Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:08

Hallo!
Ja, we gaan het dan toch gewoon doen; een topic van Tych en mij bij @work!

Tycho is een Nederlands Trekpaard van bijna 4, ong. 1.74m hoog en blauwschimmel.
We hebben hem sinds oktober 2005 en dus zelf opgevoed en opgeleid.
Vorig jaar zomer is hij zadelmak gemaakt en heeft hij zijn eerste ringrijdwedstrijd gelopen. Van de winter heeft hij niemand op zijn rug gehad (op 2x zitten na) en zijn we eens per week bezig geweest met spelletjes doen in het bakje en wat lange lijnen werk. Verder alleen gepoetst. Hij heeft nog lekker mogen groeien.
In januari heb ik het weer beetje bij beetje opgepakt en nu zijn we zover, dat we ongeveer 3 x per week met hem bezig zijn: 1x longeerwerk en lange lijnen, 1 x rijden en 1 x naar buiten ('mennend')

Ik schrok zelf enorm van de foto's! Wat een slechte houding heb ik zeg! :(
Waar ik nu met hem hard mee bezig ben is het luisteren naar de hulpen, overgangen en wendingen rijden.
Ik heb waarschijnlijk een instructrice gevonden en daar gaan we binnen nu en 4 weken hopelijk eens per week lessen.

Mijn aandachtspunten: Wat niet??
* Handen rechtop en bij elkaar
* Rug recht
* Schouders naar achteren
* Naar voren kijken
* Tenen naar binnen

De eerste foto's zijn van februari 2009. Hier zat ik er voor het eerst sinds oktober 2008 weer op.
na deze tijd heeft een meisje hem een paar keer gereden, omdat ik zelf blessure had.
01. Eerste stappen...Spannend!
Afbeelding
02. Hij loopt best lekker, ik zit belabberd!
Afbeelding
03. Halthouden
Afbeelding
04. Voltetje
Afbeelding

De volgende foto's zijn van april 2009
05. Stappen
Afbeelding
06. Halthouden (vind het er erg krampachtig uitzien)
Afbeelding
07.Verder stappen.
Afbeelding
08. Volte (ben net een zak aardappels... :(( )
Afbeelding
09. Drafje.... Durf de foto's bijna niet te laten zien, zo erg.... :oo
Afbeelding
10. Teugels moeten korter, benen langs mn paard leggen
Afbeelding
11. Laatste draffoto
Afbeelding

Waar ik tegenaan loop:
>> In draf vind ik het moeilijk om de juiste houding te houden, mede doordat hij nog erg zwabbert.
>> Ik zou graag tips willen hoe ik mijn houding kan verbeteren, zodat ik hem niet hinder.

Alvast bedankt voor het opbouwende commentaar!

groetjes, Janneke

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:13

hihi, typisch rijgedrag van iemand met zelf weinig balans op een paard met weinig balans.
Hou je hakken laag en je handen bij de voorzijde van je zadel. Ga lekker arrogant op je prachtigknol zitten met je neus in de lucht (dan vallen je schouders ook op de goede plaats)
De balans van je paard kan je vooral trainen door veel rechte lijnen te rijden (denk aan zandpaden etc.) eerst lekker laten lopen en dan pas meer gaan rond rijden. Door veel samen te rijden wordt vanzelf de balans van jullie beiden beter helemaal als je er straks instructrie bij haalt die je op de juiste punten wijst.

Superveel succes met je leuke knollie!!!

p.s: wat heb jij GAVE paarden zeg!!
en over dat onbalans van jou moet ik misschien mijn woorden terug nemen omdat je op je merrie wel stevig zit. (op de foto tenminste)
Laatst bijgewerkt door lindake op 13-05-09 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:56

Héééj daar hebben we Tycho!
Wat is het toch een lekker ding. :+:
Op de tweede foto loopt hij erg mooi.
En op de vierde zet hij zijn voetjes netjes neer.
Je houding op de foto's van april 2009 is enorm verbeterd ten opzichte van februari. :j
Omdat ik toch commentaar moet geven bij horses@work: >;)
Wat minder gespannen proberen te zitten, zodat Tycho ook wat ontspannender kan lopen.
Verder moet je niet zoveel aan jezelf twijfelen (zeg ik O:))
Je bent een harstikke goede en eerlijke ruiter zoals veel mensen al hebben kunnen zien tijdens het rijden op Fleur.

Annemeik

Re: Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:59

Ik denk dat een paar chaps of laarzen aan doen al heel veel zou schelen, dan kun je net je benen iets netter aan het paard houden. Hierdoor houd je zelf wat meer balans. Straks als de longe er af is zal het ook wel schelen denk ik, dan ben je wat meer aan het rijden ipv het liften, dan ga je automatisch wat netter zitten meestal.

Super leuk beest trouwens ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:32

Thanks voor de complimenten over mn knollie!
@susy-Q: Mijn balans is op Fleur idd beter dan op Tych, maar wel minder dan voorheen. Heen ook nog lichamelijke oorzaak en die ben ik ook flink aan het trainen!

@tineke: Probeer ook te ontspanne, maar om een of andere reden blijf ik het nog steeds erg spannend vinden om op m te kruipen.....

@annemeik: Ik twijfel of dat echt veel gaat schelen, maar ga het zeker eens proberen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:19

Wát een gaaf paard! hij is lekker! :+:
Voor jou houding, probeer anders eens je handen wat meer naar voren te plaatsen zodat hij iets meer ruimter krijgt van voren, je lijkt nu krampachtig je handen bij je te willen houden en hij lijkt wat verzet te tonen... Gewoon lekker ontspannen vooruitrijden zodat hij wat steviger op z'n benen komt :)
Klein puntje...is de bak niet heel smal? Zeker voor een trekpaard die toch al vrij moeilijk kan buigen lijken de bochten mij vrij lastig...of valt dit mee? :)
Verder vind ik het een prachtige knol en weet zeker dat je hem straks heerlijk aan het lopen hebt ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:22

Het is idd een klein bakje, maar ik stap nu ook bijna alleen maar, af en toe 1 rondje draf. Verder niet. Dat komt straks in de bak bij de instructrice wel!
Hij kan overigens erg goed buigen! (heb ik van meerdere kanten al gehoord)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:25

Nou Jaan, ik vind het erg meevallen hoor. Toen ik je bericht net las dacht ik; Hmm, even kijken maar dan...
Tsss, als jouw houding slecht is mogen heel wat mensen zich gaan schamen. Het enige wat inderdaad soms de kop op steekt is je spanning, en dan vooral in je schouders. Klinkt misschien banketstaaf, maar probeer eens voor jezelf een liedje te zingen als je op Tych zit. Of een vrolijk deuntje fluiten. Je zult zien dat het dan vrij lastig is om jezelf te spannen... Bij de echte spannings-die-hards zal het niet altijd lukken, maar bij de meeste helpt het echt. Heeft met je ademhaling onder het zingen te maken, als je zingt kan je bijna niet oppervlakkig ademhalen en gebruik je vanzelf je buikademhaling meer.
Verder iets minder piano spelen (vooral in stap) en voila!
Hij blijft mooi hè? Stoere Tych...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:27

P.s Tycho lijkt op sommige foto's net een appaloosa.. :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:04

Hee Jaan! Je ziet aan je schouders dat je nog veel spanning in je lijf hebt. Ademhalingsoefeningen zoals annemarie aangeeft, zijn daarvoor erg handig! Als je je onderrug iets bol duwt voor je gevoel, staan je schouders mooi recht boven je romp. Wel lengte in je eigen hals blijven houden, dan valt alles op zijn plaats.
Verder vind ik je wel mooi zitten, Tycho is ook geen kleintje, dus het past perfect! Hij loopt lekker, maar op sommige foto's net achter de loodlijn. Been geven helpt dan!
Je been eraf op die ene foto stoort me niet echt, jonge paarden kunnen soms erg kriebelig zijn, ik rijd zelf ook nog regelmatig met mijn benen van de buik af. Aangezien meneer nog wel eens schieterig is!
Maar ik zie het al wel, dat wordt een weekendje bij ons logeren voor jullie tweetjes aan het eind van de zomer! ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:58

Hey Jaan! Je hebt al veel tips gehad! Emma zwabberde schijnbaar ook zo erg in draf, hoorde ik nog vorige week van de vorige eigenaar. Nu is dat minder en het is helemaal weg als ik gaar goed door laat draven. Het lijkt me iets van dat hij nog niet sterk genoeg is. Lange rechte stukken draven en overgangen maken lijkt me dan ook erg goed om te doen en dan komt het vast wel goed!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:26

Hee Janneke!! Zo je hebt al genoeg tips gehad zie ik! Ik vind het er super uit zien hoor! Alleen de 2 keer een beetje gespannen, vooral in de draf. Je past er echt goed op!
Ik ga mee met de voorgangers, gewoon je schouders meer rechtop en je handen wat meer dragen. Misschien proberen in de draf wat voorwaatser te rijden. Ik vind je houding echt wel meevallen! IK had het erger verwacht toen ik je bericht las!
Ga zo door zal ik zeggen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:56

Hoi Jaan

Ik vind het allemaal nog BEST meevallen. Als je paard aan het zwabberen is en het allemaal nog raar en nieuw vindt is het ook lastig om je eigen balans te houden. Vooral als je dan wat spanning hebt, dan ga je die teugels naar je toe halen, duw je je schouders naar voren en dan is het hele plaatje al snel weg.

Neemt niet weg dat je op die momenten dat je relaxt zit wel een hele mooie beenligging hebt.

Wat je zou kunnen doen is in het begin oefeningetjes doen om te ontspannen, laat dat grote beest ondertussen maar gewoon lopen die 10 minuten dat je dit doet. Kan geen kwaad dat hij die 10 minuten gebruikt om voor zichzelf te lopen. Eerst: een paar keer diep in- en uitademen. Dan bewust schouders aanspannen en ontspannen (ondertussen is je paard al 3x omgedraaid, geeft niks zolang hij maar voorwaarts blijft), dan ellebogen aanspannen en ontspannen, dan polsen. Dan je bekken (billen aanspannen en weer loslaten doe dit maar een paar keer extra), dan je knieen en vergeet vooral je enkels niet.

En dan ga je gewoon verder rijden!!

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:53

Het lijkt op foto 9 een beetje of je de balans in de teugels zoekt tijdens de draf? Kan dat kloppen? Misschien iets om door te blijven zitten? Weet niet of dat kan voor een 4-jarig, wat betreft het inrijden van een paard heb ik weinig verstand. Maar meestal als ik merk dat ik mijn balans even kwijt ben (tijdens het lichtrijden) ga ik gewoon even op mijn billen zitten, kan ik mijn benen ook weer even goed kan leggen. Wel heel belangrijk is dan recht op blijven zitten, maar dit geef je zelf al aan :) Succes!

Heel mooi paard btw!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:59

Ach je houding, meid dat komt wel weer hoor, je geeft zelf de punten al aan en het is nou eenmaal erg onwennig in het begin op een groen paard!
Ik vind het heel knap dat je het allemaal zelf doet. Ik vind het er allemaal vriendelijk uitzien en met de juiste hulp komt het allemaal goed.
Ik moet alleen wel lachen om die longeerlijn die die man vast heeft, ik vraag me toch erg af of hij zo'n bulldozer kan houden als die andere plannen heeft ;)
Heel veel succes en plezier met elkaar.

Groetjes Thessa :wave:

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:07

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties, tips en aanwijzingen! Ga er morgen direct wat mee doen!

@ThessaKeizer: Hij is wel te houden hoor, als hij er vandoor vliegt! In de bak iig wel! (heb dat zelf al meerdere malen ondervonden...Hihihi := )

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:47

Ik vind het er echt niet slecht uitzien hoor, het is niet simpel om te rijden op zo'n jonge reus. Ik vind dat je zelf je punten al goed aangeeft. Wel adviseer ik je om laarsen te dragen, dan liggen je benen automatisch al stiller, want nu zwabberen ze alle kanten op. Met alleen jophurs kunnen je enkels alle kanten op draaien, en in een laars is dit niet mogelijk ;) Ik merk het bij mezelf ook, als ik alleen jophurs aanheb met rijden dan voel ik me een stuk minder stabiel zitten!
Verder ziet het er echt vriendelijk uit, vind het leuk dat je op zo'n trekpaard rijdt, zie ik niet vaak ;) Ga zo door!

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:09

Hij is natuurlijk nog erg onwennig, waardoor jij je evenwicht ook nog wat verliest. Ga als je er net opzit eens helemaal kaarsrecht en goed zitten. hakken uitdrukken, handen wat meegeven naar voren, je rug hol maken zodat hij recht blijft. Dan merk je als je gaat rijden dat je fout gaat zitten misschien en kun je het zelf al verbeteren. ;) Als jij eenmaal over een tijdje gewend bent aan zijn stap en draf zul je al veel beter kunnen zitten! Succes samen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:50

Voor een eerste ritje ziet het er toch prima uit. Alles is nieuw voor het paard en jou.
Dus dat daar wat spanning in zit, is wel te verklaren.
Over houding etc. zou ik me nu nog geen zorgen maken, al blijft het voor iedere ruiter een punt van aandacht.
Misschien (in ieder geval in de eerste periode) je beugels een gaatje korter.
Dan heb je iets meer balans en zit je iets meer 'boven' je paard. Bij een jong paard mag dat hoor.
Eerst maar eens rustig werken aan wat balans en overgangen. Dan komt er geleidelijk aan ook meer ontspanning en zul je zelf ook wat gemakkelijker zitten.
Succes.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:36

Nog korter? Heb nu al beetje het gevoel, dat ik bijna met mn knieen onder m'n oksels zit....! :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:45

Jaan81 schreef:
Nog korter? Heb nu al beetje het gevoel, dat ik bijna met mn knieen onder m'n oksels zit....! :o

Nou misschien hoeft het niet korter, maar wel belangrijk is dat de lijn schouders, bekken, hak op een lijn zit. Dus de scharnierpunten knie, heup en enkel gebogen zodat je er een rechte lijn van boven naar beneden langs kunt trekken a.h.w. Dan heeft je lijf de goede 'spanning' om in balans te blijven. Vergelijk het maar met een stalen veer. Daar zitten ook bochten in om de verbinding/middenlijn zo sterk mogelijk te houden.
Ik zie dat je je knie gemakkelijk strekt en naar voren steekt. Je been mag nog een stukje verder naar achteren liggen (zowel knie als hak). En, voor zover ik het van de foto kan bekijken, zit je vrij ver achter in je zadel (bijna op de lepel). Je mag wat meer in het centrum van het zadel gaan zitten.
Je zadel heeft nauwelijks wrong, wat het misschien ook lastig maakt om je balans te houden/knieen op de juiste plek te krijgen.

Maarre, dat het allemaal niet meevalt op een nieuw, jong paard, is me duidelijk hoor.
Ik wens je vooral veel plezier toe met dit leuke dier.

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:46

Heej,

vet zeg ik wil ook op zo'n knol rijden ;)

Naja inderdaad hier moet je commentaar geven..!! *zucht*
Vol zelf vertrouwen en vertrouwen op je paard stappen dan ziet het er al een stuk relaxder uit..

Mooi paard zeg.

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:18

Zou alleen proberen de volgende keer chaps aan te trekken, is met zadelmak maken toch altijd wel fijner! Verder vind ik het een leuk paard!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:21

Vind het er heel leuk uitzien voor de eerste keer:D Probeer iets meer op je houding te letten, dan is het voor het paard ook makkelijker om niet te 'zwabberen'. En Chaps zijn idd een aanrader ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:15

Je moet idd wat meer aan je balans werken maar wat mij vooral opviel was dat hij op de eerste foto's wel netjes aanleuning neemt maar bij de laatste serie niet, hoe komt dat?