Quality(TinkerxTuiger) @ work in het zonnetje in limegroen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Quality(TinkerxTuiger) @ work in het zonnetje in limegroen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:12

Hoi :)

Zaterdag mooi weer, dus lekker gaan rijden met Kwal :) Marjolein was hier, dus zij heeft mooie plaatjes geschoten :D Thanks!

Quality (v. Manno)
Merrie
1.62m
28-03-2003
Geen niveau (we rijden geen wedstrijden maar trainen op ongeveer B/L niveau)

Wat ik erg jammer vind is dat ik steeds groter word (1.83) en dat Kwal niet zo erg groot is. Ook is ze erg smal waardoor ik bijna niks heb om te drijven. Dat is de reden dan ik met sporen rijd. Daardoor trek ik ook mijn hakken een beetje op.

We zijn bezig met continu nageeflijk lopen, en veel stellen en buigen. Ze vind het erg moeilijk om de hele tijd nageeflijk te lopen, vooral met voltes etcetera.
De stelling op voltes is ook niet wat het moet zijn, dit ivm een smal paard en lange benen. Ik kan al moeilijk drijven en daardoor valt ze snel door mijn binnenbeen heen.

Ik vind aanleunig best belangrijk, maar de achterhand vind ik nog belangrijker. En die is er meestal wel goed onder :D Commentaar geef ik per foto, maar over het algemeen:

- Tenen naar binnen
- Been lang
- Handen rechtop, naast elkaar en hoger
- Rug recht! Mijn schouders gaan te veel naar voren.

Haar aanleuning is meestal wel veel meer, maar nu hadden we 2 toeschouwers en ze kan dan moeilijk haar aandacht bij mij houden.

Genoeg gel*lt, hier de foto's! :)

1. Fijn galopje, aanleuning is niet geweldig :P
Afbeelding

2. Plat door de bocht :+
http://i201.photobucket.com/albums/aa237/xDeadFairy/Quality/DonKwal8.png

3. Nog een galopje
http://i201.photobucket.com/albums/aa237/xDeadFairy/Quality/DonKwal7.png

4. Strekken op de diagonaal (ze strekt wel mooi, maar aanleunig is heel ver weg ... )
Afbeelding

5. Erg blij met dit plaatje, mooi gecontroleerd (zitten op de kont! :P )
Afbeelding

6. Gewoon een lekker drafje :)
Afbeelding

7. Wijken, benen zijn er een beetje af maarja :) Ik ben hier erg blij mee, eindelijk kruist ze van achter! :+:Afbeelding

8. Volgensmij inzet middengalop :P
http://i201.photobucket.com/albums/aa237/xDeadFairy/Quality/DonKwal20.png

9. Weer een lekker drafje :)
Afbeelding

10. Weer strekken (en weg aanleuning.. )
http://i201.photobucket.com/albums/aa237/xDeadFairy/Quality/DonKwal19.png

11. Nóg meer strekken :P Nu wel meer aanleunig :D
Afbeelding

12. Miscommunicatie, controle weg en met het hoofd schudden :P Kan gebeuren! :P
Afbeelding

13. Mooi bergopwaarts galopje, wel op m'n kont zitten en weinig aanleuning
Afbeelding

14. Inzet volte E-B
Afbeelding

15. Eeeeeeeeen we crossen de bocht om :D
Afbeelding

16. Strekken in galop :~
Afbeelding

17. Charmant lichtrij moment :P
Afbeelding

18. Middendraf, weg aanleuning (Ja daar zeur ik erg over :o :P )
http://i201.photobucket.com/albums/aa237/xDeadFairy/Quality/DonKwal11.png

19. Mooi galopje, lekkere achterhand!
Afbeelding

20. En als laatste nog een mooi drafje :)
Afbeelding

't Staat allemaal niet op volgorde! :P

Commentaar is welkom, wel graag onderbouwd :) En het hoeft niet 25x herhaald te worden :P

Kijken is reageren :+

xSwanHeart

Re: Quality(TinkerxTuiger) @ work in het zonnetje in limegroen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:22

Kwalletje! :D
Zoals je zelf al zegt, af en toe raak je de aanleuning kwijt. Ik merkte zelf ook wel dat 'ie zenuwachtig was, dus vooruit, dat is je vergeven :P Wel jammer dat ze hier en daar wat uit elkaar valt. Als dat gebeurt: meer kuit en van voren licht tegenhouden.
Jullie zijn echt veel beter geworden sinds de laatste keer dat ik jullie zag! :)
x. Marjolein

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:24

Ik zal eens een foto zoeken van hoe het eerst was :P

jantjeuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:06

hoi
Ik vind het goed van je dat je niet eerst allemaal aan de voorkant gaat trekken en dan geen active achterhand meer hebt.. Zoals je zelf ook zegt is er weinig aanleuning.. Ik krijg de indruk als ik dit zo lees dat je te veel aan het crossen bent.. probeer eerst in een rustig draf de aanleuning te krijgen dan ga je weer net wat sneller draven zo breid je dat uit naar een middendraf.. je moet niet opeens van een normaal tempo naar strekken gaan als je dan de aanleuning verliest dan heb je er erg weinig aan dus probeer met aan leuning gewoon steeds een stapje verder te gaan!!
Groetjsss

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:03

Bedankt, daar zal ik aan gaan werken :D Aan zulk commentaar heb ik wat :)

Aan dat van jou ook hoor Lein :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:00

ziet er zeker wel leuk uit
let er op dat je je voeten niet naar voren steekt
dat ze op de lijn schouder, heup, hak blijven

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:07

Handen staan meestal te hoog. :D
Verder, ik ben echt verliefd op dit peerd. :o

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:08

Ik vind je Tinker ontzettend mooi, maar heb inderdaad ook het idee dat jullie vooral veel lol maken samen.
Wat je ziet is dat je paard soms valse spieren benut als hij wel nageeflijk loopt. (hals)

Als je van achteren naar voren rijdt (en dat zeg je te doen) blijf dan zoveel mogelijk van de voorkant af.
Laat je paard zelf contact zoeken met het bit, daar wil je tenslotte naar toe. Je paard zoekt contact met je hand
dmv het bit.
Jij bent toch regelmatig vrij streng met je handen hoor.

En wat mij opviel maar waarover ik later weer twijfelde is je zadel. Mag je niet een inchje meer?

Bandageren is leuk voor de foto maar absoluut niet slim om te doen tijdens een training ivm het te warm worden van de
pezen..

Succes samen verder ;)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:37

Leuk paardje is Kwal!

Ik vind het er niet heel erg fijn uitzien. Het lijkt alsof je erg streng ben met je handen. Probeer bij de inzet van de voltes niet je hand naar je lichaam toe te halen maar naar binnen te brengen. Een beetje de kant uit waar je heen wil. Daarbij houd je de buitenteugel wel 'strak'. Hierdoor kan ze buigen om je binnenbeen.

Succes nog met dit leuke peerd :D
P.S. ik zie dat je in Noordwijk hebt gewoond en bij Bakker hebt gereden. Grappig, ik woon in Voorhout en onze paarden staan bij Bakker.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:41

Wauw, wat een mooi peerd zeg!

Jou aanleunings verlies ken ik, niet van arbeidstempo de versnelling heel hoog zetten, maar langzaam naar strekken gaan. Mocht je aanleuning verliezen, ga je wat langzamer. Zo heb ik het geleerd en het gaats uper goed :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:33

Moderatoropmerking:
Berichten die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:39

Een hele mooie pony... leuke kruizing, maar probeer een minder strenge binnen hand. En je handen mogen wel iets lager.;) verder veel plezier met het rijden:D

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:10

Careano schreef:
Het lijkt alsof je erg streng ben met je handen.

Ze is erg streng in haar hand. Ik zie nergens dat het paard lucht krijgt of dat TS een mooi los / ontspannen teugelcontact heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:40

Aaaah eindelijk weer eens foto's van Kwal, ik heb haar gemist, hihi! Jeumig, jij bent ook even drie kilometer langer geworden in de tijd dat ik je niet meer gezien heb, poeh! Toch vind ik je er nog wel mooi op passen, hoor. :) Maar niet te veel meer groeien. ;)

Dan nog even wat commentaar, omdat dat nou eenmaal hoort in dit topic ;) .
Je zegt zelf dat je vindt dat je je handen hoger moet houden, dat vind ik juist niet. :) . Het is de bedoeling dat je van je elleboog via de teugel naar de mond van het paard een rechte lijn hebt. Als je naar de foto's kijkt, dan zie je dat je daarvoor zeker je hand niet hoger hoeft te houden, op sommige momenten mag je hand juist wel wat lager.
Verder valt het me op dat je vooral je linkerhand vaak naar je toe trekt. Let er op dat je beide teugels even strak houdt :) . Als ze links wat vasthoudt, let er dan op dat je die kant zelf niet te strak houdt. Ik had het gisteren zelf ook in de les, het paard waar ik op zat hield rechts wat vast en dus deed ik dat ook. Ik merkte meteen dat het paard ging ontspannen zodra ik die kant juist wat losliet. Verder liet Ini me veel voltes rechtsom rijden om hem om mijn binnenbeen te laten buigen zonder aan de rechterteugel te trekken. Op een gegeven moment lukte het, liet het paard rechts ook wat meer los en ging ik zelf ook meer ontspannen. Misschien helpt dat bij jou ook. :) Jij zou Kwal dan juist wat meer linksom moeten proberen te laten buigen zonder dat je daarbij aan je linkerteugel gaat trekken, houd juist je buitenteugel (en je binnenbeen!!) er goed bij.

Ik vind je houding netjes, verbeterpuntjes noem je zelf al. Misschien kun je je knieen wat meer aan het zadel houden, verder vind ik het er goed uit zien, achterhand zit er vooral bij de galop mooi bij :) . Nou nog wat meer ontspanning zoeken, maar daar was je zo te lezen al druk mee bezig. Probeer vooral ook regelmatig na te geven :)
Setje staat leuk! Ik vind Kwal ook mooier geworden, ze lijkt gespierder :j Mooie foto's, Marjolein!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:10

Ik vind het er op dit moment niet zo heel erg super uit zien, maar met wat kleine aanpassingen kun je het wel snel verbeteren denk ik.

Over dat strekken ga ik mee met wat er al gezegd is, langzaam opbouwen en als je het kwijtraakt ga je even terug en probeer je opnieuw.

Je aanleuning is niet helemaal goed op dit moment. Ik heb het idee dat jij zelf aanleuning neemt in plaats van dat je paard jouw hand zoekt. Als ik jou was zou ik vanaf nu met een heel lichte contactteugel gaan rijden. Je paard loopt dan waarschijnlijk met zijn hoofd omhoog. Nodig hem uit om naar beneden te komen door zachtjes te drijven en je hand te sluiten (dus je hand blijft gewoon op zijn plaats, maar je sluit je vingers stevig om de teugel en bouwt daardoor wat druk op). Als je paard niet meteen naar beneden komt dan laat je de druk van je hand gewoon bestaan, dus niet harder trekken maar gewoon zo houden. En dan drijf je harder. Je drijft je paard gewoon tegen je hand aan. De rest van je lichaam blijft daarbij gewoon ontspannen doen wat je aan het doen was.
Zodra je paard een klein beetje zakt open je je hand weer en heb je weer licht contact. Eerst moet hij leren wat de bedoeling is, dus dan beloon je al als ie maar een heel klein beetje zakt.
Als je paard snapt dat hij moet zakken als je drijft en je hand sluit dan kun je hem dieper gaan vragen, maar nog steeds zodra hij loopt waar jij wil, je hand meteen openen. Laat hem maar eens een tijdje steeds zijn hals strekken helemaal naar de grond. Daar kun je hem niet toe dwingen. Als hij dat netjes doet op jouw commando zonder het contact te verliezen en zonder van tempo te veranderen, dan snappen jullie het.
Van daar uit kun je hem dan langzaam weer op gaan pakken. Zodra jij je niet meer ontspant zal het misgaan en dat los je dan op door hem even weer helemaal naar beneden naar de grond te rijden en dan langzaam weer op te pakken.

Het sturen doe je inderdaad door je binnenhand opzij te doen en niet naar je toe. De druk op je binnenteugel verandert niet op het moment dat je wil gaan wenden, je brengt alleen je binnenhand naar binnen. Je buitenhand gaat ook niet naar voor of naar achter, je mag hem wel eventueel een beetje tegen de hals brengen. Je buitenbeen leg je iets naar achter om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait, maar dat been doet dus niets als alles goed gaat. Je binnenbeen maak je langer, je brengt iets meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel en het paard draait om je binnenbeen. Als ie daar doorheen probeert te vallen moet je heel streng zijn met je binnenbeen.

Heb je eigenlijk les?? Dan ga je namelijk wel heel snel vooruit heb ik bij mezelf gemerkt.....

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:30

Super mooi paardje :)
Zelf denk ik dat je zadel wel een inschje groter mag..??
Handen iets lager,meer ontspannen met je handen.

Verder ziet er super leuk uit :D

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:49

wat een leuke kruising!
Ziet er echt leuk uit, jij bent 1 van de weinige ruiters die eerst met de achterhand begint en daarna aan het hoofd begint!

echt heel leuk! :+:

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:29

Je hebt een leuk paardje. Verder commetaar zal ik niet geven want ben met een hoop eens die mij voor waren.

1 punt snap ik niet en dat is je benen?! Ik ben zelf namelijk 1.80 en ik kom met me benen op de zelfde plek als jou. Waarom kan jij je paard niet aandrijven??? Als ik mijn kuiten aanleg reageert mijn paard er op. Misschien een tip om te rijden op je kuiten in plaats van je hakken (vandaar de sporen). Ik krijg namelijk altijd de reden dat het voor mij makkelijker is dan iemand met korte benen omdat die te hoog met die knieen kuiten zitten?!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:31

Mijn paard is erg smal, daarom kom ik er moeilijk bij ;)

Les heb ik wel, voordat ik daar reed leek het nergens op, dit is al een hele verbetering! Dat konden jullie ook niet weten natuurlijk. :) Op de punten die jullie noemen zal ik letten als ik de volgende keer ga rijden, en bedankt voor de tips over het strekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:46

Grappig trouwens, het was me eigenlijk nooit zo opgevallen dat Quality zo smal is, maar nu je het zegt zie ik het inderdaad op de foto's! Je rijdt haar netjes hoor, goed dat je er zo op let dat die achterhand er goed bij blijft. Ga zo door! :D

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:52

Wat een súpermooi paardje *D

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:04

probeer je hakken uit de drukken:)
succes!

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 04:10

Je lijkt wat streng in je handen en je hebt je handen ook iets te hoog. Je benen niet naar voren steken. verder leuke foto's;)

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:09

Ik vind het er niet echt ontspannen uit zien, ten eerste zou ik veel meer gaan verzamelen,ik krijg het idee dat je alleen maar hard gaat en dat je dat ook wilt. heel veel foto's van strekken, alsof je dat heel belangrijk vind.
Laat het voorlopig gewoon lekker bij het B niveau en rij haar eerst netjes rond en verzameld.
Succes, en ik ben benieuwd naar jullie volgende topic :D

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:04

Wat een ontzettend leuk paard!
Mijn mening is dat er iets meer rust in het plaatje mag komen. Gewoon rustig en ontspannen rijden :)