opnieuw fjord boom en bitloos @ training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

opnieuw fjord boom en bitloos @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:28

Omdat mijn vorige topic gesloten is wegens het niet goede kwaliteit van de foto's probeer ik het nog een keer. Hoop dat jullie het hier beter op doen.
Ik zal wat over ons traings schema vertellen.
We zijn vooral bezig met het los werken van haar. Zij zet zich snel vast en dat vooral op rechts. Ze moet dus meer buigen in de volte in haar hehe lichaam ipv over de schouders te vallen. He koppie zakken etc komt later allemaal wel. Zij keek eerst namelijk t liefst sterren en sinds ik wat meer los werk en een boomloos zadel heb en bitloos rijd is dat al beter!
Ook zijn wij bezig dr achterhand er verder onder te krijgen, dit doen we vooral met het lopen van balkjes! ( ook hier laat ik foto's van zien ).
Ze kan namelijk gigantisch ( wat niet raar is voor een fjord ) op de voorhand vallen. Ze loopt al lager met dr hoofd en echt met de kin richting borst hoeft van mij allemaal niet zolang ze haar rug niet weg drukt en lekker looopt en haar achterhand eronder gebruikt vind ik t prima.
LET OP, we zijn dus nog bezig haar losser te krijgen en met de achterhand. ( dus opmerkingen van achterhand eronder enzo heb ik niets aan omdat we daar mee bezig zijn ). Ook schakelen we veel qua tempo's!
Mijn houding was vandaag bagger! Mijn benen jah ik weet t niet hoor maar ehm zo zit ik eigenlijk anders nooit, maar ook mijn houding gaat er de volgende keer wat aan geloven, was meer met haar bezig dan met mijzelf geloof ik.
Overigens willen wij geen wedstrijden rijden dus is het merendeels recreatief! Wij krijgen les van een goede instructrise!
Nou ok de foto's

Afbeelding

Afbeelding
concentratie kwijt, kwam wat spannends voorbij Tong uitsteken

Afbeelding
al wat verbetering

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier kan je toch wel zien dat ze haar buikspier gebruikt om mij te dragen, wat dus ook moet!

Afbeelding

Nu het balkjes lopen voor de achterhand te stimuleren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
goed achterhand gebruik Tong uitsteken :p

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk zijn we evenveel rechts als linksom gereden alleen zijn er van linksom meer foto's Tong uitsteken

Nou brand los

enne oja, mijn hakken moet ik verder uitdrukken Tong uitsteken

upperlady

Re: opnieuw fjord boom en bitloos @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:38

bij balkjes draven is het niet nodig om in verlichte zit te gaan zitten. Probeer je paardje in ballans over de balkjes heen te laten lopen. eventueel wat meegeven met je hand is natuurlijk wel toegestaan. Let verder goed op dat je je been goed aangesloten houd en je handen wat meer te dragen in plaats van vast te zetten op je been.
(btw: spetterende rijbroek!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:41

Ok ja dat verlichte zit..ok ik ga het eens gewoon proberen! En mijn handen klopt ik moet ze meer dragen van mijn vorige instructrise moest ik ze juist laag houden zodat ze me handen kon zoeken ofzo, en het is moeilijk dat er weer uit te krijgen! Ik zal er aan denken Lachen

Die rijbroek heb ik via bokt gekocht! Ik vond m ook zuper!
Bedankt voor je reactie Lachen

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:48

Als je je handen vast zet op je benen of op het zadel heb je ook geen speling meer in je pols. Een paardenmond moet absoluut je hand op zoeken maar op deze manier rijd je haar met harde hand. En ik neem an dat dit niet jou bedoeling is. Je moet de teugel zien als een verlengstuk tussen de paardenmond en jou arm. Een lijn, het liefst op dezelfde spanning als een viool zijn snaren. Doon het dier meer op je been te rijden zal hij meer gaan zakken. dressuur, bitloos of niet blijft proberen en zoeken naar de juiste druk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:51

klopt, maar haar met een harde hand rijden doe ik zeker niet! Dat lijtk misschien wel op de foto's maar dat is dan een mis verstand, dat ik ze te laag hou ben ik wel mee eens. En heb nog eens gekeken maar ik zie ze ook nergens op mijn been?
Maargoed toch bedankt voor de reactie Lachen

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:12

Ik vind het sowieso vrij onmogelijk om degelijke commentaar te geven over hoe je je pony zou moeten rijden op basis van een paar foto's.
Ik heb de indruk dat je over het algemeen je pony meer naar voren moet krijgen.
Níet door alsmaar hulpen te geven, maar door je pony actief te krijgen.

1 zacht duwtje met je been = actief (voorlopig ook snel) voorwaarts, en blíjven gaan tot je vraagt af te remmen
als ie na 1 zacht duwtje niet gaat, moet je hem eerst weer aan het been zetten (mét zweep, jawel)

Waar ie z'n hoofd steekt, is absoluut onbelangrijk zolang hij maar goed voorwaarts loopt.

Op de voorhand hangen is geen Fjordenziekte, het is een 'luie paarden'kwaal. En 'luie paarden' worden niet geboren, maar beleerd.
Hoe meer benen je geeft, hoe luier je paard wordt. En hoe luier, hoe harder op de voorhand en in de mond.

Edit: Heb de fotos nog eens bekeken en ik dacht: Laat die teugel nu eens gewoon volledig los!
Wedden dat ie er niet als een gek vandoor gaat? Lachen
Nee, serieus, je beestje hangt op je handen en moet eerst maar eens z'n eigen balans gaan zoeken. Losse teugel, alleen door de bochten wat sturen en veel grote voltes en grote S draven op een hoger tempo dan ie gewend is.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:21

Ook dat is niet waar dat mijn pony op de handen hangt en ik rijd met vrij losse teugels, dat de teugels niet in een boogje hangt wil niet zeggen dat ik ze strak trek hoor!
En nee mijn paardje gaat er dan ook zeker niet vandoor dat klopt Knipoog Ik rijd haar zelfs in het bos met een waslijn teugel. Maar als ik wat serieuzer wil gaan trainen kan ik niet met waslijnen gaan rijden hoor Tong uitsteken, op de 1e foto zie je dan ook dat ze lang genoeg zijn.
En schakelen doen wij ook hoor, maar ik heb niet van 3 kwartier lang foto's gemaakt Knipoog
En in de mond is ze zeker niet hard, ik rijd bitloos Knipoog dus ikz it niet eens aan dr mond Tong uitsteken ( misschien flauwe opmerking maar dan moet je even beter naar de foto's kijken ). Ik kan de teugels op mijn pnkjes vasthouden ze hangt echt niet! Als dat zo was zou de neusriem ook heel anders zitten, je ziet dat er geen druk op staat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:23

oja en voltes rijden we ook Lachen en s vormen ook Lachen

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:34

Dáárom vind ik het niet leuk om op zulke posts te reageren... Frusty

Je doet het ongetwijfeld allemaal best goed, en je doet je best en je hebt een goeie lesgever.

Maar vermits je hier je leven niet hebt verteld en er geen video is gepost van de laatste 120 uren dat je met je pony reed, kan ik dat toch allemaal niet weten?

Als je alleen maar bezig bent met wat we posten tegen te spreken in plaats van eruit te pikken wat jou van nut kan zijn, waar zijn we dan mee bezig??

En als je bitloos rijdt, zal ik het dan hebben over 'hard in de neus'? Frusty

Staat je pony aan het been of niet? Daar gaat het in de eerste plaats om. Als je daarna graag achterstevoren rijdt of met een kerstmuts op kan me niet schelen.

En ohja, voor je ermee afkomt : 'aan het been' of 'aan de stem' of 'aan het vlaggetje' = 'aan de hulpen' ; of ie van de eerste keer luistert??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:38

ik spreek niks tegen! Als jij mij dingen verteld die niet waar zijn zoals dat ze hangt ja dan ga ik tegen spreken, want dat is gewoon weg niet zo. En ik dnek dat iik dat beter kan zeggen dan jij, ik rijd haar, ik voel dat.
En ja mijn pony reageert prima op t been Knipoog Als ik haar aandrijf reageert ze daar goed op, ook op mijn stem reageert ze goed. ( is wel handig met longeren want ik longeer zonder zweep ). En als er dus wat vermeld word waar ik ook wat aan heb dan doe ik dat ook wel hoor er wat vanaf nemen, maar niet van onwaar heden Lachen En aan een foto kan jij niet zien of zij goed is aan de hulpen of niet Knipoog
En misschien lijkt t zo dat ze hangt, maar dat wilt niet zeggen DAT ze hangt want hoe dan ook, en ga het niet nog een keer zeggen, dat doet ze gewoon niet.

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:43

Je hebt volledig gelijk! Fantastisch! *zucht*

Vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:48

hmm een beetje vreemde manier van gedragen voor een nieuwe bokker, vind je ook niet?
Ik geef alleen aan dat ze niet hangt en je reageert zo, als je dan ook info geeft waar ik ook werkelijk wat aan hebt, en zoals je al zei dat je geen commentaar kan geven op een paar foto's en een filmpje wil zien en blablabla, waarom reageer je dan uberhaupt?
En als ik dan zeg dat ze niet hangt waarom doe je dan zo moeilijk? Als t wel zo was had ik allang een topic gemaakt met hoe ik daar vanaf kwam, ik heb aardig last van vernoeidheid en van mijn spieren etc en dan zou ik t nog geen 10 minuten volhouden als ze op mijn handen zou hangen hoor Knipoog
En dan begin je erover dat ze niet goed is aan t been? leg mij dan eens uit hoe je dat kan zien van een foto? Hoe zie jij hoe ze reageert op mijn hulpen? Dat je zegt ze oogt wat sloom ofzo dat kan ( is ze overigens niet ) maarik wil tocg uitleg hoe je kan zien dat ze niet reageert op mijn hulpen Tong uitsteken

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 03:04

Ik probeerde gewoon vanuit mijn ervaring te praten over hoe ik over het algemeen het 'op de voorhand lopen' probeer op te lossen.

stap1) aan het been zetten
stap2) voorwaarts rijden zonder enige belemmering in de teugel
stap3) het paard vindt balans

alle volgende stappen zijn vrij te nemen want als deze 3 stappen zijn voldaan loopt het paard niet meer op de voorhand.

Dus is míjn conclusie: óf ze staat niet aan het been óf ze zoekt steun op de hand.

En dát ís dus niet zo, zeg jij, dús neem ik dat maar aan en heb ik verder geen zin meer in deze discussie.

Ik dacht dat je hier kon posten met je ervaringen en dat andere mensen daar dan wat van konden oppikken, of niet.
En jouw reacties komen bij mij over alsof je je met alle kracht wil verdedigen. En ik begrijp niet waarom je je moet verdedigen.

Maar dus, omdat ik geen zin meer heb in deze discussie omdat die toch nergens op uitdraait en ik liever rustig en vriendelijk afsluit in plaatst van heen en weer te kibbelen:

Veel plezier en veel succes met je pony, en vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 03:23

naja prima, maar dit zijn echt niet de enige zaken waarom een pony op de voorhand valt hoor, door veel te schakelen, balkjes, voltes etc kan je je paard ook meer op de achterhand krijgen Lachen En idd ze luisterd naar mijn been en zoekt geen steun in mijn handen, want voor ik les had reed ik altijd zo goed als met waslijntjes maar dat kan gewoon weg niet als je ff wat serieuzer aan de gang moet gaan.
En het is idd geen fjorden ziekte het op de voorhand vallen, maar het is een feit dat het bij fjorden gewoon wat meer voorkomt en je dus net even wat harder moet trainen en daar zijn we nu mee bezig Lachen

En tegen onwaarheden verdedig ik me ja, das niks mis mee toch?
Ik kan moeilijk zeggen dat ik eraan ga werken om haar niet te laten hangen als ze niet hangt, of haar meer aan mijn been te hebben als ze dat al is snap je?
En ja dan zeg ik dus dat t niet waar is. Als je met iets komt waar ik wel wat aan heb hoor je mij niet klagen hoor Lachen
En aan de achterhand word dus gewerkt.

En je gaf ook niet echt duidelijk aan dat je t over het ondertreden van de achter hand had, in mijn oegen gaf je maar klakkeloos aan dat en niet aan t been was en hangt.
Voortaan dus iets meer uitleg en duidelijker in je reacties zijn Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:30

Ik vind het er wel relaxt uitzien.
Veel bokkers vergeten naar het doel te kijken waarvoor je aan het rijden bent. Dat is jammer.
JIj wilt een relaxt en ontspannen pony en dat zie je goed terug op de foto's.
En wellicht met wat meer oefening en les kun je nog wat meer aan het achterhandgebruik en nog meer over de rug lopen gaan leren.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:46

Woow gezellig topic Clown

@ Ts; ik had allang niet meer terug gereageerd Bloos dat soort reacties laat ik altijd lekker gaan.

Voor de rest ben ik het met annemiekvm eens, het ziet er ontspannen uit en zo te zien hebben jullie beide plezier! Gewoon lekker door rijden en lessen en dan kmt het wel goed! Ik vind dat ze al best ruim stapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:44

dank je wel voor jullie reacties Lachen
en helaas lezen sommige mensen idd niet altijd even goed wat t doel van je training is op het moment Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:51

Leuke pony! Leuk dat je hem zonder bit rijdt Haha!
Deze pony's, ook mijn haf, hebben het iets lastiger waar het gaat om buiging en stelling.... nageven is al helemaal iets waar je een lange adem voor nodig hebt.
Maar goed, dat geeft niets.... want in de tussentijd is er genoeg te doen, en daar ben je mee bezig.
Zo te zien gebruik je je handen niet overdreven en pakken jullie het rustig en met beleid aan. Ik zie toch altijd graag dit soort topics waar het plezier vanaf straalt.
Het enige dat ik een beetje meen te zien is dat jouw houding en zit iets stabieler zou kunnen zijn......

ps: je trekt haar wel een beetje op de volte met je binnenhand heb ik het idee, hoe subtiel dat ook is. Wanneer je je binnenbeen eraan legt, met de buitenhand begrenst, met de binnenhand ruimte geeft en kijkt waar je wilt gaan zou je die volte met iets meer stelling in kunnen gaan zonder erin 'te trekken'. Het is even oefenen, maar wanneer je dit lukt met behulp van 'binnenbeen/buitenteugel' zal je pony het hoofd op den duur steeds meer laten zakken en je hand opzoeken....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 24-12-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:55

Ninx ja dank je wel, vooral het balkjes lopen vond ze leuk, ik was aan t uitstappen en mevrouw wou nog over de balkjes Haha! haha maar je kan ook aan dr koppie zien dat ze t geweldig vond Lachen
En idd mijn houding moet ff aan gesleuteld worden als was ik gistere meer met haar ebzig dan met mijzelf Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:32

Balkjes draven is heel goed, maar je kan dan ook gewoon lichtrijden. En let dan op dat je niet teveel naar voren valt, want dit zie ik nu wel gebeuren met de verlichtte zit. Waardoor jij de voorhand weer extra belast. En wat ook heel vaak vergeten word is actief houden voor, tijdens en na de balkjes. Knipoog

Ziet er voor de rest wel netjes uit hoor.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:09

ik moet zeggen dat ik het met chuleta eens ben ( niet alles ) over het feit dat het op de foto's lijkt alsof de pony niet vooruit te branden is.
het zijn moment opnames i know, maar het is op elke foto zo ...
wel vind ik dat je het netjes doet, licht aan de mond / neus en variatie doormiddel van de balkjes.

keep on going !

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:17

Afgaande op de fotos zou ik ook zeggen hou je fjord voorwaarts. Op bijna elke foto drijf je met je hak.
Probeer met je kuiten de hulp te geven en je hakken niet op te trekken en te gebruiken. Als je je pony fijn voorwaarts hebt is het ook makkelijk om je been lang te maken en te laten liggen waar hij hoort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:34

Klopt ik trek mijn benen omhoog, en mijn pony is eerder te snel dan te sloom Tong uitsteken Dus dat ligt dan aan de foto's Tong uitsteken soms moet ik r echt terug rijden

Qua balkjes draven ga ik t de volgende keer gewoon lichtrijdend eens doen Lachen bedankt voor de reacties

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:49

Voor wat ik me ervan kan herinneren is Bonito alles behalve traag of slecht aan het been hoor Haha!

Ziet er leuk uit Cindy, blijf lekker hobbelen!
Idd je handen wat hoger en je schouders wat meer naar achter waardoor je wat trotser gaat zitten en het voor haar ook makkelijker is om wat meer op de achterhand te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 04:26

Hey Eef, wat leuk dat je reageert Tong uitsteken
Idd mij handen moeten sowieso hoger, ik werk eraan, maar als het er *ingeramt* is door een vorige instructriose is t moeilijk weer af te leren, je leert iets makkelijk aan dan af Knipoog
Mijn schouders span ik af en toe nog aan, ook dat is een punt waaraan ik moet werken!
Dank je wel voor je reactie Lachen