Addink's Giorgio Armani [Bazuin×Gregor] @ Work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Addink's Giorgio Armani [Bazuin×Gregor] @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:53

Hallo!

Dit is mijn fantastische tanker Armani, hij is nu 3,5 jaar oud en zijn eigenlijk nog maar kort 'echt' aan het werk. Zit er wel al een half jaar op, maar nu mag er wel eens wat gebeuren! Als het zo goed blijft gaan als het nu doet denk ik er over om van de zomer te starten. Zelf rij ik eigenlijk vooral dressuur, maar mijn voorkeur ligt wel bij de SGW. Helaas heb ik niet de kans om bij ons in de buurt hiervoor te oefenen, en ik wil dat maantje eerst eens de basis goed onder de knie heeft. Galop is nog erg moeilijk, gaat hard en valt door het binnenbeen door een gebrek aan balans. We zijn hier erg hard op aan het oefenen! Buiten dat zijn we eigenlijk alleen nog bezig met ontspanning en rechtrichten, af en toe een stukje wijken en dat is het. Binnenbeen vind maan ook nog erg moeilijk. Vandaag was de eerste keer dat we weer in de buitenbak konden rijden dus was erg spannend. Daardoor lette hij af en toe niet goed op (GROOT aandachtspunt, zijn concentratie houden!). MAan is trouwens een KWPN, ingeschreven als gelders pard. Hij is 1.72m hoog. Nou genoeg over mijn mannetje, hier de foto's!

Afbeelding
1. vind dit zelf een fijne foto, alleen mijn houding. Ik heb super de neiging naar voren te gaan hangen waardoor maans erg onder me vandaan rent.

Afbeelding
2. Net een beetje buigen, daarom handen ongelijk. Hakken moet ik laag houden!!!!!! en rechtop

Afbeelding
3. Fijne foto, behalve mijn houding (ja erger me er echt kapot aan)

Afbeelding
4. Ja er kwamen inene paar kids uit de bosjes gerend :P JEZUS mijn HAKKEN!

Afbeelding
5. Geloof dat mijn beugels toch maar een gaatje korter moeten....

Afbeelding
6. Nou behalve mijn hakken vind ik t best fijne foto!

Nou dat was het voor nu, Snel meer foto's aangezien menneer elke dag vooruit gaat!!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:58

Wauw, wat een paard! Ik hou van deze types :D .
Waar je wel een beetje op moet letten is om je handen niet vast te zetten/ te laag te houden. Ik vermoed dat dat af en toe lastig is als de concentratie weg is bij hem (zo ken ik er namelijk nog wel eentje :D ), maar het is wel een aandachtspuntje.
Verder vind ik het echt een heel tof paard, ook een héél mooi kleurtje :9 !

Goliath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:00

ziet er goed uit, erg leuk paard :D
probeer alleen naar voren te kijken
en wat je zelf al aangeeft hakken uitdrukken

GaitMonster

Re: Addink's Giorgio Armani [Bazuin×Gregor] @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:04

Wauw wat een knap paard! :+:
Ziet er al heel erg goed uit :) En vind het ook super goed dat je eerst de basis legt voordat je SGW wilt gaan doen!
En de meeste aandachtspunten gaf je zelf al: Hakken laag, rechtop zitten, geen geld zoeken :)
Super veel succes nog samen :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:16

dankjullie!!

@Andante: Ja weet het, doordat ik naar voren ga zitten gaan mijn handen mee naar beneden, zet ze alleen niet vast, hij heeft alle ruimte om te zakken :)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:50

In mijn gedachte ziet Maan er toch echt heel anders uit :? , haha. Had altijd het idee dat hij veel minder tank was :D. Vind het echt een mooi type paard zo :j .
Volgens mij hoeven je beugels zeker niet korter hoor! Wat je zelf ook al zegt is dat je je idd lang moet maken. Ik heb ook snel de neiging om voorover te vallen bij Aidan, maar weet eigenlijk ook niet goed waarom ik dat doe, want het is precies hetzelfde als bij jou: zit ik goed, dan loopt hij op mijn tempo. Val ik voorover, dan gaat hij over zijn tempo en voor mijn gevoel niet goed meer onder controle.
Maar vind dat je hem al netjes aan het lopen hebt hoor! Hij loopt er toch heel relaxed bij als ik hem zo zie (kids die spontaan uit de bosjes rennen zijn ook eng :P ).
Mooi paard, die Maan! Jullie komen er vast wel +:)+ !

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 02:19

Leuk dier en al erg groot voor zijn leeftijd :) .
Wat me opvalt is dat je steeds naar zijn hals kijkt.. hierdoor ga je naar voren vallen met je bovenlijf. KIJK OM JE HEEN!! Kijk trots om je heen en voel wat je paard doet. Hierdoor focus je je minder op hoe je paard loopt, je moet VOELEN wat er onder je gebeurt, dan pas kun je een juist respons teruggeven aan je paard. Als je kijkt waar je heen gaat, zit je rechter op, zet je je handen minder snel vast, ben je bewuster van welke bewegingen je lichaam maakt.
Dat onder je uit rennen is een teken van disbalans, en dit is omdat hij nog weinig eigen balans heeft, maar ook omdat jij hem uit balans brengt door je boven lichaam.
Naar mijn mening mag je zeker een gaatje korter gaan zitten, als je paardje nog niet in balans is, moet jij dat zeker wel zijn, anders brengen jullie elkaar steeds uit balans!! Bovendien is op de foto's te zien dat je lichtrijdt door niet op je beugels te steunen, maar vanuit je knieën, hierdoor ga je klemmen en kan je niet een ontspannen zit hebben... en dús voel je niet meer...wat er onder je kont gebeurt!!
Aandacht van een jong paard is een lastig punt, probeer het rijden daarom juist interessanter voor hem te maken. Rij niet lang, hooguit een half uur, jonge paarden hebben net als kleine kinderen een beperkte concentratie-duur, zeker als ze moe worden of als oefeningen (hierdoor) lastig worden. Je kunt het rijden voor hem interessanter maken door een gebroken lijn te rijden en hem op de diagonalen recht te maken (goed voor zijn balans) door de bocht breng je hem weer even uit balans en help je hem weer op de diagonaal om zijn balans terug te vinden. Ook goed voor jouw balans. En... kijk om je heen.
Rijdt een slangenvolte, hierdoor kun je hem op de rechter zijdes recht maken, hem om de bochten om je been heen stellen (kijken waar je heen gaat en voelen hoe hij onder je is!!) Om hem dan weer even te laten nadenken over wat hij zojuist heeft gedaan rijdt je hem weer op de lange zijde rechtuit, desnoods tweede hoefslag, kun je mooi weer controleren of je hem op twee teugels, twee beugels hebt en of jij op beide zitbeenknobbels zit. Rechtgerichtheid, takt, balans, en losgelatenheid.. hier zul je hem in moeten ondersteunen.

Leuk dat je de SGW in wil met hem, fantastische sport :D . tip: als je de beschikking hebt over een lang bospad, galoppeer lekker een end rechtuit! Beugels twee gaten korter, staan in je beugels, contact houden met de mond en laat hem maar strekken en weer rustig terug komen op een lichte ophouding, veer in je knieën... vervolgens laat je hem weer verruimen en weer verkorten... Super voor zijn balans en het is krachttraining!! Hierdoor leren ze hun eigen lichaam kennen en te gebruiken. Het is vooral zaak dat jij in balans bent en staat in je beugels en veert in enkels en knieën. Het is voor een jonkie lastig om in bochten gedragen te zijn, ze vinden het vaak nog eng om op dat achterbeen te komen in de bocht. Ze hebben nog niet de kracht en de balans om dit te doen.. en gaat dus heel hard!! Ik ben een groot voorstander voor rechtuit met een jong dier.

Succes en wellicht tot ziens op de SGW's ;)

xloesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:30

mooi paard echt waar (volgens mij vind iedereen dat)
beugels een gaatje korter denk ik ..

succes ermee
x

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:51

Wow wat een stoere bink, even oud en even breed als mijn 3,5 jarige gelderse :D Leuk zeg om te zien :D

Ik heb het idee dat hij soms toch nog net iets achter het been kruipt... Beeld kan vertekenen natuurlijk, probeer lekker veel schijnovergangen en zo te rijden en let goed op je eigen houding :D Knapperd hoor :D

Lara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:40

Mooi paard!
Ziet er ook netjes uit..
Succes nog!!

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:31

Wow wat een gaaf paard zeg!

Ik vind WolinLottes tips heel goed!
Verder zou ik zeggen, wanneer hij gaat versnellen omdat jij voorover raakt, probeer dan ook op je houding weer terug te komen in tempo (misschien doe je dat ook wel), want op zich is zijn reactie voorwaarts niet verkeerd.
Veel succes en plezier!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:32

dankjullie! Heb heel erg veel aan de tips, ben er achter gekomen door 1 val van maan van de zomer (ja erg stom, zat er zonder zadel op en hij had nog glansspray op z'n lijf... sprong opzij en BAM daar lag ik dan) een wervel is scheef geschoten in mijn rug, dat is dus morgen naar de dokter en er iets aan laten doen. Waarschijnlijk gaat daardoor ook mijn houding vooruit. Over het achter het been kruipen, met mijn instructrice zijn we nu vooral bezig met het terugrijden (dus eigenlijk onder zijn tempo lopen) door ook dus naar achter te zitten, dat gaat erg goed en vooral ik ga ermee de fout in, en we zijn heel erg bezig met rechtrichten. Ik rij hem nooit langer dan een half uur om (idd) de concentratie wel erbij te houden, meestal heb ik na een kwartier zijn aandacht, dan eventjes rijden en als hij braaf is gelijk stoppen. Minimaal 1 keer in de week gaan we naar het duin, en dan vooral draf en galop en daarin schakelen om idd hem op eigen benen te leren lopen en balans te vinden. Daarnaast springen we 1 keer in de 2 weken, hoogte verschilt maar rijden vooral lijntjes met verschillende afstanden en dan tussen de hindernis of er voor of er vlak na halthouden, of terug komen, en dat steeds afwisselen zodat het voor hem spannend blijft en hij goed leert om op mij te wachten. De problemen die wij nu vooral hebben komt voornamelijk door mijn houding, en ben er hard mee aan het werk!

@ WolinLotte: Heb echt super veel aan je tips, heel erg bedankt!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:04

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
RT-HAW is bedoeld voor opbouwend rijtechnisch commentaar, en dit kan alleen gegeven worden als je foto's van een acceptabele kwaliteit zijn. Zodra je andere foto's beschikbaar hebt die hier wel aan voldoen, dan mag je uiteraard een nieuw topic openen.