Zit probleem: werken aan de oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Zit probleem: werken aan de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:43

Vandaag was het een mooie dag om eens op film te zetten waar ik nu al een paar weken hard aan het werken ben. Na weken van frustratie begon het allemaal in deze topic: [RT-P] Galoperen: gewicht in de beugels
Ik was het zat.

Ik ben met verschillende tips van bokkers aan de slag gegaan, maar zonder succes:

http://www.youtube.com/watch?v=doLSl2wstPU

Gelukkig vond ik via bokt hulp, en samen met Lonnie ben ik aan het werken gegaan aan mijn zit. Wat was er aan de hand?

Citaat:
Ik rij vanuit m'n knieën, zonder balans in mn bekken te zoeken. Daarom werkten de tips over het 'beugels korter' en verlichte zit niet: Ik bleef daarbij compenseren vanuit m'n knie, en daarbij zat ook nog m'n bekken vast vanwege de te korte beugels, waardoor ik in mn bovenlichaam ook rare dingen ging doen. Vandaar dat m'n handen en armen opeens raar begonnen te doen als de beugels korter gingen.

Ik trok mn rechterbeen vanuit m'n heup wat omhoog, waardoor ik dus scheef zit. Mijn linkerbeen kon ik wel beter lang houden en die ligging was dus ook beter. Doordat ik m'n bovenbeen optrok, ging m'n onderbeen te ver en vanuit de hak naar achter.

En als laatste draaide ik aan beide benen vanuit m'n heup wat naar binnen (vandaar ook het rijden uit mn knie). Rechts was dit erger dan links. In het begin had ik hierdoor een kleine draai naar links in m'n lijf (mijn paard is rechtsgebogen, dus waarschijnlijk was ik aan het compenseren). Toen dit werd opgemerkt was die er echter zo uit.

Een heleboel dus. Belangrijkste waar ik mee aan de slag ben gegaan zijn de knijpende knieën en de stoelzit. Met onderstaand filmpje als resultaat. Ik heb nog steeds charlie chaplin voetjes en mijn paard loopt zoalsie wil op het filmpje, maar mn stoelzit en knijpende knieën zijn weg. De rest komt nog wel, want het is ontzettend moeilijk.

http://www.youtube.com/watch?v=8O7L0vJrmAM

Verder zijn er ook nog wat foto's geschoten waarbij ik wel op mn paard let (en dus wat minder op mezelf, maar ik doe mn best). Helaas liep hij niet zo goed, maar dat is geen verrassing, want hij heeft de afgelopen drie dagen stil gestaan. Hij is in de vorstperiode een hoop gewicht en bespieren kwijtgeraakt, ook doordat we niet konden rijden toen. Voorheen trainden we op L2/m1 niveau, maar wat hij vandaag liet zien was maar matig B. We hebben even tijd, en goed weer, nodig om weer op ons oude niveau te komen.

Hier de foto's:

Afbeelding
Instappen. Mooie aanleuning, mooi achterbeen. Wel weer die voetjes van me, maar geen knijpende knietjes en ook geen stoelzit :)

Afbeelding
OP de volte, mooi even lengte. Blijft voor ons heel moeilijk. Hij zou nog wat meer over de rug mogen gaan.

Afbeelding
Drafje. Wel op de voorhand en hij valt wat op de rechterschouder (linksom is de moeilijke kant, voor hem en voor mij). Toch een redelijk achterbeen en een fijne aanleuning. Moet alleen niet zo naar z'n hoofd kijken, maar meer naar voren waar ik naartoe ga.

Afbeelding
Drafje, idem als hierboven.

Afbeelding
Dit vind ik voor het paard een heel fijn beeld. Mijn houding laat nog wat te wensen over. Teugels mogen ook een eind korter.

Afbeelding
Ook wel fijn, maar ik ben iets te streng in mn hand: teugels korter en meer meegaan. maar wow, wat een achterbeen! Dat ben ik niet van hem gewend :)

Afbeelding
Even spanning af laten vloeien aan de lange teugel in galop.

Nu je hier toch bent, laat je een berichtje achter?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:50

Ik verwachte echt iets heeeel dramatisch! Maar het valt reuze mee hoor! Ziet er netjes en ontspannen uit!

wemkelover

Re: Zit probleem: werken aan de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:56

Ja het viel mij ook wel mee kwa je houding, ik denk wel dat het paardje iets meer bij elkaar mag lopen. Ik vind dat hij nogal wat uit elkaar valt. Mischien komt dat later nog wel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:58

wemkelover schreef:
Ja het viel mij ook wel mee kwa je houding, ik denk wel dat het paardje iets meer bij elkaar mag lopen. Ik vind dat hij nogal wat uit elkaar valt. Mischien komt dat later nog wel.

Zoals ik al zei: hij heeft vanwege de modder, de vorst en daarna weer de modder bijna een maand stilgestaan. We zijn nu sinds twee weken weer rustig aan het oppakken, maar ook gezien z'n gewichtsverlies doen we even rustig aan. Komt wel weer :) Ik geef het nog even rustig de tijd. Over twee weken kan hij waarschijnlijk wel weer netjes sluiten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:01

Ow sorry helemaal overheen gelezen, ok dan snap ik het.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:37

Mijn instructeur geeft als tip voor kapstokken: altijd je tenen naar binnen doen. Als je dus op de fiets zit of aan tafel. Zodat ze gewend raken aan die houding. Weet niet of het help maar wie weet...

Heerlijk dramatisch filmpje met muziek en al +:)+ . Ik vind je zit niet zo raar. Zou eraan werken dat je contact op de teugel hebt. Met die 'waslijntjes' krijgt jouw paard telkens een rukje in de mond.

Succes met je verdere zit - reis ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:00

Bolzak23 schreef:
Mijn instructeur geeft als tip voor kapstokken: altijd je tenen naar binnen doen. Als je dus op de fiets zit of aan tafel. Zodat ze gewend raken aan die houding. Weet niet of het help maar wie weet...

Tsja, ooit gaan die tenen wel weer naar binnen, maar nu is niet het moment. Ik kan namelijk best mijn tenen netjes naar voren houden, maar dan gaan automatisch mn knieën weer klemmen en mn heup gaat dan vast. Dus liever in mn bekken goed zitten met mn tenen wat naar buiten dan weer terug naar die spanning.
Ik ga dus nog een paar weken mn heupgewricht mobiliseren en ik verwacht dat dan de tenen ook wel weer komen, maar nik ben bang als ik het te snel doe, dat ik dan weer in mn oude patroon val.

Contact doe ik liever niet als ik enkel aan mn zit werk (zoals in de filmpjes). Dan is namelijk wel eens dat ik controle over mn handen verlies en te erg in z'n mond zit en mijn paard pikt dat niet en gaat dan bokken of in de staak. Vandaar de waslijnen op film (normaal rij ik in de zitlessen met een touwhalster en een neckring, maar ik wou vandaag ook dressuren). Op de foto's mogen de teugels wel korter voor het beeld, maar daar is de aanleuning verder wel goed.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:17

Dan zou ik de teugels juist iets langer doen, of je handen wat verder naar voren. Ik begrijp je punt wel, maar nu heb je telkens los - vast - los. En dat is vervelend voor het paard.
Ik bedoel dus niet de waslijnen op zich maar het 'klapperen'. Touwhalster idd goede uitkomst om te oefenen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:50

Wat voor bit heb je er in hangen?

Ik vind je houding niet vreselijk maar wat mij wel opvalt is dat je op elke foto aan de teugels lijkt te hangen op die ene galopfoto na...

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:33

Ik heb op de Antoine de Both manier les gehad van Mireille den Hoed (in Nuland) en het eerste wat ze deed was aan mijn houding werken door me in draf i.p.v. sta-zit (normaal lichtrijden) 2x staan-zit en later 3x staan-zit en dat veel oefenen, waarbij je als het ware veert in je enkels. Ik heb hier erg veel aan gehad; een onafhankelijkere zit en het beter dragen van mijn handen. Misschien dat dit jou ook helpt. Als je een onafhankelijke zit hebt is dit oor je paard ook fijner en gemakkelijker. Mijn paard en ikk heb ook erg veel aan de rechtrichtlessen gehad; echt een eye-opener! *D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:53

Ik kan met gemak twee rondjes in draf in de beugels staan met mn armen langs mn zij. Das het probleem dan ook niet.

Over het hangen in de teugels: nee, dat doe ik niet. Ik krijg juist altijd veel complimenten over mn handhoudingen teugelgebruik. Wat ik heb is gewoon contact en aanleuning, ik zoek zeker geen steun op de teugels!

Het bit wat ik heb is een Myler Cradle C3. Ik ben er zeer tevreden over, en mijn paard ook; hij keek in het verleden niet zo vrolijk als ik dressuur aan het rijden was. Ook is hij weer een stuk voorwaartser door de tongvrijheid. Ik heb deze keuze toen in overleg met mn instructrice gemaakt, omdat het toch een stangbit is (dus met hefboom), al is het maar minimaal (ik heb de teugels op de grote rinden, niet op de kleine).
Nadeel van het bit is wel, dat het in de voorwaarts-neerwaarts al snel iets te streng is, maar zoals ik al eerder aangaf reden we voorheen met wat meer oprichting en is het zaak om ook vw-nw vanuit de achterhand te rijden, dan hebben we dat probleem niet. Ik weet echter dat als ik er voor deze korte fase er weer een normale trens in hang, ik dan weer problemen ga krijgen met voorwaarts en attitude, vandaar.
Ik rij overigens alleen dresuur met dit bit: voor buitenrijden, houdinglessen, springen en freestylen rij ik zonder bit, met touwhalster. Daarmee mis ik echter de verfijning die ik zoek voor de dressuur.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:56

Mijn onderbenen kon ik eerder ook niet stilhouden.
Toen ik mijn beugels een gat langer deed lukte het opeens wel.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:17

het lijkt ook op de foto's of je een aardig eind onder je pony vandaan steekt. Ik vind je een beetje te groot lijken, maar dat kan ook aan mij liggen ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:08

Ik ben zelf 1.80m met meterslange benen en LB is 1.63m en erg smal. Ik kan dus niet netjes mn benen om z'n buik heen vouwen, zoals je dat normaal gesproken zou doen. Het bolste punt van z'n buik zit namelijk ter hoogte van mn kuitspier. Sporen omdoen heetf dan ook geen zin mocht ik dat willen, want zelfs met een zwanenhals kom ik er nooit bij zonder mn hak op te trekken :p

Ik ben echter niet te zwaar: weeg maar 55 kg. Dus het gaat prima, de klik is er :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:09

ziet er echt super goed uit :) heel ontspannen :j
Ga zo door, let wel op je voeten.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:35

Alicia2u schreef:
Ik ben zelf 1.80m met meterslange benen en LB is 1.63m en erg smal. Ik kan dus niet netjes mn benen om z'n buik heen vouwen, zoals je dat normaal gesproken zou doen. Het bolste punt van z'n buik zit namelijk ter hoogte van mn kuitspier. Sporen omdoen heetf dan ook geen zin mocht ik dat willen, want zelfs met een zwanenhals kom ik er nooit bij zonder mn hak op te trekken :p

Ik ben echter niet te zwaar: weeg maar 55 kg. Dus het gaat prima, de klik is er :)

ik zei ook niet dat je te zwaar bent ;)
maar dat heb ik ook met mijn pony. ik ben wel te groot, maar zeker niet te zwaar.

betty_cham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:56

die methode is goed van Antoine de Both.
daar rij ik zelf ook mee.
heel paard vriendelijk ook!

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:42

Ik zie niet echt verschil in je filmpjes in het voor en na. Maar het zal voor jou wel anders voelen denk ik dan? Verder vind ik niet dat je een constante aanleuning hebt. Het lijkt er op dat je je armen in een vaste houding zet waardoor je teugels losvast losvast losvast zitten. Dus dat is niet constant.
Verder vindt ik het zoals eerder gezegd ook niet heel dramatisch hoor als ik je zit zie. Je zit gewoon rustig. maar zoals ik al zei zie ik niet veel verschil in before en after:)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:47

Het grootste verschil met voor en na is denk ik toch wel dat ik in het voor filmpje overal 'flapper': ellebogen, benen, hoofd, mn haar etc. Bovendien zit ik op het voor filmpje in stoelzit met mn bekken op slot.
Op het na filmpje is mn bekken losser en flapper ik niet meer zoveel. Ik zit veel stiller en ik zit niet meer in een stoelzit, maar heb mn voeten netjes onder mn heup en schouders.
Verder vind ik het verschil in de kwaliteit van de galop ook zeker wel opvallend.

En die aanleuning, dat komt wel, ik ben daar op het moment nog niet zo mee bezig in de galop. Zoals ik al eerder zei oefen ik normaal mn zit bitloos aan de lange teugel, maar dat ging in deze situatie even niet.

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:32

ik snap niet zo goed wat het 'flapperen' van je haar er mee te maken heeft haha:D

en over die aanleuning, jij zegt; 'Wat ik heb is gewoon contact en aanleuning, ik zoek zeker geen steun op de teugels!'
maar dat is dus niet zo..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 17:23

Hoesso wel dan? Ik kan ook zonder handen rijden en dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Het flapperen van mn haar betekent dat ik nog altijd niet voldoende meega ik mn bekken: ik vang de klappen nog teveel op met mn nek en rug ipv met mn bekken.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:34

Meid, ik snap niet waar je je druk om maakt. Trainen is het verlossende woord. Je moet het ook absoluut niet forceren! Ik vind trouwens je beenhouding op het filmpje met je beugels korter beter. Je been ligt stiller in je zadel en je hebt meer steun in je zit. Nog even wat tips, enne, succes verzekerd! Heb er ook veel problemen mee gehad maar met de juiste zitlessen kom je er echt wel.

Zorg dat je beugels wat korter zitten. Zoals op je filmpje. Druk je hakken wat naar beneden, maar niet te veel. Je voet moet horizontaal zijn. Je onderbeen leg je naar achteren net zover totdat je heup en je hak 1 verticale lijn volgen.

Ga ook gewoon een in stap je hele lijf na. Zodat je bewust wordt van watvoor signalen je doorgeeft aan je paard. Dus leg je been in de juiste houding en werk van onder naar boven, voel je teen, je onderbeen, bovenbeen, is het soepel, beweegt het mee met je paard, zit er geen spanning in je lijf? Ga zo je hele lichaam na tot en met je hoofd.

Dan je armen. Je armen houd je veel te ver voor je! Geen wonder dat ze overal zijn.. Je hebt geen steun van je armen aan je houding! Houdt je elleboog AAN je lichaam, bij je heup. Door je ellebogen iets naar achteren te bewegen creeer je dus een ophouding en zo kan je heel fijn rijden met een stille hand. Want omdat je je arm aan je lichaam houdt kan je het stille wat je inmiddel mssn al wel bereikt kan hebben in je houding meenemen je armen in.

Je handen, deze moeten natuurlijk rechtop. En zorg dat er ook in je polsen en handen geen spanning zit. Wees jezelf steeds bewust van; Wat doe ik, wat voelt mijn paard nu. Dat is een punt waarnaar je steeds ook weer kan terugkeren als het even niet lukt. Als je een teugelhulp geeft, doe dat dan met je vingers of door het terugbewegen en naar voren bewegen van je ellebogen.

Dit is een manier waarvoor geld, veel trainen, doen doen en nogeens doen. Mij is het ook gelukt, het enige is dat het keer op keer tgen me gezegd is, maar dat werkt wel! Het is erg wennen om op deze manier te rijden, maar je zal zien dat het erg fijn is om een onafhankelijke zit te hebben.

Succes, en als je verder nog vragen hebt nav mijn hele verhaal pm je me maar!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:53

LadyJane schreef:
Meid, ik snap niet waar je je druk om maakt. Trainen is het verlossende woord. Je moet het ook absoluut niet forceren! Ik vind trouwens je beenhouding op het filmpje met je beugels korter beter. Je been ligt stiller in je zadel en je hebt meer steun in je zit. Nog even wat tips, enne, succes verzekerd! Heb er ook veel problemen mee gehad maar met de juiste zitlessen kom je er echt wel.

Zorg dat je beugels wat korter zitten. Zoals op je filmpje. Druk je hakken wat naar beneden, maar niet te veel. Je voet moet horizontaal zijn. Je onderbeen leg je naar achteren net zover totdat je heup en je hak 1 verticale lijn volgen.

Ga ook gewoon een in stap je hele lijf na. Zodat je bewust wordt van watvoor signalen je doorgeeft aan je paard. Dus leg je been in de juiste houding en werk van onder naar boven, voel je teen, je onderbeen, bovenbeen, is het soepel, beweegt het mee met je paard, zit er geen spanning in je lijf? Ga zo je hele lichaam na tot en met je hoofd.

Dan je armen. Je armen houd je veel te ver voor je! Geen wonder dat ze overal zijn.. Je hebt geen steun van je armen aan je houding! Houdt je elleboog AAN je lichaam, bij je heup. Door je ellebogen iets naar achteren te bewegen creeer je dus een ophouding en zo kan je heel fijn rijden met een stille hand. Want omdat je je arm aan je lichaam houdt kan je het stille wat je inmiddel mssn al wel bereikt kan hebben in je houding meenemen je armen in.

Je handen, deze moeten natuurlijk rechtop. En zorg dat er ook in je polsen en handen geen spanning zit. Wees jezelf steeds bewust van; Wat doe ik, wat voelt mijn paard nu. Dat is een punt waarnaar je steeds ook weer kan terugkeren als het even niet lukt. Als je een teugelhulp geeft, doe dat dan met je vingers of door het terugbewegen en naar voren bewegen van je ellebogen.

Dit is een manier waarvoor geld, veel trainen, doen doen en nogeens doen. Mij is het ook gelukt, het enige is dat het keer op keer tgen me gezegd is, maar dat werkt wel! Het is erg wennen om op deze manier te rijden, maar je zal zien dat het erg fijn is om een onafhankelijke zit te hebben.

Succes, en als je verder nog vragen hebt nav mijn hele verhaal pm je me maar!

Hier ben ik het dus totaaaaaal niet mee eens. Gevoel is alles en beugels korter is echt niet de manier. Het probleem zit namelijk niet in mijn armen of benen, maar in mijn bekken! Als ik mijn beugels korter doe, ga ik nog meer in stoelzit en kan ik geen kant op met mijn bekken. Bovendien gaat daardoor min paard ook nog eens heel slecht lopen (hoop dat je dat hebt gezien op de film): hij wordt houterig en stijf. Als ik de beugels langer heb en mijn gewicht gelijk verdeel en mijn benen niet meer optrek (zoals ik snel doe) en eens gewoon ga zítten met een los, volgend bekken, dan loopt mijn paard superfijn en beweegt veel beter. Kijk maar eens naar het verschil in de beweging van de galop in het laatste filmpje. Dat zegt genoeg lijkt me, ookal zit ik misschien nog niet perfect. Mijn paard vertelt me wel wat goed is en wat niet.

Zoals ik al eerder heb gezegd: op dit moment maakt het me dan ook echt niet uit wat mijn handen, armen, tenen en voeten doen, zolang alles daartussin maar goed zit en dan met name m'n bekken. De rest komt later, je leert een nieuwe manier van bewegen namelijk niet in een paar weken, daar gaan maanden overheen. Forceren doe ik dan ook zeker niet, ik luister goed naar mn eigen lichaam en wat dat aankan. Bovendien heb ik supergoede begeleiding van mensen die ik 100% vertrouw als het op correct zitten aankomt.

Ik wil geen zit waarbij ik steun, ik wil een zit waarbij in in balans ben.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:56

Een onafhankelijke zit van de ruiter is een voorwaarde voor een goed lopend paard. Op het moment dat je als ruiter in je lijf van alles vastzet, klemt etc. dan belemmer je het paard enorm in zijn bewegingen.
Ga voorlopig met je zit en je houding aan de slag. Ik vind de foto's helemaal geen hopeloos beeld geven.
Zorg dat je 'nieuwe' houding gewoon wordt, een constante factor. Daarna kun je je paard verder trainen.
Je kunt niet verwachten dat het paard meteen geweldig loopt zodra jouw zit verbeterd is. Hij moet er ook aan wennen, ook al is het een verbetering.
Neem er lekker de tijd voor, probeer niet teveel tegelijk en dan komt het allemaal goed.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:58

Mijn paard loopt gelijk beter als ik het goed doe. Hij is een prima spiegel :) Ben daar dan ook heel blij mee.

Bedankt voor je bemoedigende woorden, ik weet dat dit tijd kost. Ik wil het alleen graag delen omdat ik weet dat er een boel andere mensen ook van kunnen leren.