Oblix (v. Indoctro) @ work tijdens de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Oblix (v. Indoctro) @ work tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:30

Hallo bokkers,

Fijn dat je komt kijken in dit topic. Na lange tijd weer eens een keer een @ work topic van mij.

Momenteel rijd ik in de les op Oblix, hij stamt af van Indoctro.

Info
Ik rijd in de manegeles met hem en ik rijd maar 1 keer in de week. Mijn niveau is L1, kan ook wel wat andere oefeningen hoger als het L1, maar die zijn niet echt bevestigd. Dit was pas de 9e keer dat ik op hem reed, dus we zijn nog niet echt aan elkaar gewend. De echte klik is er dan nog niet en dit is ook te zien op de foto's.
Ik ben in de lessen bezig om hem zo ontspannen mogelijk te rijden, maar voor het minste of geringste gaat hij piepen en huppelt of sprint er vandoor. Wat vooral ook op de foto's te zien is, is dat hij enorm met stelling naar links loopt, dit omdat hij niet goed aan de rechterteugel wil komen. Tips hiervoor zijn dus welkom. Het eerste half uur gedurende de les was echt een drama, maar het half uur daarna ging het al beter.

Wat ik zelf op de foto's gezien heb:
* soms hakken beter uitdrukken
* Rechtop zitten
* Handen meer gedragen houden

Commentaar is welkom, mits onderbouwd zodat ik er iets mee kan. Bedankt voor het kijken.
De foto's staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo ziet het er dus uit als hij hem er net uitgepeerd is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En als laatste een standfoto van ons samen.

Brand los brand los!

orienta

Re: Oblix (v. Indoctro) @ work tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:43

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard gehad heel veel druk op rechts en linkerteugel praktisch los.

Ik heb dit opgelost door op de 'goede zijde' stelling naar buiten te vragen en heel veel volte openen en sluiten te oefenen.

Is het ook echt een manege paard of dat niet?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:44

Nee het is een privépaard van iemand.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:46

Aha oke was maar een vraag:-)

maar heeft diegene er ook last van of dat niet

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:47

Eigenlijk geen idee, want heb de eigenaresse pas één keer echt gesproken. Maar zal eens vragen als ik haar zie hoe of wat. Maar ik weet van iemand anders die ook op dit paard rijd dat hij ook rechts vastpakt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:54

ja want misschien weet ze wij 'de' truc ervoor ;)
maar bovenstaand heeft mij in ieder geval veel geholpen.

Veel succes ermee,komt vast wel goed, het is een leuk paard om te zien!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:52

Je hebt een beetje pianohandjes. ;)
En op sommige foto's mogen je benen wat meer naar achter. :+

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:53

Niemand is inderdaad perfect. Dat zou het rijden ook niet leuk maken. Van die pianohandjes, dat sluipt er af en toe in, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik mijn handen niet voldoende draag.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:52

Ziet er leuk uit angelique :)

Op die "net uitgepeerd foto" zie ik wel dat je je binnenhand vast zet.. Dit is natuurlijk een reactie, maar probeer toch te ontspannen en hem niet vast te zetten op je bovenbeen :)

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:21

Ik heb uiteraard de hele les door de lens gevolgd dus ik weet ook hoe het bewegende plaatje eruit ziet. Tips van mijn kant:
Je trekt je rug vaak bol, waardoor je nogal veel van je rug vraagt (zo vang je daar ook alle schokken op) terwijl die van jou nogal zijn beperkingen heeft. Probeer jezelf uit te strekken (met name je bovenlichaam en trek ook je hoofd tussen je schouders vandaan) zonder hierbij lichter in je zit te worden want dan krijg je weer een kuiken-actie. Probeer je borstbeen wat omhoog te kantelen en dan daarbij je rug wel recht te houden door jezelf dan tegelijkertijd lang in je bovenlijf te maken.
Ik denk als je dit probeert, je ook niet meer af en toe naar voren valt. Ik weet dat het een eigenwijs schietbommetje is de laatste tijd, maar je houdt jezelf niet beter in het zadel als je naar voren gaat hangen, bovendien heeft hij de neiging om snel onder je vandaan te willen lopen, het tempo over te nemen. Als je in je uitgestrekte houding gaat zitten en je borstbeen naar boven kantelt, zet je je bovenlijf denk ik automatisch ook wat meer terug in de lijn van hak-heup die via je schouders recht moet lopen. Hierdoor zul je dus je gewicht automatisch iets naar achteren plaatsen waardoor je én rechter zit, én beter de schokken in je lijf op kunt vangen én je gewicht iets naar achteren zet wat het hopelijk wat moeilijker maakt voor Obi om er vandoor te sjouwen.

Dit puur als aanvulling, het gaat best lekker tussen jullie :) Na 30 minuten had je hem echt lekker aan de sjouw, maar dat kwam ook vond ik omdat je er een stuk zelfverzekerder en vastberadener op zat en er echt continu bovenop zat om hem onder je te houden en aan het werk te zetten (maarja beestje moet ook losgewerkt worden natuurlijk ;))

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:28

wat heeft hij eigenlijk om zn achterbenen zitten?Lijken mij geen standaard strijklappen..?
Op foto 1 lijkt het alsof je je handen heel breed hebt staan, weet niet of t een momentopname is, lijkt wel zo
maar probeer er op t eletten

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:54

Dat zijn peesbeschermers, alleen dan voor de achterbenen. Dat mijn handen te breed staat klopt, maar dat komt doordat ik mijn handen ook te laag houd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:31

Knap dier is het zeg! Ik zou hem alleen veel meer ruimte van voor geven, de spanning straalt er van af! Probeer meer voorwaarts-neerwaarts te rijden, en pas als hij vanachter goed actief is aan de voorkant te zitten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:04

NOu het is fijn mijn opmerking is dus verwijderd omdat ik me niet aan de regels heb gehouden.

Dit was mijn opmerking:
Leuke foto's je hebt zelf al aangegeven wat er niet goed gaat, maar niemand is perfect.

Ik moet blijkbaar als ik wil reageren aanwijzigen geven dus Angelique hierbij de tip om meer met de buiten teugel te rijden en je binnenhand ontspannen te houden.
Als hij er tussenuit peert is dit niet eenvoudig (te doen) maar probeer dan zodra je weer enige controle hebt je hand te ontspannen.

Mocht ik in de toekomst iets aan je willen melden dan doe ik dit wel via hyves daar kan ik zeggen wat ik wil.