Indy @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robbertcv

Indy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:37

Vandaag heeft mijn moeder foto's van mij gemaakt tijdens het rijden.
Ik rij met indy B dressuur en ik heb haar 1,5 jaar.
Ons probleem is dat ze een beetje overbouwd is en daarom snel de neiging heeft om op de voorhand te gaan lopen, vooral in de galop en mijn voeten kan ik gewoon onmogelijk goed doen. Sinds kort heeft ze ook af en toe een nieuw grapje dat ze niet meer rechtsom wil galloperen of alleen nog maar in de linker galop aanspringt.

Hier de foto's.
Ze staan niet in volgorde

1. Indy en ik :D
Afbeelding

2. nog een keer indy en ik
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. mijn zelfgemaakte knotjes *D
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. poging tot wijken, zijn we nog niet echt mee bezig maar soms pakken we het er bij.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. hier vind ik dat ze haar achterhand mooi gebruikt.
Afbeelding

10. hier kan je goed zien hoe ze in galop nog wel eens op de voorhand wil vallen.
Afbeelding

11. galop denk ik
Afbeelding

Dat was het.
bedankt voor het kijken

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:39

Jou galop probleem ken ik. :)
Ramona heeft het ook gedaan.
Probeer steeds overgangen draf galop te maken, als ze fout zit, en belonen als ze goed zit.
Valt ze ook terug in de galop? Of dat niet?
Ik vind wel een leuk diertje :)

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:41

Superleuke pony!

Puntjes die je kan verbeteren:
- Let op je voeten(misschien spoortjes afdoen?)
- je beugels lijken wel heel kort te zitten, dus die iets langer?
- Let op je handen, rechtop en iets hoger.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:42

Ess_Ramona schreef:
Jou galop probleem ken ik. :)
Ramona heeft het ook gedaan.
Probeer steeds overgangen draf galop te maken, als ze fout zit, en belonen als ze goed zit.
Valt ze ook terug in de galop? Of dat niet?
Ik vind wel een leuk diertje :)

Ja ze wil wel eens terug vallen, maar ik heb sinds kort sporen om en dan blijft ze wel galloperen. Ik probeer haar ook af en toe te longeren met een pessoa teugel.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:43

polly_hvj schreef:
Superleuke pony!

Puntjes die je kan verbeteren:
- Let op je voeten(misschien spoortjes afdoen?)
- je beugels lijken wel heel kort te zitten, dus die iets langer?
- Let op je handen, rechtop en iets hoger.

Ik had eerst nooit sporen om en toen zaten mijn voeten ook altijd zo en als ik sporen af doe kan ik haar nog moeilijker voorwaarts houden. Ik had mijn zadel opgedaan die ik voor springen gebruik omdat mijn dressuur zadel een beetje naar voren schuift daarom had ik kortere beugels dan normaal. Dat van mijn handen zegt mijn instructrice ook altijd en rechtop heb ik nooit gezeten altijd al moeite mee, maar ik doe mijn best :D

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:45

Ik bedoel meer dat als je je voeten niet netjes recht kan houden, je de sporen misschien af moet doen. Nu prik je
namelijk heel erg in zijn buik.. ;)
Sporen zijn bovendien niet bedoelt om voorwaarts te rijden, maar om hulp te verfijnen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:46

Probeer inderdaad eens met een gaatje langere beugels te rijden.
Nu zit je erg kort en komt op sommige foto´s ook met je knieen voor het zadel uit.
Dat kan ook zeker jouw houding ten goede komen.

Tevens zou ik je sporen af doen. Je hebt nog geen beenhouding die de kwaliteit heeft die sporen verdiend.
Nu prik je Indy er onnodig mee en daardoor raakt ze op den duur afgestompt voor de sporen.
Ze zijn ook inderdaad niet bedoeld om je paard voowaarts te rijden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:49

Idd polly_hvj; sporen af alsjeblieft!
Wat heb je aan je benen dat je niet normaal kan drijven?
Voorwaarts hoor je je paard te maken als hij dat niet is, dat los je niet op met sporen.

Daarnaast wat meer nageven en meegaan in je hand, ik zie op 1 foto het bit er wel erg uithangen namelijk.

En ik raad je aan om met een gewone neusriem te rijden en niet met een mexicaan.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:51

BarbaLala schreef:
Idd polly_hvj; sporen af alsjeblieft!
Wat heb je aan je benen dat je niet normaal kan drijven?
Voorwaarts hoor je je paard te maken als hij dat niet is, dat los je niet op met sporen.

Daarnaast wat meer nageven en meegaan in je hand, ik zie op 1 foto het bit er wel erg uithangen namelijk.

En ik raad je aan om met een gewone neusriem te rijden en niet met een mexicaan.

In mijn vorige topic van 1 jaar terug ofzo werd er ook gezeurd over mijn mexicaanse neusriem, waarom moet ik die dan af doen? ik gebruik dit zadel en hoofdstel meestal voor springen. Ik heb een aansnoerneusriem en een dressuur zadel voor als ik dressuur rij, maar omdat het dressuur zadel erg naar voren schuift heb ik dit zadel even op gedaan.het zou best wel kunnen dat ik een strenge hand heb, maar bij foto 1 had ik weinig tot geen druk op mijn teugels en was ze op haar bit aan het kouwen waardoor het mischien lijkt dat het bit er uit komt.
Laatst bijgewerkt door Robbertcv op 18-01-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Re: Indy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:53

En waarom gaven ze toen commentaar op je neusriem dan?

Omdat ik vind dat je niet zacht genoeg in je hand bent voor een mexicaanse neusriem.
Jij gebruikt hem "omdat het zo hoort bij een springzadel" en niet naar het rijtechnisch effect van de neusriem kijkt.
Maar zo werkt het niet. ;)

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:55

BarbaLala schreef:
En waarom gaven ze toen commentaar op je neusriem dan?

Omdat ik vind dat je niet zacht genoeg in je hand bent voor een mexicaanse neusriem.
Jij gebruikt hem "omdat het zo hoort bij een springzadel" en niet naar het rijtechnisch effect van de neusriem kijkt.
Maar zo werkt het niet. ;)

Ze vonden dat het te hard inwerkte op de neus van een 4 jarige pony. Ik heb dit hoofdstel toen ooit gekocht omdat ik vond dat een dubbele neusriem niet lekker op haar kaak lach. Toen ik er achter kwam dat een aansnoerneusriem een soort zacht stukje had bij de kaak heb ik die aangeschaft, maar ik vond het zonde om dit hoofdstel zo te laten hangen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:00

Dat vind ik ook, je kan het ook verkopen mocht het in de weg hangen, hier op bokt zijn er genoeg die het willen hebben hoor, het is wel een mooi hoofdstel nl.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:13

BarbaLala schreef:
Dat vind ik ook, je kan het ook verkopen mocht het in de weg hangen, hier op bokt zijn er genoeg die het willen hebben hoor, het is wel een mooi hoofdstel nl.

maar als je wil discussiëren over een mexicaans hoofdstel of het wel of niet kan dan moet je maar een discussie topic opzoeken

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:53

TS; je opent een topic om tips te ontvangen, en als iemand tips geeft of om duidelijkheid vraagt, verwijs je haar naar een discussietopic? >;) :)

Zweep erbij, sporen af.
Aan het been maken doe je met de zweep, een keer been: geen reactie: Schop: geen reactie: tik.
Als je dit consequent volhoud is ze zo aan het been en kan je die sporen aflaten :)

Verder snap ik ook niet waarom je een mexicaanse neusriem gebruikt, het heeft hier geen nut. Dus een simpele vraag:
Wáárom heb je een mexicaanse neusriem op je pony? :)

Voor het op de voorhand lopen: veeeel overgangen, en schijnovergangen maken :)

EDIT; wat veranderd

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:16

_BLOEMPOTJE schreef:
TS; je opent een topic om tips te ontvangen, en als iemand tips geeft of om duidelijkheid vraagt, verwijs je haar naar een discussietopic? >;) :)

Zweep erbij, sporen af.
Aan het been maken doe je met de zweep, een keer been: geen reactie: Schop: geen reactie: tik.
Als je dit consequent volhoud is ze zo aan het been en kan je die sporen aflaten :)

Verder snap ik ook niet waarom je een mexicaanse neusriem gebruikt, het heeft hier geen nut. Dus een simpele vraag:
Wáárom heb je een mexicaanse neusriem op je pony? :)

Voor het op de voorhand lopen: veeeel overgangen, en schijnovergangen maken :)

EDIT; wat veranderd

Dat van die sporen snap ik nu wel.
En ik op een topic om rij technisch commentaar te krijgen en niet gezeur over mijn hoofdstel die ik om heb.
Ik heb toen ooit eens een mexicaanse neusriem gekocht, omdat ik vond dat een normale dubbele neusriem niet lekker op haar kaak zat en ik vond het wel mooi. Ik snap nogsteeds niet waarom bijna iedereen op bokt tegen een mexicaanse neusriem is. Wat zijn schijnovergangen eigenlijk :P ?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:20

Vind het er leuk uitzien :D lieve pony heb je!
Schijnovergangen zijn dat je in draf bijna in stap gaat en dan als ze heel rustig draaft weer naar je arbeidsdraf of een middendraf. Zo maak je ze actief en daaruit kan je meer aan die achterhand sleutelen! Ook veel overgangen naar en terug bij de galop, gaan ze ook beter van op de achterhand :)
Gaat zeook erg hard in de galop? of valt dat wel mee?

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:22

essie_blue schreef:
Vind het er leuk uitzien :D lieve pony heb je!
Schijnovergangen zijn dat je in draf bijna in stap gaat en dan als ze heel rustig draaft weer naar je arbeidsdraf of een middendraf. Zo maak je ze actief en daaruit kan je meer aan die achterhand sleutelen! Ook veel overgangen naar en terug bij de galop, gaan ze ook beter van op de achterhand :)
Gaat zeook erg hard in de galop? of valt dat wel mee?

ze gaat in galop niet hard. Ze gallopeert meestal heel rustig, maar soms ook weer te rustig en dan valt ze weer te veel op de voorhand.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:27

Ben ik de enigste die van mening is dat om 1 of andere reden de topicstarter bovenop de schoft van zijn pony zit?
Ruiter hangt zo boven schoft en schouder, dat de pony daar wel moet dragen.
Zo wordt het voor de pony extra moeilijk om niet op de voorhand te lopen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

Robbertcv schreef:
Ik snap nogsteeds niet waarom bijna iedereen op bokt tegen een mexicaanse neusriem is.

Sommige mensen zijn niet weg van een mexicaanse neusriem, omdat de werking ervan scherp is op de neus. Als het paard de mond probeert te openen, werkt de neusriem scherp in.
Je koopt een neusriem omdat het nodig is, beginnend bij een lage of engelse neusriem. Pas als je problemen hebt (het paard opent de mond teveel) ga je na veel wikken en wegen aan een andere neusriem denken (aansnoer,sperriempje, mexicaans, kineton etc.) Een neusriem zit niet voor het mooi aan je hoofdstel!

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:32

Hannanas schreef:
Ben ik de enigste die van mening is dat om 1 of andere reden de topicstarter bovenop de schoft van zijn pony zit?
Ruiter hangt zo boven schoft en schouder, dat de pony daar wel moet dragen.
Zo wordt het voor de pony extra moeilijk om niet op de voorhand te lopen.

dat klopt wel, zadels schuiven op deze pony altijd erg veel naar voren, maar met dit zadel valt het wel mee, maar nu ik het zo bekijk schuift deze ook wel een beetje naar voren.

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:47

Leuke foto's, en wat ontzettend leuk dier is Indy! :D
Je zit inderdaad wel erg kort =P, probeer ook met wijken minder stelling te doen, en je tenen meer naar binnen draaien. :j

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:06

Ik adviseer ook om de schijnovergangen te maken, hierdoor word je paard meer op zijn achterhand.. probeer daarnaast het wijken alleen nog maar in stap in kleine stukjes mee te nemen, ik zie nu een paard met te veel stelling dat scheef weg loopt.. probeer het eerst in stap.. een meter of 2 voor de hoefslag.. dat is beter om mee te pakken dan meteen in draf te beginnen ;) succes ermee!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:13

zonde dat ze wat overbouwd is,ik vind t een schatje om naar te kijken!
je kan haar veel middengalop rijden zodat ze veel omhoog springt;) kan je is proberen ;)

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 10:44

Bedankt voor de reactie's.
Ik ga de schijnovergangen zeker gebruiken.
ik vind het ook handig omdat ze soms nog wel eens wil staken als het er te veel wordt. het is echt een merrie

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:05

Je houding is best netjes, je zit goed rechtop alleen in de galop kruip jij inelkaar, je duikt naar beneden en je benen trek je op.
Probeer daaraan te denken, dat je net zo blijft zitten als in de draf kwa lengte. Verder zouden je beugels inderdaad een gat of 2 langer kunnen maar je geeft zelf al aan dat dit je springzadel is? dus dan begrijp ik dat je met je dressuurzadel wel langer zit?

Ik ben er overigens wel voor een ander zadel, jonge pony's deze is nu 5? veranderen gigantisch in de rug ze zijn in de groei hebben een spierontwikkeling die overigens altijd blijft. Ik krijg het volgende idee bij de beelden, je prikt al gauw met je tenen tegen de voorbenen van de pony aan omdat het zadel naar voren shuift, dan ben ik voor een wat ruimer zadel wat goed ligt op de rug waardoor de vrijheid er is om de schouderpartij goed te ontwikkelen. Je kunt beter een zadel hebben wat de neiging heeft naar achteren te shuiven met een borsttuig compenseren dan een zadel dat op de schoft ligt en als de pony staakt jij met zadel en al op de hals beland. Maar het allerbeste is natuurlijk een zadel dat goed ligt waar jij ook goed op zit dan zul je merken dat je pony ook veel gemakkelijker gaat lopen en ook minder weg zal vallen op de voorhand of schouder.