Jessika [Haflinger] @ dressuur...klaar voor de B?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ dressuur...klaar voor de B?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:03

Hey!

Hier zijn we weer, precies 1 maand later weer een topic van mij en Jessika.
Jessika is een 8 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en het gaat echt steeds beter. We rijden nu op B/L niveau.
Onze startkaart is deze week binnen gekomen en wij hebben op 11 januari ons B debuut tussen de paarden Lachen
Hier ons vorige topic:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur - verbetering/afgevallen?
Jess heeft nog steeds een buikje maar in de afgelopen paar maanden is ze zó veel afgevallen! Ze heeft zoiezo een wat forsere bouw, dus echt super slank zal ze nooit worden, maar we zijn op de goede weg Lachen Ik merk nu ook dat ze veel makkelijker kan buigen en haar conditie is ook al enorm verbeterd! Eerst was ze na 20 minuten helemaal uitgeput, en nu kan ik haar makkelijk een uur dressuurmatig trainen zonder haar overdreven te vermoeien.

Tijdens de trainingen ben ik nog steeds bezig met haar reactievermogen. Eerst reageerde ze helemaal niet op m'n been, maar de laatste tijd gaat dat echt al stukken beter. Ik probeer zo consequent mogelijk te rijden: kuitdruk = reactie, zo niet dan krijgt ze een tik. Dit heeft voor ons echt ontzettend goed geholpen en ik hoef haar nog maar af en toe te corrigeren. Natuurlijk kan het nog veel beter maar ik ben al heel blij met wat we hebben en daar gaan we dan mee verder Lachen
Verder heeft de eigenaresse (en tevens instructrice) mij erop gewezen dat ik haar vaak iets boven haar eigen tempo rij. Nu heeft de fotograaf ook een filmpje gemaakt en daar zie ik het zelf ook. Daardoor maakt ze haar passen minder mooi af en draagt ze ook veel minder. De komende trainingen zal het tempo dus ietsje lager liggen, maar we blijven heel veel tempowisselingen en schijnovergangen rijden om haar scherp te houden Lachen
De galop is een punt waar we heel veel aan werken. Een maand geleden vertikte ze het om aan te springen, ze ging dan heel hard onder me uit rennen en áls ze dan aan aansprong dan sprong ze verkeerd aan. Het rare was dat ze aan de longeerlijn wel meteen aansprong en ook altijd goed, dus ben ik goed gaan letten op mijn houding, commando etc. De afgelopen maand is haar galop ontzettend verbeterd! Ze springt nu (bijna altijd Bloos) meteen aan en ook bijna altijd in de goede galop. De controle is ook al veel beter, ik kan nu netjes wat figuren rijden en de nagefelijkheid wordt ook steeds constanter Lachen
De nagefelijkheid bij Jess is ook veranderd; eerst kon ik haar zo oppakken en wegrijden, geen probleem, maar nu is ze in het begin vaak erg gespannen en maakt ze zich heel sterk. Na een kwartier rustig losrijden wordt ze dan al losser en aan het eind is ze dan heel fijn en los, maar er is duidelijk iets veranderd...

In mijn vorige topic is er vooral commentaar gekomen op het uitdrukken van mijn hakken en mijn handen netjes rechtop en bij elkaar te houden. Nu ben ik hier héél erg op gaan letten. Zelf zie ik echt een duidelijke verbetering Lachen Mijn hakken trek ik nu veel minder op en mijn handen zien er ook wat netter uit. Wat me nu weer is opgevallen is dat ik mijn onderbenen afsteek: naar buiten of naar voren. Ik ga er de komende paar keren dus op letten dat ik mijn benen netjes om m'n paard heb liggen Lachen

Ik heb niet het idee dat zij veel beter loopt sinds het vorige topic maar mijn houding is wel verbeterd vind ik zelf. De afgelopen paar weken is het drafwerk iets verwaarloosd door al het galopperen, dus daar gaan we wel weer aan werken, maar ik weet zeker dat de draf vrij snel weer opgepakt is Lachen
De foto's staan niet op volgorde en zijn gemaakt door Deniece @ bokt Haha!

1) losstappen
Afbeelding

2) losdraven
Afbeelding

3) pasje verruimen: hier is ze er net niet lekker doorheen
Afbeelding

4) verruimen
Afbeelding

5) verzamelen: ook weer iets tegen de hand
Afbeelding

6) van hand veranderen
Afbeelding

7) linker galop
Afbeelding

8) rechter galop
Afbeelding

9) draf
Afbeelding

10) stap
Afbeelding

11)
Afbeelding

12)
Afbeelding

13) draf: mooi beenwerk maar mijn houding laat hier nog wel wat te wensen over Bloos
Afbeelding

14) middenstap
Afbeelding

15) halt houden
Afbeelding

Links!
losdraven
draf op de binnenhoefslag
linker galop

Nou! Commentaar is natuurlijk welkom! Zolang het onderbouwd is en ik er wat mee kan Knipoog
xx

leeneliefje

Re: Jessika [Haflinger] @ dressuur...klaar voor de B?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:15

Ziet er erg netjes uit allemaal! Ik zou zeggen dat je een b proefje kan doen! Je pony loopt niet constant aan de teugel, maar ze loopt wel goed over de rug, dus ik zou zeggen dat je klaar bent voor de b! Verder is je houding ook wel netjes, al lijkt het soms dat je je benen iets afsteekt. Veel succes samen, en een erg mooie haflinger! Haha!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:21

Idd, op naar de B!
Op sommige foto's heb je je binnenhand te ver naar binnen. Verder ziet het er supernetjes uit, foto 12&13 vind ik een mooi beeld geven. Veel succes met je B-debuut! Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:23

op naar de B, ziet er netjes uit. Pas wel op dat je niet te hard wordt in de hand.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:29

bedankt voor de reacties!
Over het algemeen loopt ze wel constant nagefelijk (zeker in stap en draf) alleen probeer ik haar nu wat meer 'lucht' te geven zodat ze echt mijn hand op gaat zoeken Lachen Als ik iets meer door vraag dan komt ze ook meteen, alleen probeer ik zo te voorkomen dat ze te diep gaat lopen. In de galop laat ik haar nog even haar evenwicht op eigen benen vinden voordat ik meer vraag Lachen

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:36

Op sommige fotos lijkt het alsof je je handen op je benen houd.
Je mag je handen best uit elkaar houden maar hou ze dan wat hoger.
en zodra je pony meegeeft probeer dan zelf ook mee te geven.

en let op het knikje bij je pols.

veder zijn jullie een leuke combie!

edit, ik stuur je gewoon 2 berichten HAHA. oeps! Bloos

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:37

MariekeS_ schreef:
bedankt voor de reacties!
Over het algemeen loopt ze wel constant nagefelijk (zeker in stap en draf) alleen probeer ik haar nu wat meer 'lucht' te geven zodat ze echt mijn hand op gaat zoeken Lachen Als ik iets meer door vraag dan komt ze ook meteen, alleen probeer ik zo te voorkomen dat ze te diep gaat lopen. In de galop laat ik haar nog even haar evenwicht op eigen benen vinden voordat ik meer vraag Lachen

Dat klinkt wel goed Lachen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:02

@ karlynn: ik zie het ja Bloos zelf had ik het idee dat ik mijn handen juist netjes hoog en voor me had...ik ga er even op letten Knipoog

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:20

Wat een leuke Haf heb je. Denk dat je inderdaad prima een B proefje kan starten. Zou wel proberen je handen wat meer bij elkaar te houden en te dragen dat geeft een mooier beeld.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:22

Wat heb je een ontzettend mooie haflinger Knipoog Vind dat ze heel erg mooi loopt. De enige puntjes die ik zie waar je iets aan kan verbeteren is je houding, blijf rechtop zitten en kijk vooruit Knipoog

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:44

Ik vind het er netjes uit zien, je ziet dat je controle hebt over je paard en daar gaat het toch vooral om in de B. En hou er ook rekening mee dat echt niet alles al goed hoeft te zijn Knipoog

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:23

hey marieke!
het ziet er op zich al supernetjes uit Haha! jullie zijn zeker klaar voor de B Knipoog
inderdaad steek je je onderbenen soms af maar je hebt je hakken al stukken beter uitgedrukt!
ik vind de 2e foto erg mooi Knipoog
jullie komen er wel!
mag ik vragen waarom je bij de paarden start(mag ook per pb Knipoog )

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:04

leuke haflinger!

alleen in de stap (lijkt het) of ze lang niet actief genoeg stapt.
ze komt lang niet in haar eigen hoefspoor met haar achterhoef zegmaar weer. in draf is dit wel ongeveer zo!

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:41

Heeeeeele mooie haflinger! prachtig die hals! , als ik jou was zou ik je hand netjes hoog houden en niet richting je knie. mooie fotos zijn eruit gekomen!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:45

Netjes, ik zeg: op naar die B!
Let op je voeten, op sommige foto's staan je voeten nogal naar buiten.
Kan ook toeval op de foto's zijn.
Merry X-Mas en succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:09

Wát een mooie foto's!! Haha! Knipoog

Jullie gaan vooruit Lachen Heel goed dat je haar wat meer ruimte geeft zodat ze ook wat meer lengte pakt en er niet achter kruipt.. komt helemaal goed Lachen Aan het einde was ze heel goed los en zocht ze je hand ook op Lachen Blijf aan je houding werken, en je benen.. Tja dat ligt (deeeeels Knipoog ) aan het zadel, denk ook goed om je handen en voor je blijven kijken!

En de B, komt helemaal goed Haha! (Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je mij er uit gaan rijden hé Knipoog Clown )

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:10

Jij kunt lekker B starten hoor, zonder probleem!!
Op de paar laatste foto's zet je je handen op je bovenbenen lijkt wel, maar kan natuurlijk net een momentopname zijn.
Op de andere foto's zie ik het niet terug.

Heel veel succes !! Lachen Komt helemaal goed Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:44

Meid, jouw beenhouding is enorm vooruit gegaan! Petje af!

Voor de rest: Sluit me aan bij de voorgangers!

Vooral in de galop proberen dieper te gaan zitte. Heb wel het idee dat je haffie wat star in de mond is, ik weet niet wat je allemaal op longeergebied doet/kunt...? Ik vind persoonlijk namelijk dat je een paard een de longe erg fijn kunt krijgen omdat ze als het ware zelf kunnen reguleren en je geen stoorfactor vormt met je lichaam Lachen

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:30

B zal wel moeten lukken Knipoog
probeer alleen haar wat fijner in de hand te krijgen lijkt op een paar fotos;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:33

Een B proefje gaat je zeker lukken!

Op een paar foto's zie ik alleen dat je handen erg naar je dijbenen toetrekken. Weet niet of dat een moment opname is, maar probeer eraan te denken dat je je handen daar niet vastzet. Heb de indruk dat er op die foto's behoorlijk wat druk op staat ook, maar dat is altijd lastig te zien vanaf een foto...

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:51

hoi marieke Lachen,
Wat leuk om jou en Jessika aan het werk te zien . Knipoog Ik vind dat het samen echt ene mooi duo is ! Lachen let soms alleen op je handen (ik heb het zelfde probleem) dat ze niet hun eigen zin krijgen ! Clown Veel succes met de wedstrijden jullie komen er wel ! ps. tot 24 januari ! Dan niet TE goed rijden Knipoog

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:55

Bedankt voor alle leuke en positieve reacties Haha! Maakt mijn kerst dat extra beetje leuker Knipoog

@ emjam: Draf is Jess haar sterkste gang Lachen ze loopt uit zichzelf heel ruim, maar in stap is dat inderdaad wel anders Knipoog Vaak ziet zij de stap als een rust moment, wat het vaak ook wel is, maar dan kakt ze ontzettend in. Ik probeer haar nu wel goed voorwaarts te rijden en veel tempowisselingen in de stap te rijden, maar ze is nog lang niet even enthousiast in stap als in draf Knipoog we werken er wel aan Lachen
@ Adil18: dank je wel Bloos Ik probeer haar 1x per week te longeren, eerst opwarmen en dan met een touwtje begrenzen. Ze reageert daar ontzetten goed op en laat binnen 5 minuten haar hele rug los en ik kan haar dan super 'manipuleren'...verzamelen, verruimen, overgangen etc zonder protest. De galop heb ik in eerste instantie ook aan de longeerlijn getraind aangezien ze ohz totaal geen goed evenwicht had. De laatste paar longeersessies heb ik haar heel veel laten galopperen, vaak aanspringen, tempowisselingen, schijnovergangen etc. Sindsdien doet ze het ohz ook veel beter Lachen Aan de longe is haar galop super, heel gebalanceerd en goed nagefelijk, nu is het dus een kwestie van hetzelfde resultaat ook onder het zadel krijgen Huilen van het lachen
@ eileen333: het lijkt inderdaad op deze foto's alsof er heel veel druk op staat, maar dat is zeker NIET zo. Zoals ik al eerder gezegd heb probeer ik haar wat meer ruimte te geven zodat ze niet achter de teugel kruipt. Het is volgens mij meer een kwestie van mijn teugels te lang hebben Knipoog Als ik bij Jess namelijk zoveel druk zou geven (handen vast zetten op mijn dijen) dan zou ze bijna omkukelen Knipoog
@ Coby: dank je Lachen maaruh...maak je maar niet druk Tong uitsteken Zo goed zijn we écht niet Tong uitsteken ROFL

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:53

Leuke haflinger Haha! .
Ik vind je wel klaar voor het B. Ik zou zeggen gewoon proberen!
Ze mag er soms iets ronder door maar ik vind haar leuk lopen Knipoog .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:59

Erg mooie haflinger! Als je nog bij de jeugd start is dit zeker winstpunt waardig. Als je het tegen de paarden moet gaan opnemen dan mag je pony nog wel meer gaan nageven.
Het verzamelen, zoals jij zegt, kan een paard alleen als hij meer op het achterbeen loopt. Dat zie ik op de foto's niet terug eerlijk gezegd. Maar met de juiste instructie ga jij er wel komen met je haf!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:35

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd.