Vorstin @ oefenen kür, M1 dressuur (Filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Vorstin @ oefenen kür, M1 dressuur (Filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:40

Vorstin is een 6-jarige merrie van PolanskyxFlamingo. We zijn op dit moment M1 dressuur bij de pony's, volgend jaar gaan wij naar de paarden Lachen
Ik heb een behoorlijke tijd weinig dressuurwedstrijden gereden i.v.m het crossseizoen. Thuis hebben we natuurlijk wel lekker gedressuurd. Sinds kort ben ik echt weer wedstrijdgericht aan het trainen. Vorstin loopt op het moment vrij wisselend. De ene keer heel erg los en swingend, de dag daarna houd ze zich ineens vast. Ik ben dan ook bezig met haar los krijgen en houden van voren, en actief krijgen van achteren. Verder probeer ik haar meer op te richten. Aan de oefeningen wordt natuurlijk ook hard gewerkt, die kunnen nog veel beter. We hebben een beginnetje gemaakt met travers en keertwendingen. Keertwendingen pakt ze makkelijk op (zolang ze actief is), bij travers moet het kwartje nog vallen Clown Overgangen moet ik ook echt de tijd voor nemen, anders valt ze uit elkaar, houd ze in of maakt ze een grote sprong. Met losrijden rijd ik Vorstin altijd laag, daarna pak ik haar op. Ik probeer wel te zorgen dat ze actief blijft van achteren. Vorstin is een 'dieseltje', ze heeft veel tijd nodig om op gang te komen. In het eerste half uur van het rijden loopt ze niet lekker voorwaarts, maar daarna loopt ze uit zichzelf naar voren.

Slim Voor een schoolopdracht (profielwerkstuk) ben ik bezig met een werkstuk over de geschiedenis van paarden. We onderzoeken het gebruik van paarden in de geschiedenis. In tijden van oorlog, vrede, door de adel, etc. Dit is allemaal theoretisch. Als praktisch onderdeel gaan we een kür op muziek schrijven. Hier komen ook de onderdelen oorlog, vrede, adel en nu in terug. Vorige week heb ik voor het eerst gefilmd, en daar ook een topic van gemaakt: [HAW] Vorstin niet op haar best @ M1 dressuur (Foto & Film) Vorstin liep niet lekker, dus hebben we de proef vandaag nog een keer opgenomen. Nu liep ze wel lekker, maar gingen de oefeningen wat rommelig Tong uitsteken

Vandaag was Vorstin lekker los en actief van achteren. Toen we gingen filmen werd ze iets slomer, dus moest ik er meer aan werken. Ze was af en toe erg druk met haar hoofd, ze gaf op sommige momenten totaal geen druk in de hand. De overgangen waren ook niet allemaal even netjes.

Punten van aandacht:
- Vorstin moet korter worden
- Vorstin moet ronder en meer opgericht
- Vorstin moet actiever
- De achterhand moet er meer onder
- Ik mag een stuk netter zitten

Tips zijn van harte welkom Haha! Ik zie zeker verbetering met vorige week, maar er valt nog genoeg aan te doen.

Eerste stukje, veel drafwerk en zijgangen.

Tweede stukje, galop

Derde stukje, stappen

Laatste stuk, veel galop en draf. Hier liep ze wel fijn sommige stukken Lachen

Dit is afgelopen wedstrijd genomen, geen lekkere proef.

R_emkee

Re: Vorstin @ oefenen kür, M1 dressuur (Filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:56

Het ziet erg goed uit
Net wat je zelf ook zegt ga ik in mee! Knipoog
Verder ziet het er keurig uit!
Mooie zit heb je ook!
Succes! Knipoog

LoveOdie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:13

Wat me vooral opvalt tijdens je proef, is dat ze er niet goed doorheen loopt. Ze is niet constant in de aanleuning, en drukt zich er een heel aantal keer uit. Ze loopt niet gesloten genoeg, wat je vooral terug ziet tijdens je halthouden. Je middengalop moet veel meer verruimt, dat kan alleen mooi als ze mooi gesloten galloppeerd.
Bij je filmpjes waarop je traint, maak je een aantal slordigheids fouten. Zoals de gebrokenlijn. Je zit een paar meter voor de laatste letten al weer op de hoefslag. Ook rijd je een heel aantal keer niet vierkant door de hoeken.

Ik vind het een erg leuk paard, maar het moet gewoon allemaal wat netter. Ik zou haar thuis wat dieper gaan instellen zodat jij mer controle krijgt over haar aanleuning, en ze zich aanleert niet er uit te drukken. Daarna gaan wisselen in instelling, zodat je haar steeds verrast en controle houd over de nek. Achter meer bij tikken in het rond maken, zodat je haar eerst overdreven sluit.
Vooral bij het aanspringen in galop loopt ze onder je vandaan, zowel in de proeven als in de training. Ook daarin concequent dieper instellen.

Nogmaals, zie dit niet als aanval, ik vind het een paard met veel potentie, maar het moet gewoon allemaal iets meer af!
Succes!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:53

Gaat al stuk beter dan je vorige topic, maar ik vind het allemaal maar wat te strak..
dat stukje in de film, waar je der gaat laten halsstrekken, zie je duidelijk, dat ze meer ruimte krijgt, en meteen lekkerder door haar lichaam begint te bewegen.. probeer in die houding te trainen..
ook de stap, moet je veel meer meebewegen.. wat losser in je buik zijn en de bewegingen volgen.. hierdoor zal ze ruimer gaan stappen.. en ook je handen niet stil houden. ook die moeten rustig mee gaan met de beweging..
en probeer er iets meer aan te rijden.. zijwaarts = zijwaarts, en dan niet half wijken ofzo Knipoog idem voor sb Lachen

en nog vind ik het echt een toppaardje Lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:58

Bedankt voor de reacties Lachen
Ik zie het niet als een aanval, maar opbouwende kritiek. Ik weet dat het een stuk beter moet. Momenteel loopt ze niet zo lekker als ze kan, daar moeten we weer doorheen.

-Tijdens de kür opnemen gingen de oefeningen inderdaad niet netjes, die moet ik echt een stuk netter afwerken. In een training lukt het gewoon, maar als het voor het echie moet, gaat het ineens een stuk minder goed Scheve mond
-Tijdens de proef op wedstrijd liep ze er inderdaad niet helemaal fijn door. Ze was heel druk met haar hoofd, en niet goed gesloten. Jammer, maar op dat moment kreeg ik haar niet beter helaas.
-Het niet vierkant door de hoeken rijden had een reden. Vorstin heeft de laatste tijd wat moeite met de contragalop, dus als ik de hoeken wat afsnij is het iets makkelijker voor haar.
-Ik kan haar in het begin niet al te laag rijden, omdat ze snel op de voorhand valt. Als ze wat langer loopt kan ik haar wel makkelijker wat lager instellen, omdat ze dan actiever blijft van achteren. Met losrijden rijd ik altijd een stuk lager, maar in de proef moest ik haar hoger zetten van mijn instructrice. Volgens haar rijd ik te lang zo laag, waardoor ze én op de voorhand loopt, én niet de bespiering krijgt om hogerop te lopen. Die moet echt wat beter worden.

Nogmaals, bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:52

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen