WiseGuy M @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy M @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:36

Advies gevraagd.
WiseGuy M is een KWPN tp v. Roy M van 5 jaar. Hij is nu een klein jaar onder het zadel en loopt ook voor de kar. Ik rijd hem gemiddeld 2x in de week.

Er zijn veel punten om aan te werken. Maar het grootste probleem waar we tegen aan lopen is de rechtgerichtheid. Rechtsom loopt hij voor mijn gevoel lekker.
Maar linksom: Wanneer ik iets druk neem op links of mijn hand naar binnen haal voor stelling, meneer draait af. Ik probeer dit op te vangen met mijn binnenbeen. Maar hij valt hier echt gewoon doorheen. Waardoor ik dus weer terug val op mijn rechterhand om hem toch de richting in te krijgen die ik wil.
Zweepje houd ik zoveel mogelijk in mijn linkerhand zodat ik mijn kuit wat kan verduidelijken door een klein tikje achter mijn kuit te geven bij geen reactie.

Maarja, het komt hij er dus op neer dat hij bijna constant met rechterstelling (en lengtebuiging) loopt, linksom en rechtsom en ik echt niet meer weet wat ik hieraan kan doen.
Daarbij komt dat hij de laatste tijd een soort van protest geeft na het van hand veranderen (dit vind hij moeilijk). Hij doet dan zijn hoofd omhoog en helemaal naar rechts, dat ik volledige het contact op rechts kwijt raak.

Ik heb nu les op een klassieke manier, ik probeer constant een contactteugel te hebben, dit lukt me duidelijk nog niet altijd. Bloos

Verder hebben we genoeg andere verbeter punten, deze mogen natuurlijk ook genoemd worden en advies: graag.

De foto's zijn gemaakt van het eerste half uur, hoelanger ik erop zit hoe beter hij loopt, maar hier heb ik dus geen foto's van.

Afbeelding

Afbeelding
Linksom lengtebuiging & stelling vragen.

Afbeelding
'protest' waardoor ik mijn contact op vooral rechterteugel verlies.

Afbeelding
Hier is duidelijk te zien hoe recht hij blijft in een wending naar links. (grote volte)

Afbeelding
Rechtsom, loopt hij zeer (te)makkelijk met lengtebuiging. Hier laat ik mijn binnenteugel te veel los.

Afbeelding
Zelfde als vorige foto. (mooi sta-moment Bloos )

Afbeelding
Linksom. Ik breng mijn hand hier iets omhoog om vriendelijker in te werken, ook hier valt hij vaak doorheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ontspanning blijft ver te zoeken, er was blijkbaar iets te zien aan de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat dit geen mooi beeld is, ik zoek echt advies op de punten die ik aangegeven heb.

eenitraM

Re: WiseGuy M @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:41

Ik weet het. TP zijn lastig te rijden.

Ik rijd ze altijd van voren los. Zodat ze op ligt contact blijven lopen. Stelling en buiging komt van zelf wel als je ze later oppakt. Maar doordat diene van jou voor de kar loopt wordt het wel lastiger omdt "karre paarden" recht door de wending moeten lopen.

VInd het wel een prachtig beest. En als je er veel tijd in steekt wordt het een super dressuur paard Knipoog ze hebben meer gang dan een normaal paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:43

Hoe loopt hij aan de longe?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:45

Ik longeer hem altijd met een enkele longe zonder bijzet voor het rijden (om hem wat los/warm in de rug te krijgen voor ik op stap). Hij loopt echt de ene kant van de volte ontspannen soms zelfs met het neusje richting de grond en met voor zijn doen redelijk lengtebuiging. Het andere deel van de volte kijkt hij totaal naar buiten. Op welke plek ik hem ook longeer in de bak.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:47

Als het verschil zo extreem is zou ik toch adviseren om hem eerst medisch na te laten kijken voor je rijtechnisch aan de slag gaat.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:52

Paarden die voor de kar lopen kunnen ook prima onder het zadel gereden worden. Voor de kar moeten ze ook met lengtebuiging de bocht door dus daar ligt het echt niet aan. Knipoog

Ik denk dat je paard aan de rechterkant een beetje erg vast zit. Knipoog Je kan proberen als je rechtsom rijdt een lichte contrastelling naar links te vragen terwijl je goed je rechterbeen eraan houdt. Met kleine stukjes beginnen en niet binnen een uur een grandioos resultaat verwachten. Op deze manier rek je de spieren aan de rechterkant langzaam maar zeker op.
Schouderbinnenwaarts is ook een hele goede oefening om je paard mee recht te richten.

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:54

Probeer je paard meer voorwaarts neerwaarts te rijden dat hij beter over zijn rug gaat lopen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:55

Katja schreef:
Als het verschil zo extreem is zou ik toch adviseren om hem eerst medisch na te laten kijken voor je rijtechnisch aan de slag gaat.

Denk ik ook
'k heb ook een tijdje op een tuiger gereden, maar zo erg heeft hij 't niet.
hij heeft wel altijd de neiging om rechts aan te springen, zelfs linksom, daar moet je zeer duidelijke hulpen geven.
Maar zo erg heeft 'ie het echt nooit gehad.
Kraker laten komen? masseur? ...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:57

Kraker is 2 a 3 maanden terug geweest. Het leek toen even een stuk beter te gaan, maar nu is het eigenlijk weer hetzelfde.
Aanspringen doet hij overigens goed beide kanten in, hij springt eigenlijk nooit in de verkeerde galop aan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:59

Als het verslechterd na een tijdje kan dat ook betekenen dat het scheef worden een andere oorzaak heeft. Veel paarden met onderbeen problemen zijn ook scheef daardoor.

Shana_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:10

Betteke schreef:
Paarden die voor de kar lopen kunnen ook prima onder het zadel gereden worden. Voor de kar moeten ze ook met lengtebuiging de bocht door dus daar ligt het echt niet aan. Knipoog

Ik denk dat je paard aan de rechterkant een beetje erg vast zit. Knipoog Je kan proberen als je rechtsom rijdt een lichte contrastelling naar links te vragen terwijl je goed je rechterbeen eraan houdt. Met kleine stukjes beginnen en niet binnen een uur een grandioos resultaat verwachten. Op deze manier rek je de spieren aan de rechterkant langzaam maar zeker op.
Schouderbinnenwaarts is ook een hele goede oefening om je paard mee recht te richten.

Ik ken het probleem.
En heb zelf ondervonden dat contrastelling daar bijzonder goede oefening voor is.
Succes.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:16

Een klein beetje ken ik het probleem wat ik op de foto's zie (niet recht lopen), want mijn pony is ook wat scheef en daar ben ik nu mee bezig het op te lossen. Kan je haar hoofd/hals buigen vanaf de grond naar beide kanten of gaat één kant echt niet?
En als je een stukje loopt, hoe loopt de achterhand erbij; dat wil zeggen stapt ze in de voetsporen van de voorhand?
Wat ik geleerd heb is dat je aan de longe (eerst stappend en dichtbij het paard) eerst de achterhand moet corrigeren (door zachtjes met de zweep over de schouder te gaan) zodat die goed ondertreedt (dus in de sporen van de voorhand) en wanneer dit goed gaat kun je de hals gaan vragen om te buigen, maar ondertussen wel blijven opletten dat ze recht blijft lopen van achter. Door dit rustig op te bouwen leer je je paard recht te richten. En idd contrastelling etc. helpen daar ook zeker bij!
Laatst bijgewerkt door Ramara op 26-11-08 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:18

Misschien moet je eens proberen om met een bijzetteugel te longeren, daar wordt 'ie' stukken losser van! Knipoog
Veel Succes, jullie zijn een leuke combi! Haha!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:22

Bedankt voor jullie reacties Haha!
Ik merk ook dat wise alleen aan de rechterkant schuimt in zijn mond. Links doet hij dit niet (deed hij eerst wel, gewoon aan beide kanten). Dit is ook op de foto's te zien.
Deden jullie paarden dit ook? (ramara & shana_s, maar andere mogen natuurlijk ook reageren)

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:27

ik zou wat extra lessen nemen om wat meer te oefenen voor de nagefelijkheid, je rijdt ook op het verkeerde been, je moet gaan staan als het buitenbeen na voren gaat.succes! leuk paardje

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:29

Ja Renee, dat probleem ken ik inderdaad ook! Ik weet het niet zeker, maar komt dat niet omdat hij zijn bit dan aan één kant vastpakt? Dat dacht ik tenminste.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:39

Update: Ik zit inderdaad op alle sta foto's op het verkeerde been licht Bloos . Daar had ik nog helemaal niet opgelet....

Ramara: Ik weet het niet eigenlijk... Heb meer het gevoel dat hij zichzelf vasthoud in zijn lijf. Maar in zin mond misschien ook wel dan... Heb altijd geleerd dat een paard het bit aanneemt/accepteert wanneer hij schuimt, maar dit is best lastig aan een kant wel, anders kant niet.. lijkt me...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:06

Vanaf de foto´s lijkt het of je paard nog heel slap is het lijf... Probeer hem eerst voorwaarts neerwaarts te rijden, lekker veel voorwaarts en veel overgangen (schakelen en schijnovergangen komen later wel). En probeer hem dan laag en rond te houden. Bij dit paard denk ik heel lastig, aangezien hij zich behoorlijk vast zet in de rug. Door vw-nw te rijden, wordt je paard losser in het lijf en sterker in zijn lijf door de overgangen. Kijk even aan welke gang jouw paard het fijnste vind. Is galop bijvoorbeeld het makkelijkste? Oefen dan heel vaker draf-galop, en galop-draf. Doe je handen naar voren en maak ze wat breder, maak je zit iets lichter, contact op de buitenteugel en kneepjes maken met je binnenteugel. Houd je teugels ook lekker lang, dan heef thij ook de ruimte om te zakken aan de voorkant. Rijdt heel veel voltes, slangevoltes, achtjes e.d. Op den duur gaat het vanzelf beter. En gaat het allemaal een stuk makkelijker. Wat ook een hele goede oefening kan zijn voor dit paard is de 'koekiesoefening' (vinden ze erg leuk). Pak een snoepje en laat hem jouw hand volgen richting zijn buik (wel ter hoogte van zijn schouder). Op slot kan hij het steeds verder, is hele goede fysio voor dit paard.
Wat longeren betreft zou ik eens kijken of hij wil zakken aan de voorkant met een pessoateugel. Die je kan je instellen hoe je wilt. Ik zou hem met longeren echt proberen zo laag mogelijk in te stellen.
Verder zou ik ook lichamelijke klachten uit sluiten bij dit paard.
Ook vind ik dat je goed bezig bent! Weinig mensen die zulke foto's van hun paard op bokt willen zetten, en dan ook nog eens toe willen geven dat het nog niet helemaal lekker gaat. OK dan!
Succes met hem! En laat je over een poosje nieuwe foto's zien??

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:20

Als ik jou was zou ik je paard eens flink gaan longeren. Ik reed eerst een arabier die ontzettend scheef was, ze kende alleen maar stelling van 90 graden naar rechts en verder niks. Ik heb haar een paar weken lang aan de longeerlijn gehad en dan vooral linksom laten lopen. Hierdoor kreeg ik een paard wat veel buigzamer was en aan 2 kanten stelling aan kon nemen. Ik heb haar toen eerst gewoon 2 weken gelongeerd, daarna weer het rijden opgepakt en ik merkte toen al een aanmerkelijk verschil. Daarna liet ik haar nog steeds meerdere keren in de week aan de ongeerlijn lopen afwisselend met het rijden. Ik denk dat dit bij jou ook wel goed van pas komt.

Ik vind trouwens dat het paard er op de foto vrij mager uit ziet.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:51

Ik zou idd die buiging en stelling eerst eens helemaal weglaten, en gewoon beginnen bij t begin.
En dat is gewoon lekker nagefelijk , voorwaarts neerwaarts door de bak heen.
Lekker ontspannen eerst, zo gespannen als hij nu is kàn hij niet eens buigen.
En onder 1 foto plaats je dat je je hand wat hoger doet om vriendelijker in de mond te zijn, ik denk dat je hem hierbij alleen maar tegenwerkt Knipoog
Succes nog, t gaat jullie vast lukken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:07

bedankt voor jullie reactie's.
_sammie_: Daar heb ik nog helemaal niet aangedacht, idd met een snoepje de stelling is gaan oefenen. Bedankt, dit ga ik is proberen.
Ik heb wel betere foto's van hem. Maar het leek me juist handig met deze foto's advies te vragen, waar het probleem ook duidelijk in naar voren komt.

eva_arno: Ik ben echt helemaal de weg kwijt wat nu vriendelijker is. De een geeft aan de hand naar binnen te plaatsen, de andere zegt juist omhoog (antoine de bodt methode). Ik heb hier overigens geen les in, maar wilde het is proberen. Meestal houdt ik mijn binnenhand juist naar binnen, omdat ik hier voor mij gevoel weinig vooruitgang in boek. (misschien wil ik ook wel te snel vooruitgang zien) maar probeerde ik vandaag tussendoor is om mijn hand omhoog te bewegen, dit heb ik eigenlijk alleen gelezen dat zit vriendelijker zou zijn....

sopper: De eigenaar longeert dit paard ook al, hij doet dit met een dubbele longe. Ik vraag me af of het handig is als ik hem nu ook maar op een andere manier ga longeren.
Ben zelf ook niet echt een held in longeren... Er ligt een pessoa, die ik op zich wel wil gebruiken, maar weet niet hoe deze werkt.

Bijzet doe ik nu eigenlijk bewust niet, omdat ik hem niet wil forceren..

Hieronder een link van mijn vorige topic, naar mijn mening loopt hij hier wel een stuk beter & onspannender: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1002551

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:59

Heb net even je vorige topic snel bekeken, het valt idd gelijk op dat hij daar veel en veel meer ontspannen loopt. Meer naar beneden met zijn hoofd...lekker laag. In dit topic loopt hij ontzettend hoog met zijn hoofd, drukt zijn rug weg...je ziet de spanning. Als tip voor het niet in willen buigen zou ik idd ook de contrastelling proberen. iemand bij mij op stal is daar ook mee bezig en het werkt supergoed!
Voor de ontspanning zou ik je willen aanraden om na te gaan hoe het kan dat ie in je vorige topic (dus een poos geleden) wel ontspannen liep en waarom het nu niet gaat? Ben jij meer gespannen? Was het eenmalig? Of loopt hij de laaatste tijd vaker zo gespannen?
Probeer de reden van het gespannen lopen te achterhalen. Misschien moet je weer even wat meer longeren of met hulpen longeren. Misschien zit er echt iets in zijn lijf niet lekker...
Ik zou zeggen ga op onderzoek uit en probeer veel, heb veel geduld en dan komt het vast goed!
Succes

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:05

Wat doet hij als je de teugels losgooit?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:42

hij loopt erg gespannen,en af en toe naar buiten gestelt en een beetje omzich heen te kijken.
ik vind het niet wauw eruit zien.
probeer hem naar beneden te werken ( hoeft niet aan de teueglmaar gewoon zijn hoofd meer bij de les en in de juiste stelling ed.) probeer hier hard aan te werken.
succes!;)

oja,is het ene tuigerstype?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:58

Hoe is het gesteld met de ligging van het zadel? Ik zie allereerst een bontje, daarnaast een dikke pad en ik zie het vastzitten aan borsttuig. Past het zadel goed? Want als ze pijn hebben van het zadel, kunnen ze ook zo gespannen gaan lopen.