Hier zijn we weer, precies 1 maand later weer een topic van mij en Jessika.
Jessika is een 8 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en het gaat echt steeds beter. We rijden nu op B/L niveau.
Onze startkaart is deze week binnen gekomen en wij hebben op 11 januari ons B debuut tussen de paarden

Hier ons vorige topic:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur - verbetering/afgevallen?
Jess heeft nog steeds een buikje maar in de afgelopen paar maanden is ze zó veel afgevallen! Ze heeft zoiezo een wat forsere bouw, dus echt super slank zal ze nooit worden, maar we zijn op de goede weg

Tijdens de trainingen ben ik nog steeds bezig met haar reactievermogen. Eerst reageerde ze helemaal niet op m'n been, maar de laatste tijd gaat dat echt al stukken beter. Ik probeer zo consequent mogelijk te rijden: kuitdruk = reactie, zo niet dan krijgt ze een tik. Dit heeft voor ons echt ontzettend goed geholpen en ik hoef haar nog maar af en toe te corrigeren. Natuurlijk kan het nog veel beter maar ik ben al heel blij met wat we hebben en daar gaan we dan mee verder

Verder heeft de eigenaresse (en tevens instructrice) mij erop gewezen dat ik haar vaak iets boven haar eigen tempo rij. Nu heeft de fotograaf ook een filmpje gemaakt en daar zie ik het zelf ook. Daardoor maakt ze haar passen minder mooi af en draagt ze ook veel minder. De komende trainingen zal het tempo dus ietsje lager liggen, maar we blijven heel veel tempowisselingen en schijnovergangen rijden om haar scherp te houden

De galop is een punt waar we heel veel aan werken. Een maand geleden vertikte ze het om aan te springen, ze ging dan heel hard onder me uit rennen en áls ze dan aan aansprong dan sprong ze verkeerd aan. Het rare was dat ze aan de longeerlijn wel meteen aansprong en ook altijd goed, dus ben ik goed gaan letten op mijn houding, commando etc. De afgelopen maand is haar galop ontzettend verbeterd! Ze springt nu (bijna altijd

De nagefelijkheid bij Jess is ook veranderd; eerst kon ik haar zo oppakken en wegrijden, geen probleem, maar nu is ze in het begin vaak erg gespannen en maakt ze zich heel sterk. Na een kwartier rustig losrijden wordt ze dan al losser en aan het eind is ze dan heel fijn en los, maar er is duidelijk iets veranderd...
In mijn vorige topic is er vooral commentaar gekomen op het uitdrukken van mijn hakken en mijn handen netjes rechtop en bij elkaar te houden. Nu ben ik hier héél erg op gaan letten. Zelf zie ik echt een duidelijke verbetering

Ik heb niet het idee dat zij veel beter loopt sinds het vorige topic maar mijn houding is wel verbeterd vind ik zelf. De afgelopen paar weken is het drafwerk iets verwaarloosd door al het galopperen, dus daar gaan we wel weer aan werken, maar ik weet zeker dat de draf vrij snel weer opgepakt is

De foto's staan niet op volgorde en zijn gemaakt door Deniece @ bokt

1) losstappen

2) losdraven

3) pasje verruimen: hier is ze er net niet lekker doorheen

4) verruimen

5) verzamelen: ook weer iets tegen de hand

6) van hand veranderen

7) linker galop

8) rechter galop

9) draf

10) stap

11)

12)

13) draf: mooi beenwerk maar mijn houding laat hier nog wel wat te wensen over

14) middenstap

15) halt houden

Links!
losdraven
draf op de binnenhoefslag
linker galop
Nou! Commentaar is natuurlijk welkom! Zolang het onderbouwd is en ik er wat mee kan

xx