Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:56

Sinds augustus dit jaar ben ik in het bezit van een 7-jarige ijslandse merrie genaamd Brunka. Ze is nogal eenkennig en angstig, de eerste 3 maanden heeft ze dan ook alleen maar op de wei gestaan omdat we haar niet konden pakken. Nu zijn we verhuisd en moet ze elke avond naar binnen en overdag lekker buiten. Het heeft wat geduld gekost, maar nu laat ze zich dus zo pakken. Ook zijn we langzaamaan begonnen met rijden. Ze was wel al ingereden, maar nooit echt goed doorgereden. Dit omdat ze er nogal eens vandoor gaat. Het gaat wisselend, het ene moment is ze redelijk ontspannen, maar nu de laatste 2 keer was ze weer net een tijdbom en wil ze er constant tussenuit speren. Gelukkig zit er wel een goeie rem op, maar ik ben dus constant aan het inhouden. Vooral op de rechter hand heeft ze moeite mee en dit uit zich in vluchtgedrag. Vandaar dat ik soms wat streng overkom met mijn handen, tips hiervoor zijn welkom. Ik laat haar nu maar gewoon op haar eigen benen lopen, want als ik stelling vraag naar rechts gaat ze rennen. Ik vind het belangrijker dat ze nu ontspannen gaat lopen. Ze doet ook vaak haar mond open met rijden, ik rij haar met een enkel gebroken bustrens, op een dubbelgebroken bit liep ze nog slechter namelijk.
Een nivo hebben we nog niet echt, zeg maar nog groen. De foto's zijn van 2 weken geleden.

Eerst longeren
Afbeelding

En dan erop
Afbeelding

hier loopt ze redelijk ontspannen
Afbeelding

Te strenge binnenhand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden begon het met sneeuwen en mocht mevrouw lekker uitrusten in de sneeuw

Afbeelding

Tips en commentaar zijn welkom, maar houd het aardig, ze is nog zo groen als gras, dit is de 2e keer dat ik erop zat en ik ben helemaal geen held met paarden die er vandoor gaan. ik had zowiezo al maanden niet meer gereden.
Ook moet ik erg wennen aan mezelf op een ijslander, vind dat ik voor het mooie veel te groot ben, en dat terwijl het best een grote ijslander is.

love_nadesh

Re: Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:02

Ligt het zadel wel helemaal goed?
Let op je tenen probeer die naar binnen te draaien en je hakken dan uitdrukken wat bij mij goed helpt is knïen tegen het zadel houden dan krijg ik automatische een goede been ligging.
En let op je piano handen en niet zoveel trekken gaan Knipoog

EDIT: ik zie dat jij jezelf te groot vind nou er rijden heel veel grote mensen op een ijslander deze diertjes kunnen dat makkelijk heben al zou ik wel kijken naar een ijslander zadel zal een stuk fijner zitten voor de pony maar ook voor jou.
Laatst bijgewerkt door love_nadesh op 09-12-08 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

Ik denk dat als jij je paard zoveel in de weg zit met je handen; namelijk door de teugels te strak te hebben het paard alleen maar meer in de stress zit. Mijn tip zou zijn; gooi je teugels een stuk losser en leer het paard op eigen benen lopen...

Mag ik vragen waarom je voor een onbeleerd paard zit als je ''geen held met paarden bent die er vandoor gaan en je sowieso al maanden niet meer had gereden.'' Dan vraag ik me af; had je dan niet beter voor een wat ouder en beleerd paard kunnen gaan?

Vind het rijden geen fijn beeld geven; ik hoop dat je je teugels wat meer los kunt (leren) laten zodat het paard ook de ruimte heeft om te lopen.

Laatste foto vind ik wel gaaf; leuke Ijsco is het.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

leuk paardje heb je, ziet er ook best wel netjes uit..
maar als je zelf nog nooit een ijslander hebt ingereden ofzo, heb je dan wel hulp van iemand met ervaring? is denk voor jouzelf EN je paard handiger Knipoog
maar voor een Ijslander ben je niet snel te groot hoor Knipoog worden vaak zat door volwassenen gereden etc

veel succes ermee

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:08

Zoals ier al zegt teugels wat losser mijn paard probeerde hem ook altijd te peren maar hij werd aleen maar onrustig als ik strenger werd met mijn handen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:11

In mijn ogen ben je niet gauw te groot voor een IJslander. Het zadel is aan de krappe kant voor jouw kont(tje), maar door de korte rug van haar, is een grotere waarschijnlijk geen optie.

Ik zou in ieder geval de beugels een of twee gaatjes langer zetten. Je zit op deze maat wat in elkaar. Met langere beugels kun je je houding, (trotser zitten), verbeteren.

De teugels zijn volgens mij veel te kort mogen best een handje langer. Begrijp dat het eng is als ze gaat rennen maar zo doe je haar er ook geen plezier mee.

Dat rennen herken ik wel, onze shet doet dit ook, lijkt vanuit het niets te komen en helaas zit er dan geen rem op. De kinderen rijden heel veel figuren met haar, bij haar helpt dat iets en als ze het goed doen wordt ze ook nageeflijk en zakt ze in haar tempo. Tempowisselingen wordt ze juist heet van.

Kwestie van uitproberen, je rijdt nog niet zo lang op haar dus neem de tijd. Maar probeer vooral zelf te ontspannen, blaas uit als je voelt dat je gaat spannen, dat helpt echt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:13

Even voor de duidelijkheid, ze is wel ingereden, ze heeft ook op een trainingsstal gestaan. Alleen daarna is er meer dan een jaar niets meer mee gedaan. Ik heb geen ervaring met het inrijden van ijslanders, ik heb wel mijn vorige pony zelf ingereden. Ik heb de teugels niet constant strak, op de foto mss toevallig wel, omdat ze daar dus net weg wil schieten. Als ik de teugels helemaal los zou gooien zou ik alleen maar als een raket de bak doorgaan. Maar ik probeer dus de teugel minder aan te nemem zodra ze ontspant.
Ik ben inderdaad op zoek naar een ander zadel, deze ligt op zich niet heel verkeerd, alleen hij schuift heel erg van heen en weer, als ze zo plat te bocht doorgaat.
Ook hoop ik in het nieuwe jaar les te krijgen van iemand die veel verstand heeft van ijslanders.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:20

Als ze gaat rennen als je aan haar rechterkant komt, laat haar gebit dan eens controleren en laat haar nakijken door een osteopaat. Om je paard soepel en ontspannen te krijgen zal ze toch ook stelling naar beide kanten aan moeten gaan nemen. Een ander zadel is een goed plan. Je zegt dat het goed ligt, maar wel schuift. Dan past het juist niet goed. Ik vind het zadel ook erg lang voor haar. Door je huidige zadel word je nogal in een stoelzit gezet, ook zit je aardig ver achterop het zadel. Probeer iets meer naar voren te schuiven. Van wie ga je lessen? En waar is ze ingereden? Wat doet ze als je haar bijzet aan de longe of longeert aan de dubbele longe? Ze mag wat lager met haar hoofd, op de foto's maakt ze zich kort in haar hals. Probeer haar wat meer ruimte te geven, dan zal ze ook wat ruimere passen gaan maken. Probeer in de wendingen je hand wat meer opzij te doen (van de hals) om haar daar beter in te begeleiden. Lachen

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:26

Ik vind het er niet ontspannen uitzien. Zoiezo vind ik dat je van een net ingereden pony nog niet zoveel moet vragen, het lijkt alsof je der al in een krul wilt laten lopen (kan ik ook verkeerd zien hoor!) Maar daar zijn de meningen natuurlijk ook over verdeeld. Schiet ze weg doordat ze ergens van schrikt? Of uit het niets.. Ik zou haar als ze ervandoor schiet in plaats van kort houden, juist doordrijven, en lekker laten vliegen, tot zij niet meer wil, en dan nog net ff langer, zodat jij bepaald hoe hard ze gaat. (Tenzij je bak niet zo groot is of er is medisch iets mis in haar mond bijv. )
Ik vind het er niet te groot uit zien!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:32

Dit zadel is wat te klein voor mij, ik ben nogal wat aangekomen helaas. Deze ligt voorlopig even het beste denk ik, want mijn boomloze is te lang voor haar denk ik. Met goed liggen bedoel ik dat ie niet te krap is of ergens op drukt ofzo, dat schuiven komt denk ik omdat ze totaal geen schoft heeft en ook helemaal geen bespiering. Ik denk ook dat een staartriem voor haar wel handig is.
Ik probeer op de rechter hand wel iets stelling te vragen, maar zodar ik mijn hand 1 mm opzij doe gaat ze rennen. ik denk niet dat het aan haar gebit ligt want met bitloos hoofdstel doet ze het ook.
Ik probeer haar trouwens niet in de krul te trekken hoor, maakt mij niet uit hoe ze met haar hoofd loopt, ik vind ontspanning nu belangrijker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:36

Mijn grootste zorg is het zadel.... het lijkt te lang en kan daardoor op de zwevende ribben drukken.
Dit is pijnlijk, en misschien een reden voor het wegschieten?
Dat is vaak het moeilijkste punt van grotere mensen op kleinere pony's; de zitruimte.... De ruiter heeft vaak een wat groter zadel nodig, wat de rug van de pony niet kan herbergen.
Je zit erg 'achterop' je pony.....

Ik zou daar iig zsm iemand bij halen. En pak het rijden gewoon echt weer op als je er iemand bij hebt, lekker voor je zelfvertrouwen.

Veel plezier samen!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:38

Ze heeft trouwens bij Yoni Blom gestaan en is ook van iemand geweest die veel verstand heeft van ijslanders, maar zij durfde het niet aan om op haar te rijden, omdat ze zwanger was.
Ik weet verder niet echt heel veel van haar achtergrond.
Longeren met bijzet heb ik nog niet geprobeerd, het is al zo'n paniekzaaier, ben bang dat ze dan over de kop gaat ofzo.
Een osteopaat geloof ik niet in, zat wel aan een fyseo te denken als ze zo blijft doen, maar eerst maar eens een ander zadel kopen.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:38

Doet ze het op de linkerhand niet? Kan het niet dat ze onder het werk uit probeerd te komen door er vandoor te gaan?
Heb je wel eens geprobeerd om haar gewoon eens te laten gaan, of door te drijven?

(Shoot me if i'm wrong Knipoog )

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:43

Op de linkerhand neemt ze wel stelling naar binnen aan en gaat ze er wel vandoor maar minder. Ze doet dit trouwens vooral in stap, in draf is het minder. Ik doe dan ook gewoon alsof er niets aan de hand is en ga gewoon draven. Galop doe ik nog maar niet. Ik rij dan voornamelijk op de linker hand en dan weer een stukje op rechst. Haar uit laten rennen heeft geen zin, want zelfs na flink longeren en rijden, ze staat dan helemaal te hijgen, rent ze nog weg. Ik wil ook niet te lang rijden, want ze heeft helemaal geen conditie en de bak is ook best zwaar.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:46

Laat dan haar lijf (met name rug en hals) nakijken door een fysio. Deze reactie is namelijk niet normaal.

Mijn 7-jarige (zie foto's in profiel) heeft ook totaal geen schoft. Mijn boomloze zadel lag daar heel fijn op, maar ik kon er niet op zitten. Ik heb uiteindelijk een goed passend IJslanderzadel gevonden dat helemaal niet schuift! Voor naar links en rechts schuiven helpt een staartriem overigens niets. Een IJslanderzadel is vaak vlakker dan een normaal zadel (dat je zo te zien nu gebruikt?), waardoor je er makkelijker in past. Een fysio heb je sneller bij je paard dan een nieuw zadel, ik wil je echt adviseren om daar niet te lang mee te wachten. Als ze een gewoonte van dit gedrag heeft gemaakt dan kost het je nog meer voor je het opgelost hebt. Uit laten rennen zou ik niet doen. Het is wel belangrijk om evenveel op de linker als op de rechterhand te rijden. Wat doet ze als je stelling naar rechts vraagt terwijl je op de linkerhand rijdt (stelling naar buiten dus ipv naar binnen)? Vraag anders ook eens advies aan Yoni over je paard. Heb je al een instructeur gevonden?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:20

Hey odet,

Wat leuk dat je er op zit Lachen commentaar is al gegeven.. ik wist al dat je bezig was voor een nieuw zadel..
Stel dat je tich iemand erbij wilt halen, let me know, ik ken iemand die is osteopaat en fysio.. super handig, hij weet echt veel..

Groetjes

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:22

hee brunka in tha picture!
Ik vind het leuk je op je pony te zien, tot nu toe zag ik je er altijd naast:) Ziet er best leuk uit, en zo te groot ben je niet, dat mag gewoon op een ijslander.

Jammer dat precies de renfotos genomen zijn zoals je aangeeft,want het lijkt er inderdaad op alsof ze constant strak staat. Ik weet dat je dat niet doet, omdat we toch wel hetzelfde denken, en zodra ze rustig is geloof ik zeker weten dat jou teugels los zullen hangen!

Ik wil me alleen wel aansluiten bij de adviezen van de fysio/osteopaat. Pas dan kun je zien wat er is, dus ook wel zadel er op moet.
Ik had geloof ik al gezegd, met scheefzijn van je paard(waar niemand onderuit komt overigens!) en dat je juist niet allebei de kanten evenveel moet rijden. Juist de goede hand (extra) trainen, zodat je als je op de slechte hand rijd, je op de goede hand 'terug kan vallen'. Als ik het goed begrepen heb dan uit mn boekjes en verhalen..... Zo niet dan horen we het vanzelf van onze medebokkers denk ik;)

Als er een fysio of iets komt wil ik er best eens bij zijn, dat vind ik erg interessant, en dan kan ik dat ook aan andere vertellen. Je komt vaak mensen tegen met een "wilde" pony, maar laten er niks aan doen en willen dan dat ik er op ga zitten. Jij gaat er gelukkig gewoon zelf opzitten dat is prima! Maar ik ben bang, dat als er wat 'mis' is in haar rug of nek of iets wat haar pijn doet, ze altijd zal blijven rennen. Weet niet of dat prettig zitten is Vork
Maar als dat is uitgesloten, dan kun je gericht aan het werk, en je nog specifieker richten op de onspanning. Hulp van een instructrice is natuurlijk fijn. Kun je die toch niet vinden weet je me te vinden:)

Leuke foto's, en veel plezier met je ijsco als je er weer op klimt!
Zie je snel weer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:23

Les Fjal hier op bokt komt mij les geven, maar ze kan pas in januari. Ook wil ik een keer les nemen bij een ijslanderstal hier in de buurt, om meer ervaring met ijslanders te krijgen. Helaas gaat Brunka heel lastig de trailer in, dus kan ik niet met haar daar naartoe.
Ze wil trouwens wegrennen, maar het lukt haar niet want ik voel dat aankomen en met een ophouding kan ik haar wel bij mij houden. Het is dus niet zo dat ze ook echt wegrent, met mijn bijrijdster lukt haar dat wel.
Ik heb ook al een zadel op het oog, die moet ik alleen nog ophalen als ik daar in de buurt ben.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:35

Van Lesley kan je een hoop leren. Ja Ze kan vast ook wel even meekijken naar een zadel als je iets hebt om te passen. Lesley heeft erg veel ervaring met IJslanders.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:40

Ik heb net haar vorige eigenaresse een mailtje gestuurd, ik wil natuurlijk niet op haar gaan rijden als ze echt pijn heeft. Ook ga ik nog contact opnemen met Yoni Blom, misschien dat zij me wat meer raad kan geven over het rijden van Brunka. Ik heb haar aanvankelijk gekocht als gezelschapspaard en fokmerrie, maar volgens de vorige eigenaresse kon ik ook gewoon op haar rijden als ik haar wat beter leerde kennen.
Ze is in de omgang trouwens ook heel erg schrikachtig, raakt om het minste of geringste in paniek, dat zit dus in haar karakter of er is in het verleden iets naars gebeurd met haar.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:52

sommige ijslanders (vaak merrie's) kunnen erg 'heet' zijn.
door eraan te trekken wordt dit alleen maar erger, en ik zie op de foto's ook alleen maar een heel strakke trekteugel.
met een ijslander die nog niet goed doorgereden is en erg gespannen zou ik om te beginnen lekker leuke dingen gaan doen, met zo vaak mogelijk een lange teugel lekker buiten naar ontspanning en harmonie tussen jullie samen rijden.
als ik dat zou hebben zou ik me pas op (bak)werk gaan richten.
wat je nu doet doet niets voor jullie gezamelijke band en dat is voor mij toch wel de basis om een ijslander plezierig te rijden, zowel voor mijzelf als voor het paard.
vind het een leuk paard om te zien maar ik vind wat je met haar aan het doen bent een onprettig plaatje, ga eerst maar een leuke band en vertrouwen kweken en dan nog eens verder kijken waar je uitkomt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:53

Ik geloof dat ze het rijden in de bak best leuk vind hoor, ze heeft haar oortjes naar voren. De foto's zijn allemaal van het begin van het rijden, later liep ze veel rustiger. Uiteraard doe ik ook grondwerk ed met haar, rijden maar iets van 2 keer per week.
Buiten rijden zou ik wel willen, maar ik ben bang dat ik haar dan niet kan houden en er ongelukken van komen. Ik zou het alleen aandurven met een mak paard erbij.
Ik vraag nog niet echt iets van haar in de bak, gewoon wat overgangen en voltes, verder eigenlijk niets bijzonders.
Ik ga wel een fyseo naar haar laten kijken om lichamelijke problemen uit te sluiten.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:16

ze heeft haar oortjes naar voren maar is zo gespannen als een veer en ziet eruit of ze ieder moment weg kan schieten.
als je gaat buiten rijden kan je toch ook alleen gaan stappen?
zo heb ik dat altijd gedaan, met een onbekend paard, in de rondte stappen (buiten dus, niet in de bak)tot ik het gevoel had dat we daar beiden helemaal ontspannen inzaten (tot aan lekker met een losse teugel) en dan pas verder.
met stappen bouw je ook nog eens het beste conditie en spieren op, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
ik heb bepaald veel ervaring maar ga met een nieuw paard lekker als een beginneling lekker elkaar op een rustige manier leren kennen, elke keer dat zo'n paard onder je wegschiet en je raakt de controle kwijt is er één teveel, dat heb je niet zomaar weer goed.
ik heb het ook niet zo op die trainingsstallen en de manier van werken van de meeste trainers.
op een boerderij waar ik vroeger stond was een trainster die dan paarden van andere mensen in training had; paard van het land, zadel erop, vroemvroem 10 keer in tölt de dijk op en af en huppiekeetje terug op het land.
ja, als hij weer thuis komt kan hij tölten ja, maar we zijn toch allemaal niet wedstrijdruiters, zo te lezen heb je die ambitie niet eens, wat is er dan mis met rustig beginnen, waarom moet er direct 'gewerkt' worden?
als jij lekker met je paardje naar buiten gaat en je gaat alleen stappen gebeurd er niets hoor, en je zal zelf gaandeweg merken hoe prettig dat voor jezelf is ook.
iedereen moet maar rennen voordat ze kunnen lopen, en je hebt alleen jezelf ermee, van een goeie basis heb je veel langer en meer plezier.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:24

Van mij hoeft ze niet te rennen, liever niet juist. ik stap voornamelijk met haar, en een klein stukje draven. om die reden doe ik ook geen galop. Ik ben 2 keer met haar naar buiten geweest, toen schrok ze echt overal van. Dan ben ik dus juist bang dat ik de controle kwijt raak, en het is overal spekglad buiten. straks lig ik met paard en al ondersteboven, of rent ze een sloot in bijvoorbeeld. Juist met stappen is ze heel gespannen, in draf is ze rustiger, daarom draaf ik dus.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:11

Tinka schreef:
Les Fjal hier op bokt komt mij les geven, maar ze kan pas in januari. Ook wil ik een keer les nemen bij een ijslanderstal hier in de buurt, om meer ervaring met ijslanders te krijgen. Helaas gaat Brunka heel lastig de trailer in, dus kan ik niet met haar daar naartoe.
Ze wil trouwens wegrennen, maar het lukt haar niet want ik voel dat aankomen en met een ophouding kan ik haar wel bij mij houden. Het is dus niet zo dat ze ook echt wegrent, met mijn bijrijdster lukt haar dat wel.
Ik heb ook al een zadel op het oog, die moet ik alleen nog ophalen als ik daar in de buurt ben.

Ze is bij me vandoor gegaan toen ik er voor de 2de keer opzat. het was de tweede keer dat iemand erop zat sinds tinka haar had. je moet een paardje toch een beetje aan gaan voelen. vind het wel fijn dat als ze er vandoor gaat ze alleen hard gaat en niet gaat bokken of steigeren.