Emilio @ Work.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Emilio @ Work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:20

Hallo ! :wave:

Dit is Emilio, een 10 jarige ruin. Zijn ras is onbekend.

Een half jaar geleden kwam hij op de manege, omdat hij 'wild' was ohz. Hij was heel dik, manen tot zijn knieën.
Ik was de eerste die erop reed, later reden er nog wat mensen op. Na een maand is hij bovenop iemand gesprongen, waardoor er niemand meer opdurfde, maar ik wíst dat het zou moeten kunnen. Elke zaterdag reed ik op hem, de rest van de week poetste ik hem, wandelde met hem etc.
Toen werd hij wat braver, en werd meer gebruikt.

Op dit moment ben ik de enige die erop rijd. Hij is ook te koop, en mijn vader denkt erover hem te kopen.

- Galop vind hij echt heel erg moeilijk, hij kliert wel erg, maar het is al een stuk beter geworden.

We werken vooral aan de galop, veel voorwaarts-neerwaarts en ontspanning.

[1]
    Afbeelding

[2]
    Afbeelding

[4]
    Afbeelding

[4]
    Afbeelding

[5]
    Afbeelding

[6]
    Afbeelding

[7] :+:
    Afbeelding

Edit: Ik erger me heel erg aan mijn armen :o Hier werk ik aan!
:wave:

lindake

Re: Emilio @ Work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:13

Moderatoropmerking:
Berichten die niet voldoen aan de regels van RT-HAW zijn verwijderd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:37

Allereerst, leuke pony om te zien. Je past er ook goed op.

Reden dat hij moeite heeft met galopperen komt misschien doordat het zadel erg slecht past, zodra Emilio bokt kun je goed zien dat hij het zadel helemaal voorover kiept. Als je de pony dus koopt zou ik er ook meteen een goed passend zadel bij kopen.

Het voorwaarts-neerwaarts zie ik nergens terug in je filmpjes of op de foto, dus kan ik geen commentaar of tips voor geven.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:40

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de regels even doorlezen alvorens te reageren.

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:41

kimm :+:

jullie passen vet leuk bij elkaar !
misschien heeft die SusanH wel gelijk over het zadel dat het
niet goed past, en dat Emilio daarom ook bokt ..
ik vind het er verder heel mooi uitzien ! :D

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:51

Wat mij als eerste opvalt is dat hij in de galop vol op de rem gaat en jij hem met je sporen en weer vol in probeert te stampen. Op zich is dit niet verkeerd als je het een keertje doet maar hij reageert helemaal niet op de sporen! Waarom rij je niet zonder sporen en met zweepje, volgens mij is dat veel effectiever..

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:57

12sterre34 bij een zweep gaat hij alléén maar bokken.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:25

Bij het ena laatste filmpje zie ik nadat hij 'gebokt' had je hem een schop verkoopt.. Volgens mij is dat met sporen niet zo gunstig en zou ik ze maar af doen! Ook omdat je je tenen naar buiten draait. Snap niet dat je überhaupt op een manege met sporen mag rijden maargoed?
Verder zie ik ook niets van het vw-nw dus daar ook geen comment. over. Verder leuk koppeltje! :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:30

wat een leuke pony!
hij doet alleen wel heel druk met zijn hoofd de hele tijd...
mischien is er behalve het niet passende zadel verder ook iets aan zijn rug. ik vind hem er nogal gespanne uitzien.

edit:was alleen bij de eerste filmpjes..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:06

Ik krijg groepsles, en die sporen waren van iemand anders en ze pastten niet, en hielpen niks. Op de zweep komt hij omhoog, of bokt heel erg. Ik schop echt niet met de sporen, als ik gewone sporen omheb hoef ik alleen maar aan te drijven, meer niet ;)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:07

SusanH schreef:
Allereerst, leuke pony om te zien. Je past er ook goed op.

Reden dat hij moeite heeft met galopperen komt misschien doordat het zadel erg slecht past, zodra Emilio bokt kun je goed zien dat hij het zadel helemaal voorover kiept. Als je de pony dus koopt zou ik er ook meteen een goed passend zadel bij kopen.

Het voorwaarts-neerwaarts zie ik nergens terug in je filmpjes of op de foto, dus kan ik geen commentaar of tips voor geven.

Klopt, het zadel past idd niet. Hij is ook niet van mij, dus ik kan er niks aan veranderen. Heb thuis nog een winteczadel liggen, dus misschien past die wel. En agz ik de enige ben die erop rijd, mag ik vast met dat zadel rijden, als die goed past.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:31

Ik vind het er niet zo ontspannen uitzien.
Misschien moet je je wat meer focussen op dat hij gewoon wat lager gaat lopen, laat hem wat langer, hou contact, blijf overgangen rijden en dan kan je hem vanzelf nageeflijk krijgen.
Over die sporen, ik snap niet waarom manegeruiters met sporen rijden.
En je zegt dat je er niet mee schopt, maar dat is toch echt wat wij zien. Hij bokt waarschijnlijk juist door de sporen.
Wij hadden ook een pony op de manege (nu mijn eigen pony) die kon ook niet met zweep, maar dan moet je veel tempowisselingen maken. En tempowisselingen is niet alleen naar voren, maar ook terugrijden. Probeer dat anders een keer, maar doe die sporen af.

Groetjes

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:35

Urbiezira schreef:
Ik vind het er niet zo ontspannen uitzien.
Misschien moet je je wat meer focussen op dat hij gewoon wat lager gaat lopen, laat hem wat langer, hou contact, blijf overgangen rijden en dan kan je hem vanzelf nageeflijk krijgen.
Over die sporen, ik snap niet waarom manegeruiters met sporen rijden.
En je zegt dat je er niet mee schopt, maar dat is toch echt wat wij zien. Hij bokt waarschijnlijk juist door de sporen.
Wij hadden ook een pony op de manege (nu mijn eigen pony) die kon ook niet met zweep, maar dan moet je veel tempowisselingen maken. En tempowisselingen is niet alleen naar voren, maar ook terugrijden. Probeer dat anders een keer, maar doe die sporen af.

Groetjes

Als ik niet met sporen zou kunnen rijden, had de manege-eigenaar niet gezegd; "Doe maar wel spoortjes om" ;)
Ik maak veel overgangen, niet op de filmpjes, maar verder veel.
Hij bokt niet om de sporen, als ik zonder sporen rijd doet hij het ook. En schoppen doe ik niet.

Ik wil best volgende week zonder sporen laten filmen? Dan kun je zien dat hij het dan ook doet.

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:58

die sporen komen dan toch helemaal niet in z'n buik!
en van de instructrice (of hoe je dat ook schrijft :o) moest ze na een bok aandrijven, en geen tik geven! en ze zei ook steeds : 'Aandrijven! Aandrijven!'
en als je tikt gaat ie alleen maar meer bokken.

edit: en ze moest ook harder schoppen van de instructrice.
zodat ie beter zou reageren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:15

Ik vind het er gespannen uitzien, hij is te bewegelijk met zijn hoofd.
Verder kan je inderdaad kijken of je Wintec wel past.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:22

In jouw geval zou ik je pony eerst lekker aan het been gaan maken (veel, heel veel tempowisselingen rijden!) zonder spoortjes, en als ie wilt bokken gelijk hoofd omhoog trekken en voorwaarts rijden...
Dan krijgt je pony er niet eens de kans voor als je het goed doet

Succes

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:01

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren. Let er svp op dat het herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. De tips/commentaar over de sporen zijn dan ook wel duidelijk.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:16

Hmm,

Wat een rare les. Ik hoor die vrouw alleen maar roepen `drijven!! drijven!! drijven!!`

Er zijn toch wel betere manieren om je paard in gelop te krijgen. Ik kan aan jou zien dat je de beste bedoelingen met dit paardje hebt, maar het ziet er allemaal niet zo fijn uit. Een ander, passend zadel zou helpen. Voorwaarts neerwaarts, weet je wel wat dit is? Niet wat ik terugzie op jou filmpjes. Mocht je hem kopen, neem dan lekker les en koop goed tuig, dan komt het helemaal goed!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:20

heey :D

de punten geef je al en gewoon veel oefenen en dan lukt het vanzelf en geef niet op!
je hebt al wat bewezen door er gewoon weer op te gaan! :D
jullie passen wel bij elkaar

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:22

hee ten eerste wil ik zeggen dat als ik een pony voor mijn kind zocht echt een brave pony zocht zonder fratsen ens!
want volgens mij is hij niet goed in de rug, op het filmpje lijkt het ook als de pony niet helemaal lekker loopt mischien omdat hij ook zoveel met zijn hoofd kliert, ik bedoel er niets aanvallends mee maar het zijn wel minpunten.
ten 2e had ik de pony zoiezo een ander zadel opgedaan!
want emilio drukt helemaal zijn rug uit nu maar dat ligt ook aan dat de pony niet nagevelijk is!
rijd hem voorwaarts neerwaarts, dan komt de rest wel vanzelf, en probeer niet zoveel aan de teugeltjes te klieren, dan komt het vast wel goed met jou en emilio! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:35

denice schreef:
Hmm,

Wat een rare les. Ik hoor die vrouw alleen maar roepen `drijven!! drijven!! drijven!!`

Er zijn toch wel betere manieren om je paard in gelop te krijgen. Ik kan aan jou zien dat je de beste bedoelingen met dit paardje hebt, maar het ziet er allemaal niet zo fijn uit. Een ander, passend zadel zou helpen. Voorwaarts neerwaarts, weet je wel wat dit is? Niet wat ik terugzie op jou filmpjes. Mocht je hem kopen, neem dan lekker les en koop goed tuig, dan komt het helemaal goed!

kinderen moeten nog leren he ;) de pony's lopen iig wel lekker door, zou ze niet zeggen dat ze moeten drijven dan sukkelen de meeste maar wat door de bak denk ik..
de ontspanning moet er idd nog komen, maar daar moet je ook aan werken, voor zover ik weet reden er ook andere kinderen op Emilio en is hij niet echt "een standaard manegepony" er zit wel pit in die pony.. als je lekker aan de ontspanning gaat werken dan komt het wel goed met jullie, als hij bokt kan je hem idd best voorwaarts rijden, gaat hij netjes voorwaarts dan je benen er af houden anders heb je straks een pony die helemaal niet meer op je been reageerd :)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:36

Jij zegt ik schop niet.
Wat doe je dan met je benen?
Volgensmij toch echt schoppen.
Maar goed, hij is echt heel erg onrustig, probeer zelf rustig te blijven

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:30

DDW1190 schreef:
hee ten eerste wil ik zeggen dat als ik een pony voor mijn kind zocht echt een brave pony zocht zonder fratsen ens!
want volgens mij is hij niet goed in de rug, op het filmpje lijkt het ook als de pony niet helemaal lekker loopt mischien omdat hij ook zoveel met zijn hoofd kliert, ik bedoel er niets aanvallends mee maar het zijn wel minpunten.
ten 2e had ik de pony zoiezo een ander zadel opgedaan!
want emilio drukt helemaal zijn rug uit nu maar dat ligt ook aan dat de pony niet nagevelijk is!
rijd hem voorwaarts neerwaarts, dan komt de rest wel vanzelf, en probeer niet zoveel aan de teugeltjes te klieren, dan komt het vast wel goed met jou en emilio! ;)

Als deze pony goed tuig heeft, goedgekeurd is en ik privéles heb (ik logeer bij Rean_Pony, ik ben levitrol.), zal dit ook een stuk beter gaan.
Ik wil het ook niet zo, maar als ik het niet doe komt de instructrice met de longeerzweep erachter lopen, en verkoopt hem een tik. Dat wil ik al helemaal niet, ik wil dat alles 'vriendelijk' gaat, zonder dat de pony bang word of ik moet schoppen.

Ik kan hier idd weg, maar dan heeft emilio al helemaal geen beweging, en ik longeer hem 2x per week, en de rest staat hij in de bak.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:17

Tja, allereerst: ik zie dat je erg je best doet.
Maar ik zie ook een pony die niet lekker loopt.
Misschien is de les ook wel wat te onrustig voor hem. Iedereen heeft het hier over tempowisselingen rijden om hem voor je been te maken, maar ik zie hier een pony wat het nog niet helemaal snapt en misschien zelfs last heeft van iets.

Het beste zou je naast de lessen in de bak lekker moeten draven en galopperen in het bos, dat ie wat spieren opbouwd en gewend raakt aan lange einden lopen. Ik bedoel geen endurance-afstanden, maar je moet een manier vinden waarop hij zijn werk als mensdrager leuk gaat vinden.
Omdat het een manegepony is zal dit wel lastig gaan?

Verder ligt zijn zadel erg rot voor hem, waarschijnlijk krijgt hij terwijl jij goedbedoeld je hulp voor de galop geeft (die trouwens niet zo netjes is, draai je heup netjes naar buiten en drijf met je binnenbeen) gelijk weer een tegenwaartse hulp binnen door zijn slechtpassende zadel die hem belemmert. Wat je dan krijgt is hetzelfde idee als dat je iemand voor een muur zet en zegt dat ie door moet lopen. Tegenwaartse signalen. Zo is de lol er voor die pony snel af.

Spoortjes zou ik af doen, ik zou een ander zadel opleggen, en liever misschien een keer je teugels los en een longeerzweep erachter ipv schoppen.

Stom he, al die mensen zoals ik die het beter denken te weten! ;) Veel succes er maar mee!

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:48

Kim, ik wil even wat zeggen. Wat hier gebeurt is niet helemaal eerlijk vind ik ;)
Het lijkt nu alsof je al de schuld op José afschuift wat hélemaaaal niet zo is! Iedereen weet dat emilio een moeilijke pony is, en emilio wordt vaak genoeg bereden in andere lessen. Op zaterdag misschien niet altijd in de les voor ons, maar in onze les altijd. En niet altijd alleen door jou. Er zijn genoeg mensen die ook wel op emilio willen. En dat met die longeerzweep, daar klopt al helemaal niets van. Bovendien als het waar zou zijn, zou er niets mis mee zijn alleen de longeerzweep erachter te houden. Je rijd hem opzich wel goed maar je schopt zelf wel heel veel. Als die bokt los je het wel goed op door hem wat aan te pakken. Je kan het wel maar je moet misschien soms wat meer geduld hebben. Maar uit dit topic blijkt toch uiteindelijk dat je de schuld een beetje op de instructrice afschuift en dat vind ik toch niet helemaal eerlijk ;)
en zoals ik al zei, hij wordt vaker bereden dan je denkt! Emilio is echt een moeilijke pony dat weten we allemaal, maar als hij goed bereden wordt, juiste tuig etc. dan komt het vast helemaal goed ! Als je hem toch zou kopen, wens ik je héééél veel succes ! ;)