Umaline V (OO SevenXHavel)@ CH Marum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Umaline V (OO SevenXHavel)@ CH Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:37

Hallo

Zaterdag hebben Umi (8 jr) en ik onze laatste wedstrijd in de B gereden. We moesten nog
1 wp'tje maar we zijn met 3 naar huis gegaan. Ik rijd haar nu sinds september en in
november zijn we gestart. We hebben nu 9 wedstrijden gereden en 12 wp's gehaald.
Dat resultaat had ik niet verwacht aangezien ze in september nog geen rondje fatsoenlijk
over de hoefslag kon lopen. Het was ook spannend wat ze op concours zou doen, maar
ipv heel lastig doen (wat ze thuis graag mag), is ze (meestal) de rust zelve in de ring.
We moeten echt nodig werken aan haar halshouding, ze moet veel meer opgericht en
duikt nu echt vaak te diep of ze wordt juist veel te lang. In de B wordt dit nog wel
gepikt maar in de L moet dit echt anders, desondanks gaan we toch direct maar door,
we zien wel of het gaat, zo niet kunnen we altijd nog een tijdje thuisblijven om te trainen.
Ik denk dat wanneer dit probleem is opgelost het beeld direct veel mooier wordt. Dus als
iemand tips heeft? Ik ben nu vooral bezig om veel kort achter elkaar te schakelen zodat
haar achterhand wat sterker wordt, wanneer deze er beter onder gaat hoop ik dat de voorkant
vanzelf al wat meer omhoog gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haar geconcentreerde koppie

Afbeelding
Halsstrekken, ze gaat wel mooi met het neusje naar de grond,
alleen mag ze actiever van achter.

Afbeelding
Moet wel zitten blijven :+

Afbeelding

Afbeelding
Allebei geconcenteerd bezig...

Afbeelding
Prachtige kapstokken }:0

Afbeelding
Vind haar echt mooi over de benen gaan, alleen tjah die aanleuning
lijkt nergens naar..

Afbeelding
Braaf paard!!!

Deze foto's zijn over 2 proeven genomen, ze staan alleen niet op
volgorde, de foto's zijn gemaakt door Equivision (gitta1977 @ bokt),
Bedankt!!

Caesar

Re: Umaline V (OO SevenXHavel)@ CH Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:39

De aandachtspunten die je noemt, zijn inderdaad ook hoofdzakelijk degene waar je echt aan moet gaan werken. Het toont uit elkaar gevallen, met een verkeerde bespiering van de hals. Het lijkt of ze enorm gaat hangen op je hand, maar niet echt zwaar.

Van de foto's moeilijk te oordelen, maar misschien wat actiever gaan rijden en van je hand af. Succes in het L!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:42

Dat klopt wel, ik kan haar heel fijn diep en rond vragen, maar in een proef wil men dit niet zien. Dus als ik haar dan wat opgerichter ga rijden is het beeld gewoon niet mooi.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:45

Ik ben het met Caesar eens, het ziet er uit elkaar gevallen uit en ze is weinig actief van achter.
probeer echt van achter naar voor te rijden en veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Laat je niet voorover trekken, zo ziet dat eruit op de foto's.. En denk om je kapstokkies ;)

Verder ziet het er goed uit :) Succes in het L !

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:23

Dat vind ik zelf ook, maar nu in de B probeer ik haar vooral ontspannen te houden en op een juist tempo. Ze rent heel graag onder me weg en kruipt ondertussen met haar neus naar de borst. Als ik dan moet 'kiezen' in de proef dan ziet de jury liever dit. Zelf ben ik er niet echt happy mee maar er wordt hard aan gewerkt! Ga lekker bezig met tempowisselingen en overgangen zodat ze in het geheel wat sterker wordt.

Ojah @ Ceasar: toevallig tips hoe ik die bespiering op haar hals mooier krijg?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:55

Ik heb het idee dat ze nogal duikt, vind ook dat je de teugels wel erg lang hebt. Vooral op de halsstrekfoto kan je goed zien dat ze wat gaat duiken.

Probeer haar actief te maken aan je been, eventueel met een zweepje. Ga ook na waarom je paard wegrent, is ze bang van je been? Heeft ze last van haar mond of rug? Ligt het zadel niet helemaal lekker?

Halsbespiering erop rijden is heel moeilijk en kost veel tijd, probeer veel af te wisselen in hoofd/halshouding door haar laag te rijden, dan weer een stukje hoger, en dan weer laag. Zorg hierbij er wel voor dat ze goed door blijft lopen en goed aan je been is.

Dat een paard onder je vandaan rent betekent natuurlijk niet dat ze vlug op je been is ;) Lekker veel figuurtjes en eventueel een pasje achterwaarts erbij pakken. En haar niet meenemen op wedstrijd als ze er nog niet klaar voor is.

In de B vragen ze trouwens nog geen oprichting hoor, je paard mag best ietsje ronder komen en de schoft meer omhoog gaan duwen maar dat komt vanzelf wel!

Wat ook goed helpt is lekker balkjes gaan lopen, dan gaan ze meer op het achterbeen en komt die aanleuning vanzelf wel!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:03

het been werk vindt ik erg leuk !

alleen de hals is heel erg recht en je hebt je teugels een beetje lang,,probeer haar van achter wat bij te rijden en van voren met ophoudingen mooi op te vangen :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:12

@ sologirl, mijn paard is absoluut niet slecht/bang of wat dan ook voor het been. Ze is juist heel scherp zo als het hoort, 1 keer been is voorwaarts, maar ze is echt een verschrikkelijk heethoofdje en dat is moeilijk te handhaven. Ik heb goede begeleiding en geleerd om juist zonder zweepje die mooie voorwaartse reactie te krijgen en dat zit er prima in. Rennerig zijn betekend inderdaad niet dat een paard daarom goed aan het been is, dat weet ik :)) . Eigenlijk snap ik niet zo goed hoe je er bij komt dat ze slecht aan het been is?
Ook weet ik dat ze in de B nog niet zo zeer om oprichting vragen, maar als ie te diep loopt dan wordt je wel behoorlijk afgestraft (met de houding die ze nu heeft staat het altijd onderaan iedere coupon), dus voor de L moet er nog heel wat veranderen, dat was meer wat ik ermee bedoelde.

Ook heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit iets met het zadel/hoofdstel/gebit/lichamelijke gebreken te maken heeft omdat ze nog maar zo kort weer goed onder het zadel is en er juist heel veel verbetering in zit.

Teugels te lang klopt :o Ben er verschrikkelijk slecht in om die dingen op maat te houden..

Trouwens: dit is mijn vorige topic [RT-HAW] Umaline V (OO Seven X Havel) @training

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:37

Ik vind het er niet zo goed uitzien. Paard loopt compleet uit elkaar. Ze duikelt echt heel erg. Als ik de foto's zo zie, en als t paard de gehele proef zo heeft gelopen, ben ik eerlijk gezegt vrij verrast dat je 3 wp hebt gehaald. wat ik als advies geef is veeeel overgangen rijden. Hierdoor moet je paard meer op het achterbeen komen en meer bij elkaar gaan komen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:44

vind het er ook niet fijn uitzien. je teugels zijn echt te lang het paard heeft de verkeerde hals bespiering en der achterhand is er niet onder.
op de foto waar je vertrekt naar het middendraf zie je dat de achterhand actiever word maar dat het paard gewoon zijn neus eruit steekt.
heel veel overgangen en tempowisselingen maken en het paard ronder instellen. van achter naar voren rijden.

je zegt dat het paard goed aan het been is maar op bijna elke foto heb je je sporen erin staan.
ook lijkt ze wat te kantelen op een paar foto's met der hoofd, dit is een teken dat ze niet goed aan 2 teugels staat.

ik zou zelf nog niet over gaan naar het L, maar succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:36

Je vroeg aan mij een tip om de bespiering in de hals te verbeteren. Mijn eigen paard is ook een ontzettende handzoeker. Wil het liefst hangen en vasthouden. Voor mij erg vermoeiend.

Ik longeer haar daarom 1 of 2 keer per week met een pessoa. Eerst even inwerken, en dan eerst lekker ontspannen. Probeer daarna eens of je haar wat opgerichter kan laten lopen, want die bovenlijn moet verbeteren. Doordat haar hals eigenlijk heel recht gereden is (foto 5 en 9) toont het al uit elkaar gevallen. Dit gaat, zeker met jouw gewenning, een behoorlijke tijd duren, maar als je het rustig opbouwt, zie je vanzelf de verandering.

Met het rijden zou ik gewoon je teugels wat korter pakken en vanuit achter gaan rijden. Heb het idee dat je te braaf wil zijn om het totaal plaatje niet teveel aan te tasten, maar wees actief. Wil ze onder je uit? Geef maar eens flink gas ipv terugnemen. Wissel het af en verras haar.

Wat sologirl ook al zegt; pak wat balkjes/cavaletti werk mee. Maakt haar ook actiever.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:42

joycedekker schreef:
@ sologirl, mijn paard is absoluut niet slecht/bang of wat dan ook voor het been. Ze is juist heel scherp zo als het hoort, 1 keer been is voorwaarts, maar ze is echt een verschrikkelijk heethoofdje en dat is moeilijk te handhaven. Ik heb goede begeleiding en geleerd om juist zonder zweepje die mooie voorwaartse reactie te krijgen en dat zit er prima in. Rennerig zijn betekend inderdaad niet dat een paard daarom goed aan het been is, dat weet ik :)) . Eigenlijk snap ik niet zo goed hoe je er bij komt dat ze slecht aan het been is?
Ook weet ik dat ze in de B nog niet zo zeer om oprichting vragen, maar als ie te diep loopt dan wordt je wel behoorlijk afgestraft (met de houding die ze nu heeft staat het altijd onderaan iedere coupon), dus voor de L moet er nog heel wat veranderen, dat was meer wat ik ermee bedoelde.

Ook heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit iets met het zadel/hoofdstel/gebit/lichamelijke gebreken te maken heeft omdat ze nog maar zo kort weer goed onder het zadel is en er juist heel veel verbetering in zit.

Teugels te lang klopt :o Ben er verschrikkelijk slecht in om die dingen op maat te houden..

Trouwens: dit is mijn vorige topic [RT-HAW] Umaline V (OO Seven X Havel) @training

Ik kom daarbij omdat ze juist zo duikt in je hand (Vanaf de foto te zien), dus weinig activiteit vanuit het achterbeen, wat zou kunnen komen bij een paard dat van het been afloopt. Ook zeg je dat ze rennerig is, wat vaak inhoudt dat ze wat bang zijn voor je been. Zoals je zelf al aangeeft is dit niet het geval ;) En over je zadel, een goed begin is het halve werk. Het is alleen een tip om eventueel in je achterhoofd te houden, misschien had ze nog wel meer progressie gemaakt.

In ieder geval heel erg veel succes met je wedstrijden en nog gefeliciteerd met je punten trouwens!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:00

@ Pashon, ik denk dat het zo lijkt dat ik op iedere foto mijn sporen erin heb staan, want als dit zo zou zijn was ik de ring niet fatsoenlijk rondgekomen. Ze pikt dat namelijk niet, en wat ik al zei is dat ze wel goed aan het been is. Thuis stel ik haar veelal wel ronder in en dan loopt ze (voor mijn gevoel dan) ook een stuk beter. Ik ga hard aan de slag met de tempowisselingen/overgangen etc. want ik weet dat ik het op deze manier in de L zwaar ga krijgen. Het viel mij ook op dat ze hier en daar wat lijkt te kantelen, ik zal er eens goed op letten tijdens de training. Ik vind zelf overigens ook dat ze niet mooi aan elkaar loopt, daar ga ik nu hard mee aan de slag.

@ maaikeMo, tjah ik vond de proeven zelf voor ons doen juist goed gaan en was niet heeel verbaast over de punten. Maar even voor de duidelijkheid, niet omdat ik nou vind dat ze zo geweldig loopt, maar vooral omdat je op den duur weet hoe je proef aanvoelde en wat voor punten je meestal krijgt als je dat gevoel hebt. Veelal klopt dit wel, en zo ook nu. Eigenlijk hebben we nooit verschrikkelijk lagen punten gehad.

@ Ceasar, bedankt voor de tips, ik heb er inderdaad al over lopen denken om eens met pessoa te gaan longeren omdat je die zo mooi kan instellen op houding. Stap je er na het longeren dan nog op of ga je de volgende dag gewoon weer rijden? Het klopt inderdaad dat ik, vooral op wedstrijd, te braaf wil zijn. Wil inderdaad het beeld kalm houden, maar soms is het misschien beter om haar juist even in de proef door te pakken.

@ sologirl, bedankt. Ik denk dat zodra er wat meer bespiering opkomt ik het zadel eens even weer laat nakijken. Dat voorover duikelen klopt, het lastige is dat ze niet echt zwaar wordt in de hand, maar ook niet echt super nagevelijk ofzo.. Als ik een ophouding maak dan komt ze wel, maar daarna is het direct weer weg en blijft ze gewoon 'staan' met haar hoofd waar ze staat en lijkt dit erg hangerig. Dan probeer ik haar goed voorwaarts te rijden en te zorgen dat ze steeds maar nageeflijk blijft. 'normaal' zou ik gaan rijden van achteren en opvangen van voren om het geheel geslotener te krijgen, maar bij haar werkt dat op een 1 of andere manier niet zo lekker. Moet ook niet vergeten dat ze nog niet zo heel lang weer netjes onder het zadel is en daarvoor een hele tijd (ik denk zo'n jaar of 3, niet zo veel gedaan heeft).

Zal er eens een tijdje flink mee aan de slag gaan en een pessoa aanschaffen. Dan plaats ik nog eens foto's en mogen jullie je er weer over storten ok? ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:38

Het belangrijkste is dat je de consequentie blijft houden als je hiermee aan de slag gaat. Dus ook op wedstrijd. Niet verslappen in je doel. Als je straks in het L gaat starten en dit beeld blijft langere tijd zo aanhouden, krijg je ook geen winst.

Ik longeer haar alleen, ga er daarna niet meer op. Ik longeer namelijk vrij actief en daar heeft ze genoeg energie voor nodig (veel overgangen, verruimingen etc). Dus ik stap er de volgende dag op. Heel af en toe pak ik er ook weleens een slof bij als ze tijdens het rijden echt onder me uit wil lopen. Het is voor haar meer de steun, want ik heb hem gewoon loshangen. Maar het helpt net dat kleine beetje extra.

Vind het fijn dat je zo actief omgaat met de tips die gegeven worden en ook bevestigd dat het nog niet is zoals het hoort. Daarmee heb je al een goede instelling en als je dan ook nog consequent blijft letten hierop, moet het vast goed komen.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:33

Allereerst vind ik het een leuk paard!
En knap dat je in korte tijd zover bent gekomen.
Foto's zijn natuurlijk moment opnames, maar als ik je paard zo zie lopen mist ze duidelijk de juiste aanleunig.
Hierdoor valt ze ook erg uit elkaar.
Mijn tip is om haar goed actief te rijden en daarbij ook erg veel overgangen te rijden.
Ook zou ik veel spelen met de houding van je paard... Laag instellen en daarna weer wat hoger.
Ik kan je aanraden om met de pessoa te longeren!
Succes!!

Wie weet zie ik je in Kloosterburen nog ;)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:46

)Hoi Joyce,

Ik vind je merrie ook een leuk dier, en knap dat je zo ver bent gekomen in korte tijd.
Het lijkt op deze foto's inderdaad dat ze uitelkaar valt. Dat kunnen ook moment opnames zijn.
Want anders haal je geen dikke winstpunten toch? Ik vind dat je merrie in het andere topic mooier 'bovenin' loopt.
(ik weet nu denk ik wel waar je woont als ik die foto's zie :P )
Veel trainen denk ik, dus idd veel overgangen rijden.
En wat hier ook al wordt gezegt, longeren, bijv, met pessoa.
Ik longeerde altijd met de pessoa, maar ben nu overgegaan op een simpel touwtje, iets meer druk geeft dat.
Via longeren leer je paard een eigen houding aan te nemen en is daardoor ook stabieler onder het zadel,
en kan dan de juiste aanleuning pakken door op haar eigen benen te lopen.

Succes!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:52

@ Marnixx, bedankt voor de tips! Zal er zeker wat mee doen :)
Misschien tot in Kloosterburen, maar ik sta op de wachtlijst dus kweet niet.. :)

@ Farahmunda, ik woon 1 dorpje verder als Leonie, als je van haar naar de manege in 't Zandt rijdt kom je langs het huis van mijn ouders waar de bak ook is :). Ik longeer altijd wel met een touwtje, maar ik vind dan dat ze de achterbenen een beetje verslonst, terwijl je daar met een pessoa toch weer wat druk op krijgt. Gebruik je die van jou helemaal niet meer? Ik zoek er nu 1 namelijk :Y)
Heb inderdaad ook het idee dat ze in mijn vorige topic mooier 'bovenin' loopt en ze is er vind ik ook wat meer gesloten, zien meer mensen dit of ik alleen :Y) ..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:36

Hey Joyce,
Ook een paar tips van mij:
Probeer "dieper" te gaan zitten, ik heb nl. het idee dat je vrij veel naar voren leunt (ook ad hand vd foto's) een diepe zit helpt waarschijnlijk ook een stuk in de goede richting.
De teugels meer opnemen is ook iets maar dat is reeds meer gezegd.
Heel veel succes in de L. Zet hem op!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:03

Hey Joyce
Ik vind dat het er ontspannen uit ziet, echt super. Zoals al eerder genoemd is, is het allemaal net iets te ontspannen voor een proef. Probeer haar wat meer bij elkaar te rijden straks in de L1. Teugels iets kort en lekker van achter naar voren rijden (klinkt altijd makkelijker dan het is ;) ) en aan het werk zetten.

Verder vind ik je houding erg netjes alleen denk er om dat je je niet terug gaat werken met je binnenhand. Misschien lost dat zich wel op als je de teugels iest korter neemt.

Succes en het gaat wel goedkomen hoor :D

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:11

Geen actief achterbeen? Ik zie toch echt op zeker 4 foto's het achterbeen goed onder de massa komen hoor.
Daar ligt volgens mij het probleem niet.

Ik vind de houding van amazone niet netjes, benen liggen overal en nergens, ze duikt naar voren, holle rug foto's en die
teugels zijn echt veel te lang.

Misschien moet je daar maar eens mee beginnen dat je die teugels op maat leert maken en je paard laat reageren op halve
ophoudinkjes, naar jou tempo, naar wat jij wilt.

Succes en het gaat vast goed komen ;)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 07:47

@Helma_Amber, bedankt! Ik zag zelf inderdaad ook al dat op sommige foto's mijn binnenhand wat tegenwerkt, aandachtspuntje!

@ Mika7, dat mijn teugels te lang zijn klopt, heb altijd moeite om deze op maat te houden. Iemand tips om dit goed te krijgen? Verder is dat van mijn houding nieuw, ik denk dat het vooral komt omdat er veel galopfoto's bij zitten en dat absoluut een moeilijke gang is van mijn paard. Het liefst gaat ze keihard scheuren en ga ik dan heerlijk strak en gespannen zitten. Ik moet nu altijd denken nee LOSLATEN Joyce en gewoon lekker ontspannen blijven zitten. Verder heb ik nooit problemen met mijn houding en zit en meestal ook een 7 op mijn coupon staan.
Heb nog wel wat foto's waar mijn houding (een ook specifiek de beenligging) beter is dan op sommige van deze foto's
(dit is dan wel op 2x een ander paard want zoveel heb ik nog niet van deze, maar heb mijn instructrice nooit horen klagen dat ik op deze niet goed zit, wel altijd TEUGELS KORTER :Y) )

Afbeelding

Afbeelding

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:51

op de eerste foto stap je rustig en ben je afgeleid dus zit je ook ontspannen. is niet een foto van waar je aan het werk bent dus qua houding is daar niks over te zeggen.

op de onderste foto zie je wel dat je gespannen zit en je rug vast houd. ook je binnenhand is hier sterker als je buitenhand.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 07:57

Ik vind niet dat ik gespannen zit op de 2e foto, waaruit maak je dat op?

btw, in mijn vorige topic staan wel foto's met mij en dit paard, hier is mijn
beenligging ook niet onrustig (zit hier wel voorover, dat weet ik).

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:20

Ik vind dat je vriendelijk rijdt, echt zoals anderen al zeggen, moet hij wat meer bij elkaar gereden worden. Misschien ook nog een aandachtspuntje om je tenen mooi naar voren te laten wijzen.. Ook zou ik hem als ik jou was, fanatiek gaan longeren. Daarbij wel zorgen dat hij ook actief blijft en niet in de hulpteugel gaat hangen.

Veel succes in Kloosterburen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:26

Hoi Danielle,

Ga inderdaad maar eens longeren met behulp van een pessoa, hopelijk gaat ie daarvan wat meer 'in de houding' lopen. Gister eens iemand anders erop laten rijden om vanaf de grond ook eens te zien hoe ie loopt. We kwamen erachter dat als ik mijn teugels eens wat korter neem ze automatisch al opgerichter gaat lopen :D . Ik weet nog niet of ik naar Kloosterburen ga. Vrijdag kan ik niet en voor de zaterdag sta ik op de wachtlijst. Jij ook succes!