Cantos merrie @ Dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Cantos merrie @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:55

Ik rijdt sinds enige tijd op de Cantos merrie op de HBC-stal. Ze heeft vroeger gewrichtsontsteking in haar knieën gehad achter en daar is ze heel stijf op geworden, nu is het de bedoeling haar lichaam weer wat te gymnastiseren. Het gaat steeds beter, ze wordt steeds fijner in haar buigen etc. voorheen kreeg ik haar helemaal niet neerwaarts, dat is inmiddels wel opgelost xD. Rechter buiging is nog altijd lastig, omdat zij dat vastpakt doe ik dat ook en dat moet ik natuurlijk niet doen. Maargoed altijd makkelijker gezegd dan gedaan. xD We rijden geen wedstrijden maar zijn B/L1 oefeningen aan het doen. Ik rijdt met zweep omdat ik een hekel heb aan sporen en toch wat wil hebben om haar mee wakker te houden x).
Deze foto's heb ik al eens geplaatst maar omdat mijn topic niet aan de regels voldeed is deze vroegtijdig gesloten. Hier poging 2 xD

Beetje stelling gevraagd
Afbeelding

Hier rent ze wat onder me vandaan, wat stelling in de bocht gevraagd.
Afbeelding

Moet er wat netter op gaan zitten ¬¬
Afbeelding

Best netjes.
Afbeelding

Pasje verruimen (ellebogen meer langs m'n lichaam houden ¬¬)
Afbeelding

Galop, moeten we nog aan werken xD.
Afbeelding

En Halsstrekken, zo begin en eindig ik het rijden met ontspanning. Kom teugels te kort xD
Afbeelding

Stel mijn handen hier te breed, ze kwam iets omhoog en dan kan ik niet even snel mijn teugels korter pakken xD
Afbeelding

Afbeelding

Nou brandt los ^^

Peelie

Re: Cantos merrie @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:02

wat een leuk paard... probeer nog meer aan de achterhand te werken... pas op de laatste foto's gebruikt ze haar achterbenen redelijk en houd ze haar benen niet zo recht.

Verder gaatje langer gaan zitten...
dan krijg je ook minder de neiging naar vooren te vallen omdat je meer recht gezet word.

Hoe lang rij je los op de manier die je aangeeft? Misschien wat langer losrijden en nog niet zo hoog oppakken maar haar echt laag laten lopen totdat ze daarin lekker los loopt... daarna kan je haar daarin gaan oppakken totdat ze weer tot de grens komt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 19:05

Ik rijdt haar vrij lang laag los en pak hierbij alle 3 de gangen, voor haar en mijn eigen ontspanning. Wanneer ze daar wat in gaat buigen etc. pak ik haar op maar de tijd dat ik haar opgepakt heb is korter dan de tijd van het laag en voorwaarts rijden. Van de beugellengte klopt, dit is eigenlijk vooral luiheid. Degene die op de HBC werkt en dus voornamelijk met dit zadel rijdt zit op deze beugellengte dus gebruik ik die ook x).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:16

ik zou haar dan toch nog langer alleen maar laag rijden... (of heel de training) totdat ze het echt aan kan wat hoger gereden te worden

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:18

Wat een leuk dier zeg!
Als ik jouw tekst & uitleg zo lees en de foto's bekijk denk ik dat je goed bezig bent! Ik zie een ontspannen paard en een ruiter die er (op wat schoonheidsfoutjes na) heel netjes opzit!
Keep going on Haha!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:24

Vraagje waarom vraag je stelling rechts, als je zadel al links op de rug ligt? Dan kom je toch alleen maar meer op buiten te zitten.
Met als gevolg dat je paard zijn rug moet spannen om zich recht te blijven lopen.
Ik zou die stelling nemen dat het paard de ruiter recht op de rug zet en daardoor kan ontspannen in de rug.
Verder zijn jullie wel een mooie combi

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 19:26

labionics schreef:
Vraagje waarom vraag je stelling rechts, als je zadel al links op de rug ligt? Dan kom je toch alleen maar meer op buiten te zitten.
Met als gevolg dat je paard zijn rug moet spannen om zich recht te blijven lopen.
Ik zou die stelling nemen dat het paard de ruiter recht op de rug zet en daardoor kan ontspannen in de rug.

Sorry dit snap ik even niet x). Je ziet enkel door het stap moment dat de ene konthelft xD wat lager is dan de andere maar dit komt niet omdat het zadel scheef ligt of bedoel je wat anders?

Ze wil graag laag en rond lopen en hier ontspant ze op maar op een gegeven moment wil ik ook wat verder. Het oppakken gaat nu alweer beter dan op het moment dat deze foto's zijn geschoten, en dat komt naar mijn idee door de training.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:44

Kasmir schreef:
labionics schreef:

Sorry dit snap ik even niet x). Je ziet enkel door het stap moment dat de ene konthelft xD wat lager is dan de andere maar dit komt niet omdat het zadel scheef ligt of bedoel je wat anders?

Ze wil graag laag en rond lopen en hier ontspant ze op maar op een gegeven moment wil ik ook wat verder. Het oppakken gaat nu alweer beter dan op het moment dat deze foto's zijn geschoten, en dat komt naar mijn idee door de training.

Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat je meer op de linkerkant van je paard zit dan in het midden, dit komt omdat je paard van nature rechtsgebogen is.
Door de stelling naar rechts nog meer te vergroten zit je dan nog meer naar links.
Als je het niet zelf op de foto's ziet dan "moet" je maar eens als je je paard gezadeld hebt achter je paard gaan staan en kijken waar het zadel ligt.
Vele problemen bij paarden (kreupel, bokken, steigeren, niet willen ontspannen) komt omdat het paard niet rechtgericht wordt tijdens de trainingen.
Als je wil kan je wel googlen op rechtrichten van paarden (het is nl. veel typwerk op je het goed uit te leggen)

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:40

hmzz alsof je hier kan zien of het zadel goed ligt of niet, in sommige gevallen wel maar hier echt niet hoor!!

ik zou mijn handen wat bij elkaar houden en duim hoogste punt (hand plat = automatisch meer druk op de paardenmond) hoe hoger de handen hoe minder druk op de paardenmond, helaas willen ze dit niet op wedstrijden zien dus als je die rijd moet je ze in de proef wel weer lager houden. je schouders houd je een beetje bol dus zou je die wat naar achter kunnen houden (zitten alsof je de koningin bent) en tot slot niet naar beneden kijken, jij moet opletten waar je heen gaat nadenken wat je moet doen. Alles wat onder je gebeurd kan je voelen!!! het lijkt trouwens bij foto 1 dat zijn achterhand wat naar binnen staat, is dit omdat hij het moeilijk is of omdat hij een beetje scheef is?

succes verder met rijden!!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 01:19

Dit komt omdat ze het buigen moeilijk vind en dat komt weer door die oude blessure. Ik buig haar zowel links als rechts op een hoefslag, deze informatie hierboven is voor mij nieuw maar in dressuurproeven etc. wordt dan ook foute stelling gevraagd lijkt me? Bij een pasje schouder voor bijvoorbeeld.
Je hebt volledig gelijk over m'n pianohandjes, ook mijn schouders moet ik meer rechten (ook als ik gewoon over straat loop) allemaal van die puntjes die ik snel vergeet als ik lekker aan het werk ben en dan echt moeten worden gezegd xD. En dat wordt ook wel Ja

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:49

Wat een ontzettend leuke Cantos merrie zeg! Ja Volgens mij zit ze in draf heel lekker? Of heb ik dat mis?
Jullie zijn een leuke combinatie!

Prima dat je haar voor wil loswerken dmv stelling en vwnw, maar denk eraan dat je dat niet teveel doet. De oplossing ziet niet van voren. Ik zie nu namelijk op alle foto's een paard dat 'achter' je loopt. Ze loopt achter je been. Dit beeld wordt vaker erger doordat er teveel met de voorkant 'gerommeld' wordt. Ik zou het veel meer van achteruit willen zien en dat je het daarbij aan de voorkant afwerkt, ipv andersom. Dit kun je bijv doen dmv schijnovergangen in dezefde gang. En als je haar wil laten buigen, laat haar dan op de volte echt helemaal als een banaan om je heenbuigen en begrens de buitenschouder.

Maar ik begrijp ook heel goed dat dit paard 'beperkingen' heeft door de ontsteking.

Verder vind ik je er netjes opzitten! Ja

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:10

die informatie krijg ik op school, wij moeten de paarden zo rijden in deurne:P je kan het 'ns proberen:P en als je het niks vind, kan je weer verder zoeken naar oplossingen;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:00

Okée Ja ben tegenwoordig al wat meer bezig met tempowisselingen e.d inderdaad op aanrader van degene die daar werkt (wat tevens m'n instructrische is xD). Omdat ze in galop en ook af en toe in draf vaak doet is haar kont naar binnen gooien, ben dat nu aan het oplossen door een tweede hoefslag, 2 handen 2 benen voorwaarts te rijden en je merkt dat ze daar rechter van wordt. Voltes e.d gaan ook steeds beter alleen baal ik ervan dat ik slecht met de buitenteugel kan begrenzen en sturen omdat ze die vastpakt en ik weiger haar aan de binnenteugel een volte in te sleuren xD.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:07

smeetjoew schreef:
Wat een ontzettend leuke Cantos merrie zeg! Ja Volgens mij zit ze in draf heel lekker? Of heb ik dat mis?
Jullie zijn een leuke combinatie!

Prima dat je haar voor wil loswerken dmv stelling en vwnw, maar denk eraan dat je dat niet teveel doet. De oplossing ziet niet van voren. Ik zie nu namelijk op alle foto's een paard dat 'achter' je loopt. Ze loopt achter je been. Dit beeld wordt vaker erger doordat er teveel met de voorkant 'gerommeld' wordt. Ik zou het veel meer van achteruit willen zien en dat je het daarbij aan de voorkant afwerkt, ipv andersom. Dit kun je bijv doen dmv schijnovergangen in dezefde gang. En als je haar wil laten buigen, laat haar dan op de volte echt helemaal als een banaan om je heenbuigen en begrens de buitenschouder.

Maar ik begrijp ook heel goed dat dit paard 'beperkingen' heeft door de ontsteking.

Verder vind ik je er netjes opzitten! Ja

Hier sluit ik mij bij aan. Stelling krijg je niet door druk op de binnen of buitenteugel te zetten. Dit moet een samenspel zijn in jouw houding op het paard en de bijpassende hulpen naar het paard, als reactie krijg je dan een correcte lengtebuiging om je binnenbeen. Dan pas gymnastiseer je je paard door zijn hele lijf. Dit gebeurt niet door alleen het hoofd naar binnen te brengen.
VOEL wat er onder je gebeurt en reageer hier op, een ontspannen aanspanning krijg je door wat 'smeetjoew' uitlegt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:20

Ehm nu zeg je dus dat ik hem aan z'n binnenteugel in een stelling trek maar da's niet zo. Ik gebruik mijn benen, het is niet dat als je geen scherpe prikkende spoortjes ziet ik geen been gebruik x). Kuit is bij haar veelal genoeg, als ze hier niet op reageert krijgt ze een tikje bij. Ik ben niet van plan erin te trappen of mijn hakken in haar buik te porren en als dat niet werkt spoortjes om te binden. Gewoon een beetje kuit en als ze daar niet op reageert een tikje bij is voldoende. Ze loopt misschien niet geheel van achter naar voren maar vind het een beetje plat gezegd dat ik niet voel of dat ik een stelling door middel van enkel mijn teugels vraag.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:18

als we op zo'n onderwerp als dit komen kun je beter je instructie vragen om je hiermee te helpen. Op foto's kan je niet zien of iemand de juiste been- en of teugelhulpen geeft. Je kunt dit alleen zien als je de ruiter in het echt ziet rijden.

Ik wens je verder veel succes met dit paardje:D

Persoonlijk vind ik dat je houding op een paar kleine puntjes na heel netjes is waar vele bokkers niet over mee kunnen praten, vooral de mensjes die altijd hun grote bekje open hebben staan over een ander en alleen maar negatief lopen doen!!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:35

Nou, jij bent aardig, AnneMaaike Knipoog

Ik zie een ruiter die heel blij is met haar paardje en terecht, want het is een mooi ding.
Wat ik graag zou willen zien is dat de beugels een gaatje langer worden gedaan, zodat er minder spanning op de benen komt. Probeer je benen te ontspannen en mooi rechtop in balans te zitten boven je paard. Probeer tijdens het rijden aan je hakken te denken, dit helpt bij mij altijd heel goed. Als je je hakken namelijk naar beneden en naar buiten duwt, en je bovenbenen daarbij ontspant, dan krijg je als het goed is een mooi recht onderbeen.
Als je hierbij nog mooi trots rechtop gaat zitten, heb je een prachthouding!

Probeer ook je handen rechtop te houden, zodat je je teugelhulpen netjes en bewust kunt doorgeven. Rijd verder heel veel overgangen, elke zijde wel één en probeer deze heel actief in te rijden, af te ronden en pittig weg te rijden, zo zorg je ervoor dat de merrie spanning blijft houden in de achterhand, waardoor ze gestimuleerd wordt deze goed mee te nemen.
Denk aan je consequentie: bovenkuithulp, onderkuithulp -> zweepje
Probeer heel bewust te rijden.

Succes ermee!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:18

Puchje schreef:
Nou, jij bent aardig, AnneMaaike Knipoog

Sarcast Haha! ??

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 23:57

Van mijn beugels klopt inderdaad geheel, puur luiheid omdat dit zadel op meerdere paarden ligt en mijn instructrice er verder mee rijd dus ik vaak geen zin heb om een gaatje langer te pakken. Zou ik wel moeten doen Bloos Overgangen moet ik inderdaad meer meepakken, zal eraan werken ^^

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:57

ik vond de beugels wel meevallen (A) maar ik heb zelf ook korte beugels (altijd in springzadel he;) en als ik op mijn dressuurzadel zit heb ik ze ook vrij kort ... vind ik fijner:P

moi_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:51

mooi paard :D en mooie combie ;)
Nou ik brand ff los hoor :

Je zit heel mooi rechtop :D alleen je moet er wel op letten dat je je tenen naar binnen houd :) verder ziet het er wel goed uit vind ik :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:33

Ziet er heel fijn uit, geweldig dat je op zo'n manier kan losrijden, dan zijn ze daarna toch veel fijner door 't lijf.
Vind trouwens dat het 'oppakken' wat je doet prima is hoor, paard blijft lekker door 't lijf lopen en ik zie nauwelijks spanning.
Ga zo door. :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:56

Ik zou er niet aan moeten denken haar niet zo te beginnen want dan kan ik er niets mee beginnen xD. Ze heeft die ontspanning en lossigheid wel even nodig in het begin, totdat ze zelf losser wordt, dan pak ik haar op. Mijn tenen gaan inderdaad soms een eigen leven leiden xD

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:46

maak wat schijnovergangetjes zodat de achterhand wat meer onderkomt, voor de rest ben je prima bezig! ga zo door!