Een maand geleden is onze training voor het laatst op camera vastgelegd.
In de tussentijd zijn we zó enorm vooruitgegaan!

Hier ons vorige topic:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur
Voor degene die ons nog niet kennen:
Jessika is een 9 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en rij ongeveer 3 à 4 keer per week dressuur. Sinds januari hebben we onze startkaart en zijn inmiddels 6x gestart. De eerste wedstrijden gingen niet zo denderend (veel afleiding, slordigheid van mijn kant etc) maar de eerste winstpunten zijn binnen en ik heb nu redelijk door wat er op wedstrijd fout gaat

Jess staat al een half jaar op dieet maar de laatste tijd willen de kilo's maar niet verdwijnen...ze blijft fors en haar buik zit haar echt in de weg

We trainen thuis op L niveau, ik rijd veel tempowisselingen, overgangen en figuren om haar oplettend en gefocussed te houden.
Ook zijn we nu langzaam het wijken en schouderbinnenwaarts aan het introduceren wat ze erg goed oppakt

Jess is uit zichzelf vrij lui dus ik probeer haar heel actief/heet te krijgen door veel overgangen en heel consequent te rijden. Ze heeft dat nu al heel goed door.
Verder gaat de nagefelijkheid nu echt super!

Op aanraden van de ringmeester van afgelopen weekend heb ik de sperriem 1 gaatje strakker gedaan. Ik merkte meteen verschil doordat het bit wat 'vaster' zat en ik veel meer gevoel had. Eerst dacht ik dat Jessika onwijs aan het hangen was, maar volgens de fotograve was dit écht niet zo en liep ze juist heel mooi nagefelijk

Nu ik deze foto's zie ben ik echt heel erg tevreden over de vooruitgang in m'n houding :) M'n benen hangen meer af, m'n hakken zijn wat netter naar beneden (op de meeste foto's

Ik heb vandaag ook eindelijk bewezen dat mijn stoelzit niet komt door mij, maar door het zadel :+ ik doe ZO hard m'n best maar het wordt maar niet veel beter, en toen stapte aan het eind de fotograve nog even op en bleek dat zij ook enorm in stoelzit zat, terwijl zij dat verder zelf nooit heeft

Nou, de foto's

Ook de links zijn de moeite waard!
rustig instappen
inbuigen op een volte 15m (mijn hand is hier alleen naar binnen geplaatst, er staat verder geen druk op

nagefelijkheid controleren

zo moet het!
rechtrichten op A-C lijn

drafje

schouderbinnenwaarts; hier nog te veel buiging, maar liever dat dan geen zijwaartse reactie

wijken; hier zie je duidelijk het moeilijk onderplaatsbare achterbeen

stappen
drafje

middendraf; eerst vlot voorwaarts, rond houden komt later wel

middendraf met meer contact

pasje terug rijden zonder impuls te verliezen
rechtergalop

volte 15m in galop

op zit terugrijden

drafje
draf
linkergalop
rechtergalop
door een S van hand veranderen
uitdraven

poe-poe, dat was een zware training!

En? Zien jullie net zoveel verbetering als ik?

Tips en commentaar zijn van harte welkom; tenen, hakken en pianohandjes wéét ik, maar als je dat nodig hebt als HAW-commentaar mag dat natuurlijk

groetjes!