Simone & Hester (6 Jr. Fries ) @ FNRS Dressuur F9, 1ste!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simoon__

Simone & Hester (6 Jr. Fries ) @ FNRS Dressuur F9, 1ste!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:30

Gister avond had ik weer onderlinge wedstrijd met de fries die ik bijrijd!
Hester is een 6 Jarige friese merrie, die bij ons kwam en kende toen alleen de basis meer ook echt niet, en viel onwijs door je binnen been heen ( nu nog maar het wórd al beter ) .. Ik rijd haar bijna alle dagen van de week bij, En nu was er weer Fnrs, en dacht dat kan ik dan ook wel met haar proberen!

Wij starten dus F9, dit is een bijna L1 proef , maar dan zonder wijken. Maar hierbij heb je wel het aangaloperen op de letter, en het terug naar de draf op de letter.

zelf vond ik er aardige stukken tussen zitten, de galop is ons grootste probleem, samen met het naar binnenvallen en de aanleuning!
Kritiek is altijd welkom, alleen wel opbouwend, zelf had ik het volgende :

Ikzelf, Tenen naar binnen, en mn onderbenen stiller/
Hester, De aanleuning , galop en het door mijn binnenbeen vallen,

Ik les ook 1 keer in de week met Hester en dan werken we eraan!

Nou genoeg , hier het filmpje :

http://www.youtube.com/watch?v=uh1eKjZiONQ

Bedankt voor het kijken!

geerke

Re: Simone & Hester (6 Jr. Fries ) @ FNRS Dressuur F9, 1ste!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:39

ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien!
Je zit er netjes op....alleen inderdaad onrustige benen.
Moet je steeds aandrijven?
Verder zitten er mooie momenten in de draf,heeft ze haar hoofd mooi stil....en de galop gewoon blijven oefenen.
Ik denk als je goed oefent op de uitgestrekte draf,dat je verbaast zal staan....
Je zit trouwens netjes door...dat valt niet mee op een fries.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:54

Voor het niveau waarop je nu rijdt vind ik het een keurige proef! Wat staat je paard trouwens goed aan de hulpen - goede overgangen!
Galop is altijd wel een lastig punt met friesjes - lekker aan blijven werken.
Vooralsnog: complimentjes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:15

Ik vind juist dat het paard niet goed aan de hulpen staat. Probeer je hulpen te verkleinen en op lichtere aanwijzingen reactie te krijgen. Als je paard op kleine aanwijzingen reageerd, hoef je ook niet zo met je benen te wapperen.

Verder vind ik dat het paard niet lekker ontspannen loopt. Ik zou graag wat meer halslengte zien, naar voren en naar beneden. Nu drukt het paard de ug weg en loopt het nog teveel op de voorhand voor dit niveau.
Dit kun je verbeteren door veel overgangen en tempowisselingen te rijden in een voorwaarts-neerwaartse tendens, zodat de schoft omhoog komt en het paard een horizontaal evenwicht ontwikkeld. Daarna kun je pas gaan oprichten.

En als laatste zul je samen met je instructrice moeten gan werken aan het rechtrichten, want dat is de oorzaak van het naar binnen vallen over de schouder. Als het paard rechter is, zal het de bochten en wendingen ook makkelijker kunnen rijden.

Het was een nette proef, maar er zijn nog een boel dingen die beter kunnen!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:26

Leuk setje zijn jullie!
Nog wat dingetjes om aan te werken:
- Kijken waar je naar toe gaat, nu ga je in een keer naar links of rechts.
- Je benen: het lijkt telkens of je been aan het geven bent, heel onrustig. Ook in galop vraag ik me af waar je soms je benen helemaal naar toe zwaait.
- Je grote volte in draf is kleiner dan je grote volte in galop...
- Ik vind dat je paardje een beetje verkrampt in zijn nek loopt waardoor het nageven er niet zo mooi uitziet..

Succes!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:41

Ziet er goed uit Simone, zeker verbetering dan bij de 1e keer Lachen!
Commentaar geef je zelf al, inderdaad kijken waar je naar toe gaat; dat viel me verder nog op naast jouw commentaar.
Jullie zijn echt een leuke combi Lovers!
Gefeliciteerd met je welverdiende 1e plaats Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:44

Simonee, wat een heerlijke combi zijn jullie zeg! Lovers
Vind het er netjes uitzien, fijn aan de hulpen en luistert goed.
Inderdaad zou je je onderbenen stiller mogen houden, en meer met je kuit mogen aandrijven!

Succes meid, het ziet er netjes uit!

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:08

Bedankt voo alle reacties, en met het Commentaar ben ik het over het algemeen wel mee eens!

@ Wendy007 mn startkaart is aangevraagd, dus vanaf Januari ga ik ook officieel met haar Lachen

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:48

Je hebt haar netjes aan het lopen, ze oogt actief maar probeer diezelfde activiteit vast te houden zonder steeds been te hoeven geven. Wat me ook opvalt is dat ze bijna geen stelling heeft en dat je haar doormiddel van de teugel de hoek doorrijd ipv met het binnenbeen, probeer haar actiever op het binnenbeen te maken en stuur niet met je teugels maar met je benen. Maar afgezien van deze puntjes komt het best goed in januari denk ik!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:11

Ik vind eigenlijk dat hij té opgericht loopt, oprichten hoef je pas vanaf de M1, rijd hem in de training lekker lang laag, en ga hem dan een beetje oprollen, maar wél met het neusje eruit. Het lijkt namelijk of ze haar rug erg wegdrukt, en daarom heel hoog in de nek gaat lopen.
Haar ruggebruik is nog niet optimaal, daarnaast is ze volgensmij niet helemaal recht, ze heeft bijna constant stelling naar buiten, probeer haar wat meer naar binnen te laten kijken.
Veel overgangen, schijnovergangen, figuren rijden en dan komen jullie er wel Lachen
Gefeliciteerd met je 1e plaats, want ik vind het zeker geen slechte proef. Lachen

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:13

Over het algemeen ziet het er goed uit. Nu moet je meer proefgericht beginnen rijden. Hoeken uitrijden als het moet en niet als je op de cirkel bent. Beter de stelling verzorgen (in galop) en beter op de letter rijden. Maar dat lukt zeker, want het beeld oogt heel netjes.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:15

Jullie zijn een erg leuke combinatie Haha!!
Let wel op dat je kijkt waar je naar toe gaat.
Mooi paard! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:44

Als eerste is F9 geen L1 hoor Knipoog F8 is net te vergelijken met een B proef.... vanaf F12 kun je zeggen dat je L1 zou kunnen rijden Lachen . Maar los daarvan, mooie fries!!

Je mist wel veel stelling/buiging. In het begin moet je bij C bijvoorbeeld op de rechterhand, en dan zie je dat je die wending helemaal niet had voorbereid. Misschien een puntje waar je aan moet werken Lachen .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:59

Heey! mooie fries hoor! maar nu dit!:
hou je benen stiller, hij komt bij de overgangen iets omhoog, dus kan je misschien bij het oefenen langer over de overgangen doen, en daardoor meer tijd besteden aan de nagefelijkheid. Je benen zijn erg onrustig, en als je aandrijft doe je je benen naar achteren en geeft dan best wel een hard schopje, aandrijven moet je eigenlijk bijna niet zien, het meot veel lichter gaan. En inderdaad met de galop iets meer aanleuning. niet klikken of je overgang beter te laten gaan, dit wordt afgestraft als je wat hoger gaat rijden. En je moet je paard beter voorbereiden op een wending, maar omdat hij zo door je binnenbeen heen loopt is dat lastiger. Ook vind ik hem té opgericht lopen, dat hoeft pas in de M. Nu is dit niet goed opgericht, dus ook niet goed voor de M1, maaar dat doet er neit toe. Hij moet veel meer ontspannen, dus veel overgangen, lekker rond en laag, en dan kom je er wel! Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:40

Geryon schreef:
Heey! mooie fries hoor! maar nu dit!:
hou je benen stiller, hij komt bij de overgangen iets omhoog, dus kan je misschien bij het oefenen langer over de overgangen doen, en daardoor meer tijd besteden aan de nagefelijkheid. Je benen zijn erg onrustig, en als je aandrijft doe je je benen naar achteren en geeft dan best wel een hard schopje, aandrijven moet je eigenlijk bijna niet zien, het meot veel lichter gaan. En inderdaad met de galop iets meer aanleuning. niet klikken of je overgang beter te laten gaan, dit wordt afgestraft als je wat hoger gaat rijden. En je moet je paard beter voorbereiden op een wending, maar omdat hij zo door je binnenbeen heen loopt is dat lastiger. Ook vind ik hem té opgericht lopen, dat hoeft pas in de M. Nu is dit niet goed opgericht, dus ook niet goed voor de M1, maaar dat doet er neit toe. Hij moet veel meer ontspannen, dus veel overgangen, lekker rond en laag, en dan kom je er wel! Veel succes!

Nageeflijkheid is nog niet belangrijk in de F9. Pas rond de F12 word dat iets belangrijker. Daarom kun je het het beste maar even achterwege laten, want hij loopt ook erg gespannen rond. Dit is geen oprichting, aangezien dat is dat ze meer op de achterhand lopen, over de rug en het hoofd 'hoog'. Dus voor het mooie meer laten ontspannen... Eerst lekker ontspannen, de hoeken netjes uitrijden, stelling, buiging, nette houding en dan komt de rest vanzelf wel weer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:45

Vanaf de f9 dacht ik wel, maar niet zo erg, maar als je een niveau rijdt, moet je al bezig zijn met het niveau daarna, en als je er klaar voor bent om het te leren kan je er toch gelijk mee aan de gang gaan? Maar in dit geval kan ze hem ook beter eerst even lekker los maken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:54

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:18

Geryon schreef:
Vanaf de f9 dacht ik wel, maar niet zo erg, maar als je een niveau rijdt, moet je al bezig zijn met het niveau daarna, en als je er klaar voor bent om het te leren kan je er toch gelijk mee aan de gang gaan? Maar in dit geval kan ze hem ook beter eerst even lekker los maken

Je appuyeert toch ook niet in de M2, ondanks dat je dat thuis wel kunt? Knipoog
Het word gewoon niet gevraagd. En daar moet je gebruik van maken, zodat je meer aandacht kunt besteden aan de andere oefeningen. Het geld pas vanaf de F12 hoor, van de nageeflijkheid.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:22

F9 is nog geen L1 proef. das F12 pas Knipoog
verder behoort het paard vanaf F7 al na te geven.

Benen netjes stil houden, wel leuke combie Ja komen er wel Knipoog