fjord in training Antoine de Bodt methode bitloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

fjord in training Antoine de Bodt methode bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:29

haay

13 januari jl heb ik les gehad van Antoine de Bodt wat mij erg goed bevallen is ( er staat een topic over op bokt ).
Omdat ik hier helaas geen duidelijke foto's van heb heb ik gistere foto's gemaakt tijdens t trainen volgens zijn methoden en natuurlijk de dingen die ik leer van mijn intsructrise ( opgeleid volgens zijn methode ).
Waar wij die dag tegen aan liepen was dat ze vast zat in haar rug. Ze kon haar hals in stilstand niet buigen van links naar rechts zonder zichzelf te corrigeren doormiddel van haar achterhand te verzetten. Een teken dus dat ze vast zit in haar rug.
We hebben veel zig zag gereden door de bak heen, van links naar rechts. zowel in stap en draf. ( galop is een later stadium ). En veel stelling op de voltes.
Na een paar dagen zelf trainen kan ik vanauit stilstand haar hals buigen zonder dat ze zich corrigeert dus het heeft op dat gebied al zeker z'n vruchten afgeworpen!
ook loopt ze lekker ontspannen ( ze keek vroeger graag sterren vooral in de draf ). Van mij hoeft ze niet in de krul te lopen, dat vind ik t minst belangrijk als ze maar haar goede spieren gebruikt voor t dragen van mij en het ontspannen. Paarden lopen namelijk vannature met hun neus naar voren om te ademenen.

Verder werken wij nog steeds aan de achterhand er goed onder te krijgen! Van Fjorden is t namelijk bekent dat ze snel op de voorhand duiken. Dit doenw e door balkjes te lopen, schakelen, tempo wisselingen, stellingen etc.

Mijn eigen houding moet ik ook nog ff aan sleutelen.

Verder hebben wij absoluut geen wedtsrijd ambities maar gewoon lekker ( vooral SAMEN ) lol in t rijden en dat wil ik graag zo houden! Zo ik denk dat ik wel genoeg verteld heb :) de foto's

Afbeelding
moet mijn hakken niet zo optrekken

Afbeelding
stelling rechts

Afbeelding
op de foto graaf af racen!! Je kan zo goed zien op deze foto dat we er samen lol in hebben en niet alleen ikzelf!

Afbeelding
Meer achterhand!

Afbeelding
ook meer achterhand

Afbeelding
mijn benen :(

Afbeelding
lekker ontspannen!

Afbeelding
mijn benen :( Wel kan je zien dat ze haar buikspieren goed gebruikt om mij te dragen etc, zoals t ook moet :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de kleine er ff bij :P

Afbeelding
Juist achterhand gebruik!!

Afbeelding
vriendje er ff op!

Dat was t!
Laat je een berichtje achter? Zou leuk zijn :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:32

super dit! paard loopt erg mooi! ik wil mijn tinker zelf ook bitloos gaan rijden, dus vond het erg leuk om je verslag te lezen!

Anoniem

Re: fjord in training Antoine de Bodt methode bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:35

@ Bari dnak je wel!
Voor mij en mijn paardje was de omschakeling op bitloos ook super, ze schud om te beginnen al nie meer zo met haar hoofd :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:37

ja dat hoor je vaak dat paarden die eerst met bit niet goed liepen ineens heel iets anders laten zien!wij gaan binnekort ook een antal bitloze optomingen proberen, ik zelf zit aan een bosal/mecate te denken.wat heb je voor een hoofdstel als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:38

Ik heb de Norton, is op t docter cook systeem. Kruislings dus, T bavlt ons erg goed :)
T paardje loopt er zoveel beter op als dat ze met bit deed. :)
We zijn samen erg tevreden over dit hoofdstel

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:41

oke de cook dus, die zal mijn NH instructeur ook meenemen idd. ik ben ook al benieuwd, heb jaren met bit gereden maar nu heb ik een jong paard van 5 jaar en ik wil helemaal geen bit meer in bij de tinker. Die idee vind ik nog wel erg spannend zonder bit....maar dat zit tussen de oren denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:44

ja die van mij is ook 5 :) ik ben gewoon over gestapt, ineens had ik zoiets van ik ga bitloos doen, Heb een hoofdstel gekocht met de intensie van als t niet bevalt verkoop ik hem wel weer ( had toen niemand in mijn omgeving die bitloos reed waar ik een hoofdstel van kon lenen ). En deze leek mij t fijnst na wat verdiept te hebben in de werkingen ervan, nou en t beviel meteen heel goed! er ging een wereld open :P
Ik rijd er ook gewoon mee in t bos en op straat :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:46

oke dan! goed zeg! en je kan er goed controle mee houden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:48

jahoor :) Ik heb mensen t laten proberen op mijn pony met dit hoofdstel die wel met bit rijden en die zeiden eigenlijk allemaal dat je geen verschil merkt of er een bit in zit of niet :)
Ja ik dan wel omdat mijn pony ontspannender loopt :) maar zij kennen mijn pony natuurlijk niet zo goed als ik :)
Maar over t algemeen merk je dus weinig tot geen verschil :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:50

:o nou dan ben ik alweer gerustgestellt haha! Ik vind echt waar een heel mooi plaatje als ik de fotos zo zie! ik had ooit toen ook een afspraak bij antoine met een merrie van ons, die liep onregelmatig maar uiteindelijk is die terug naar de handelaar gegaan, mijn man had zoiets van paard loopt niet goed, dus terug, vond ik wel jammer maar er zat uiteindelijk een heel verhaal aan en daar wou mijn man niet verder mee...dus zodoende dat het er niet van kwam. maar ik ken veel mensen die ook les geven vlgs zijn methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:54

ja zijn methode bevalt ons zo goed! Ze loopt zoveel beter, ze keek echt sterren en zette zich zo ontzettend vast :) En het gaat nual beter! En sta pas een maand op deze stal dus ben pas een maand opnieuw bezig met trainen, vind datw e tog al wel wat bereikt hebben in een maand!

Bedankt dat je t een fijn beeld vind :) Dat moet t ook zijn vind ik

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:57

ja ik vind echt top en je zit er mooi op! trouwens ik zag op je profiel dat je ook een shet hebt, want ik zit te denken dat ik bij onze tinker ook een shetje koop, kan dat makkelijk samen in een box? sorry ff off topic! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:00

jahoor ik heb ze samen in een box, en ze kunnen niet eens meer zonder elkaar, als ik er 1 uithaal begint de ander te bleren! Ze beschouwt hem als haar eigen baby :P Op de laatste foto's loopt ie er trouwens bij ( in dit topic ) maar t is wel per paard verschillend :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:01

oke dan maar lopen ze elkaar niet de manen af te bijten of valt dat mee? want mijn tinker gaat straks op shows en dat zal ik zonde vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:02

neej doen ze helemaal niet :) gelukkig :P

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:04

dan zal ik er zeer zeker over nadenken en op zoek gaan! in elk geval ga zo door met bitloos rijden en hou mij ook op de hoogte hoe het gaat, ik vind dat wel leuk want kan ik zelf ook van leren hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:06

ok zal ik doen :) als ik weer een topic open of iets laat ik t je weten :) Ga nu naar me paardjes toe :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:06

is goed, ik ook zo even voeren etc...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:08

Cinnepin............ ik kan niet anders zeggen dan dat ik vind dat je dier honder keer beter voor elkaar is dan eerdere foto's :)

super hoor!!

Het ziet er alleen uit alsof je heeeeeeel hard moet werken :) misschien moet je hem wat flitsender aan je been maken, dan hoef je niet zo heel veel meer met je been te doen :)

succes!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:16

Ik heb ook jaren een shetje bij mijn lang-manige fries gehad. Geen enkel probleem hoor! (Shet is een merrie). Misschien dat een jong hengstje daar meer problemen mee geven zou.

TS: mooi hoor, het ziet er allemaal erg vriendelijk en plezierig uit.

Bitloos is fijn, al merk ik dat mijn jonge paard er dressuurmatig soms wel wat moeite mee heeft. Ik heb het idee dat sturen minder secuur is dan mét bit. Hoe ervaar jij dat? (ik heb een Emiel Voest hoofdstel, zelfde systeem). Had jij het idee dat je paard aan het hoofdstel moest wennen?
Nadeel vind ik dat de neusriem zo straks moet om te zorgen dat het hoofdstel niet gaat schuiven (ik reed altijd met een vrij losse neusriem, of helemaal zonder).

Ik rijd mijn drukke jonge paard er ook buiten mee. Niet het idee dat ik zonder bit minder controle heb. Helemaal niet zelfs.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:02

@ Wilrieke super dat je ook bitloos rijd en fijn te horen dat er dus meer mensen zijn die het bitloze rijden zo ervaren!
ik heb een bosal in gedachten, maar mijn instructeur NH zal ook sidepull en andere meenemen,cross rope edg. Ook ik vind het paard op de fotos erg mooi lopen, lekker ontspannen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:27

heb een barefoot bitloos hoofdstel ook cook sisteem! bevalt ook erg goed! je fjord loopt mooi ontspannen trouwens, voor een 5 jarig paard. zoals je zelf zegt hakken uitdrukken, voor de rest netjes hoor! ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:40

Wat loopt ze er lekker ontspannen bij!
Fijn dat de AdB mehode jou ook zo goed bevalt!

Ik heb zelf in het begin heeeel erg moeten wennen, ik deed teveel met mn benen en wilde alles te klein met mn handen doen, terwijl je in het begin gewoon moet durven om groter te sturen en je been eraf moet houden omdat ze zelf moeten gaan lopen.
Onze flegmatieke fries die ik altijd met spoortje en zweep reed in de bak is nu zo vlug dat t spoortje er meestal af is en ik de zweep meestal alleen nog op buitenrit meeneem ;)
En achter de LL heeft ze ook niet meer gelopen, zo'n verschil!

En het belangrijkste is dat er plezier is in het rijden, en dat zie ik ook op jouw foto's!

even erg offtopic :o
Ik schrok trouwens heeeeel erg van dit plaatje uit je profiel http://img136.imageshack.us/img136/1784/collagecp2.jpg
vreselijk!!! Wat een afgrijselijke plaatjes oa de gevallen paarden en een aantal extreme monden en dat ene beentje van het (ren)paard ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:42

@ wilrieke
mijn paardje hoefde na mijn idee helemaal niet zo te wennen aan t hoofdstel, Ze liep er al gelijk mee weg, en qua sturen merk ik niet echt verschil als met bit, eigenlijk merk ik alleen dat ze veel ontspannender loopt.

@ renske, jah idd je moet idd wat meer durven groter te sturen ( is dit nederlands? :P ). En idd plezier is zo belangrijk! Leuk dat je dat idd ook terug ziet in mijn foto's :)
en idd dat plaatje in t profiel is een voorbeeld zoals het NIET moet, helaas gebeurt t tevaak in de praktijk :( Hoe sommige mensen met paarden omgaan, vooral dat roll kur vind ik niks.

Verder iedereen bedankt voor de reacties :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:59

Cinnepin schreef:
@ wilrieke
mijn paardje hoefde na mijn idee helemaal niet zo te wennen aan t hoofdstel, Ze liep er al gelijk mee weg, en qua sturen merk ik niet echt verschil als met bit, eigenlijk merk ik alleen dat ze veel ontspannender loopt.

@ renske, jah idd je moet idd wat meer durven groter te sturen ( is dit nederlands? :P ). En idd plezier is zo belangrijk! Leuk dat je dat idd ook terug ziet in mijn foto's :)
en idd dat plaatje in t profiel is een voorbeeld zoals het NIET moet, helaas gebeurt t tevaak in de praktijk :( Hoe sommige mensen met paarden omgaan, vooral dat roll kur vind ik niks.

Verder iedereen bedankt voor de reacties :)

@ cinnepin....perfect nederlands hoor! :D ik kan zelf nu ook niet wachten om het te proberen!