Jessika [Haflinger] @ dressuur - verbetering/afgevallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ dressuur - verbetering/afgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:06

Hey!

Hier zijn we weer, 2 maanden later weer een topic van mij en Jessika.
Jessika is een 7 jarige Haflinger merrie van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik rij haar sinds september 2008 en het gaat echt steeds beter Lachen We rijden nu op B/L niveau.
Hier ons vorige topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1003666
Zoals jullie zien is Jess nog wat aan de forse kant, maar ze staat nu op dieet (krachtvoer gehalveerd en geen mals gras meer in de wei Clown) en ze is echt al enorm afgeslankt. We zijn er alleen nog lang niet, dus trainen we nu fanatiek door en ik hoop dat ze voor 2009 goed in vorm is. We hebben namelijk onze startkaart voor 2009 aangevraagd en de eerste wedstrijden zijn al gepland Lachen
Jess heeft ook een nieuw hoofdstel waar ik heel blij mee ben, en haar frontriem is ook nieuw: helemaal zelf gemaakt. De frontriem bevat meer dan 1000 steentjes en het opplakken heeft heel wat tijd gekost Knipoog Maar, als ik het zelf mag zeggen, het resultaat mag er wezen Knipoog

Tijdens de trainingen ben ik bezig met haar reactievermogen. Eerst reageerde ze helemaal niet op m'n been, daarom ben ik en tijdje met sporen gaan rijden maar ik merkte vooral aan mijn beenhouding dat dát niet de oplossing was. Daarom rij ik haar nu gewoon zonder sporen en probeer ik zo consequent mogelijk te zijn: kuitdruk = reactie, zo niet dan krijgt ze een tik. Daarna terugrijden en de tempowisseling opnieuw uitvoeren. Dat werkt echt ontzettend goed en we zijn nu zo ver dat ze heel snel reageert op m'n beenhulp totdat ze moe begint te worden. Dan wil ze nog wel eens lekker door sjokken en mij totaal negeren Clown
Ook de galop is een punt waar we nu veel aan werken. De afgelopen paar weken vertikte ze het om aan te springen, ze ging dan heel hard onder me uit rennen en áls ze dan aan aansprong dan sprong ze verkeerd aan. Het rare was dat ze aan de longeerlijn wel meteen aansprong en ook altijd goed, dus ben ik goed gaan letten op mijn houding, commando etc. Sinds ik haar consequent aan het been ben gaan rijden springt ze nu meteen aan in de goede galop, nog wat aarzelend, maar ze doet het wel Lachen De galop zelf is nu nog wat ongecontroleerd en ze valt veel naar binnen, maar ik hoop dat door veel te oefenen dit ook steeds beter zal worden.
Over de aanleuning valt ook nog wat te zeggen. Jess is in principe heel makkelijk, ze is van voor heel ontspannen waardoor ik haar heel goed van voor naar achteren kan rijden. Eerst kroop ze dan heel snel achter de teugel, maar nu blijft ze mooi constant op de loodlijn. Wat nog wel een klein probleem is dat ze heel snel kantelt met haar hoofd. De tandarts komt binnenkort langs dus hopelijk zal het daarna een stuk minder zijn Lachen
Als laatste ben ik ook bezig geweest met haar achterhand; deze nog actiever maken en ook proberen om haar meer berg opwaarts te laten lopen. In draf lukt dit op sommige stukken heel erg goed, maar omdat ze in de galop nog wat zoekende is zijn we in galop gewoon nog lekker een duikboot Clown

Nu mijn houding, het is een feit dat mijn houding niet perfect is en ik ben vooral aan het werken aan mijn beenhouding.
Waar ik écht op let (maar nog niet echt met resultaat Clown) is:
- niet mijn hakken op trekken
- onderbeen meer naar achteren leggen
- rug netjes recht
- handen wat hoger, voor me en rechtop houden Huilen van het lachen

Ik hoop dat jullie verbetering zien, bij haar en bij mij Lachen
De foto's staan niet op volgorde en zijn gemaakt door Deniece @ bokt Haha!

1) Afbeelding
2) Afbeelding
3) Afbeelding
4) Afbeelding
5) Afbeelding
6) Afbeelding
7) Afbeelding
8) Afbeelding
9) Afbeelding
10) Afbeelding
11) Afbeelding
12) Afbeelding
13) Afbeelding
14) Afbeelding
15) Afbeelding

Nog wat links, deze zijn ook zeker de moeite waard!!!
http://i49.photobucket.com/albums/f270/Maatje2412020/4.jpg
http://i49.photobucket.com/albums/f270/Maatje2412020/6.jpg
http://i49.photobucket.com/albums/f270/Maatje2412020/14.jpg
http://i49.photobucket.com/albums/f270/Maatje2412020/18.jpg

Commentaar is welkom, maar hou het vriendelijk Lachen
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 23-11-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaMichiels

Re: Jessika [Haflinger] @ dressuur - verbetering/afgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:10

Ja, je ziet wel dat ze is afgevallen Lachen
Ziet er leuk uit hoor !
Maar wat is je hoofdstel onwijs leuk gedaan ! Heb je een close up fototje ? want dit wil ik wel eens van dichtbij kijken ! Pff,, 1000 steentjes, ik zou er gek van worden
Ik zie verbetering en denk dat het helemaal toppie gaat worden op wedstrijden Lachen

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:12

Wauw, jullie zijn echt zo vooruit gegaan! Bloos!
Op sommige foto's begint ze al lekker te sjouwen!

Trouwens, zo slecht is je houding niet hoor Knipoog Probeer trots op je paard te zitten, naar voren kijken, schouders wat meer naar achteren en het is al een heel ander plaatje!

En je frontriem is echt géweldig. Lovers

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:13

Wow, Wat een te gek hoofdstel, vet mooi, die frontriem: 1000 steentjes, hoelang ben je er mee bezig geweest Gaaaap ?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:17

wouw die frontriem is prachtig! alleen vind ik dat je haar een beetje erg vast houdt in haar mond, het is af en toe net alsof je heel erg aan het trekken bent...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:19

Ziet er goed uit. Het enige wat ik kan zeggen is dat je in de galop meer op je achterste moet gaan zitten. Komt volgend jaar wel goed met jou in de wedstrijden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:25

Bedankt allemaal! Ik ben ongeveer 3 uur bezig geweest met de frontriem, maar met een beetje hulp van m'n zusje Clown als ik alles alleen had moeten doen was ik zeker 4 uur bezig geweest...

@ FriesWytske: inderdaad, ik moet meer gaan zitten. Maar zodra ik dieper ga zitten dan merk ik dat ze inkakt, en nu en ik vooral bezig dat ze haar evenwicht vindt in de galop en dan ga ik al gauw naar voren zitten (dit is echt iets psychisch, het is voor haar waarschijnlijk ook fijner als ik gewoon recht op zit Clown)

@ Martine123: het kan zijn dat ik af en toe een beetje een strenge hand heb, dit zijn dan vaak momenten dat ik haar even dat extra beetje wil doorvragen. Zodra ze helemaal ontspant dan ontspan ik mijn hand ook Lachen Ik moet alleen nog mijn schouders dan ook ontspannen en dat doe ik nog niet waardoor het lijkt alsof ik hard trek...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:29

Ziet er super uit Marieke Lachen jullie gaan echt met sprongen vooruit! Het dekje ligt nu ook een stuk mooier dan bij je vorige topic. Ze is al een heel stuk strakker Lachen Zoals ik toennet ook tegen je zei werk aan de lengte in haar hals zodat ze lekker met dr koppie naar beneden gaat Lachen Maar dat komt vanzelf wel.

@ Martine123; dat kan best zo lijken op de foto's, maar dat is absoluut niet waar! Jessika is onwijs licht in de hand en marieke probeert juist dr neus wat meer dr uit te rijden en heeft een hele fijne verbinding met jess dr mond Lachen weet ook niet van welke foto je dat vandaan haalt, misschien zijn dat dan momentopnames Lachen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:34

@ Deniece: ik zat net allebei mijn topics te vergelijken en ze is echt een stuk minder blubberig Clown ze zit veel strakker in haar velletje Lachen en haar kont is minder groot Clown
Lengte in de hals is al een stuk beter, niet halstrekken maar meer dat ze wat lager loopt met haar neus. Echt halsstrekken komt vanzelf wel als ik haar vaker echt stukken heel lang en laag ga rijden. Is echt een kwestie van vaak doen vrees ik..

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:03

zo das al een heel verschil met het begin!!! ga zo door en dan ga je zo de B door! ga je daarna ook les nemen ofzo? of ga je alles zelf proberen? met je ook al met wijken bezig dat te oefenen?

je hoofdstel(incl frontriem) is echt top! staat dr heeel erg goed!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:05

@ larissa: Nou, ik ben wel van plan les te nemen, of van de eigenaresse of dat ik zelf iemand regel (samen met Deniece)
Zeker voor wedstrijden vind ik het gewoon fijn om les te hebben en dat er iemand is die de hele tijd roept "haken omlaag!!" Huilen van het lachen
Wijken nemen we er sinds een week een beetje mee, maar daar ben ik nog niet zo serieus mee bezig. Ik wil eerst de galop goed bevestigd hebben Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:09

wow, wat een onwijs gave haf Bloos!

Ik kom niet vaak (jaja, opschepper dat ik ben Bloos ) een mooiere haf tegen dan de mijne, maar nu moet ik toch wel even zeggen, wat een beest!

Vind het heel fijn zicht geven! De kilotjes zijn er zo te zien ook aan het afgaan!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:14

Ten eerste wat een onwijs leuke haflinger en wat lijkt ze sprekend op de haflinger waar ik op rijd Tong uitsteken
Ik vind zeker dat er verbetering in zit en ik herken in jou verhaal heel erg waar ik met de haflinger waar ik op rijd ook mee in de problemen kwam, en die heb ik ook ongeveer op de zelfde manier opgelost.
Je moet inderdaad je handen wat hoger en rechter op houden en je schouders mogen ook nog wel wat meer naar achteren.
Verder kan ik alleen nog maar zeggen ga zo door dan komen jullie er wel Knipoog

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:17

Ok leuk zeg al jullie les zouden krijgen!! dan kom je ook echt lekker verder met haar! haha ik wil ook wel in de bak gaan staat: Marieke: HAKKEN LAAG Marieke: HAKKEN LAAG:P haha grapje

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:18

@ chipieke: wow! bedankt voor het compliment Haha! jouw Haf mag er zeker ook wezen! Wat een leuke koppie zit daar op zeg! Lachen En ja, afvallen gaat nou eenmaal niet zo 1,2,3 maar het gaat nu wel de goede kant op Knipoog

@ feliciaa: dank je wel Lachen het is voor mij vooral fijn om (ook door de foto's) te zien dat we echt de goede kant op gaan. En ze lijken inderdaad echt op elkaar!! Bloos! Die van jou is iets lichter van kleur, maar verder lijken ze echt sprekend! Lachen

@ larissa: is goed Haha! hou ik je aan Knipoog

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:48

haha ok;)

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:58

Heel mooie foto's , ik vind je frontriem PRACHTIG !! Vingers aflikken

even offtopic : hoe heb je die frontriem gemaakt ? Haha!

groetjes

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:57

bedankt voor alle reacties! Haha!

Ik ben van plan om deze frontriemen ook voor anderen te maken.
Ik heb intussen al een wachtlijstje met bestellingen van vrienden/kennissen dus die gaan voor, daarna zal ik een topic openen met hoe en wat voor degen die geïnteresseerd zijn! Lachen

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:01

Wat een leuke pony heb je!
Ik vind de aanleuning er best fijn uitzien, lekker veel (schijn)overgangen maken. En let op je hakken, hou je benen mooi lang, en druk je hakken wat meer uit.
Succes ermee Lachen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:07

@ marlies22: dank je wel Lachen Ik ben ook bezig met veel overgangen, vooral op de lange zijdes maak ik vaak 2-3 overgangen, dus verzamelen - versnellen - verzamelen - arbeidstempo de bocht door en dan weer op de lange zijde iets leuks bedenken Lachen schijnovergangen zijn inderdaad wel iets wat ik mee kan gaan pakken Lachen

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:36

Wat een super mooie haf zeg! die extra kilotjes misstaan haar niet hoor Knipoog ik ken het probleem bij mijn pony moeten ze er ook zo snel mogelijk af!
Omdat commentaar moet, je mag je handen wel wat meer dragen, wat je op sommige foto's ook wel doet dus misschien wel momentopname!
Met die wedstrijden gaat het zeker goed komen! succes!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:39

Dank je wel, ze is inderdaad wel wat forser gebouwd Lachen Nu heeft ze alleen nog een dikke buik en een onderkinnetje Clown eerst had ze echt overal overtollig vet om het maar zo te noemen Knipoog

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:38

He, wat een mooi hoofdstel heb je Knipoog
Ziet er netjes uit.
Heel erg veel succes en veel plezier Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:42

Wat een onwijs leuke haflinger heb jij zeg Ja Ik vind haar erg mooi en jullie zijn een erg mooie combi.

Ze is idd al afgevallen, maar zou nog iets meer mogen, maar goed, dat komt wel (denk ik).

Het rijden ziet er super fijn uit. Ik zie een ontspannen paard met een ontspannen ruiter. Op sommige foto's heb je je hakken wat opgetrokken, hodt je been mooi lang, hakken laag (is ook mijn zwakke punt hoor Tong uitsteken ).
Verder heb ik geen commentaar voor je, het zier er verder goed uit Knipoog

Succes verder!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:42

Je ziet zeker dat ze is afgevallen, ik vind het er erg netjes uit zien. Ga zo door.