaat gaan. Deze oefening wordt nog leuker als er iemand aan de kant staat die zegt welke kant je uit moet. Je zal dan voelen dat je paard in het begin echt zelf een kant wil kiezen, maar als je deze oefening een aantal keren herhaalt zal je merken dat ie beter recht gesteld blijft en vol spanning wacht op het commando om links of rechts te gaan. Je kan dan natuurlijk ook verder variëren, door bijvoorbeeld een volte halve baan in te zetten terwijl je aan het afwenden bent, en dan halverwege toch weer de andere kant op gaan. Als je op die manier wat kan afwisselen, gaat je pony veel attenter worden en meer 'wachten' op jouw instructies! Heel veel succes, jullie zijn een leuke combinatie :)!

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:58

my_star: Bedankt voor je reactie daar heb ik wat aan ! We hebben ook een keertje proefjes geoefend met haar. Dat vond ze ook wel leuk om te doen, en daar zit ook variatie in. Ik ga dit zeker met haar doen :D

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:29

Mooie pony! Ze loopt op de meeste foto's inderdaad alleen op de voorhand, en dat verhelp je zoals iedereen hier al zegt door veel overgangen te rijden en haar goed op 't been te krijgen. Verder heb ik het idee dat je niet heel ontspannen zit, als je zelf meer ontspannen gaat zitten wordt de pony ook wat meer ontspannen!
Ik heb trouwens hetzelfde halster voor mijn pony, maar dan in een andere kleur :+

JenniferS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:37

Zo nu even reageren op je topic :P
Wat heeft zei een sprekend koppie zeg ! hele mooie pony
Ik vind het goed dat je nu probeerd om zonder haar vriendje dingen te doen.
Je verbeter punten geef je zelf ook al aan. Je schouders mogen ook wat naar achter, maar probeer dit ontspannen te doen.
Op foto 4 is je binnenhand sterker dan je buitenhand. Probeer dit andersom te hebben ( kan ook moment opname zijn. Overigens gebruikt ze haar halsspieren hier wel goed.
Foto 8 vind ik heel erg mooi. Je zit veel meer ontspannen en je handen zjin wat hoger. Hier geef je haar ook iets meer lengte.
Als je de oefeningen van my_star doet en zelf nog iets op je houding let komt het allemaal wel goed.
Zitles vind ik niet super nodig, want je zit er niet slecht op ofzo. Je heb gewoon wat verbeterpunten. En natuurlijk moet je haar ook nog wat meer leren kennen en erachter komen hoe ze waarop reageerd.
Ik denk dat als je Rebecca wat meer vertrouwt je er veel beter op zit. Misschien is prive les een optie. Succes ermee en houd afwisseling in het rijden ! zoals je zegt springen vind ze leuk dus misschien na een goed uurtje haar belonen met een sprongetje?

Goed gezegd stravero :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:40

Maaike14 schreef:

Dat is een vraag die je jezelf kunt stellen maar sporen gebruik ik meer voor het aanleggen van mijn been het vragen om buiging.
Ik gebruik geen sporen om mijn paard actiever te krijgen. Ik gebruik het dus voor het wijken en buigen van mijn paard.
Maar ik zou ook even niet weten waarom je hier sporen gebruikt??

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:44

Jeetje rustig aan mensen!!

Trouwens TS ik vind wel dat je der goed oppakt. Ik kan namelijk niet zien dat het een vervelende pony is.
En trouwens ik vind de pony ook leuk!

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:47

Chaneltjee: Het klopt idd wat je zegt! ga ik aan werken :) Wat leuk zeg dat je hetzelfde halster heb haha

Stravero: Dank je wel :) En bedankt dat je wat wilt zoeken kan nl echt niets erover vinden. Was eerder al van plan om met een vriendin zitlessen te nemen alleen konden niets vinden.

Jennifers: Dank je wel ! Ik ga de dingetjes proberen en kijken hoe ze erop reageerd.

axel_valerie: leuk dat je dat zegt :D Ze is ook leuk en zeker niet gemeen, maar ze is gewoon echt een druktemaker. Ik denk ook dat dat komt omdat ze bij de eigenaren nooit wat anders doet dan rijden in de binnenbak.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:12

Poehpoeh, wat een reltopic weer. En dat over sporen? Ik denk dat er een hoop mensen met sporen rijden, ik zelf ook. Als je ze goed gebruikt en alleen gebruikt als ze niet op de normale kuithulpen reageert kan het geen kwaad, maar je moet uiteraard niet iedere keer met die sporen gaan prikken. Maar zo te zien op de foto's doet de TS dat niet. Ik vind het verder een erg leuke pony. Probeer niet voorover te vallen en handen goed rechtop te houden.

Maaike14: Ik denk dat je nu wel gezegd heb wat je wil zeggen, als jij fijn een L2 proef kan lopen en je binnenkort gaan starten in de B, prima, veel succes maar laat de TS haar ding doen en kraak het niet af :)

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:18

Silfie en preciousviva: Dank jullie wel :) ik hoopte op een topic met veel nuttige tips en opmerkingen. Helaas is het nu idd een relpagina geworden.
Houding ga ik aan werken! ik rijd ook 1x in de week les op de manege, en dan ga ik vragen of ze op deze punten willen letten. Als je erop zit lijkt alles zo anders dan als je ernaast staat. :+

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

ik vind het er niet verkeerd uit zien hoor, ik zelf gebruik ook sporen om meer buiging te krijgen het helpt je toch wat beter,

en @ maaike 14, krijg het gevoel dat je gewoon jarloers bent,als een paard L2 is betekend nog niet dat jij een L2 proefje kunt rijden,

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:38

Fritsi: dank je het klopte wel dat ik wat gespanne begon, maar verder reden we veel beter ontspannen en dat voelde ik ook aan haar. De sporen waren puur om uit te proberen. We zijn gewoon allemaal verschillende dingen proberen om te kijken hoe ze erop reageerd.

Verder maakt het me niet uit wat maaike wel of niet te zeggen heb. Ze mag van mij lekker verder leven in haar eigen wereld maar ik maak dit topic niet aan om gezeur aan te horen.
Hoop dat ik verder weer opbouwende kritiek krijg met eventueel tips. Ik wil graag verder komen met Rebecca en bij iedereen zijn er altijd dingen die verbeterd moeten worden.
Bedankt aan de mensen die het voor mij op hebben genomen, vind ik aardig van jullie :) Fijn om ook positieve reacties te krijgen en kritiek die wel beargumenteerd wordt. :D