Robijn (fries x kwpn) weer @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Robijn (fries x kwpn) weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 01:51

Nou, daar zijn we weer!

Weer over op zwart tuig, omdat mijn andere zadel een boommaat te wijd was! Het zadel ligt nog niet helemaal ideaal, hier is naar gekeken, maar dit blijft met ieder zadel het geval tot ze de juiste spieren ontwikkelt, en dit gebeurd, door, jawel, rijden!

Ze heeft net 3 weken stilgestaan om wat aan te komen (wat al de heeeeele goede kant opgaat), en vanwege een hoefzweer.

Ik ben nu bezig haar weer op te pakken!

Onze moeilijke punten zijn: Constant tempo, in het begin is ze heeeel erg loperig (ze begint wat meer pit te krijgen omdat ze beter in haar vel zit), Constante contactteugel, en voor de rest rijden we gewoon nog erg simpel rond!
Ook ben ik erg op mijn houding aan het letten, want die moet gewoon beter!

We hebben dus nog niet echt een niveau!

De foto's staan op volgorde, heb alleen geen foto's van losstappen!

Erg loperig draven, ik mag haar veeel meer ruimte geven!
Afbeelding

stappen
Afbeelding

Een fijn stukje, ze gooit nog wat met haar hoofd, dus komt ze er soms een seconde of wat achter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer iets gespannen!
Afbeelding

En dan, na een kwartiertje, begint ze lekker te ontspannen:
Afbeelding

Afbeelding

Richting het zeil, dus weer gespannen:
Afbeelding

En de laatste!
Afbeelding

Opbouwend commentaar is van harte welkom Haha!

Liesje89

Re: Robijn (fries x kwpn) weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:14

He Jolijn!
Ze gaat lekker vooruit zeg, ze is ook idd al wat aangekomen!
Probeer in ieder geval rechtop te blijven zitten, want je "valt" vaak naar voren.

Keep up the good work! OK dan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:19

Ze heeft idd een spanningsprobleem maar ik vind wel dat de foto's waar ze wel ontspannen gaat er keurig uitzien, ze gebruik haar rug goed en loopt lekker soepel door haar lijf.
Jij zelf mag iets meer rechtop, voor je uit kijken en je handen ietsje hoger, verder ziet het er keurig uit, mooie beenligging heb je ook.

Overigens vind ik haar niet te dun hoor, kan liggen aan de wintervacht maar lijkt me wel mee te vallen. (hoewel ze idd niet moet afvallen)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:33

Ziet er leuk uit! Fijn dat je haar ook de tijd geeft en haar naar de aanleuning toerijd i.p.v. van voren in de krul trekt, top!

Je houding valt me erg op, ik heb het idee dat die in je vorige topic die ik zag beter was, je zit nu een beetje als een zoutzak. Nou ja schouders naar achteren, rug recht, borst vooruit...dat riedeltje ken je wel!

Let op je benen, die leg je af en toe net een tikkeltje te veel terug, het het idee dat je daarom ook iets voorover komt met je bovenlijf, zie laatste foto...

Gaat wel goedkomen met jullie twee Haha!

En ze is inderdaad aangekomen Lachen

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:19

Nou,ik zie echt verschil hoor,ze heeft billen Haha!
Het ziet er goed uit,vooral als je weet dat ze tussendoor weer een poos niks heeft kunnen doen...
Leuk stel saampjes Lovers

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:09

Die 3 weken even rust heeft haar wel goed gedaan!
Ze ziet er al een stuk voller uit. Nu nog lekker spieren kweken en het komt helemaal goed met deze dame!

Rijtechnisch vind ik het erg lastig om commentaar te geven, dus dat laat ik aan andere over Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:24

Hey jolijn,

Het ziet er al een stuk bter uit als de vorige keer dat ik er bij was Knipoog

Rijtechnisch kan ik geen commentaar geven. MIsschien op sommige foto's tenen iets meer naar binnen Knipoog

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:03

heey jolijn & robijn,
Wat liep ze lekker he? Zo een verschil tussen zaterdag & woensdag (was het toch)?
Ze liep in ieder geval lekker onstpannen de meeste momenten. En deze momenten komen vast steeds vaker en langer.
Rijtechnisch: Naar voren kijken en niet naar beneden, hierdoor ga je ook meteen recht zitten. Dit is echt een wereld van verschil, maar weet je zelf ook al he Knipoog
Vind je benen wel heel netjes liggen op dit zadel eigenlijk ! En mooi stil.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:54

Vind het er goed uitzien, Jolijn!!
Je moet alleen wel even opletten dat je niet wat naar voren valt (goed naar voren kijken, word het al een stuk minder) en dat je je tenen niet naar buiten gaat draaien. Vind het er goed uitzien, vooral op de momenten dat je ook zelf zegt dat ze wat losser word, en meer ontspannen, als dat hoofdje naar beneden gaat, super.
En ik snap best dat ze ook veel nog met hoofd in de lucht loopt hoor, heb ik met Julia ook lang gehad. Met genoeg gedult & een stille hand komt dat vanzelf goed. Ja Als ze wat verder is met de hulpen etc, dat het allemaal wat duidelijker is -> Op een volte gaan draven, en dan buitenteugel - binnenbeen, en dan zodra ze wilt zakken, meteen meegeven, maar niet teveel dat ineens de teugels loshangen, dan zijn e het contact kwijt en moeten ze weer vertrouwen krijgen. Bij Juul heeft dit super geholpen.
Succes! OK dan!

_roozzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:06

Ziet er al goed uit!
Misschien kan je haar longeren voor dat je gaat rijden dan is ze al ene beetje warm en ontspant ze zich misschien meer!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:09

die ziet er al een pak beter uit, echt wat kilootjes meer Haha! Fijn dat jullie weer aan de gang kunnen, gewoon lekker rustig verder, komt allemaal goed Lachen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:36

Ziet er goed uit Jolijn! Zeker die kilotjes die erbij zijn gekomen vallen mooi op Lachen

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:48

Ik vind het op de eerste foto's het nogal uiteengevallen eruitzien.
je paard heeft een stuwend achterbeen, en loopt dus op de voorhand..
Er moet dus meer draagkracht komen in het achterbeen..
Als ik jou was zou ik hiervoor veel grondwerk doen. veel longeren, hierdoor moet het paard zich meer verzamelen. Ook een tip is schouderbinnen en travers oefenenen. ook hiervoor moet het paard zijn achterbeen onder de massa zetten, waardoor hij zich meer opricht en draagkracht krijgt in het achterbeen.

De laatste foto ziet er trouwens goed uit ! mooi achterbeen, loopt nog iets uit balans, maar ziet er wel ontspannen uit!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:49

Eva, hou je er rekening mee dat het nog een jong paard is, wat nog niet lang onder het zadel is???

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:58

Dat wist ik niet, sorry daarvoor Lachen.
Alsnog vind ik zeker dat buigingsoefeningen bij het in/doorrijden horen.. Travers en schouderbinnen zijn daar goede voorbeelden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:22

Iedereen bedankt voor de tips!

Longeren doe ik al vrij veel, niet voor het rijden, want dan is het gewoon net iets teveel voor haar....

Ook heeeeel fijn dat iedereen ziet dat ze is aan gekomen Lachen Er moet nog wel wat bij hoor, maar idd niet meer zo heel veel!

Eva: Travers en schouderbinnen zijn idd goede oefeningen, maar het stuur enzo zijn nog niet eens bevestigd, dus daar gaan we eerst maar even mee verder!

Adil zei volgens mij dat mijn houding in het vorige topic beter was, hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik vindt vooral mijn schouders hier al veel beter!

Voor me kijken scheelt al de helft in rechtop zitten, dus daar zijn we mee bezig. Benen naar achteren heb je gelijk in, maar dit komt omdat ik anders niets heb om aan aan te sporen Nagelbijten / Gniffelen

Dat ik wat voor over zit, komt ook omdat mijn paard hier wat beter op reageert, ze vertoont af en toe wat vluchtgedrag (door eerdere ervaringen)en als ik echt recht boven haar zit vindt ze dat nog wat spannend!

Iedereen bedankt Haha!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:55

hey meis!!

nou jullie gaan ook met sprongen vooruit meis!
gelukkig zijn jullie weer lekker bezig saampjes Haha!

ik vind je zit al een aardig stuk verbeterd, maar hoe verleidelijk het ook is om naar prachtige robijntje tekijken Lovers
probeer toch naar voren tekijken dus Haha!

inderdaad mag je der soms iets meer ruimte geven, maar er zitten echt leuke stukjes tussen!
meis veel suc6 en hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht met je zadel enzo!

ben benieuwd naar je volgende topic meis! Cool

eva dat beestje moet nog leren ontspannen en simpelweg op zijn eigen benen leren lopen.
wil jij gelijk al gaan beginnen met travers enzo Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Daantje op 26-12-08 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:56

Heeeel erg bedankt Daan Haha!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:19

sorry maar dit is nou eenmaal HAW en der wordt ook niet bij vermeld dat dit paard nog net onder het zadel is. dus ik snap niet waarom ik nu aangevallen wordt Knipoog

schouderbinnen is bijvoorbeeld juist een oefening voor ontspanning en ontwikkeling, zelfde als travers. je paard heeft daar helemaal geen hogeschoolopleiding voor nodig ofzo Nagelbijten / Gniffelen

travers, schouderbinnen en schoudervoor worden dus al geleerd bij het beleren van het paard.

schouderbinnen en schoudervoorwaarst worden ook geleerd door oa het leren van rechtrichten, wat dus ook goed is voor ontspanning en goede houding van je paard.
met travers wordt geleerd de 'stuwkracht' te beheersen, achterbeen goed onderzich zetten, wat dit paard dus nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:44

Eva, ik val je bij mijn weten niet aan hoor Knipoog

Ik wil deze oefeningen zeker gaan doen, maar dat gaat gewoon nog niet zolang ze niet bevestigd is en teugel en been hulpen Knipoog

Rechtdoor en voltes rijden is nog moeilijk genoeg voor haar! Ze is in totaal misschien 2 maanden onder het zadel!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:48

natuurlijk moet dat eerst bevestigd worden..
veel grondwerk, met dubbele longe misschien?

krijg je les? misschien als je les krijgt, gaat het misschien gemakkelijker en leer je zelf ook nog wat Lachen .

Misschien volgende keer in de beginpost vermelden hoe lang je paard ohz is om dit soort discussies te voorkomen..

Succes met je paard ik vind het een leuk beest, leuke kruising !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:37

Super dat je er weer op zit!

Je ziet hier en daar inderdaad nog wat spanning, maar er zitten ook hele mooi stukken tussen!
Je bouwt het heel mooi rustig met haar op, dat gaat zo wel goed komen met jullie, iedere keer een stapje verder! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:37

Eva1993 schreef:
natuurlijk moet dat eerst bevestigd worden..
veel grondwerk, met dubbele longe misschien?

krijg je les? misschien als je les krijgt, gaat het misschien gemakkelijker en leer je zelf ook nog wat Lachen .

Misschien volgende keer in de beginpost vermelden hoe lang je paard ohz is om dit soort discussies te voorkomen..

Succes met je paard ik vind het een leuk beest, leuke kruising !

Ik doe al heel veel aan grondwerk, dubbele longe ga ik toevallig van de week een begin mee maken.
Les heb ik idd, alleen nu bij het inrijden even niet omdat ik er maar 20 minuutjes per keer op zit, en mijn instructeur van ver moet komen. Die komt dus niet wekelijks op het moment.

In de openingspost zetten had ik idd moeten doen, maar daar denk ik al niet meer aan Nagelbijten / Gniffelen

Dankjewel Lachen

Ellis ook heel erg bedankt Haha!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:50

idd robijn was de kwpn fries die ik had gezien op bokt. Mooi paardje Lachen Leuke combi, probeer alleen niet voorover te vallen en idd recht voor je te blijven kijken (ook als ze snel wil gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:38

Het lijkt er op dat ze heel erg gespanne loopt... Of licht dat aan mij?
Verder val je indd naar voren!
Maar effen oevene & dr opletten en het gaat val zelf beter Knipoog
Veel plezier nog met je pony Lachen