Verona @ dressuurwerk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Verona @ dressuurwerk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:51

Hallo,

Sinds O6 augustus is V, na 3,5 jaar verzorgen, van mij! En ik heb er nog geen minuut spijt van gehad, haar (door mijn ouders) over te laten kopen. :+: Het rijden gaat nu ook steeds beter. We rijden nog wel B-niveau, maar samen met onze instructrice zijn we druk bezig met L-oefeningen. Wanneer dat allemaal onder de knie is gaan we waarschijnlijk wedstrijden starten.

We zijn er vooral mee bezig dat V leniger wordt in haar lichaam. Op de rechterhand heeft ze daar moeite mee, maar na wat slangenvoltes en kleine voltes, gaat het er goed. Daarnaast zijn we ermee bezig dat V goed loopt; dat ze haar achterbenen er meer onder rijdt, haar kont laat zakken en haar voorbenen meer naar voren zet. Dit gaat al aardig.

Maar sinds deze week heeft V weer de rare gewoonte om niet aan te willen draven, en daarvoor in de plaats te gaan bokken of haar been uit te slaan. Maar na een kwartiertje door rijden is dat weer over. Vandaag en gister was het ook weer een stuk minder..

Ik heb overigens geen cap op, voor de foto. Ik hoop hier niet al te erg op afgerekend te worden, want toen we even later in de bossen uit gingen stappen, heb ik mijn cap wel opgezet. Daarnaast heb ik ook nieuwe (leren!) dressuurrijlaarzen! :D

Uiteraard hebben we eerst los gereden, maar de fotografe arriveerde pas 20 minuten later dan de afspraak was, dus V was wel los :+

1.
Afbeelding
Rustig aandraven; hier moet haar neusje er meer uit

2.
Afbeelding
Galop

3.
Afbeelding
Ook hier moet haar neusje er meer uit

4.
Afbeelding

Toen nog even in de wei

5.
http://img245.imageshack.us/img245/4834/img4594.jpg
Rustig draven in de wei

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
V denkt; "Oehhh.. dit is leuk!"

8.
Afbeelding
Een volte om de fotografe heen

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
Ik vind het zo jammer dat deze foto wazig is...

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding
Rustig drafje

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding

17.
http://img245.imageshack.us/img245/4254/img4628.jpg
Uitstappen

Eigen commentaar:
- V's neusje mag er soms meer uit gereden worden
- Mijn tenen meer naar binnen/voren
- Mijn handen recht op houden

Commentaar en tips zijn welkom

Groetjes,
V en ik

annie88

Re: Verona @ dressuurwerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:59

Leuke combinatie, probeer je rug niet te hol te maken, want dan zet je je schouders op slot.. Ik ben jaloers op je beenhouding!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:03

Ziet er relaxed uit, meeste punten heb je zelf al aangegeven. Alleen mag je zadel verder naar achteren en je rug iets minder hol trekken.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:23

op foto 10 zet je paard mooi het achterbeen onder de massa! streef hier ook naar in de bak (foto 3 bijvoorbeeld), misschien iets actiever rijden/overgangen rijden?

jij doet hetzelfde met je rug als ik.. probeer steeds in jezelf te herhalen: bekken kantelen! (heb je geen last van rugpijn?)

succes je hebt een leuk paard!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:33

annie88: Bedankt voor beide complimenten!
Aan mijn beenhouding heb ik ook echt maanden zitten werken! O:)

Over een te holle rug;
Ik kan niet zeggen dat ik na het rijden last heb van mijn rug. Het is zo ik heb gewoon een steek-kont :+ en daarnaast scoliose, waardoor ik aan de rechterkant een 'bochel' heb. Maar ik zal er eens op letten en aan werken, want ik zie zelf nu ook dat het er niet uitziet ;)

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:10

Wat een mooi paard!
Helaas zie ik bij het paard op een of andere manier heel veel spanning, kijk eens op alle foto's naar zijn oren...
Gr's esther

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:01

Ik blijf jullie echt een leuke combinatie vinden dirkje :D

frieske, volgens mij als ik zo naar de foto's kijk is het meer het opletten naar degene die op haar rug zit ;)
want ze heeft haar oren op een paar foto's recht naar voren

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:21

Mooie combi hoor, als ik het zo bekijk zijn jullie echt wel klaar voor een B-proefje! Je zit erg netjes, maar zoals sommige al zeiden let erop dat je niet je rug te hol maakt.
Waar jij zegt dat ze haar neusje er meer uitmag, vind ik juist dat ze iets ronder mag lopen.

Frieske, ik denk niet dat dat spanning is hoor. Mijn vorige paard had altijd zijn oren naar achter en altijd zeiden mensen dat hij boos was, maar dit was hij helemaal niet. Gewoon geconcentreerd haha.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:42

Oren zeggen niet zoveel hoor, zijn op veel foto´s netjes op de ruiter gericht

ik vind het er heel netjes uitzien! En ja je rug is inderdaad wat hol, en ik zou ze van achter wat actiever maken

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:17

Hoi hoi, ik ben ook even jaloers op jouw benen...wat houd je die netjes zeg! Echt super. Het enige wat me opvalt is je zadel. Het ligt vrij ver naar voren waardoor haar schouders onder je zadel verdwijnen zeg maar. Ik denk dat ze fijner zal lopen als het wat naar achteren ligt, er is ruimte genoeg voor (ik moet die van mij ook altijd -in mijn ogen- belachelijk ver naar achteren leggen, maar mijn paard loopt dan wel 10 x fijner....)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:44

Voor jezelf, je handen 100% vooruit gegaan :j ook je benen zijn erg netjes, probeer alleen wel je rug nu nog recht te houden.

Verona vind ik nog een stukje ronder mogen ;) wel staat haar achterhand er al veel mooier onder dan voorheen :j vind haar veeeeeeel mooier geworden ook :j ze gaat lekker vooruit :)

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:04

Leuk diertje! Ik heb alleen het idee dat je zelf niet erg in balans zit. Je zit met je lichaam nog niet goed. Je hebt een heel holle rug en je kan op die manier niet goed in balans zitten. (vraag voor de gein is iemand je een zetje te geven in je rug, dan zal je zien dat je naar voren kukelt, als je het zelfde op je borst laat uitvoeren val je achterover) Probeer je beugels eens een gaatje korter en je onderbeen iets meer richting achterbeen te denken zodat je schouder, heup en hak op 1 verticale lijn komen te staan. Daarbij je ademhaling naar beneden, zo verplaats je je dieptepunt in het zadel waardoor je echt veel steviger zit en je rug niet hol hoeft te maken om in balans te blijven! Het is echt even heel erg moeilijk en wennen, maar als je je voordeel er in voelt is het een heel fijne verrijking om met dit soort tips veel mooier en stiller in balans te zitten. Zoek bijvoorbeeld eens op centered riding, je kan er veel over vinden op internet en ik denk dat jij er veel baat bij kan hebben! Succes met je paardje!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:13

frieske: Nou op Verona zit echt geen spanning, hoor. Ze let altijd op mij, tijdens longeren, rijden of poetsen er is (bijna) altijd wel een oortje op mij gericht.

Elpharo: Opverhet zadel was al wat gezegt, dus daar zal ik eens naar kijken.
Ik leg het zadel soms wel eens wat naar achteren, maar dat is dan zoo raar. :P

LadyJane: Volgens mij zit ik wel in balans. Ik 'hobbel' niet meer zo erg, als voorheen met doorzitten en
mijn houding is ook verbeterd. Maar ik ga het toch eens proberen, zoals je het beschrijft. Sowieso moet
ik iets aan mijn holle rug gaan doen O:)

Verder erg bedankt voor alle complimenten!! :D

_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:49

Leuke combi!
Probeer alleen je rug iets minder hol te maken.
Maar gaat helemaal goed komen op wedstrijden.
Succes!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:17

Hoi hoi, dat van dat zadel naar achteren leggen is HEEL raar ja :P Ik ken dat gevoel heel goed. Het grappige is dat ik het nu al een aantal jaren doe en tegenwoordig regelmatig afstap omdat ik denk dat ik minstens op mijn paard z'n hals zit...uiteindelijk blijkt het dan een cm verder naar voren te liggen dan normaal....hihi. Dus ja het went.

Overigens vind ik dat je leuk omgaat met de tips :P

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:09

Dirkje_ schreef:
LadyJane: Volgens mij zit ik wel in balans. Ik 'hobbel' niet meer zo erg, als voorheen met doorzitten en
mijn houding is ook verbeterd. Maar ik ga het toch eens proberen, zoals je het beschrijft. Sowieso moet
ik iets aan mijn holle rug gaan doen O:)

Verder erg bedankt voor alle complimenten!! :D

Het zal vast misschien inderdaad al veel verbeterd zijn hoor! Maar je moet altijd naar een ideaalbeeld streven, en dat is qua zit bij jou echt haalbaar, dat weet ik zeker. En ik ken het gevoel van 'ik zit toch in balans'??? ja, laat even iemand tegen je bovenlichaam duwen! Haha, je zal merken dat je voorover valt. Ik kan ook uitleggen waarom, doordat je je rug hol maakt, komt het bovenste deel, dus je schouders te ver naar achteren. Dat compenseer je door je onderbenen wat naar voren te steken (dat doe je overigens niet overdreven erg, maar je zit wel uit de verticale lijn die je moet opzoeken). En over het hobbelen, je moet helemáál niet hobbelen! Je moet helemaal stil met de bewging van je paard mee kunnen gaan, en verder alleen hulpen geven en niet bewegen!! Echt ik denk dat jij het zeker kan, je hebt van jezelf al een mooie rechte houding en zo te zien een fijn paard om op te zitten en mee te werken. Wat je heel mooi doet is je handen op 1 hoogte houden en je ellebogen aan je lichaam houden. Volgens mij kan je hele fijne teugelhulpen geven!

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:38

Leuk paard.
Jammer dat ik wel spanning zie.
Achterbeen mag af en toe wat meer onder treden.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:24

leuk paard idd.
maar ik zie ook wat spanning ik vind 'm eerlijk gezegd wat strak in zn hals.
het kan ook moment opnames zijn, op sommige foto's zie je wel de ontspanning. veel succes nog veder

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:33

Ook ik krijg bijna pijn in mijn rug van het kijken naar je foto's.
Probeer inderdaad iets meer te ontspannen in je houding en iets minder netjes te zitten.
OP de momenten dat je zelf zegt neusje moet er meer uit, geef dan eens iets meer mee met je arm/hand. Ik heb het idee dat je het paard heel erg naar voren aan het rijden bent met je zit en dat is natuurlijk heel goed, maar laat het aan de voorkant dan als het ware doorstromen en rij het paard als hij nageeft weer iets naar je hand toe i.p.v hem te "tillen"
Zit er trouwens tuiger in dit paard???

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:36

annie88 schreef:
Leuke combinatie, probeer je rug niet te hol te maken, want dan zet je je schouders op slot.. Ik ben jaloers op je beenhouding!

Wat wil je met de lange petrie's.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:37

Ik zou zeggen:

beugels 2 gaten korter.
En koop kortere laarzen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:47

Ik heb even in je profiel gekeken en daar zie ik foto's die mij veel meer aanspreken. Paard en ruiter zijn daar meer ontspannen dan hier. Vind dat de hoofd-halshouding op deze foto's erg strak is, probeer ietwat meer lucht te geven. Ga netjes zitten maar wel relaxt, het oogt hier alsof je ''te'' netjes wil zitten. Over je houding zijn genoeg tips gegeven, denk dat je beugels wel een gaatje korter mogen.

Verder wel een leuke combinatie en een leuk paard.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 16:05

Lienn_: Ik heb ook aangegeven, dat ze actiever mag zijn met haar achterbenen

aerdenhout1: Ik ben haar idd naar voren aan het rijden, ik zal proberen om haar meer door te laten stromen ;)
Maar Verona's bloed bestaat uit: _ x _ I x Furioso II. En ze is ingeschreven als KWPN.

Christyj138: Ik heb die beenhouding van mijzelf, de laarzen geven meer steun, maar niet omdat ze lang zijn, maar juist strakker rond de voet. En met lange rijlaarzen ga je echt niet je tenen naar voren houden, je hakken uitdrukken en je benen stilhouden. En ik ben niet van plan om na ruim €300,- te hebben besteed aan goede rijlaarzen, andere te kopen.

Yannicke: Het klopt dat ik (te) netjes probeer te zitten, uiteraard voor de foto :P

Bedankt voor alle reacties. Afgelopen twee dagen flink bezig geweest met mijn rughouding en mijn beugels zijn weer terug op een gaatje korter ;) Ik had ze namelijk een dag voor de fotoshoot een gaatje langer gemaakt :o Daarnaast ook mijn zadel naar achter gelegd.. Dat ziet er raar uit! :wow: Maarja, toch gereden, en dan valt het 'rare' wel mee :+

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:43

Dirkje_ schreef:
Bedankt voor alle reacties. Afgelopen twee dagen flink bezig geweest met mijn rughouding en mijn beugels zijn weer terug op een gaatje korter ;) Ik had ze namelijk een dag voor de fotoshoot een gaatje langer gemaakt :o

Mooi! dat zal je houding veel meer ten goede komen! Daardoor hoef je jezelf met je bovenlichaam niet in evenwicht te houden en kan je meer ontspannen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:46

Ik vind je paard erg strak in de bovenlijn lopen, behalve op foto 10! Zo zou ik hem meer willen, neusje er dan maar wat meer uit, maar wel meer vanuit de schoft de hals laten vallen!
Probeer dat dus voor elkaar te krijgen!