Wonique les *filmpje*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Wonique les *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 23:10

Hallo bokkers,

Na een lastige periode met mijn merrie en de wanhoop nabij, gaan we weer in een stijgende lijn vooruit. Ze heeft een tijd staakgedrag vertoond bij aandraven (stilstaan, achteruit lopen enz.). Dit is na een periode van medisch onderzoeken (bleek niets aan de hand) en twee weken longeren helemaal opgelost.

We zijn wel even een klein stapje teruggegaan in de training, lekker veel voorwaarts neerwaarts en naar de ontspanning. Veel afwisseling, dus ik ben ook begonnen met springen en dit vinden we allebei heel erg leuk.

We mogen L1 starten en de eerste wedstrijd staat voor april gepland, maar als we er nog niet klaar voor zijn, dan stel ik het nog even uit. In dit filmpje zijn we bezig met wijken. Mijn merrie snapt nog niet helemaal wat de bedoeling is. Ik pak wel vaker wijken in de training mee, maar dat is nog niet meer dan wat wegzetten voor het been op de volte. In de les gingen we kijken hoe ze het deed op een rechte lijn. Het beginnetje is er, maar ze mag nog veel meer opzij en meer scharen. Al met al ben ik tevreden!

Aandachtspunten: ik moet mijn benen veel stiller houden! Verder moet ik er op letten dat ze zich niet te lang maakt.

Tips zijn welkom. Commentaar ook, mits onderbouwd, anders heb ik er niets aan ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:31

:D Ik zat te wachten op een bokkend paard.... :+

Ik vind je wel lief voor je paard maar kijk uit dat je zelf niet meer gaat doen dan je paard. Het is de bedoeling dat het paard werkt en jij wat minder. Ik heb zo af en toe het idee dat jij harder werkt dan je paard en dat moet je om zien te keren. Zij moet gewoon nog wat scherper aan je been maar al met al vind ik het wel een fijn plaatje om naar te kijken.

Pas wel op dat je je handen op gelijke hoogte houdt.

Misschien heeft er toch een spierpijntje dwars gezeten toen zij zo dwars was. Stapje terug in de training om alles weer los te maken is vaak de oplossing. Gewoon een week even alleen wat simpel schakelwerk en een sprongetje maken wordt ze ook mooi los van. :)

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:29

Leuk, om zo'n filmpje met lescommentaar erbij te plaatsen, vind ik wel interessant!
Ik vind dat je haar zacht rijdt en dus niet grof, das mooi. Wel zou ik mijn handen iets meer voor me dragen en mijn teugels wat meer opkorten, of rijd je nu zo omdat ze eerst veel staakte? Is het ook nog een jong paard? En hangt ze op je hand? Want het lijkt of ze wel mooi rond is bevestigd, maar of ze toch iets hangt nog. Kijk uit dat dit niet sterker wordt door inderdaad meer tempowisselingen enzo, en ik zou die tempowisselingen best iets feller willen zien dan dat je ze toont in het filmpje.
Succes he!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:22

@Anne_GTI: Je hebt helemaal gelijk dat ze in dit filmpje beter aan mijn been moet. Normaal gesproken is ze ook wel beter aan het been, alhoewel het nog altijd beter kan, dus daar werk ik ook hard aan. Helaas liep de les van mijn voorganger behoorlijk uit en zat ik al bijna een uur op mijn paard voordat de les begon, dus ze was ook wel een beetje moe. Daardoor moest ik ook wat harder werken dan normaal en dat is inderdaad te zien.

@QuietWater: Mijn paardje is 5,5 jaar. De teugels heb ik bewust wat langer omdat we even een kleine stap terug hebben gedaan ivm haar staakgedrag eerst. Er zijn hele korte stukjes dat ik haar iets meer oppak, maar dat is niet in dit filmpje te zien. Het ziet er zwaarder uit dan dat het voelde, maar het klopt dat ze hier wat zwaar op de hand was, maar dit had eerder te maken met het feit dat ze al moe was. Hier heb ik normaal gesproken nauwelijks last van. Tempowisselingen rijd ik heel erg veel, want daar wordt ze zo lekker licht van. Deze kunnen wel wat flitsender, had ik ook al gezien. Ze voelen nl wel zo, maar het ziet er niet zo uit. We oefenen vrolijk door!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:39

ik vind het er zeker wel goed uit zien hoor, je benen mogen idd wel wat stiller. ik heb trouwens het idee dat het echt vanuit je enkels komt, dat die zo wiebelen(?). af en toe heb ik ook het idee dat je je teugels wat aan de lange kant hebt/dat ze er wat op hangt. maar dat kan ook zo lijken.

kun je trouwens je instructrice wel verstaan? het lijkt of ze zo zacht praat dat je haar, helemaal aan de andere kant, echt niet kunt verstaan :+

edit; van het zwaar op de hand worden lees ik net je voorgaande commentaar;)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:41

nou, ik heb ook wat aan jou filmpje :D kan ik lekker gebruiken in mijn training

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:03

Indd, leuk dat je met geluid plaatst !
Ik persoonlijk word wel een beetje kriegelig van je instructrice...ze kibbelt aan een stuk door :+
Paard lijkt fijn te lopen, maar probeer zelf indd ook stil te zitten dmv knieen meer naar binnen te draaien, ook je ellebogen mogen wat mij betreft iets meer langs je lichaam. Misschien als je voorwaarts neerwaarts rijd, handiger om je teugels ietsje korter te pakken en je handen meer te dragen en naar voren te zetten.

detour

Re: Wonique les *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:22

hey, TS, leuk paard heb je daar! Vind je netjes zitten; wat ik echter wel zou doen is je been stil van het paard houden als je op het juiste tempo zit en alleen iets vragen als je iets wilt ahw.
Ze is wel een zwiepstaartmerrie he? Hoe is ze hormonaal gezien? echte pismerrie?

maar ziet er goed uit en houd vol!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:37

Ik vond het er ook leuk uitzien, je benen viel me wel gelijk op ja, maar dat had je zelf al gezien.
Ze is inderdaad niet echt aan het been in dit filmpje. Als ze het normaal wel is, is het prima, maar als je steeds zo van die klein "schopjes" geef vraag ik me af of ze hier niet aan gaat wennen en dan uiteindelijk altijd slecht aan het been is. (heb ik namelijk last van met mijn paard) Mijn instructeur geeft mij dan altijd de opdracht om eens een flinke "schop" te geven, zodat hij het ook goed begrijpt.
Ik vond jouw instructrice erg veel praten, maar vind dat zelf juist wel fijn. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Wel lijkt het mij lastig als je met zoveel in de bak moet rijden als jij een privé les hebt.
Maar ziet er leuk uit hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:45

Ik vind het accent van je lesgeefster wel heel grappig om te horen :j Wel leuk om de progressie te zien :j

Ik zou het paard ook even wat actiever willen zien, maar gezien je er al een uur opzat snap ik dat wel.

Wijken begint bij sommige stukjes heel netjes te gaan, jullie pakken het rustig aan :j

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:56

Mijn benen jaaaaaa, die leiden soms een eigen leven. En het is goed dat ik dit nu ook weer op film heb gezien. Erger ik me er weer lekker aan en ga ik er weer extra op letten. Ik moet inderdaad heel zuinig zijn met mijn been en alleen been geven als ze iets moet doen, voor de rest stil dat been!!!! Maar goed, het was tijdens dit filmpje ook wel lastig dat ze al een beetje leeggereden was en ik wel moeite had om haar actief te houden.

@Detour: het is een echte pismerrie! Ze krijgt druppels voor de hengstigheid, daarmee houd ik de cyclus regelmatig, maar tijdens de eerste twee dagen van haar hengstigheid moet ik er absoluut niet opklimmen. Ze is dan niet te rijden, plakt aan mijn been, reageert niet, is alleen maar aan het gillen en gooit zich tegen de eerste de beste ruin aan die ze tegenkomt in de bak. Twee dagen later is het weer over en kan ik weer rijden. Maar ze zwiepstaart idd elke keer als ik been geef, zie ik nu ook op het filmpje.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:02

Geef je ook moody mare? is het aanraden waard, en wat magnesium is ook niet gek!

Ja, het oogt als een echte merrie, ik ken ze helaas..

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:03

Ik geef Bronscur van Simicur. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen merk dat de cyclus regelmatig wordt. Ze kon soms lang achter elkaar hengstig zijn en dan weer kort op elkaar. Haar gedrag vind ik eigenlijk niet zo veranderen door deze druppels. Ik ben eigenlijk niet zo van de supplementen, maar kan je me eens wat meer vertellen over die Moody Mare en de werking van magnesium? Je mag dit ook per PM doen hoor om on topic te blijven. Ben wel benieuwd, want om eerlijk te zijn kijk ik niet echt uit naar de nieuwe hengstigheid periodes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:28

is goed, meis, zoek wel ff wat op en pb je. ;)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:04

Thanks! Ik had je link in het andere topic al bekeken en klinkt inderdaad wel als iets wat beter zou kunnen werken voor mijn meisje. Maar ik vroeg me af of dit soort supplementen niet schadelijk kunnen zijn, maar ik heb dan ook wel een beetje een aversie tegen supplementen omdat ik vaak denk dat het geldklopperij is en dat de werking ervan alleen tussen de oren van de eigenaar zit....

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:15

@Detour: nog een vraagje. Zou gereserveerdheid van mijn merrie door Moody Mare ook kunnen verbeteren? Soms heeft mijn merrie hier last van. Dan lijkt het net of ze zich voor me afsluit (dit is nog een groot woord hoor, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel). Hulpen komen minder goed door en het lijkt alsof ze afwezig is. Is dit ook typisch (pis)merrie gedrag?

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:38

ff vraagje: heb jij in oortje in? omdat je lesgeefster zo zacht praat?

en ik vind dat je hem iets ronder moet maken

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:53

Ziet er goed uit!
Vind erg leuk met het praten van je lesgeefster erbij.
Kan ik ook vanalles van leren ;)
Veel plezier met je mooie paardje :D

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:51

@Janouke: ik heb idd een oortje in.. anders zou ik haar niet verstaan (in een 50 x 70 baan :D). Ze mag ook wel wat ronder, dat gebeurt ook in de stukjes die (helaas) niet op film staan wanneer ik haar iets meer oppak.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:12

Ik heb het andere commentaar niet allemaal gelezen maar ik vind je filmpje erg ontspannen.
Alleen zie ik je 5 min. alleen maar draven in hetzelfde tempo. Hoe wil je paard aan het been krijgen als je bijna geen tempowisselingen rijd?
En inderdaad consequenter zijn met je benen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:22

ik vind dat je veel actiever moet rijden, der achterbenen slepen door het zand, in je les moet je schakelen, maar zie geen schakelingen, alleen de terug schakelingen en daarin valt ze als het ware dood en dan heeft het schakelen geen zin. Ik vind het wel raar dat je instructie daar niks van zegt, ik hoor ze zelfs zeggen dat der achterhand er nog iets meer onder moet maar die achterkant doet helemaal niks, aktief en aan het been ! Dan gaat het wijken ook bijna vanzelf. Verder wel lekker ontspannen, maar iets te onspannen.

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:12

Leuk & interessant om een filmpje te zien zo!

Tis hierboven al vaker gezegd en ik begrijp ook dat je er al bijna een uur op zat voor de les begon, maar ik vind dus ook, benen stil. Je moet niet elke pas aandrijven. :)

Wat ik je lesgeefster op het filmpje niet hoor zeggen is wanneer je kuithulp voor het wijken moet geven. Je lijkt wel ritmisch de hulp te geven, dus dat is al goed, maar niet altijd op het juiste moment. Bij wijken voor je linkerbeen geef je de hulp van je linkerkuit op het moment dat het linkerachterbeen van het paard naar voren gaat (oftewel los van de grond is). Zorg eerst dat je dat kunt voelen. Je kunt hierbij hulp hebben van het lichtrijden. Lichtrijden op het buitenvoorbeen betekent dat je staat wanneer het buitenvoorbeen en het binnenachterbeen naar voren gaan. Dit is dus het moment om de kuithulp voor het wijken te geven.
Bij wijken voor het rechterbeen geef je de hulp van je rechterkuit wanneer het rechterachterbeen van het paard naar voren gaat.

(Verder zou ik zeggen, doe een oefening niet te lang, en laat je paard regelmatig even halsstrekken (in draf of stap). Veel afwisseling is goed. Maar er zitten een paar knipjes in het filmpje dus misschien hebben jullie dat wel gedaan en is dat eruit geknipt.)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:33

@DonnaWho: dank voor je tips, hier ga ik mee aan de slag. We hebben idd tussendoor wel steeds even haar hals laten strekken, maar niet op het filmpje gezet.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:02

Hoi,
Ik vind het er wel netjes uitzien. Zeker voor een leeggereden wonique ;). Ga je springen ook een keer filmen?