Vorstin niet op haar best @ M1 dressuur (Foto & Film)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Vorstin niet op haar best @ M1 dressuur (Foto & Film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:55

Vorstin is een 6-jarige merrie van PolanskyxFlamingo. We zijn op dit moment M1 dressuur bij de pony's, volgend jaar gaan wij naar de paarden Lachen
Ik heb een behoorlijke tijd weinig dressuurwedstrijden gereden i.v.m het crossseizoen. Thuis hebben we natuurlijk wel lekker gedressuurd. Sinds kort ben ik echt weer wedstrijdgericht aan het trainen. Vorstin loopt op het moment vrij wisselend. De ene keer heel erg los en swingend, de dag daarna houd ze zich ineens vast. Ik ben dan ook bezig met haar los krijgen en houden van voren, en actief krijgen van achteren. Verd.er probeer ik haar meer op te richten. Aan de oefeningen wordt natuurlijk ook hard gewerkt: Schouderbinnenwaarts moet actiever, de uitgestrekte gangen mogen ook meer. We hebben ook een beginnetje gemaakt met travers en keertwendingen. Keertwendingen pakt ze makkelijk op (zolang ze actief is), bij travers moet het kwartje nog vallen Clown Overgangen moet ik ook echt de tijd voor nemen, anders valt ze uit elkaar, houd ze in of maakt ze een grote sprong. Met losrijden rijd ik Vorstin altijd laag, daarna pak ik haar op. Ik probeer wel te zorgen dat ze actief blijft van achteren. Vorstin is een 'dieseltje', ze heeft veel tijd nodig om op gang te komen. In het eerste half uur van het rijden loopt ze niet lekker voorwaarts, maar daarna loopt ze uit zichzelf naar voren.

Slim Voor een schoolopdracht (profielwerkstuk) ben ik bezig met een werkstuk over de geschiedenis van paarden. We onderzoeken het gebruik van paarden in de geschiedenis. In tijden van oorlog, vrede, door de adel, etc. Dit is allemaal theoretisch. Als praktisch onderdeel gaan we een kür op muziek schrijven. Hier komen ook de onderdelen oorlog, vrede, adel en nu in terug. Vandaag hebben we de proef die ik geschreven heb (met hulp van mijn instructrice) opgenomen, zodat we er muziek onder kunnen zetten.

Vandaag was Vorstin van voren erg licht en los, maar van achteren was ze echt niet actief te krijgen! Hierdoor zit ik niet netjes, en heb geen nette stille benen. De kwaliteit van de foto's is niet zo denderend, dat komt vooral door de binnenbak. De filmpjes zijn wel goed van kwaliteit. Ik had echt het gevoel dat Vorstin heel erg slecht en rommelig liep. Gelukkig is de film beter dan ik verwacht had. Ik weet gelukkig wel dat het heel veel beter kan!

Na het zien van de video (aan te raden, zeer leerzaam!!) heb ik een paar puntjes van aandacht voor mijzelf genoteerd:
- Vorstin moet korter worden
- Vorstin moet ronder en meer opgericht
- Vorstin moet actiever
- Overgangen moeten meer gesloten
- Ik mag een stuk netter zitten

De rest laat ik aan jullie over Haha! Ik weet dat Vorstin veel fijner kan lopen, ik hoop dit jullie binnenkort ook te kunnen laten zien!

Losrijden (veel galop)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier moet ze van voren ronder en meer bij elkaar
Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik filmpjes Lachen

Losrijden (galop):
http://www.youtube.com/watch?v=ArKZDRkkEus

Onderdeel 1 (Adel) van de kür. Voornamelijk draf
Sb ging heel slecht, wijken kan meer opzij, middendraf moet meer
http://www.youtube.com/watch?v=YJ8jdsDu_S8

Onderdeel 2 (Oorlog) van de kür. Voornamelijk galop
Appuyeren zit nog in de beginfase, maar mijn instructrice stelde voor om het ook in de kür te doen. Daar heb ik dus gewoon een linksomkeert gereden, met een paar passen richting appuyeren. Ik wil niets overhaasten. Net als de eenvoudige galopwisseling. Bij de eenvoudige galopwisseling heb ik op dat moment gekeken of we hem met stap ertussen konden rijden, anders wisselde ik gewoon van galop met een paar drafpassen ertussen.
http://www.youtube.com/watch?v=cesgdJIzV48

Onderdeel 3 (Vrede) van de kür. Voornamelijk stap
Middenstap moet meer, keertwendingen waren belabberd Lips are sealed Mede doordat ze zo slecht voor het been was.
http://www.youtube.com/watch?v=O7opcTm8wWU

Onderdeel 4 (Nu) van de kür. Voornamelijk draf en galop
Sb weer slecht. Hier loopt ze iets voorwaartser dan de rest van de kür
http://www.youtube.com/watch?v=H4Fh89PEM4s

Chantal93

Re: Vorstin niet op haar best @ M1 dressuur (Foto & Film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:42

Leuk paardje ..
Hij moet alleen ronder en actiever Knipoog
Veel succes nog ! Lachen

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:03

Ziet er netjes uit. Je paard moet idd meer actiever. Let ook op je schouders. Die heb je wat afhangen. Je mag er best brutaler opzitten Knipoog Veel succes nog!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:37

Hey leuk, nog een polansky, heb er zelf ook 1 Knipoog

Ik zou een gaatja langer gaan zitten, dan kan je been er wat meer omheen leggen en heb je wat meer drijfkracht met je kuit. Verder zou ik je teugels een stuk korter pakken, zonder zelf te blokkeren in je bovenlijf (vooral schouders en armen). Daarin wel echt met je been erbij (eventueel zweepje) om haar naar voren toe te rijden, en met je houding (schouders naar achteren, rug recht, been lang, en diep zitten) haar terug te laten komen op het achterbeen. Het lijkt erop of ze nu een spelletje met je speelt, en zich een beetje express lang maakt. Je kan ook heel veel schijnovergangen rijden, vooral terug bijv. naar bijna stap en weer naar arbeidsdraf.
Als ze de schouderbinnen een beetje goed doet, daarin ook gaan schakelen, houdt het binnenachterbeen lekker actief.

Leuke combi! Houd je er rekening mee dat als je nu muziek onder je poedersuiker gaat zetten, dat ze waarschijnlijk heel anders loopt als je m moet rijden, en dan klopt je muziek niet meer. Zou zonde zijn. Probeer haar op de film te zetten als ze echt super lekker loopt!
Succes!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:57

er zitten mooie stukken tussen hoor, leuk dat je het op deze manier gefilmt heb, zo leer je inderdaad veel over jezelf.
let wel op je aanleuning die is soms nog wat onrustig.
veel succes en plezier nog! Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:31

Ik vind je doorzitten een beetje "rommelig" ogen: je houdt je handen niet altijd genoeg stil, je been is niet stil en je duwt erg met je zit..
Ik snap dat je geneigd was om meer met je been te doen, omdat Vorstin niet zo actief was, maar volgens mij kun je haar dan beter even (los)rijden met een zweepje, zodat je wat beter aan je been wordt..Nu bestaat de kans dat ze je been gaat negeren, omdat je er zo veel aan zit..
Let er ook op dat je je handen niet te breed zet Lachen

Overigens vind ik het een erg leuk paard (mooie kleur!) en een leuk idee! Je hebt de thema's mooi uitgewerkt Ja Je gaat de kür dus niet IRL rijden voor de beoordeling? Haha! Dat is wel gaver dan een video, misschien kan en mag het wel!
Succes!

edit: Vergeten: je zit in de galop echt geplakt in je zadel, top! OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:56

Je bent erg inrustig in je zitten. Een oorzaak zou kunnen zijn dat je je paard meer over de rug moet rijden. Wanneer ze de rug los laat, kan je gemakkelijker doorzitten. Probeer je ook goed te ontspannen, hoe meer je je benen aanspant, hoe meer je gaat stuiteren. Dit is erg goed aan de longe te oefenen, zodat je alleen aan jezelf hoeft te denken en de ander je paard voorwaarts kan houden. Hetzelfde met je schouders, relaxt, ontspan, laat los. Probeer aan het touwtje te denken waarmee je hoofd omhoog getrokken wordt, en dus ook je rug recht wordt gemaakt.

Verder mis je een goede aansluiting van achteren naar voren, waardoor je haar met je handen naar beneden probeert te rijden. Dan val je echter met name in stap en met je overgangen door de mand. Je hebt écht die achterhand nodig om aanleuning te verkrijgen, dan kun je je handen stiller houden en worden je overgangen netter. Ook zal ze dan meer gesloten worden.

Succes ermee! Je houding is galop is inderdaad sterk, je kúnt dus wel goed doorzitten, nu het knopje in de draf nog vinden. Lachen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:12

nacho_lein schreef:
Leuke combi! Houd je er rekening mee dat als je nu muziek onder je poedersuiker gaat zetten, dat ze waarschijnlijk heel anders loopt als je m moet rijden, en dan klopt je muziek niet meer.

Haha! Haha! ROFL ROFL

Verder ga ik mee in je commentaar..

Teugels stuk korter

RECHT voor je uitkijken

veel overgangen/schijnovergangen rijden en wat meer gaan schakelen..

Veel succes straks bij de paarden Pling komt goed met jullie

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:23

Bedankt voor alle reacties Haha!
Hier kan ik echt wat mee! We hebben besloten maandag opnieuw te gaan filmen, mede ook door wat nacho_lein zegt.
Mijn houding verdient inderdaad een hoop aandacht! Ik kon echt niet lekker zitten, omdat ik maar moest blijven drijven. Tijdens het opnemen kon ik haar ook niet even aanpakken, want alles moest aan 1 stuk door gefilmd worden. Maaar, dat is natuurlijk geen excuus Haha! Ik hoor gewoon netjes te zitten, en dat zat/zit ik niet.

Corelli, dit stuk opnemen was alleen bedoeld voor de muziek eronder zetten. Op de beoordelingsavond op school laten we waarschijnlijk ook een stuk video zien, tenzij ik het grasveld naast school mag lenen om op te rijden Vork Voor die video gaan we speciaal naar een mooiere locatie, en dan moet ik ook een jurk aan, hoed op etc Nagelbijten / Gniffelen

Zondag heb ik wedstrijd, dan probeer ik ook iemand te regelen om te filmen. Maandag weer de kür filmen, dus dat zal ik hier ook proberen te plaatsen!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:38

hmm... eerlijk vind ik het geen M1 waardig, deze proef..
maar is niet zo gek, diertje is niet aan het been..
probeer der actiever te maken aan het been, zo komen je zijwaartse gangen beter uit, en zal ze makkelijker rond lopen en actiever.. maar dit was toch alleen voor de oefening? dus een keer aanpakken dan! naja, hoeft der niet verrot te slaan, gewoon even duidelijk maken dat been wel vooruit is..
verder vind ik het wel echt een superbeestje, veel kwaliteiten..

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:48

Ik wil nog toevoegen dat het eruit ziet alsof je handen niet helemaal onafhankelijk van je lichaam zijn. Probeer ze te dragen, dichter bij elkaar, maar vooral onafhankelijk van wat je zit doet. Doe af en toe eens je handen naar voren zodat je zeker weet dat ze niet op je handen leunt. Je ziet het aan het feit dat je handen meebewegen met de ietsteveel-beweging van je lichaam. Probeer je schouders heel ontspannen te houden, want volgens mij komt het daaruit. Ik herken het wel, als de mijne niet zo voorwaarts is heb ik ook die neiging. En absoluut zweep erbij met losrijden. Ik doe nog weleens rustig tempo met losrijden als ze stijf is. Dat kan de jouwe wellicht ook beter verwerken, en daarna pas lekker los meer voorwaarts. En schakelen, juist ook in het losrijden, vind ik zelf fijn, evenals vrij snel galopperen. Succes!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:55

@ MaaikeMo, dit was bedoeld als opname om de muziek eronder te zetten. Het filmpje wordt wel bekeken door mijn docent (iemand die ook verstand van paarden heeft), en hij zal dat ook wel beoordelen. Ik wilde een goede indruk maken, en omdat dit eigenlijk gelijk 'voor het echie' was, kon ik haar ook niet even aanpakken. Dan hadden we alles opnieuw moeten filmen. Ik wilde ook graag dat het er goed uit zou zien, waardoor ik ook wat gespannen was. Maandag ga ik er gewoon weer helemaal voor, en ik hoop dat het resultaat dan beter is.
Ergens heb je wel gelijk, M1 waardig is het niet. Het geeft wel gelijk het gevoel dat ik voor gek rijd op wedstrijden, al loopt ze op ander terrein toch weer anders. Als Vorstin gewoon fijn loopt denk ik wel dat we M waardig zijn, maar iedereen heeft wel eens een baaldag Lachen

@ Stefje, dat handen naar voren doe ik inderdaad wel eens Ja Ze wil graag te veel op mijn hand steunen. Mijn schouders houd ik inderdaad ontzettend vast, ik vind het heel moeilijk om ze te ontspannen. Ik rijd zowiezo altijd met een zweep, behalve in de proef op wedstrijd natuurlijk. Schakelen doe ik ook ontzettend veel, vooral in galop. Bedankt voor je tips!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:58

Ik zeg natuurlijk ook neit, dat ze anders geen M waardig is hoor Knipoog maar op deze filmpjes neit.. maar nu snap ik waarom je zo hebt gereden.. ben benieuwd naar de filmpjes van maandag! want dit paard is nog langer niet aan het eind (kunnen van beweging Knipoog dat meer wordt wanneer ze meer kracht zal hebben Knipoog )

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:08

Gelukkig maar Lachen Ik ben ook nog lang niet aan mijn eind, Vorstin en ik hebben nog heel wat jaartjes voor de boeg!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:50

Gelukkig ging het vandaag alweer 100% beter! Ik had een tijdje niet meer in de buitenbak gereden, dus Vorstin had er zin in. We hebben hard gewerkt aan Vorstin's houding, ze mag zich niet zo lang maken, moet goed van achteren blijven lopen, en moet hoger ingesteld in de hals. Als het lukt heb ik zondag weer een filmpje!

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:02

Had ik maar zo'n cool PWS Huilen van het lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 17:11

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:20

Super leuk paard !! Ik vind alleen dat ze wat ronder en activer mag. Alleen jij moet je schouders naar achter doen Tong uitsteken