Jessika [Haflinger] @ training - sterke verbetering!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ training - sterke verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:15

Hallo

Een maand geleden is onze training voor het laatst op camera vastgelegd.
In de tussentijd zijn we zó enorm vooruitgegaan! :D
Hier ons vorige topic:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur

Voor degene die ons nog niet kennen:
Jessika is een 9 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en rij ongeveer 3 à 4 keer per week dressuur. Sinds januari hebben we onze startkaart en zijn inmiddels 6x gestart. De eerste wedstrijden gingen niet zo denderend (veel afleiding, slordigheid van mijn kant etc) maar de eerste winstpunten zijn binnen en ik heb nu redelijk door wat er op wedstrijd fout gaat :+ Over anderhalve week hebben we weer een wedstrijd waar ik hoop te gaan scoren :)

Jess staat al een half jaar op dieet maar de laatste tijd willen de kilo's maar niet verdwijnen...ze blijft fors en haar buik zit haar echt in de weg :(:) Het probleem is dat ze (als dominantste merrie) al het hooi haar weidemaatje 'afpakt'. Ze krijgt dus dagelijks een dubbele portie hooi binnen. Verminderen is geen optie omdat de ander dan al helemaal niks meer krijgt...Nu probeer ik gewoon zo veel mogelijk te trainen, dat heeft 2 voordelen: ze verbrand calorietjes en in de tussentijd kan ze niet eten O:)

We trainen thuis op L niveau, ik rijd veel tempowisselingen, overgangen en figuren om haar oplettend en gefocussed te houden.
Ook zijn we nu langzaam het wijken en schouderbinnenwaarts aan het introduceren wat ze erg goed oppakt :) Door haar dikke buik en korte lijfje is het voor haar heel moeilijk om te lengtebuiging erin te houden en om haar benen goed onder de massa te zetten. We werken nu vooral aan de zijwaartse reactie en blijvende impuls.
Jess is uit zichzelf vrij lui dus ik probeer haar heel actief/heet te krijgen door veel overgangen en heel consequent te rijden. Ze heeft dat nu al heel goed door.
Verder gaat de nagefelijkheid nu echt super! :D ze is heerlijk ontspannen en ik heb een gelijke druk in m'n handen. Ik moet er alleen op letten dat ik veel contact hou met m'n buitenteugel.
Op aanraden van de ringmeester van afgelopen weekend heb ik de sperriem 1 gaatje strakker gedaan. Ik merkte meteen verschil doordat het bit wat 'vaster' zat en ik veel meer gevoel had. Eerst dacht ik dat Jessika onwijs aan het hangen was, maar volgens de fotograve was dit écht niet zo en liep ze juist heel mooi nagefelijk 8)7 Zodra ik dat door had ben ik gewoon lekker gaan rijden. Ik had veel meer controle en ze was ook veel stiller met haar hoofd :) Fijne tip van die man dus! :)

Nu ik deze foto's zie ben ik echt heel erg tevreden over de vooruitgang in m'n houding :) M'n benen hangen meer af, m'n hakken zijn wat netter naar beneden (op de meeste foto's :o) en m'n handen staan hoger en meer voor me :) Ook in de galop zit ik beter op m'n kont.
Ik heb vandaag ook eindelijk bewezen dat mijn stoelzit niet komt door mij, maar door het zadel :+ ik doe ZO hard m'n best maar het wordt maar niet veel beter, en toen stapte aan het eind de fotograve nog even op en bleek dat zij ook enorm in stoelzit zat, terwijl zij dat verder zelf nooit heeft := mwuahaha :+

Nou, de foto's :D ze staan niet allemaal op volgorde en vrijwel alle oefeningen zijn zowel links- als rechtsom gereden.
Ook de links zijn de moeite waard!

rustig instappen

inbuigen op een volte 15m (mijn hand is hier alleen naar binnen geplaatst, er staat verder geen druk op ;))
Afbeelding

nagefelijkheid controleren

Afbeelding

:+: lekkkeer! (let op mijn houding!! :D)
Afbeelding

zo moet het!

rechtrichten op A-C lijn
Afbeelding

drafje :)
Afbeelding

schouderbinnenwaarts; hier nog te veel buiging, maar liever dat dan geen zijwaartse reactie ;)
Afbeelding

wijken; hier zie je duidelijk het moeilijk onderplaatsbare achterbeen
Afbeelding

stappen
drafje

:+: lekker ontspannen maar actief!
Afbeelding

middendraf; eerst vlot voorwaarts, rond houden komt later wel ;)
Afbeelding

middendraf met meer contact

:+: héérlijk zo'n beeld :+:
Afbeelding

pasje terug rijden zonder impuls te verliezen

rechtergalop
Afbeelding

volte 15m in galop
Afbeelding

op zit terugrijden
Afbeelding

drafje
draf
linkergalop
rechtergalop
door een S van hand veranderen

uitdraven :)
Afbeelding

poe-poe, dat was een zware training!
Afbeelding

En? Zien jullie net zoveel verbetering als ik? :D
Tips en commentaar zijn van harte welkom; tenen, hakken en pianohandjes wéét ik, maar als je dat nodig hebt als HAW-commentaar mag dat natuurlijk ;) O:)

groetjes!

MissDesign

Re: Jessika [Haflinger] @ training - sterke verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:24

Ik vind het een hele mooie haflinger, het ziet er heel goed uit! Is de bak niet heel zwaar? Misschien dat als ze in een bak met minder zwaar zand gereden wordt dat ze dan wat minder lui is? Want de hoefslag is best wel diep, daarom is sb ook wat moeilijker denk ik!

Het is iig een heel fijn plaatje!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:28

ik vind je haf een beetje dik :o

Als hij zo lekker loopt zou ik ook wat gaan schakelen in de hoofd en halshouding. Nu is het constand het zelfde plaatsje waardoor je maar een bepaalde spiergroep traint.

Meer met he hoofd doen dus. Verder vind ik dat je er echt niet zo heel slecht op zit.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:30

Heey!
Daar hebben we die toppers weer.
Ziet er goed uit hoor, grote verbeteringen al.
Probeer idd met schouderbinnenwaarts dat ze niet helemaal naar binnen valt, en dus met dr achterhand op de hoefslag blijft.

Is de bak niet zwaar?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:41

Ziet er erg fijn uit marieke! Maar dat wist ik natuurlijk al, ik was erbij ! ! :))

Julie gaan echt met sprongen vooruit, en jess zal zeker nog wel heel wat kilo's kwijt gaan raken! :)

De bak was eigenlijk nét iets te nat geregend, dus ze zakte er vrij ver in maar zeker niet té zwaar! Beter dit dan dat droge strand achtige zand :)

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:45

Jullie zijn echt een leuke combinatie :+:
Ik vind de foto's een heel fijn beeld geven! Als je haar op wedstrijd ook zo voor elkaar krijgt, vliegen de punten jullie straks om de oren. Heb niet echt commentaar, misschien af en toe je hakken iets meer uit proberen te drukken.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:46

Wat een gaaf dier zeg!!
Ik heb de foto's uit (*al*) je vorige topics even bekeken en jullie zijn zeker vooruitgegaan in zo'n korte periode!!
Super plaatje hoor!!

De foto van je schouderbinnenwaarts zag ik en dacht meteen... volgens mij heeft dit paard meer last van de zware bak dan van de stelling/buiging en het onderplaatsen van het achterbeen..
Lastig probleem altijd die zware bakken.

Weet niet of je ervoor kunt zorgen dat hij dagelijks gesleept kan worden en dat je gaat rijden als de bak net gesleept is, dan zal hij namelijk veel minder mul zijn en kun je beter trainen op het wijken, schouderbinnenwaarts/travers e.d.

En die dikke buik... vind het op zich nog wel meevallen, heb dikkere haffies gezien.
Als je wel is buiten rijdt kun je interval traing doen, hierdoor verliest ze haar vetreserves wel hoor!!

voorbeeldje:

10 meter draf, overgang stap,10 meter stap, overgang draf, 10 meter draf, overgang galop, 20 meter handgalop, overgang draf, 10 meter draf, overgang galop, 25 meter middengalop.
In de draf en galop ook schijnovergangen rijden en in deze gangen ook tempowissellingen, maar allemaal korte stukjes.
Hierdoor moet ze haar buikspieren aanspannen en verliest ze wel het nodige aan blubber, haha
Wel rustig opbouwen i.v.m. spierpijn.

En om haar vlugger te maken onder je trainingen, veel schijnovergangen en korte tempowissellingen rijden, houdt haar wakker!

Heb je ook een filmpje van het rijden, ben wel erg benieuwd naar bewegende beelden :P

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:11

Leuke haflinger zeg! Erg mooi.

Mijn tip is: Rechtop en trots zitten, je zakt soort van een beetje in..

Niet dat ik zelf zo netjes rechtop zit haha maarja.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:20

De bak is inderdaad iets te zwaar, maar helaas is er voor ons geen andere optie (ja, een andere bak maar die is nóg zwaarder ;))
De bak wordt wekelijks gesleept, het is een bak waar ik van de eigenaar gebruik van mag maken tegen betaling, speciaal voor mij slepen doet ie niet aan :+ wat ik wel kan doen is sb rijden vanaf de binnenhoefslag, dan hoeft ze niet zo'n 'bultje' op..

@ Hubbabubba: heel erg bedankt voor de tips :) we gaan wekelijks het bos in en rijden dan vaak erg intensief (veel galopperen en draven) maar ze vreet het er vervolgens gewoon weer bij ;) intervaltraining kan ik wel gaan proberen :) kijken of dat scheelt..

@ Peelie: tja, zoals in de beginpost staat WEET ik dat ze te dik is ;) er is alleen niet heel veel aan te doen ;)
wisselen in hoofd/hals houding zal ik wel wat meer toe gaan passen :)

@ Moncherette: komende winter gaan we wel weer meedoen aan de Haflingerwedstrijden, maar dit outdoor seizoen is alles voor ons te ver weg. Wel gaan we naar het Haflingerweekend in Ermelo :)

de rest, bedankt voor de reacties en tips! :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:59

Moderatoropmerking:
Berichten die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:19

Ik vind dat je een knappe haf onder je kont hebt hoor..
Jullie gaan veel vooruit en vind het heel knap hoe je haar rijdt.
Bak lijkt me wel zwaar ja, maar ik ben ook een zeikerd.
Wij hebben 2 agterberg en 1 tapijtsnipper bak, die tapijtsnipper
vind ik al zwaar, haha..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:33

haha, tja, ik besef zelf ook dat de bak niet optimaal is, maar goed, je moet roeien met de riemen die je hebt ;)
De bak is niet té zwaar (niet schadelijk) maar gewoon net iets te zwaar om fijn en licht te zijn.

overigens, om terug te komen op de speculatie van clairtjuh, op de buitenwedstrijden (op gras) is ze vaak ook heel lui (soms nog erger dan thuis). Ze reageert onvoldoende op m'n beenhulpen en blijft ook niet lekker lopen...ik moet haar continu bijdrijven omdat ze telkens terug valt in tempo. Op gras doet ze dit dus ook ;) Daar werken we nu veel aan om haar meer aan het werk te zetten, maar het blijft een eigenwijs haflingertje die liever lui dan moe is :+

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:50

wow! Wat een haflinger! Super mooi! Ik vind m wel iets te dik, maar niet dat ik zeg ... Jeu! wat is die vet! Voor wat jij zegt dat ie zo lui is, op de fotos vind ik het mee vallen, kan natuurlijk anders in het echt zijn.. Ga zo door!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:30

MariekeS_ schreef:
ik moet haar continu bijdrijven omdat ze telkens terug valt in tempo. Op gras doet ze dit dus ook ;)

Vaak helpt 1 hele goede tik beter dan blijven drijven :)

Over het algemeen vind ik het een fijn beeld :) Jullie zijn zeker vooruit gegaan! Ze mag alleen zo nu en dan wat meer verandering in de halshouding, het lijkt alsof ze er net tegen aan loopt ipv er echt goed doorheen is.

Uitdraven mag bijvoorbeeld veel lager, nog losser :) En probeer tijdens het voorwaarts rijden wel contact te houden, niet los te gooien.

Om haar in haar lijf losser te krijgen kan je oefenen met kleine voltes rijden, veel slangevoltes (met iedere boog een kleine volte) om zo de lengtebuiging nog beter te krijgen.

Succes samen!

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:52

Leuk haffie:)
is de bak niet erg zwaar?:O
zo ziet het er erg naar uit:P

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:13

@ Marieke_K: ja daar en ik nu ook mee bezig :) 1 harde tik is ook voldoende, maar die tik moet regelmatig herhaald worden...ze is wat hardleers :+
Voor het uitdraven ben ik al heel blij met dit resultaat, het is pas sinds een week of 2 dat ze daadwerkelijk m'n hand gaat volgen, eerst bleef ze gewoon met waslijntjes n dezelfde houding lopen. Ik ben het 100% met je eens dat het nog lager mag maar zoals dit zijn we al een heel eind :)
Voor dat middendraf plaatje rij ik haar nu eerst 2 rondjes heel hard vooruit en ga haar van daar (op dat tempo) ronder vragen en dan rustig weer vertragen en meteen weer vooruit zonder contact te verliezen :) Het gaat me nu echt meer om de voorwaartse reactie, maar natuurlijk komt er later wel meer contact bij kijken ;)

@ tobyy_mies: dank je, en zoals ik al meerdere keren heb gezegd is de bak zwaar ja ;)

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:05

foto's doen het bij mij niet!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:57

hmm...raar, bij mij doen ze het nog wel...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:06

MariekeS_ schreef:
@ Marieke_K: ja daar en ik nu ook mee bezig :) 1 harde tik is ook voldoende, maar die tik moet regelmatig herhaald worden...ze is wat hardleers :+
Voor het uitdraven ben ik al heel blij met dit resultaat, het is pas sinds een week of 2 dat ze daadwerkelijk m'n hand gaat volgen, eerst bleef ze gewoon met waslijntjes n dezelfde houding lopen. Ik ben het 100% met je eens dat het nog lager mag maar zoals dit zijn we al een heel eind :)
Voor dat middendraf plaatje rij ik haar nu eerst 2 rondjes heel hard vooruit en ga haar van daar (op dat tempo) ronder vragen en dan rustig weer vertragen en meteen weer vooruit zonder contact te verliezen :) Het gaat me nu echt meer om de voorwaartse reactie, maar natuurlijk komt er later wel meer contact bij kijken ;)

@ tobyy_mies: dank je, en zoals ik al meerdere keren heb gezegd is de bak zwaar ja ;)

Als een tik maar tijdelijk werkt iser dan niet iets mediesch aan de hand? ligt het zadel nog wel goed? is het niet te smal?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:24

haha, nee ;) ze reageert dan meteen en draaft grof weg anderhalf rondje lekker vlot, zodra ik ga 'relaxen' dan gaat ze weer steeds langzamer tot ik opeens besef dat we wel heeeel langzaam gaan...ze is echt liever lui dan moe, in het bos en aan de longeerlijn is ze namelijk niet te houden ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:04

de bak lijkt mij ook heel zwaar wat al gezegt was!

op volte 15 meter in galop zet ze al netjes haar achterhand eronder.

Ik vind dat het een stuk actiever en meer power mag,maar ik denk dat dat ook door de bak komt dat dat niet zo goed aanwezig is..

ik vond het in je vorige topic ook zo slecht nog niet eigk..

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:19

Hee mariek ! :D
Jullie zijn echt enorm vooruit gegaan ! :j zag net nog even in de oude topic's en is al echt super veel verschil ! :)
Soms kan Jessica in de proef actiever maar idd buiten de ring is dat zeker niet het geval ! (slim paard) O:)
Je houding is echt goed ! :j
Owja Jessica is niet dik maar is gewoon mooi vol bouwd ! O:)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:51

haha, dank je wel Coby :+:
Ze is inderdaad gewoon goed gevuld O:)
het fijne aan riant was dat ik nu weet dat Jess dat óók nog uit kan halen ;) dus op Kootwijk laat ik me niet meer verrassen! :D

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:23

Wat een super mooie haflinger daar hou ik van!

ik heb niet echt tips vind het wel netjes uitzien.
mischien je hakken uitdrukken haha?