Fries eindelijk weer fijn in de rug!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientje83

Fries eindelijk weer fijn in de rug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:33

Mijn lieve friese merrie voelde al een tijd niet lekker aan en dat bleek wel toen de fysiotherapeut haar na kwam kijken. Het probleem zit in haar rug, tijdens de behandeling was ze ook flink aan het meppen. Ik probeer haar voorwaarts - neerwaarts te rijden.
2 Weken geleden kwam de fysio voor de 2de behandeling en toen bleek dat ze al een heel stuk is opgeknapt! Ze stond er ook heel ontspannen bij terwijl ze precies dezelfde behandeling als 2 weken daarvoor onderging!
Nu ben ik er een week geleden achter gekomen dat het tonglepelbit die ik gebruikte, meer kwaad dan goeds deed :n . Nu ik weer gewoon met dubbelgebroken watertrens rijd, voelt ze weer heel fijn aan! :))
Hier dus wat rij-foto´s, ben benieuwd naar de reacties.

foto 1:
Afbeelding

foto 2:
Afbeelding

foto 3:
Afbeelding

foto 4:
Afbeelding

foto 5:
Afbeelding

foto 6:
Afbeelding

(foto 5 vind ik het mooist :D)
Bedankt voor het kijken!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:39

Waarom ben je destijds aan het tonglepelbit begonnen dorientje83?

Je hebt je handen erg wijd en je teugels mogen wel veel korter, en je beugels mogen wat langer volgens mij. Verder vind ik dat je paard netjes loopt hoor.

Komt de fysio nog terug of is het nu klaar?

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:41

De laatste foto geeft een fijn beeld. Op de andere foto's heb je je handen heel erg breed waardoor je uit balans lijkt te raken. Probeer je handen meer bij elkaar te zetten en naar je hand toe te rijden, let er daarbij op dat je genoeg ruimte geeft vanuit je hand om je paard te laten zakken in de hals.

Succes ermee!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:42

Ik vind dat je juist de teugels niet korter moet doen. Een fries loopt van zihc zelf al heel erg opgekrult en als je de teugels korter pakt, gaat het paard je hand volgen dus uiteindelijk ook korter en dieper lopen waardoor je spanning in de rug krijgt en zij dat juist niet wilt!

Je rijd d'r mooi lang en mooi over de rug heen, teugels gewoon zo laten hoe meer lengte hoe beter ze mag voor mij wle wat lager zodat ze nog iets beter over de rug heen komt ;)

Je handen wijd zetten tja, gewoon smaller houden ene hadnbreedte ertussen. Vind het voor de rest netjes hoor ;)

nog veel succes verder :D

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:47

Ik vind de eerste foto heel leuk :P

Ik denk dat je je teugels wat korter mag nemen en je handen iets naar voren, alhoewel dat wanneer ik nu terugkijk naar de fotos, dit alleen geldt voor je binnenteugel!
Voor de rest denk ik dat je bij het lichtrijden, als je naar bovengaat je je benen iets te ver weg van je paard duwt, dit kan natuurlijk ook gewoon op de fotos zo lijken!

Leuk beestje trouwens en toch heel netjes hoor :Y)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:47

Dat tonglepel bit vraag ik me ook af...waarom werd die gebruikt? Deed ze haar tong over het bit met rijden soms?
Verder ga ik mee met Mika 007, al vind ik persoonlijk de brede hand niet zo erg als het maar iets toevoegd aan het rijden, het paard er iets aan heeft en geen gewoonte word. Wel opletten dat je je binnenhand niet naar beneden drukt in het vragen van je stelling, dat en een brede hand werkt zwaarder in op de lagen van je paard.

lissisanne

Re: Fries eindelijk weer fijn in de rug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:03

ik vind het er heel goed en ontspannen uitzien, maar ze loopt wel veel achter de ll

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:24

wat veel reacties al! :D

het tonglepelbit ben ik gaan gebruiken omdat ze (als het zwaar of moeilijk wordt) haar tong uitsteekt, hoewel ik daar niks van voel. Ze doet het heel weinig en dat heb ik liever dan hoe ze de afgelopen maanden met tonglepelbit heeft gelopen... ze kon het bit blijkbaar vastpakken en trok haar hoofd steeds heel ver naar links!
Ik moet erg wennen om mijn handen bij elkaar te houden omdat ik haar vooral om los te rijden de ruimte moet laten opzoeken.
Zoals Suusje92 al zei moet ik de teugels wat langer laten om haar laag over haar rug te laten lopen. Dat kan ik later weer een beetje oppakken :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:27

IK mag hopen dat diegeen die jou heeft geadviseerd om dat bit te gebruiken nu niet meer in beeld is bij het verder rijden van je mooie paard!
Hoe oud is je merrie?

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:21

in de winkel werd het natuurlijk aangeraden en op internet krijg je geen duidelijk verhaal over de voor- en nadelen, verder heeft niemand heeft me gewaarschuwd voor de nadelen maar nu heb ik ervaren wat een impact zo'n martelwerktuig heeft!!!
Jelka is wordt in mei 6 jaar.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:47

Knap paard hoor :D :D En nu snap ik waarom je handen zo wijd zijn ;)

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 06:48

Ben vergeten te melden dat ik op b-niveau rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:52

Probeer je bovenlichaam ook recht te houden. Je zit af en toe te ver met je binnenschouder terug. Daardoor draaien je bekken en ga je scheef zitten.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:07

Je bent nogal streng in je binen hand, op sommige foto's heb je hem zelfs op je been liggen...
Ook zit je wat kort met je beugels en val je naar voren. Dus rechter op zitten, beugels een gaatje langer en handen op gelijke hoogte! Succes

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:20

Volgens mij ben ik niet streng met mn binnenhand, maar geef ik haar daar juist de ruimte want ik trek de teugel niet naar me toe maar geef ruimte om naar binnen te buigen want daar geef ik lucht. Wat betreft mijn houding geef ik je gelijk :D. Ik ga vanmiddag gelijk mijn beugels een gaatje langer maken! Bedankt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:56

Je haalt op elke foto je hand naar achter, dan geef je echt geen lucht hoor :n
Je hand van de hals dat is wel lucht geven...

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:45

Dan ga ik daar op letten :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:24

Ik vind je laatste foto het fijnste beeld geven voor nu (mooi paard!!!), van daaruit zou ze van mij nog meer mogen zakken.

Verder zou ik zolang ze zich nog wat bovenin opkrult je handen wat lager en dichter bij elkaar houden en dan naar voren toe wat lucht geven. Bij de eerste foto's krijg ik het idee dat je je balans wat kwijt bent en je aan de teugels vasthoudt bijna. Als je zo je handen hoog houdt krult ze er makkelijker achter.

Maar mooi paard, als dat voorwaarts neerwaarts gaat lukken ben je een heel eind op de goede weg!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:26

Foto 5 vind je het mooist??!! Dan zie je zeker je eigen binnenhand over het hoofd??? Daar schrok ik nml heel erg van. Let AUB op je handen want dit is niet netjes

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:00

Probeer je handen gelijk te houden, want je hebt vooral je linkerhand steeds breed en laag. Zelfs wanneer je op de hoefslag loopt, en je je paard waarschijnlijk recht laat lopen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:21

Ik vind de laatste foto ook een mooi/fijn beeld geven. Probeer dat vast te houden :) Handen mooi bij elkaar houden en als je haar de ruimte wil laten opzoeken hoef je absoluut je handen niet breed te zetten hoor ;)

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:00

Bedankt voor de Opbouwende kritiek :D

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:21

Probeer vooral je handen netjes naast elkaar en rechtop te houden. Ook proberen om te blijven kijken waar je heen gaat. En je zit soms een beetje naar voren! Leuke fries heb je hoor;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:25

Mooi paard! Teugels lekker lang houden hoor.... zorgen dat ze zich niet opkropt. Je kunt altijd lichtjes oppakken wanneer ze ontspannen is en dit aanbiedt.
Fijn dat je dat bit hebt weg gemikt!

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:57

ik doe altijd: handen boven da schoft houden(dan heb je ook niet de ruimte om naar voren te kruipen!)
en dan moet je, als je je beide duimen uitsteekt, naar binnen toe, zo ver mogelijk uitstrekken. als je dan je duimen aan kan raken, heb je je handen goed :+

wat een plaatje van een paardje trouwens :))