mijn kanjer gaat met sprongen vooruit, draver in actie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

mijn kanjer gaat met sprongen vooruit, draver in actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:38

Hey lieve bokkertjes allemaal ! :wave:

Vandaag was het dan zover : het eerste dagje vakantie na de examens, de paarden moesten er dus weer aan geloven.

Vanmiddag ging ik mijn zusje (Soubieke) een lichte springles geven met haar verzorgpaard Thor (13 jaar oud, Fries x ? ), die ik nu enkele maandjes zal trainen omdat zij stage heeft. Ik ga hem naar het niveau van de ingangsproef voor Initiator proberen doortrainen, zodat ik eindelijk de cursus kan doen ;) . Thor heeft nog heel veel moeite met buiging en rechtergalop, het springen was vooral weer even ritme opbouwen nadat hij eventjes wat minder gewerkt heeft.
Na haar les ben ik er nog even opgeklommen en daar zijn dus wat foto's van.

Daarna heb ik ons paard Beau de l'Air gereden. Beau is een 10 jaar oude draversruin. Bij Beau werken we momenteel vooral aan een constante aanleuning en aan de overgangen. Ikzelf moet leren ook op mijn houding te letten als Beau even tegendraads is. Mijn houding is veel verbeterd de voorbije maanden imo, ik had heel veel last van een holle rug en legde mijn benen te veel naar achter. Nu ben ik vooral aan het werken op doorzitten :o niet vanzelfsprekend op Beau ;)

Eerst even de foto's met Thor, zijn er niet zo heel veel, wel de moeite om te delen ;)

1.
Afbeelding
Ik moet mijn handen wat meer bij elkaar gaan houden, Thor loopt er wel lekker doorheen.

2.
Afbeelding
:9

3.
Afbeelding
En een sprongetje ;-) Thor vindt dat altijd hélemaal geweldig dus aan enthousiasme weer geen gebrek ;)

Toen was het tijd om Beau te gaan pesten :Y) Geen foto's van het losstappen en draven, dat zijn toch maar kamelenplaatjes ;)
Mijn zus schoot onverwacht een filmpje... Ben redelijk tevreden met onze vooruitgang. Hij moet nog constanter in de aanleuning, maar dit is echt een gigantische vooruitgang buiten vroeger vind ik zelf :o
http://www.youtube.com/watch?v=0bpdZLQHZCM

4.
Afbeelding
Er nog niet helemaal door, nog teveel spanning in de kaak.

5.
Afbeelding
Niet zo heel goede foto, Beau wel lekker ruim en actief, nog niet juist in de bovenlijn

6.
Afbeelding
Halthouden, en vooral veel slijmen :roll: Zie zijn nieuwe bling-frontriem en springschoenen :D

7.
Afbeelding
Weer nog niet helemaal correct in de bovenlijn, wel lekker ruim (ik moet echt op mijn handen gaan letten :') )

8.
Afbeelding
We staan er niet helemaal op, maar het geeft een idee ;) fijn beeld, weer nog net teveel spanning in de kaak

9.
Afbeelding
Even iets dieper ingesteld, niet heel goed, maar Beau is gelukkig erg voorwaarts dus hij is er zo weer uit te rijden

10.
Afbeelding
slechte foto, wel leuk plaatje, Beau kantelt hier wel iets heb ik de indruk

Dan wat galopfoto's, die in link voor de gevoelige kijkertjes :') Dit gaat nog helemaal niet goed, maar dankzij onze instructrice gaan we met grote sprongen vooruit, galop werken we voorlopig nog maar een beetje aan, eerst maar even alles goed krijgen in draf en stap.
http://img149.imageshack.us/img149/3827/p1220623su1.jpg
http://img149.imageshack.us/img149/5176/p1220628zx7.jpg

11.
Afbeelding
Zoals hier duidelijk te zien is gaat het altijd een stuk beter na de galop, hij heeft dan even alles kunnen losgooien

12.
Afbeelding
Hier zie je duidelijk hoeveel moeite ik nog moet doen om door te zitten :')

13.
Afbeelding
Hier weer duidelijk mijn handen te breed... Beau wel mooi geconcentreerd :j

14.
Afbeelding
Inzetten wending, Beau komt hier heel goed mee vanachter en is helemaal geconcentreerd, ik duik weer iets naar voor vrees ik :=

nog een galopfotootje, al een fijner beeld denk ik
http://img519.imageshack.us/img519/9465/p1220699wb2.jpg

15.
Afbeelding
:wave:

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:56

Hej Sofie!
Mooie foto's! Proficiat met je vooruitgang trouwens! :D
Op de foto's zelf vind ik het er echt heel netjes uit zien. Uw galopfoto's tonen inderdaad dat er nog enkele onopgeloste probleempjes zijn, maar zoals je zelf aangeeft, kost zoiets veel tijd. Heb je al eens geprobeerd om minder in zijn rug te gaan zitten (een soort zeer lichte verlichte zit aan te nemen). Ik werk zo met Havan en dan blijft er super rustig. Galop is lastig voor onze draverbloedjes en ik denk dat (zeker in Havan haar geval) als we hun rug ontlasten ze er al iets minder moeite mee hebben.
Op het filmpje lijkt het precies of hij nog een beetje van tempo switcht? Dan wat sneller en dan weer wat rustiger. (Is hij ook van bepaalde dingen zo snel van z'n melk waardoor hij sneller gaat lopen?) Verder vind ik het globaal gezien wel proper! Ja, uw handen, maar ik vind het echt nog doenbaar (geloof mij bij mij is véle erger :o )
(Stiekem word ik al bang voor zondag. We rijden dezelfde proeven hé en aan u ga ik een meer dan waardige tegen kandidaat hebben!)

Ja en Thor :z Prachtig beest hé. Je ziet wel duidelijk dat hij meer gebouwd is voor dat soort werk.
Mooie foto's ook!

Veel succes nog, flink blijven oefenen én tot zondag!

ireika

Re: mijn kanjer gaat met sprongen vooruit, draver in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:32

Ziet er goed uit! Kheb het normaal gezien echt niet voor friezen of alles wat iets weg heeft van een fries, maar Thor vind ik echt wel mooi lopen!

Beau ziet er ook goed uit! Inderdaad wel op je handen letten, ze dragen en goed gesloten houden.

Veel succes & plezier nog!

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:34

Heej Sofie! :)

De foto's zien er goed uit zeg! :) 't Viel me ook wel op in't filmpje dat ie er soms precies nogal vandoor schiet, maar ik weet niet of dat is doordat ie in de stress schiet of omdat het schakelen een beetje te bruusk gaat? ('t Zal wel da eerste zijn... :Y) ;) ) Je handen vallen wel wat op, maar niet dramatisch, en ze lijken ook niet vast te staan ofzo... :)

En ja, aan die galop is inderdaad nog veel werk, maarja, Rome wasn't built in a day, dus da komt wel goed met jouw geduld en die lessen. :)

Thor is idd een knapperd! :) Daaa gaat lukken voor uw initiator! :j
Doe zo voort en veel succes op wedstrijd! :)

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:46

Leuke foto's Sofie!:)
die 2 zien er echt knap uit! :)

je puntjes weet ja al: handen en af en toe schouders naar achter.

haha, moest wel even lachen met je rode wangetjes :D vooral op foto 13 ;)

julie komen er wel, volgens mij hebben jullie ook écht veel an nieuwe lesgeefster! :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:53

Het is een mooi paard wat inderdaad na de galop pas aan het sjouwen gaat. De foto's en het filmpje daarvoor stoor ik me wel een beetje aan je binnenhand, die komt op plaatsen waar ie niet hoort. Probeer die binnenhand eens toe te staan en dan te kijken of je een correcte aanleuning hebt. Want dan loopt je paard als het goed is gewoon door, ook met je binnenteugel op ontspanning.
Op het filmpje heb ik de indruk dat hij inderdaad niet constant is in zijn hoofdhouding, maar jou handen zijn dat ook niet. Pas op dat dat elkaar niet versterkt, probeer zelf rustig te blijven in je hand.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:56

Tziet er goed uit Sofie! Vind dat jullie wel veel vooruit gegaan zijn, doe zo voort! De puntjes weet je zelf al :-) Om er nog even iets verplicht aan toe te voegen: niet te veel naar de grond kijken :-)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:19

Sofie :
galop werken we momenteel nog niet veel aan in de lessen... hij drukt zijn rug inderdaad enorm weg. Mijn enige huiswerk is nu aangeloperen door op het verkeerde been licht te gaan rijden, wat zijn galop al véél verbeterd heeft (veel rustiger, meer sprong). Ik ben zelf héél benieuwd met welke oplossing mijn instructrice gaat komen, maar ik denk wel dat het zal werken. Zal morgen eens voelen wat hij doet als ik wat meer verlicht ga zitten.

Céline : zijn tempo is inderdaad ook nog niet constant. Hij loopt van zichzelf heel gehaast en dat is echt een kwestie van meer gaan "dragen", iets waar we momenteel nog niet mee bezig zijn. Ik denk dat hij vooral versnelt als hij zijn balans wat kwijt is. Als hij verzet toont gaat hij dan weer vertragen en taktfouten tonen.

Lotte :
mijn handen moet ik inderdaad wat op letten. Ik werk er niet streng mee in (ben volgens de instructrice zelf veel te voorzichtig met mijn handen). Ik probeer te begrenzen met mijn buitenteugel als hij er even uit probeert te kruipen, waarop Beau dan telkens even aan mijn binnenteugel gaat "trekken". Hij aanvaardt het contact nog niet helemaal; misschien is het mijn reactie daarop die je ziet.
edit : Als hij juist in de aanleuning loopt en ik los mijn binnenhand loopt hij wel degelijk gewoon door, zoals ook te zien is op de laatste foto. Die controle doe ik ook vaak :j goede barometer ;)

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:08

Hij ziet er ook al zo schattig uit in z'n wintervacht. :D

Wat grappig dat hij na de galop ook losser wordt, Jos heeft dat ook. Wat mss helpt, is om hem na het instappen vrij gauw een paar rondjes te galopperen om vervolgens weer aan de draf te sleutelen. Dan is hij net wat meer energie kwijt en net wat losser. Op het filmpje laat hij al fijne stukken in draf zien, alleen kan hij het nog niet lang volhouden wat hij oplost door onder je uit te gaan rennen. Daardoor krijg je die tactfouten ook.

Als ik jouw was, zou ik wat meer overgangen gaan rijden, wat vaker terug naar stap en weer aandraven. Zo houdt hij zijn aandacht nog meer bij je en kan hij niet de kans krijgen om het tempo over te nemen. Tempwisselingen in draf zou ik nog niet doen, puur omdat hij juist nog wat moeite met zijn balans heeft.

Je kan idd iets meer op je handen letten, maar dat is al meer gezegd.
Verder vind ik het er fijn uitzien hoor! :j

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:11

Annelieke : te veel overgangen rijden wordt hij net veel te heet van, schakelen in draf moeten we dan weer wél veel doen van mijn instructrice ;)
ben nog een beetje bang van te vroeg te gaan galoperen, want als hij nog niet los genoeg is vóór de galop dan zal hij misschien meer spierpijn of moeite hebben met de galop (terwijl hij die net leuker moet gaan vinden)

mijn benen kan kloppen, ik kom net van ze te veel naar achter houden dus het is zoeken :o

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:15

Hmm, ja.. daar heb je ook weer een punt. Hij moet wel te rijden blijven. := Ik bedoelde ook niet dat je gelijk moet galopperen, maar eerst losstappen- en draven en dan een galopje tussendoor zeg maar. :)

untouched

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:26

ik vind het er netjes uit zien, ze is ook mooi vol voor een draver!
ik ga mee met het commentaar van de rest.

Karolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:16

ik heb ook nog wat commentaar :)
als het al gezegd is dan je m'excuse :D

Over de springfoto:
Je zou je benen meer aan de singel moeten houden, en je zitvlak boven het zadel. zo zit je meer in balans. Nu dreig je boven de schoft te gaan hangen (probeer eens te springen terwijl er iemand op de schouders drukt :)* ). probeer de beweging te volgen, niet voor te zijn :) . Je kijkt wel mooi voor je, en je zit dus mooi in het midden! Ook je handen zitten op de goede plaats! +:)+ het is natuurlijk maar 1 foto, waar ik uitspraak over doe.
Over het rijden met beau. ik vind op de eerste foto's dat zijn neus er wat meer uit mag :o (i know, makkerlijker gez dan gedaan.. :+ ) na de gallopfoto's is het inderdaad een stuk beter. Utvik is ook zo. voor de rest vind ik het er netjes uitzien :D

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:19

Ik vind het er heel goed uitzien! Je hebt echt vooruitgang geboekt me je draver. Probeer je handen hier en daar wat meer te laten dragen.
Die springende fries is ook supergaaf!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:17

Karolientje : dat van die springfoto is exact wat ik die springles nog aan Tine probeerde uit te leggen... ik weet dat het geen excuus is, maar ik spring echt bijna nooit met Thor en hij was nogal enthousiast, vandaar dat ik inderdaad te veel naar voor hang, je hebt helemaal gelijk... bij Beau zit ik dan weer vaak wat achter op de beweging, maar die springt dan ook als een hertje ;)
Ja, zijn neusje en die loodlijn... hij moet nog zo wennen aan aanleuning dat hij van mijn instructrice wel nog af en toe wat dieper mag, hij is er toch zó weer uit te rijden en Beau is heel actief. Inderdaad, eens hij het makkelijker krijgt met de aanleuning, na de galop dus, kruipt hij ook veel minder diep :j

Jollybal : op wedstrijd heeft ze (mijn zus dus) inderdaad altijd veel bekijks met die "dikke fries" ;)

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:52

Beide paarden geven een fijn beeld om naar te kijken. Probeer wel te blijven zitten en niet naar voren te gaan, dat is net jammer.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:48

Ik heb het filmpje bekeken, en je moet echt aan je handen werken die moeten een stuk stiller, en op sommige foto's + sommige delen van het filmpje steek je je benen af..

Verder zijn het beide leuke paarden :)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:55

Die handen vielen mij ook op... nochtans zegt mijn instructrice net dat ik té voorzichtig ben en stil. Ga er wat meer op letten, denk ook dat het wat is omdat Beau zijn hoofd nog allesbehalve stil houdt :=
Die benen gaan altijd naar voor als hij weer eens onverwacht versnelt, wat nogal vaak gebeurt omdat hij het nog moeilijk vindt.
Zou het helpen als ik een gaatje langer zou gaan zitten?

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:26

jullie zijn echt vooruit gegaan sofie!! je kent je punten zelf al maar als je al je foto's bekijkt, amai, ik heb nog niet veel dravers gereden maar toch, ik rijd er niet graag mee omdat ze zo moeilijk zijn, dikke profi dus :D

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:26

ik vind het met beide paarden er netjes uit zien :) probeer wel je handen bij elkaar te houden en te dragen (commentaar gaf je zelf al), en probeer je schouders wat naar achter te houden! verder ziet het er netjes uit :D
ik rijd een fries en die heeft ook moeite met de rechter galop, heb je misschien nog tips? :)

veel plezier/succes nog samen :D

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:37

Ik zie op het filmpje vooral dat Beau de wendingen een beetje stijf rijdt, zonder stelling. Je zou haar moeten voorbereiden op een wending. Op de foto van de wending zie ik dat dan wel weer. Misschien iets om op te letten. En inderdaad je handen niet zo breed zetten. Gewoon mooi dragen boven de schoft van je paard:)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:51

Preciousviva : aan die buiging en stelling zijn we hard aan het werken in de les :j hij heeft inderdaad veel moeite daarmee, goed opgemerkt ;)

Lisaaaa : ik heb echt al vanalles geprobeerd met die rechtergalop, dus vrees dat ik je geen tips kan geven, heb deze namiddag er weer ferm op gevloekt :P en morgen heb ik het toch echt nodig op wedstrijd :')

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:46

sofie: mooie paardjes echt waar!
wil liefst Amber ook laten dekken door Fries ;) maar dan hou ik het veulen wss zelf :D

Ben ferm jaloers op je, zo goed rijden met Beau!
je weet, ik ken niet veel van stelling en perfecte houding, handen etc
ik rij Amber altijd lange teugel, lekker los in 1 hand, mja buiten is natuurlijk héééél anders dan in de bak dressuur doen hé :D
Springen zou ik wel nog willen kunnen met Amber, ma tijd ontbreekt me beetje

als ik naar de foto's kijk, lijkt Beau me niet zo'n duvelke, we zullen het wel merken hé, als we es samen wandelen ;)

Sterre12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:20

ziet er goed uit probeer niet te veel naar de grond te kijken maar de rest is allemaal al gezegt

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:27

Sofie : goh, op deze foto's gaat het inderdaad wel goed, maar momenteel hebben we echt een gigantisch dressuurdipje... ga het na de cross allemaal wel weer oppakken :j De laatste weken doen we dus alleen maar lekker springen of touwhalster rijden.
Op buitenrit is ook gewoon chilly lang teugeltje hoor.

annevogelaar : inderdaad heel lastig om niet naar je paard te kijken als je net werkt aan constante aanleuning :P maar ik moet het inderdaad maar eens gaan afleren.