knappe 4 jarige merrie@work+filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elientje_89

knappe 4 jarige merrie@work+filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 23:15

Sinds augustus 2008 is deze knappe merrie van mij. Zara is een 4 jarige merrie met de afstamming:
v. roussau
mv. lys rouge
Zara is een zeer gevoelige merrie, maar wel helemaal mijn vriendin. Voordat ik zara kreeg heb ik altijd twee haflingers gehad en daarmee gereden. Jullie snappen dus wel dat de overstap van een haflinger naar een dressuur paard heel erg groot was. Op het begin was het dus ook heel erg wennen met het rijden, maar dat zul je zometeen wel terug zien op de foto's.

Met het rijden gaat het momenteel al stukken beter. We hebben nu zes wedstrijden gereden en hebben nu in totaal al 4 winstpunten. Dit vind ik al super, want zara word altijd heel gespannen op wedstrijd en dit is voor ons beide onze eerste wedstrijd ervaring. We zijn dus vanzelfsprekend in de klasse B gestart met dressuur.

Zara is heel goed voorwaarts te rijden, maar doordat ik zelf heel erg scheef zat door rugproblemen hebben we een beetje moeite gehad met de aanleuning. Hierbij ging ze de heletijd kantelen. Nu mijn rugproblemen weg zijn aan het gaan gaat het ook steeds beter met het rijden. Het kantelen word al steeds minder. Ik heb ook elke week prive les van mijn instructrice. Zij helpt mij en mijn paard heel goed.

Mijn verbeterpunten zijn:
- recht zitten
- handen recht en stil houden (soms ook iets te streng in mijn handen maar word aan gewerkt)
- ontspannen zitten (zat heel gespannen door mijn rugpijn)
- benen stiller en recht houden (kwam ook door de spanning van mijn rugpijn)

Op het begin om jullie even de veranderingen/verschillen te kunnen laten zien:
1. Toen ik zara ging uitproberen.
Afbeelding

Afbeelding
2. Op mijn 4 jarige haflinger.
Afbeelding

Afbeelding

Foto's die deze week zijn gemaakt met trainen in de buitenbak:
1.Mooi foto moment :).
Afbeelding
2. Even der knappe koppie late zien:).
Afbeelding
3. In draf.
Afbeelding
4. Op de volte inzet halsstrekken.
Afbeelding
5. Nog een keer hals strekken oefenen maar ze moet nog leren lager te komen.
Afbeelding
6. Halthouden net niet vierkant:(
Afbeelding
7. Uitstappen owhhhhhhh wat is dat moeilijk om mijn rechtervoet aan mijn paard te houden :P
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-LORP3QB8.jpg/img]

Overige foto's:
1. Van de winter onze derde wedstrijd in de proef.
Afbeelding
2. Van de winter onze derde wedstrijd na de proef klaar :).
Afbeelding
3.Twee maanden geleden aan het trainen in de buitenbak.
Afbeelding

Het filmpje volgt nog i.v.m. het laden van youtube wil niet lukken daarom volgt deze zo snel mogelijk.
Ik hoop dat jullie een beetje duidelijkheid hebben van mijn rijden met mijn paardje.
Hoop dat jullie berichtjes achter laten met opbouwende kritiek. Deze is zeker gewenst, want we hebben nog veel verbeterpunten.

elientje_89

Re: knappe 4 jarige merrie@work+filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 09:40

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:49

Vindt het zonde dat je je haf met slof rijdt..maarja ik zeur er niet over door,daar heb je vast geen topic voor ;)

leuk paard zeg die laatste! vooral op die concour fotos is hij verukkelijk! probeer hem na verloop van tijd wel wat meer bij elkaar proberen te rijden :)

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:53

Leuk paard! Ik zou proberen je teugels en je beugels wat korter te doen denk dat je zit hierdoor ook wat verbeterd en wat rustiger wordt.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:17

Ik vind dat je der best wel goed hebt lopen :j

In draf loopt ze mooi soepel, swingend, zacht in de mond...
Maar ik zou je beugels echt flínk een paar gaten korter doen!
Tijdens lichtrijden zit je gewoon constant te kappen met je sporen, wat deels ligt aan dat je jezelf omhoog moet "tillen" waardoor je je hielen optrekt en dan krijg je dus dat constante gekap. :o
Je ziet trouwens ook dat je paard het niet echt fijn vind (constante gezwiep duidt op (lichte) irritatie ;))
In draf vind ik ze goed lopen, maar in galop mag ze ietsjes meer tempo en vooral veel meer omhoog galopperen, zal het voor jou ook makkelijker maken om der uit te zitten, wat zie dat je daar toch nog wat moeite mee hebt.
Ziet er al bij al heel netjes uit en zou zeggen; Doe zo voort! ;)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:23

Ziet er goed uit, ik vind dat je best netjes erop zit! Iets meer bij elkaar rijden alleen nog

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:06

Hey vilouma
Ik wil er even bij toevoegen dat ik haar daar zadelmak aan het maken was toen was de haflinger pas een paar weken onder het zadel en ik had een beetje moeite met de aanleuning vandaar. En het was geen slof maar een elastiek die los zat en waar ik dus niet aan kan trekken want zit aan het zadel diervriendelijk dus :) want ik ben zelf ook helemaal tegen slofteugels. :)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:11

vind ook dat je haar netjes lopen hebt. maar ga mee in bovenstaande commentaar.
je benen moeten echt veel stiller, je zit nl. constant te prikken en geeft ook niet zo'n fijn beeld.
beugels paar gaatjes korter en ik zou de sporen voorlopig echt af laten tot je je benen weer netjes stil hebt.

vind het wel een leuk dier :)

emmii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:21

ik ga helemaal mee in het commentaar van Astrid.
door je lange beugels krijg je een heel onrustig been en dat in je hele rijden terug te zien.
elke pas die je paard loopt, komt er een klapperend been tegen haar buik aan, lijkt me niet erg fijn.
protest is ook duidelijk te zien (staart zwiepen en zelf een keer hoofd in de lucht).
niet alleen het totale beeld lijkt wat ongecontroleerd, het lijkt me ook vermoeiend voor jou om jezelf steeds vast te klemmen in je zadel (daar je geen steun op je beugels hebt).
van mij mag je je handen ook iets meer dragen en wat meer stelling vragen bij het omzetten en op de volte.
veel succes er mee!
Laatst bijgewerkt door emmii87 op 23-05-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:24

Bedankt allemaal voor het advies.
Ik ga het meteen proberen om mijn beugels korter te maken, maar heb daar eigenlijk nooit echt bij stigestaan.
Hoop dat het helpt want soms heb ik inderdaad een heel onrustig been. Ik rijd daarom ook meestal maar een keer in de week met sporen en verder zonder het is dan meestal gwoon om haar even weer wat duidleijker te maken om voor mijn been te zijn.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:45

Jeetje je prikt hem ook nog behoorlijk hard aan lijkt het bij iedere pas..
Op die manier zal ze natuurlijk niet die 1ne keer in de week beter aan je been worden, want ze went gewoon aan dat geprik..
Verder valt het me ook op dat je je handen erg onrustig houd, niet stil..

Probeer echt aan die dingen te werken! Leuke paardjes allemaal hoor! :)

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:06

Ik heb gister op wedstrijd meteen mijn beugels korter gemaakt dit hielp ontzettend goed.
Had voor het eerste een 7 voor mijn houding en zit. Verder had ik weer een winstpunt :).
Ik zou even proberen om het filmpje op bokt te zetten van de proef.

belbellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:05

erg leuk paard zeg!! heb zelf ook een rousseau ook ontzettend gevoelig paardje.
over het prikken is al genoeg gezegt. verder vind ik dat je je handen wat rechterop kan houden. je hebt ze nu wat plat.