Primeur: Bart (4 jarige Fjord) voor het eerst op HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Primeur: Bart (4 jarige Fjord) voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:41

Hallo!
Nadat Bart bijna een jaar onder het zadel is wordt het nu wel eens tijd voor een topic!
Vorig jaar zomer is hij ingereden. Tot april heb ik er voornamelijk bosritten mee gereden, de laatste paar weken probeer ik hem toch dressuurmatig ook te rijden. Voor beide moeilijk; ik zelf moet ook veel leren. Bart pakt het echt super op en hij super braaf, meer kan ik er niet van zeggen. Hij is niet van mij, hij staat waar mijn pony ook staat...beetje een verzorgpaardje dus.

Niveau is dus beginner/inrijden...doel is om te verbeteren, maar vooral ook veel genieten van de bosritten!

Een nadeel, ik ben er misschien wel net iets te groot voor...voor het plaatje is het niet mooi, maar hij is Fjord, 4 jaar en kan het wel aan.

Eigen commentaar:
- voeten; hakken naar beneden, tenen naar binnen en ze op zn plaats houden
- vooruit kijken ipv naar de grond
- handen...rechtop..ellebogen 90 graden en ontspannen..
- schouders meer naar achter

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie tips hebben! :D

Afbeelding
Even voorstellen; dit is Bart!

De rijfoto's;

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

7.Afbeelding

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:45

Leuke fjoord :Y)
Commentaar geef je zelf eigenlijk al.

- Iets trotser op je paard zitten (recht zitten en schouders naar achter)
- Voor je kijken en geen geld zoeken.
- en handen hoger en niet zo naar beneden drukken (Ik vind het zelf ook moeilijk hoowr :Y)
- En je hakken uitdrukken want ik zie dat je die ook wel een beetje omhog trekt (was je zelf vergeten)
Verder gewoon oefenen jullie komen er wel :+
Laatst bijgewerkt door Clairetjuhz op 11-05-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:45

Hee Marleen :D

BART :+: heerlijk dier is het ook!

Moet zeggen... probeer je handen goed recht op te houden.. op sommige fotos vind ik het net lijken of je je hand klem zet en dus het gevoel geeft alsof je hem niet veel ruimte in de hals geeft! Weet niet of dit altijd waar is.. maar vanaf een foto te zien lijkt dit wel zo.. Probeer hem dus iets meer de ruimte te geven

Anouk_17

Re: Primeur: Bart (4 jarige Fjord) voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:47

Ik vind dat je hem lekker aan het lopen hebt,
Verder ben ik het eens met je eigen commentaar.
En zoals Clairtjuhz zegt: Probeer iets trotser op je paard te zitten, recht zitten, naar voren kijken schouders naar achteren en glimlachen !
Al vind ik het zelf soms ook erg moeilijk om geen geld te zoeken (A)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:47

He dat is een Timor...wat leuk!
Probeer je handen wat hoger te houden en je tenen naar binnen..komt helemaal goed :D

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:49

Ik vind hem wat kort in zijn hals. Laat hem iets langer, dan zakt ie misschien wat meer met zijn hoofd.
Wel een erg leuk fjordje om te zien :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:58

je zet je handen erg vast,daarmee bereik je geen nageeflijkheid.
ontspan je handen eens,hou ze rechtop en zorg dat je een knikje in je ellebogen hebt,anders kan je niet soepel meegaan met de beweging van je paard(het knik-in-de-elleboog vind ik zelf ook erg moeilijk,ik word er regelmatig op gewezen in de les)

ik vind het te groot zijn reuze meevallen,erg leuke fjord is Bart :)

succes

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:03

Wat loopt hij netjes zeg! ;)
Probeer wat meer een knikje in je armen te krijgen.
(Ik vind ze nu een beetje op bodybuilder-armpjes lijken :+ )

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:15

Snoevie schreef:
je zet je handen erg vast,daarmee bereik je geen nageeflijkheid.
ontspan je handen eens,hou ze rechtop en zorg dat je een knikje in je ellebogen hebt,anders kan je niet soepel meegaan met de beweging van je paard(het knik-in-de-elleboog vind ik zelf ook erg moeilijk,ik word er regelmatig op gewezen in de les)

ik vind het te groot zijn reuze meevallen,erg leuke fjord is Bart :)

succes

Ben ik het mee eens. Je paardje wil wel maar jij werkt hem eigenlijk tegen. Dus ga lekker op je bips zitten, knik in de armen en ontspanning. Zit hij aan je teugels/het bit? Even een ophouding en hand weer meegeven. Ook als je hem iets ronder wilt hebben. Hand tillen en teugels daarbij kort zodat je hand boven het zadel getild wordt. Verder iets meer actief maken dat ie iets meer van de voorhand afkomt. Lekker veel schakelen en ook schijnovergangen. Alert maken. Als je je handen laag en breed zet, druk je hem eigenlijk naar de nageeflijkheid wat niet de bedoeling is. Veel ruiters hebben hier problemen mee hoor, trooste je ;) Maar je moet maar zo denken, als jij je handen laag zet en dan dingen vraagt of eist, dan gebruikt hij heerlijk die onderste halsspier en daar is hij zo sterk mee dat je het verliest. Sterker nog, die spier wordt sterker en sterker. Dus van die spier moet je afblijven, handen tillen want je wilt de bovenste halsspier zien opbollen :) Komt helemaal goed, lekker rustig trainen met consequentie en duidelijkheid van de ruiter. Want als jij je paardje actief aan het lopen hebt (niet snel maar actief), je houding en handen zijn netjes en ontspannen en je handen geven mee maar vragen wel om nageeflijkheid waarna ze weer ontspannen worden getild..dan pas kan jou paardje je hand op gaan zoeken en gaan zakken. Als je dit moment bereikt hebt zul je het heerlijk licht in je handen hebben en voel/zie je je paard ontspannen en zweven. Dus eerst de drie basisvormen oplossen en dan kan jou paard jou geven wat je wilt in de nageeflijkheid. Verder lekker veel figuren rijden en hem goed bezig houden. Niet teveel in 1 spoor rijden maar leer hem goed op eigen benen te rijden. Veel voltes rijden en daarin van hand veranderen bijvoorbeeld. Succes en veel plezier met zn tweeen !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:54

En daar hebben we Bart :9

Het benodigde commentaar is boven mij al gezegd, probeer echt trots erop te gaan zitten dan verandert je hele houding al meteen een stuk. :)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:51

Wat is hij leuk uitgegroeid nog zeg...zie er toch ook best nog veel van Tatum in terug qua type. Dat had Aart, zijn volle broer, minder.

Geloof dat mijn twijfel: Welke hengst op Taat dit jaar?? nú weggenomen is...

En qua grootte van jou op hem vind ik ook nog wel meevallen. Kan goed zijn dat...als hij iets meer gaat 'uitschuiven' zodra je meer toestaat en ontspant (teugels aannemen maar niet terugtrekken) dat hij vanzelf groter oogt onder jou.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:53

leuke fjord heb je daar!

het lijkt wel of je hem echt naar vbeneden vraagt,en hij absoluut niet uitzichzelf nageeft..
bij een 4 jarige zou ik wachten totdat hij zelf begitn na te geven daarna pas een beetje bij vragen :)

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:03

Ziet er leuk uit marleen :j Tips en commentaar is eigenlijk wel gegeven. Lekker aan je houding werken, dan komt het helemaal goed :j

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:25

Wat een leuk beest zeg! Daarnaast heb ik even in je profiel gespiekt en zag dat je studeerde in Groningen en in Steenwijk woont. Ik woon zelf in Diever en ga (na mijn examens) studeren in Groningen, maar zit een beetje met mijn pony. Heb jij naast het studeren nog genoeg tijd om te rijden (fjorden hebben toch ook wat beweging nodig) of heb jij hulp voor bijvoorbeeld doordeweeks?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:34

Misschien heb je het commentaar al gehad (ben eigenlijk te lui om alles te lezen, is al zo laat en morgen weer vroeg op) maar ik denk dat het enorm zou helpen als je je beugels iets langer zou maken. Zeker op foto 1, 2, 3, 4 en 7 lijken je beugels wat aan de korte kant.. Een gaatje doet wonderen! Misschien is het wel niks voor jou, maar ik vind het fijn en ja.. tippen kan altijd :P