Vegas (DeNiro x Pik Ramiro) @ dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Vegas (DeNiro x Pik Ramiro) @ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 09:52

Vegas is een bijna 7-jarige zwarte ruin van DeNiro (Donnerhall). Sinds 3 maanden is hij van ons (Lisette en Ronic). Vegas is pas op 5-jarige leeftijd zadelmak gemaakt, dus hij is nu vooral jeugdig onder het zadel.
Ons niveau is nog geen wedstrijdniveau, we oefenen voor het B en pakken af en toe wat wijken enz. mee.
Op dit moment zijn we bezig met recht maken, stelling en buiging en reactie voor het been. Vegas is zeker geen lui paard, maar soms vindt ie alles wel goed zo als het is.
Het grootste probleem waar we op dit moment tegen aan lopen is de buiging om het binnenbeen en dan de buitenteugel aannemen.

Ik (Ronic) heb met Vegas 1 keer per week dressuurles, mijn zusje Lisette heeft ook nog 1 keer per week dressuurles. Voor de afwisseling spring ik af en toe met hem.
Mijn grootste probleem is:
* Rechtop zitten, vooral als Vegas zich sterk maakt, val ik graag voorover
* Benen lang houden, geen reactie op het been, niet blijven duwen, maar 1 keer been geven.

Afbeelding

Afbeelding
Beetje inbuigen

Afbeelding
Iets te diep maar wel fijn beeld

Afbeelding
Wat is die toch knap :+:

Afbeelding

Afbeelding
Hier is goed te zien dat ik naar voren duik, maar wel een mooi plaatje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Klaar!

Wat vonden jullie ervan?

vilouma

Re: Vegas (DeNiro x Pik Ramiro) @ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:55

mooi beest,zekerr weten!
hij mag alst aan mij ligt wat meer nar beneden afbuigen maar daardoor absoluut niet op de voorhand vallen.
leuk beest nette gange.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:59

Niemand meer? Zijn we zo perfect :+

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:02

leuk beest alleen idd je houding in galop

bokertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:13

leuk paard,
mooie gangen,

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:52

Je hebt een mooi aansprekend paard met ruime gangen. Je geeft zelf al aan dat je soms te ver voorover zit, hierdoor lijkt je paard vooral in draf wat op de voorhand te vallen. Verder lijken je beugels te kort, wat je houding ook niet ten goede komt. Ik krijg vanaf de foto's de indruk dat jij je bekken niet genoeg kantelt, waardoor je niet goed rechtop in het zadel kunt blijven zitten. Jij lijkt nu vooral op de lepel van je zadel te zitten, en dat is niet goed. Verder zou ik proberen om je beugels eens een gaatje langer te doen. Als je je benen langer kunt maken wordt het ook makkelijker om rechtop te gaan zitten.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:55

Ha Liset en Ronic!

Zie ik m ook eindelijk, toen ik een tijdje terug bij jullie op stal was, waren jullie net met m naar buiten.

Leuk dier hoor, ziet er netjes uit!
Blijf idd aan je houding denken, maar dat weet je zelf ook al ;)

Ik kom m binnenkort wel ns IRL zien!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:32

Met SusanH eens wat het zitten op de lepel betreft. Goed je kruis werkelijk in het midden van het zadel houden, dat is verder naar voren dan veel denken. voor je gevoel moet je eigenlijk zo ver mogelijk voorin je zadel zitten.
Het eerste wat mij in het oog springt (auw :+ ), is je stijve armen. Op foto 3 lijkt het helemaal alsof je stokken in je mouwen hebt! op de andere foto´s is het iets beter.
Met deze armhouding gaat juist het naar voren duiken zo samen, dus als je dat verbeterd, wordt je houding ook vanzelf beter.

Begin je aan te wennen om je handen een stuk hoger te houden en je ellebogen meer bij je (maar ook weer niet vast tegen je aan). Er moet echt een duidelijke knik in je elleboog ziten. Je arm moet los uit de schouder naar beneden hangen en de onderarm moet 1 lijn vormen met de teugel van bit tot elleboog. De teugels moeten zo op spanning zijn dat je zo vanuit de pols kunt werken. Daarom moeten de handen ook rechtop, met een platte hand kun je de polsen niet naar behoren inknikken. Je kunt met de rechtopstaande hand ook je hand wat kantelen (pols draaien) om nog meer te geven of te nemen. Deze nuances zijn niet mogelijk in een platte hand. Maar zo met een losse boven arm kan het paard je handen meenemen en heb je een verende verbinding. Jij hebt spanning in je armen, of althans zo lijkt het op de foto´s. Je handen moeten werken, en hog genoeg gehouden worden, maar verder hoeft een arm niks te doen. Paardrijden is geen krachtsport. Je hebt het over sterk maken, maar, in de meeste gevalen komt dat bij de ruiter vandaan en het paard gaat daar alleen maar tegenin. Als je hem niks om tegen te trekken geeft, valt er niks te trekken.
Verder moet je eventueel sterk maken, of elk probleem van voren eigenlijk, oplossen door meer been, en zit, activeren, hoe gek dat ook klinkt. De aandacht moet weer naar de achterbenen.

Je moet in zijn geheel achterover komen, want zelfs op de laatste foto, waar je ontspannen bent, kun je goed zien, door hoe de foto afgesneden is, dat je gezicht voor de loodlijn is terwijl je buik daarachter is!
Als je werkelijk rechtop zou zitten, was op die foto je bovenlichaam helemaal niet zichtbaar. Je schouders moeten boven je bekken.

Wat ook opvalt in foto 3 is dat je niet genoeg met je paard mee naar binnen gaat. Jij zit nog redelijk rechtop, terwil het paard schuin hangt. Je zou net zo schuin mee moeten hangen. Je handen staan daar ook ongelijk...
Leg maar eens een lineaal recht langs het hoofd van het paard van onder naar boven. Dan zou jouw hoofd op dizelfde lijn moeten zitten. Maar die zit ernaast...

Dus denk aan de volgende punten.
-voorin het zadel zitten met je kruis (beugels moeten dan waarschijnlijk idd wat langer) zorg dat je knie naar beneden wijst.
-schouders boven je bekken houden (dit is verder naar achteren dan je denkt oefen desnoods thuis voor de spiegel op een kruk/stoel om te voelen hoe je erechtop zit)
-handen rechtop en hoger houden
-duidelijkere knik in de elleboog
-kijken waar je heen gaat/wilt (en dat is niet ergens in zijn manen)
-met je paard mee"hangen" op voltes en in wendingen, zonder dat het ontaard in inknikken in de heup. Je lichaam moet wel helemaal recht blijven, maar gewoon recht boven het paard wat dan schuin is, dus in dezelfde schuinte mee...

Verder zou ik willen dat elk pas met 5 onder het zadel ging, maar dat is een ander verhaal. Wees er in elk geval maar blij mee.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:02

Dank jullie wel voor de reacties.

Je hebt idd gelijk over mijn armen, het was me niet opgevallen dat ik mijn armen niet genoeg buig. Wat betreft het mee draaien en kijken zijn we elke les mee bezig, maar hij blijft zo mooi.
Verder blijft het kantelen en meer voor in het zadel zitten moeilijk.

We zullen er aan gaan werken en bij het volgende topic een betere houding :)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:07

Aan de tekst van Lusitana weinig toe te voegen. Alleen: als je er aan denkt naar voren te kijken helpt dat al enorm, want je hele zit verbetert ervan en je kan beter inwerken. Erg leuk paard! *D

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:03

leuke foto's alleen wel ver weg allemaal ;)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:16

De tekst van Lusitana zegt genoeg denk ik. Denk goed aan je voeten, tenen naar binnen en hakken omlaag. :)

Vegas ziet er goed uit dames, kom hem binnekort op de foto zetten!

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:35

Heb hier weinig aan toe te voegen, behalve ... idd niet naar beneden kijken hoe verleidelijk dat ook is. Kin omhoog, schouders ontspannen en voor je uitkijken. Voor de rest schitterend plaatje !

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:25

Heej,

Ik heb jullie wel een paar keer zien rijden toen ik nog stage liep bij jan!

Het lijkt alsof het er al beter uit ziet als de laatste keer dat ik jullie zag rijden, hij lijkt al een stuk meer in te buigen :)

en indd, let op het rechtop zitten, maar dat komt vast wel goed. Jullie zijn een leuk team!

l_iind_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:46

Wat een mooie bak enzo... Jullie zien er leuk uit..
Probeer wel op je houding te letten, zo gaat het vast wat ontspannener straks!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:58

@lonneke.. Ja dat zou goed kunnen. volgens mij waren mam en ik toen ook een keer aan het longeren.

Tja de houding is en blijft lastig. Ik heb van mezelf een hele holle rug. Om dan mijn bekken naar voren te kantelen kost mij heel veel moeite. Heb er ook physiotherapie voor. Komt hopelijk allemaal nog goed!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:02

Naar achteren kantelen. De onderkant komt naar voren, maar de bovenkant naar achteren.
Ik worstel met hetzelfde probleem van holle rug, maar rijdende kan ik het redelijk compenseren. Denk aan je navel omhoog laten wijzen....
Overigens hebben vrouwen per definitie een andere bekkenstand dan mannen, uitzondeingen daargelaten.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:05

Leuk paard!
Probeer je handel lekker soepel te houden en ontspannen. Als je zelf lekker ontspannen en goed gaat zitten zul je dat ook merken aan je paard. Ga vooral lekker veel schakelen in de hangen zodat je paard goed en snel aan het been wordt. Maak hem actief en zet hem aan het werk. Ik zie dat je op de foto's veel op de hoefslag rijdt, houd hem lekker bezig..na elke oefening gelijk de volgende. Veel inbuigen en oefeningen rijden dus waarbij je hem goed aan het been houdt en je handen goed ontspannen. Als hij afentoe vast houd, maak je een ophouding en geef gelijk je hand toe zodat je paardje weet dat hij niet mag vasthouden. Als het tempo er goed aan is en je paard dus goed aan het been is, komt de achterhand er mooi onder en zoekt het paard jouw hand op waardoor hij mooi gaat zakken en over de rug gaat lopen. Natuurlijk moet je niet steeds blijven aansporen wat een rommelig beeld geeft, geef hem afentoe liever een flinke trap als hij niet reageert zodat je de volgende keer alleen zacht je been aan hoeft te leggen. Als je dus geen reactie krijgt, laat hem dan eens een flink stuk in een actieve middendraf wegrijden en neem hem dan wanneer jij wilt weer terug. Houd hem wakker en actief en wees los in je handen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:18

Lusitana schreef:
Naar achteren kantelen. De onderkant komt naar voren, maar de bovenkant naar achteren.

Dat bedoelde ik idd :Y)

Lusitana schreef:
Ik worstel met hetzelfde probleem van holle rug, maar rijdende kan ik het redelijk compenseren. Denk aan je navel omhoog laten wijzen....

Goede tip dank je wel.

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:07

Leuk paard ziet er goed uit denk aan je houding maar daar heb je al tips voor gehad ,lekker oefenen!

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:33

Ziet er leuk uit!
Probeer alleen idd zoals je zelf ook al zegt rechtop te blijven zitten. verder mooi in de aanleuning