Jessika [Haflinger] @ dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:03

Hallo

Hier is dan eindelijk weer een topic van mij en Jessika. Ons vorige topic is al bijna 4 manden geleden :oo
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur...klaar voor de B?!

Voor degene die ons nog niet kennen:
Jessika is een 9 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en het gaat gelukkig steeds beter :) Sinds januari hebben we onze startkaart en zijn inmiddels 4x gestart. De eerste wedstrijden gingen niet zo denderend (veel afleiding, slordigheid van mijn kant etc) maar vorige week zijn dan eindelijk de eerste winstpunten verdiend (186 en 181) en met de 1e proef zelfs een 1e plaats :D We rijden tussen de paarden wat het allemaal wel moeilijker maakt, maar we trainen gewoon lekker door en naarmate we als combinatie meer ervaring krijgen op wedstrijden zal het vast een stuk makkelijker gaan :)

Jess staat al een half jaar op dieet maar de laatste tijd willen de kilo's maar niet verdwijnen...ze blijft fors en haar buik zit haar echt in de weg :(:) Het probleem is volgens mij dat ze (als dominantste merrie) al het hooi van haar 2 weidemaatjes 'afpakt'. Ze krijgt dus dagelijks een dubbele portie hooi binnen. Verminderen is geen optie omdat de rest dan al helemaal niks meer krijgt...Als iemand een tip heeft dan hoor ik dat graag ;)

We trainen thuis op B/L niveau, ik rijd veel tempowisselingen, overgangen en figuren om haar oplettend en gefocussed te houden. Concentratie is een lastig punt bij Jess aangezien ze elke dwarrelend blaadje als geldige reden ziet om eens even lekker een sprintje te trekken :') Constante rust is dus erg lastig maar we werken eraan :)
Ook is Jess ontzettend traag voor m'n been en moet ik haar elke pas bijdrijven, anders valt ze stil :') inmiddels gaat het al stukken beter maar toch is de activiteit nog lang niet voldoende.
Wat wel ontzettend verbeterd is de afgelopen tijd is de galop. Waar we op ons debuut 2en en 3en hadden halen we nu 6en en 7ens :) Ze springt netjes aan in de goede galop en ik kan haar in een arbeidsgalop rond sturen, eerst was het alleen maar racen en plat door de bocht 8)7.
Intussen hebben we op training af en toe een stukje wijken geintroduceert maar wat nog niet zo denderend gaat, en schoudervoor neem ik regelmatig mee om haar soepel te maken.
De nagefelijkheid is echt enorm verbeterd sinds m'n instructrice mij erop attent maakte dat ik best wat strenger mag zijn :+ teugels korter en been erbij houden, Jess kantelt nog steeds heel veel maar ik begin het steeds beter door te krijgen en het corrigeren gaat ook al veel beter. Het is een kwestie van mijn buitenteugel er goed bijhouden, dan is het opgelost, maar ja, zoals iedere ruiter weet, het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan :')

Het zadel is laatst aangepast, helemaal opgevuld en er zit een bredere boom in waardoor deze iets beter ligt, maar voor mij is het zadel echt niet geschikt. Ik doe m'n best op m'n beenhouding, maar als ik zo de foto's zie dan kan ik dat echt niet terugzien helaas. Ik ga even kijken of het scheelt met langere beugels, dat ik dan misschien m'n bovenbenen langer kan maken, maar ik vrees van niet.
Verder is mijn handhouding wel een stukje beter, ik heb m'n handen minder op m'n benen leunen, maar ik moet nog leren om m'n handen hoog en naar voren te plaatsen zodra Jess lekker loopt. Nu blijven ze nog rond het zadel hangen...

Nou, hier volgen de foto's (ze staan niet helemaal op volgorde), het was lekker weer maar madam liep een beetje te klooien...er was ook zo veel te zien 8)7

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta open voor commentaar en tips, zolang ik er maar wat mee kan.
groetjes

Pony_Arie

Re: Jessika [Haflinger] @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:13

eey
ziet er erg netjes uit
probeer je hakken uit te drukken en naar voren te kijken (weet hoe moeilijk het is)
sucses veder met der! :D

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:17

Ik vind het er netjes uitzien! Leuke combinatie zijn jullie ook.

Tja wat dat dieet betreft; ik ken dat, dat een dominant paard voer van anderen afpakt. erg lastig, je doet er niet zoveel aan als je echt hooi op de wei moet geven.

Veel plezier en succes met je haf!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:19

Gave haf! Heel mooie kleur!
Commentaar geef je grotendeels zelf al, je benen storen mij het meest.
Tja, de meeste haflingers worden nog dik van de lucht... misschien apart voeren? Graaskorf hoor ik ook wel eens, zou ik zelf niet zo snel aan beginnen, maar das meer voor m'n gevoel denk ik.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:23

wauw supermooie haf!
het ziet er mooi uit verder, het commentaar dat ik kan geven, is al gegeven :+

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:23

hey, het ziet er zeker netjes uit hoor, ga zo door

je zadel ligt alleen op zijn schouder, je zou het iets terug moeten leggen
tenen naar binnen en inderdaad hakken omlaag en pony op dieet := je hebt niet overdreven dat hij dik was ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:27

Je pony loopt wel, probeer voorje uit te kijken :)
Kan je niet hooi op verschillende plekken in de wei geven?
Zodat elke pony ergens anders eet?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:40

Hee !

Nou ik vind het er steeds weer een stuk beter uit zien :) Van het zadel heb je helemaal gelijk in, die dwingt je in een soort stoelzit. Probeer jess af en toe iets strenger door te vragen, dan loopt ze net iets ronder soms. Verder heel consequent blijven rijden zodat ze beter aan het been wordt, véél overgangen :)

@ Ess_ramona; dat hooi apart leggen wordt vaak gedaan, maar jessika is zekerweten alsnog degene die het meeste naar binnen werkt ;)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:44

het ziet er echt steeds beter uit! Maar ze mag zoals je al zei inderdaad behoorlijk afvallen, ik ken het met haflingers haha.
veel succes verder saampjes!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:45

Wauw wat een lekker ding :D Kleurtje kan ze ook goed hebben :j
Ziet er leuk uit :j
Bak lijkt wat zwaar voor d'r, maar kan jij misschien niks aan doen... :)

Verbeterpunten geef je al aan, vind dat je je voeten net een fractie verder in je beugels mag hebben, zag er net wat uit alsof je daardoor beetje uit evenwicht komt..?

Veel plezier nog met dit leuke beestje!!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:50

Volgens mij had ze haar concentratie wel bij jou [let op het binnen oor] kunnen ook moment opnamens zijn.
Misschien in galop wat meer recht op zitten en je hakken uit duwen
en je tenen naar binnen

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:23

he marieke :)

het ziet er echt al heel goed uit hoor :j
ik vind dat ze best heel netjes loopt ;)
en jij lijkt soms wat voorover te vallen en je hakken zijn idd een aandachtpuntje(heb ik zelf ook last van hoor :o ) en ik heb het idee dat je je voeten iets verder in de beugels mag doen(de beugel zit nu bij je teen en hoort eigenlijk bij de bal van je voet te zitten :) )
ze glimt in ieder geval heel mooi en ze is al best afgevallen,ga zo door 8-)
gaat goedkomen met jullie :j

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:26

Super leuke haf zeg! En je commentaar weet je zelf al. :P

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:27

leuke haf :D

succes met rijden ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:28

Oeh wat een lekker beest zeg! :9
Erg leuk paard, helemaal mijn type. Ze zou misschien ietsje dunner mogen, maar ik vind haar prachtig stevig!
Ik vind je er erg netjes opzitten en je hebt haar lekker aan het lopen.

Weet je haar afstamming? Ze lijkt nogal op mijn merrie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:02

wat een leuke combI! en wat zet ie op de 1 na laaste foto mooi zn achterhand er ver onder top!
Probeer lekke voor je te kijken en er trots op te gaan zitten :)
voor de rest heb ik niet echt commentaar

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:38

Heel erg bedankt voor alle leuke reacties :D
Mijn hakken zijn een 'probleem' waar ik al een paar jaar mee zit :o ik probeer er zó erg op te letten maar het wil gewoon niet :P ik oefen lekker door en hopelijk zal het met de tijd verbeteren :=
Ik ga ook proberen om m'n voeten iets verder in de beugels te steken, kijken of dat scheelt..

@ olster4ever: haar concentratie is wel vaak bij mij, maar er hoeft maar iets te gebeuren en dan ben ik opeens verleden tijd :+ Als er een fietser of wandelaar langskomt dan moet ze altijd even kijken en als er een paard langskomt dan gaat ze showen :') maar dan wel op een gespannen en rennerige manier, niet positief dus :P

Verder, zoals Deniece al aangaf, worden er vaak meerdere stapels hooi in de wei gelegd, maar Jess eet dan van elke stapeltje mee ;) voordeel is wel dat ze er dan helemaal heen moet lopen, calorietjes verbranden :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:22

Leuke foto's Marieke!
Jess is al veeel minder dik dan in het begin hoor! Alleen jammer van die laatste kilootjes, maarja, veel trainen :))
Heb wel het idee dat ze er soms nog iets meer doorheen mag, maar verder ziet het er prima uit hoor!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:33

jammer van die kilo's
hier staan de haffie's met graskorfen om waarvan er ook 1 super dominant is en echt de rest bij het hooi weg jaagd

ik vind het erg goed van die eigenaaresse dat ze hem dat ding omdoet want als je hem ziet lopen dan ga je huilen
zo vet is die

en ja jammer van je benen maar verder ziet het er goed uit
wel jammer van de ietwat zware bak

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:33

Mooie haf hoor, heb maar twee puntjes van commentaar:
Beugels wat langer
beugels wat meer aan, ze horen onder de bal van je voet, bij jou zitten ze onder je tenen.
Verder ziet het er goed uit

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:36

GAfe haf.

en idd je hakken uitdrukken, maar dat is al aangegeven

over dieet: tja gewoon door blijven trainen.

mijn hafje ben ik ook bang dat die zometeen dik gaat worden op de weide maar goed dat zie ik tegen die tijd wel :P

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:28

Ze is idd wel dik, maar weetje wat dan wel makkelijk is je been ligt wat gemakkelijker en je kan beter been geven zonder dat je heel veel hoeft te bewegen.

Ohja, doe je voet iets meer in de beugel, je rijd namelijk op je tenen :D.

Leuke combie!

xx.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:34

Ik vind het er erg netjes uitzien!

Voor het afvallen, ik heb ook een te dikke Haf. Ik geen haar magnesium, omdat ze zo moeilijk afviel. Ook heeft ze een tijdje een graaskorf omgehad om te proberen haar iets minder te laten eten.
Het is gewoon moeilijk om een paard dat in de groep staat af te laten vallen, maar hou vol :P . Die kilo's gaan er ooit heus wel af ;) .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:35

xSophia schreef:
Ze is idd wel dik, maar weetje wat dan wel makkelijk is je been ligt wat gemakkelijker en je kan beter been geven zonder dat je heel veel hoeft te bewegen.

Ohja, doe je voet iets meer in de beugel, je rijd namelijk op je tenen :D.

Leuke combie!

xx.

Dat maakt niet uit, want je been moet SowieSo aansluiten. Het enige verschil is dat wij met onze dikke Hafjes zowat in de split zitten en jullie niet :P .

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:50

Leuke haf.
Probeer je vingers dicht te houden. :)