Mijn lieve vriendje Tristan tijdens mindere periode@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lys

Mijn lieve vriendje Tristan tijdens mindere periode@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:16

Hallo,
Ik ben Lysanne en ik heb een heel lief bijrijdpaardje Tristan. Hij is 7 jaar en ik rijd hem nu 8 maanden ongeveer.
Deze foto's zijn een tijdje geleden gemaakt door een hele lieve vriendin Melissa, en six @ bokt.
Er was toen geen zekerheid of die zou blijven aangezien die soms echt niet meer te rijden was.
Het is altijd een stout paard, en dat geeft niet. Maar op een begeve moment zagen we meer de lucht dan dat we normaal door de bak gingen.
Hij ging stijgeren, bokken en hij kan zo sterk worden. Dit was echt even de mindere periode we wisten niet wat we er meer mee aanmoesten.
Dit is ook de rede dat we zijn gaan frestylen met hem. Dit werkt onwijs goed op hem! Hij bouwt nu volledig op ons. En wij willen Nathalie hier ook nog voor bedanken. Hij is nu een week terug en we rijden nu ook vrij anders. Alles komt vanuit ontspanning en we proberen hem heel erg lang over de rug te rijden wat vroeger echter niet kon zonder dat we op hol gingen ;).
Dit zijn dus foto's in de wat mindere periode en niet van hoe wehem nu rijden.
Ik ben toch benieuwd wat jullei vinden van onze vorderingen:

[RT-HAW] Tristan voor het eerst op ander terrein@ clinic

Gestart zijn we jammer genoeg nog steeds niet ;( vanwege gebrek aan vervoer. We rijden nu ongeveer l niveau en soms wat lastigere dingen pakken we mee.

Eigen commentaar:
Linkerhand laten zaken
In de galop meer op me kont
Hem meer ruimte geven (dit doen we nu alleen dan al ;) ).

Ik wil ook eventjes benadrukken hoe gek ik op dit paard ben :+: !!
Het is echt mijn droompaard en zou nooit meer zonder hem kunnen.
Ik ben ook benieuwd hoe de combi is en wat jullie ervan vinden.
Commentaar mag maar houd het asjeblieft wel netjes ;).
Groetjes

Afbeelding
Lekker drafje

Afbeelding
Hier mag die meer ruimte krijgen

Afbeelding
Fijn beeld al zeg ik het zelf :)

Afbeelding
Langs de hoek waar we veel problemen hebben :P.
Nou ja hadden :D

Afbeelding
Ik kan hem wel loslaten :+:

Afbeelding
Stukje wijken meenemen :+:

Afbeelding
Drafje op de moeilijke hand

Afbeelding
Galopje heel moeilijk punt voor ons, zeker links.
Hij wil dan erg sterk in zijn kaken worden en het rit gauw overnemen ;)

Afbeelding
:+:
Die rare knik weet ik ook niet hoe ik die uit me polsen kan krijgen :=

Afbeelding
Ook een moeilijk punt, middendraf.
Maar het begin is er ;)

Afbeelding
:+:

Afbeelding
Hier krijgt die wat meer ruimte :)

Afbeelding
Galopje!

Afbeelding
Ik was hier erg tevreden over zijn gangen

Afbeelding
En toen waren we klaar :+: .
Met zijn heerlijke koppie!

Een berichtje achterlaten zou wel zo leuk zijn :)!
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door x_Lys op 14-03-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:24

Lekker paard is het toch!

Omdat het HAW is, probeer op sommige momenten wat rechterop te zitten en niet naar beneden te kijken. Wees trots :D

AmberHeijman

Re: Mijn lieve vriendje Tristan tijden minder periode@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:38

Probeer wat meer vooruit te kijken.
Wat een leuk paard zeg! :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:45

Mooi paardje!
Probeer lekker recht op te zitten, en vooruit te kijken, je paard loopt toch wel :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:48

Complimenten hoor! Ziet er super uit vooral als je kijkt naar het vorige topic. Dat is dan 1 brok spanning en hier een team!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:48

Heel leuk aansprekend paard, en mooie combi!
Je hebt af en toe idd nog wel wat spanningsmomenten in je aanleuning. Probeer zelf als ie zich sterk maakt in de galop heel bewust los te laten aan de voorkant, ga er vooral niet aan zitten met je binnenhand, ik heb met de mijne hetzelfde maar dan rechtsom. Enne, benen niet afsteken met wijken.
Je bent imo wel heel duidelijk op de goede weg.

Ook lekker met m gaan starten als je de kans krijgt hoor!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:51

Leuk paardje! Hij heeft een lief koppie!! :)
Wat me wel soms opvalt is dat hij zijn hoofdje en soms met hals teveel naar binnen draait, of schuin houdt:). Wat ik altijd heb geleerd is dat het hoofd van mijn paard recht voor zijn lichaam moet houden, en alleen in bochten stelling aannemen. Ook als een paard zijn hoofd scheef houdt proberen het hoofd recht te rijden:). Veel plezier nog met zijn tweeën!:)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:53

Zoooo die heeft een hoge Wauw factor!
Wat een lekker ding zeg! :)

_kylie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:10

:wow: ik snap dat je je droompaardje hebt gevonden!!!
voelt vast fijn om zoveel vooruitgang te voelen!
en blijf zelf ook lekker ontspannen!!
succes nog :D

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:48

Heey daar hebben we mooie Trisss
Ik wil hem nog een keer in het echt zien hoor!

Maaruh, HAW.. pff
Als hij er doorheen is loopt hij zo te zien op de voorhand dus daar moet je denk nog even aan werken dmv schakelen enz.
Maar vind het al knap dat hij al niet meer zo stout is :)

saskiamax

Re: Mijn lieve vriendje Tristan tijdens mindere periode@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:47

woooow wat een sexyyy horsje(L)
HAW gebied: bij het wijken heb je je hak/spoor helemaal in hem geprikt miss kun je daar wat aan werken en voor de rest echt SUPER!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:51

wat een ontzettend mooi paard is dit!
en super bewegingen zover ik het kan zien!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:41

Zie een hoop spanning dit ritje. Maar dat had je toen geloof ik ook verteld in het topic, toch?
Let er bij de middendraf op dat ie zn achterhand goed mee blijft nemen!
En volgens mij mag je nog wel een gaatje langer met je benen, dat had je geprobeerd maar ging niet zo fijn toch?

Ben heel erg benieuwd hoe het er nu uitziet, snel foto's maken jij! ;)

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:14

Ik vind het er een stuk beter uit zien hoor, veel meer ontspanning dan de vorige keer.
Let wel op dat Tristan zijn hoofd niet gaan kantelen. Dit is op een paar foto's te zien..vooral linksom kantelt hij zijn hoofd probeer goed je buitenbeen erbij te houden en blijf ontspannen, geef goed na, ook op de hand waar hij dan misschien wat sterker is. Houd de druk op je teugels gelijk.
Heel veel succes!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:42

leuk beestje hoor, super gave aftekeningen :D
als tip alleen; probeer je handen iets meer bij elkaar te houden, dat geeft een beter en rustiger beeld. maar vind het er verder prima uit zien!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:46

Dankjullie wel voor de leuke complimentjes en tips!
Jullie hebben ook gelijk het was ook in de wat mindere periode en er kwam steeds meer spanning. We hebben een tijdje nog meer ontspannen gereden. Maar vaak straal ik het ook uit terwijl ik alles behalve gespannen op hem zit.
Ik voel me juist zo fijn op hem, zeker nu die anders is gereden en zo braaf is.

Over het kantelen klopt :j , ik was daar erg mee bezig die dag in plaats met hem rechtrijden :+ ?
Zat er geloof ik niet helemaal bijmet mijn hoofd := .

Over de bewegingen, dat ziet er misschien nu zo uit. Maar dit is heel andersgweest :o . Hij heeft zijn bouw niet mee en het is onwijs lastig omhem helemaal een perfecte draf te laten lopen.

Ik ben benieuwd naar verdere reacties en tips!
Ik ben ook echt zo blijmet hem en dat ik hem mag rijden!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:23

Hij is gaaf Lys!!! Ga jij maar snel een keer regelen dat je op een andere dag mag rijden met hem ;)

Ik ben echt heel erg benieuwd hoe hij op dit moment loopt! Op de foto's zie je inderdaad erg veel spanning en geen goede aanleuning. Hij loopt wel netjes in de houding, maar komt onvoldoende van achteren naar voren in je hand. Daardoor is het ook veeeel moeilijker om de spanning af te kunnen laten vloeien, waardoor je snel weer op een te hoog spanningsniveau zit wat leidt door dwaas gedrag :)
Ik herken Sem echt helemaal in Trist. Ik had met Sem ook eerst hetzelfde plaatje als hierboven; wel in de houding, maar onvoldoende van achteren uit, geen duw op het bit, wel veel druk op je handen, weg rennen, snel te veel spanning. Sinds ik bij Maya les, is Sem ook behoorlijk omgedraaid. Precies zoals jij nu ook bezig bent.

Kantelen is trouwens ook weer een gevolg van geen goede aanleuning. Waardoor je teveel binnenteugel en te weinig buitenteugel gebruikt bij je wenden, omdat je je binnenteugel niet los kan laten. En dan krijg je het kantelen :)

En je handen; Constant eraan denken is de enige oplossing ;) Iedere keer als je bijv. de A passeert doe je even een checklist; midden van het zadel, rug recht, hoofd omhoog, armen en schouders ontspannen, handen rechtop en uitttttttttt ademen.

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:21

Heey!

Erg fijn dat je zo vooruitgang heb kunnen boeken! Met freestyle bedoel je grond werk toch? Werken met je paard, wat dan los loopt in een cirkel.. en dat jij met je lichaams het overwicht op je paard moet krijgen? Toch?
Ik zit er ook over te denken om dit te gaan doen met mijn paardje, dus als ik dan hoor dat je er zo veel vooruitgang mee boekt klinkt dat bij mij erg goed! :D

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:34

wat een leukerd!
je moet wel proberen iets dieper te zitten (op dat plekje wat door het vallen met snowboarden pijn doet, je stuitje ;) ) maar daar voel ik altijd wel heel goed aan of ik diep genoeg zit. verder probeer je handen iets rechter te houeden, tips voor die knik in je pols heb ik niet, gewoon veel op letten vooral in stap dan heb je meestal meer tijd je houding te verbeteren

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:15

Wat een lekker ding!
Wat is zijn afstammeling.
Thja de punten over de benen en hakken zijn al genoemd.
Maar je rijdt hem nog niet zo lang dus het zal vast met sprongen vooruit gaan.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:06

Pretty Tristan :+:

Ik vind het er goed uit zien hoor Lysan :D !
Soms leg je je been wat te ver naar achter maar verder erg netjes :) ..
Ben benieuwt hoe die nu met je loopt , na z'n trainingskamp :P .

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:31

Ga eens rechtzitten, je hebt een heel erg mooi paard onder je kont, wees trots! :D
Ik denk dat je een deel ritmecontrole kan oplossen door te gaan schakelen, doe inimini stukjes (3passen mag in het begin nog meer) middendraf en ga dan weer normaal draven. Durf hem wel vooruit te rijden, ook als je bang bent dat hij niet goed terug komt. Wat ook kan helpen is een volte rijden bv bij K bij het raken van de hoefslag rechtuit en vooruit rijden, bij H ga je terug op de volte en neem je hem terug zonder te laten uitbollen. Begin op zijn makkelijke kant zodat het kwartje sneller valt, na een tijdje ga je meer op zijn moeilijke kant rijden.
Schakel voorlopig nog niet terug want die is moeilijker omdat hij nog niet helemaal goed gaat zakken achteraan, dat komt vanzelf wel als hij de weg naar voren gevonden heeft, rij ook veel kleine boogjes maar maak het niet te moeilijk.
Als het allemaal lekker loopt ga je hetzelfde doen in galop, de voltes vervang je dan door een cirkel en rij tegen de omheining aan naar een lager tempo, dat is voor hem voorlopig nog makkelijker, na een tijdje kan je dat gaan doen op X zorg dat hij niet op je been blijft hangen, het vooruit rijden is nog belangrijker dan het terugkomen. Als hij gaat overnemen qua ritme drijf je hem nog eens eens zo goed vooruit, hij moet respect tonen voor je kuit, hou het aan maar niet te lang, maar ga hem niet op de rem zetten.
Hij zal sterker worden en gedragener gaan lopen, dan zit je zelf ook makkelijker, andere tips zijn al gegeven, ga vooral door met trainen!

Nogmaals ik vind het een sùùùperleuk ding, ga er lekker mee aan de slag en je zult zien komt helemaal goed!

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:42

kan misschien ietsjes actiever maar verder vind ik het heel netjes!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:15

Dankjullie wel,
Janneke1109 : Met frestylen doen we inderdaad ook grondwerk. Sommige paarden worden er erg rustig door en belangrijk is ze krijgen net dat stukje respect dat ze miste voor je. Ook leer je via een hele andere manier denken en omgaan met een wat heter paard. Meestal zit het tussen jou oren als er iets fout gaat zo heb ik ook weer vandaag gemerkt. Je moet ook tijdens het rijden met lichaamsstaal gaan werken. Het werkt echt, dus als je ook een wat lastiger paard heb neem iemand in handen die er verstand van heeft en ga ermee aan de slag ;)!

Oakland1990, wij zijn er hard mee aan het trainen dit is natuurlijk alleen niet altijd op moment opnamens te zien. Voordat die weg ging waren we hier hard mee aan het oefenen. Het klopt ook wat je zegt, naarmate die langer loopt wordt die steeds beter en dan moetik hem juist terug zetten dan komt die perfect op het achterbeen. Maar dit is allemaal erg lastig omdat hij het lastig vind en niet alles mee heeft zitten.
Maar inderdaad via deze weg zijn we o.a. hard aan het trainen ;)!
Dankjullie wel ook voor de tips :).
Ik hoop dat het de volgende keer weer beter is!

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:23

Is Tristan echt pas 7. Dacht dat hij al een paar jaartjes ouder moet zijn. (volgens mij is het 4 of 5 jaar geleden dat ik hem voor het eerst zag en toen was hij al onder het zadel).
Vind dat jullie erg vooruit gegaan zijn. Er moet echter nog veel meer ontspanning inkomen, op de helft van de foto's loopt hij met zijn staart te zwiepen. Verder nog meer van achter naar voren rijden, regelmatig halsstrekken en weer oppakken, dan komen jullie er wel.