3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

3 jarige @ les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:23

Vrijdag had ik mijn wekelijkse privéles. Ik heb nog maar net les van haar, maar heb al zoveel geleerd. Het hoofdschud probleem is over, en we zijn nu bezig met nageeflijk, goed aan het been, het sturen en stelling en buiging. Dit lukt al aardig.
Dit jaar, na de dracht willen we starten. Eerst goed trainen, totdat we er echt goed klaar voor zijn.
We rijden nu met halsverlenger om de spieren lenig en sterk te maken. Ze maakt er helemaal geen probleem van, en geeft nog niet aan dat het haar te zwaar wordt. Zodra ik dit merk, stoppen we ook.
Het lijkt dat de halsverlenger te strak zit, maar ze gaat ver naar beneden, en de halsverlenger zit gewoon slap.
Voor meer vragen mag je ze gerust stellen.

Hier de foto's!

Afbeelding

Afbeelding
Mooi plaatje ^

Afbeelding

Afbeelding
Lekker nat van het zweet, maar de spiertjes komen!

Afbeelding
Stelling en buiging op de A-C lijn.

Afbeelding
Genant sta momentje, maar wel lekker been gebruik!

Afbeelding
Idem

:) mijn toppertje!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-07-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iom TS aangepast.

Pollewoppy

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:26

Ik vind persoonlijk het elastiek wat strak zitten.
Wel een leuke pony

Juangi

Vind dat ze te opgekropt loopt! Hij zit te strak, als ik zo de eerste foto bekijk! Probeer eens zonder halsverlenger! En let op je pianohandjes!

Morrie05

Hoi!

Vind het er eerlijk gezegd niet lekker uitzien! In de plaats dat die halsverlenger de nek langer maakt loopt hij onwijs achter de teugel. Denk dat dat niet de bedoeling is.

Rody01

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:30

De halsverlenger zit NIET strak! Kijk maar naar de 4e foto. Daar zit er zelfs een boogje in!
Ze neemt uit zichzelf deze houding aan. Aan de 1e foto lijkt hij wel strak, maar het zadel is ook nog naar voren geschoven. Dus is hij weer slapper.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:31

Denk niet dat dit de manier is om haar sterk en lening te maken!Waarom heb je stiek nodig om haar sterk te maken?Ze is 3 jaar, laat haar eerst lekker op der eigen benen lopen en over een jaar meer trainen op het sterker worden (hoop zonder stiek).

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:31

Maar om de hals te verlengen moet hij een stuk losser zitten zodat ze ook de ruimte heeft om naar beneden te gaan. Dat zij nu achter de teugel loopt is niet goed, en jij als ruiter zou daar wat aan moeten doen dus meer van achter aan de gang. En ik zou zelf nog niet met hulpmiddelen aan de gang gaan zou haar lekker op eigen benen laten lopen, ze is harstikke jong.
Laatst bijgewerkt door Morrie05 op 12-04-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:32

Ze is over 2 weken 4 :P

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:32

3 jarig zei je ?
Laat dat beest eerst op zijn eigen benen lopen! :oo
Nee sorry ik vind het er niet erg vriendelijk uit zien ;)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:32

Ik krijg een naar gevoel bij de foto's... Het dier is nog geen 4 jaar oud en het wordt nu al helemaal 'in vorm' getrokken door die elastiek. Ik zie een paard dat veel te diep en opgekropt loopt, zeker voor zijn leeftijd. Laat hem eerst eens goed op eigen benen lopen en lengte in die hals krijgen (je doet die elastiek om voor lengte, maar die lengte zie ik echt nergens). Verder zit je in dat genante drafmoment echt naja... genant ja. Je steekt je benen naar voren af en de foto eronder trek je je hak juist weer enorm op.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:33

Ik vind de halsverlenger er helemaal niet lekker uit zien. Je pony loopt hierdoor heel erg opgekropt en ik vind dan ook dat er geen ontspanning in de nek zit. Verder zeg je dat het hoofdschud probleem is opgelost, ik denk niet dat het is opgelost maar dat je pony haar hoofd juist door die halsverlenger niet kan bewegen. :)

Ik weet hoe moeilijk het is om een jonge pony te rijden, maar dit is naar mijn idee niet de goede oplossing.

Wel een erg leuk paardje heb je, waarneer is ze uitgerekend?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:34

Dan nog.. ik vind dit niet de manier om je paard sterk en lenig te krijgen..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:34

Hoe kan het nou dat het zadel naar voren geschoven is als er een staartriem opzit om te VOORKOMEN dat hij verschuift?

Dit was NIET aanvallend bedoelt. Maar waarom gebruik je een halsverlenger (in het begin staat dat het is om de spieren lenig te maken) maar meestal bouwen mensen het op na de dracht. Ze heeft net wel een veulen gehad, dus een tijd stilgestaan!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:35

Juist omdat ze zo kort loopt zit er een boogje in. Ik vind hem persoonlijk ook wat strak zitten, het beestje is 3, laat haar eerst haar eigen pad zoeken... Gewoon zonder elastiek. :)

Verder lijk je af en toe pianohandjes te hebben.

Leuke pony overigens, zitten leuke gangen op zo te zien...! :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:35

Ik ben dus nu van achteren aan de gang ;)
En ze neemt uit zichzelf deze houding aan. De halsverlenger zit niet strak. Zie foto 4.

Ze is over 2 weken 4 ;)

Even voor de duidelijkheid, ik heb een instructrice die al JAAAAREN ZZ ervaring heeft, les krijgt van Peter Spahn en écht wel weet wat ze doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:36

ja er hangt een boogje in op foto 4 maar daar loopt die veel te diep!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:37

Rody01 schreef:
Ik ben dus nu van achteren aan de gang ;)
En ze neemt uit zichzelf deze houding aan. De halsverlenger zit niet strak. Zie foto 4.

Ze is over 2 weken 4 ;)

Even voor de duidelijkheid, ik heb een instructrice die al JAAAAREN ZZ ervaring heeft, les krijgt van Peter Spahn en écht wel weet wat ze doet.

Nou dan snap ik echt niet dat zij jou dit aangevolen heeft! Dit heet makkelijk rijden en niet je best doen om het paard goed te rijden vanuit je zelf!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:37

En het probleem was opgelost voor we elastiek gebruikten!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:38

XxHaffiesxX schreef:

Dan zie je dus wel dat ze daar haar eigen houding aan neemt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:38

De verlenger hang strak omdat ze probeert de druk te ontwijken!

Als je een 4jarige nu al zo leert rijden, krijg je er later veel last van! En niet alle ZZ ruiters rijden goed, sommige zijn er op foute manieren heengegaan!

Morrie05

Rody01 schreef:
XxHaffiesxX schreef:

Dan zie je dus wel dat ze daar haar eigen houding aan neemt.

Dat wil zeggen als ze iets omhoog gaat dat hij meteen strak staat en dat wil ze niet dus gaat ze achter de teugel lopen

Koekje_

Hoe wil je je paard van achteren aan de gang krijgen als hij van voren helemaal opgekropt loopt? Zo krijg je hem nooit lekker over zijn rug.

Op foto 4 zit er inderdaad een klein boogje in, maar moet je ook niet kijken hoe gigantisch op de kop hij loopt ;)

Als je pony zich zo opkropt kan je beter dat elastiek eraf halen. Lekker actief die neus eruit rijden!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:39

Maar als ze uitzichzelf deze houding aan neemt, waarom zou je dan een elastiek eraan hangen (die ook nog eens in veel ogen te strak zit)? Ik zou juist proberen dat ze haar nek gaat uitschuiven via een voorwaartse beweging. Kost veel tijd en moeite van beide kanten, maar dan heb je ook wat. Dit ziet er namelijk niet vriendelijk uit..

En als je instructrice zoveel evaring heeft en volgens jou écht wel weet wat ze doet, waarom ziet het er dan zo onvriendelijk uit en hebben veel mensen hetzelfde commetaar?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:40

Maar Rody, hoe wil jij straks op concours die pony nageefelijk rondrijden als je haar nu al, op deze leeftijd, zo laat lopen? Wat er op deze manier gaat gebeuren is dat je pony ontzettend in jouw hand gaat hangen zodra dat elastiek eraf gaat - of sterren gaat kijken - en dat het beestje niet eens rechte lijnen op haar eigen benen kan lopen.

Dit is geen juist gebruik van een elastiek, echt niet.

De houding van je pony op foto 4 is ook niet goed, dat is veel te opgekropt. Puur om de druk van het elastiek te verminderen. Leer haar eerst eens om op eigen benen te lopen ipv op jouw handen en haar over haar rug te laten lopen... Van achteruit die ontspanning erin rijden, dit is geen ontspannen paard.

Dat je instructrice ZZ ervaring heeft en weet ik nog wat meer hoeft niet veel te zeggen. Ook zij kunnen een onjuiste inschatting maken. Of een trainingswijze hebben die niet geschikt is voor een bepaald paard/persoon. :)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:40

Rody01 schreef:
En het probleem was opgelost voor we elastiek gebruikten!

Ah geen wonder!
Jij zou ook niet met je hoofd gaan schudden als je vast zit geketent met een bit in je mond?
Lekker al die rukken in je mond..
Jaa ze heeft Zz gereden dus weet alles van paarden :Z
Je kan het probleem wel verbergen maar je pakt de oorzaak niet aan ;)