Vaidosa (Lusitano) aan het werk in het herfstzonnetje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

Vaidosa (Lusitano) aan het werk in het herfstzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:58

Vandaag is mijn vriend zo lief geweest om foto's van mij en Vaidosa te maken.

Vaidosa is een lusitano merrie van 7 jaar en is sinds 14 juli 2008 in Nederland. (In Portugal hebben ze haar manen geschoren, vandaar dat die zo kort zijn)
In Portugal is ze nooit bereden en heeft ze altijd als fokmerrie gefungeerd.
Sinds zaterdag is Vaidosa haar veulen afgespeend, vandaar de dikke uier op sommige foto's.

Ongeveer een 1,5 maand geleden zijn we begonnen met het inrijden van Vaidosa.
Sinds maandag zijn we ook begonnen met het meer aanleuning verkrijgen zodat ze wat beter over haar rug gaat lopen.
Verder hebben we nu ongeveer 7 keer gegaloppeerd.

- Vaidosa is nog scheef wat zich uit op de rechterhand waarbij ze het moeilijk vind om in te buigen.
- Ze vind het soms nog wat moeilijk om te ontspannen onder het zadel, vooral in het begin.
- Ze valt vaak door mijn rechterbeen heen en ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven hoe ik haar kan leren om op zij te stappen voor druk van mijn been.

- Ik moet zelf heel erg op mijn beenligging letten, ik heb de neiging om mijn hak op te trekken en mijn tenen af te steken.
- Verder moet ik er op letten dat ik mijn handen meer ga dragen.

Op dit moment rijden we veel grote voltes, rechte lijnen en overgangen dit om haar rechter te krijgen en haar balans te verbeteren.

In het begin waren mijn beugels een gaatje te kort, deze heb ik al vrij snel verlengd, want ik zat niet lekker.

1.
Afbeelding
Op deze foto is mijn beugel nog te kort, ik moet ook mijn hak uitdrukken.

2.
Afbeelding
Dit is al beter.

3.
Afbeelding
Hier zie je dat ze naar buiten links kijkt op de rechterhand.

4.
Afbeelding
Drafje, iets meer contact houden met de mond.

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
De galop wordt al iets beter.

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
Dit vind ik zelf wel een mooi plaatje Ja

11.
Afbeelding
Op mijn kont blijven zitten!

12.
Afbeelding
En uitstappen!

Kijk ook even hier:
[ITP] Vaidosa (Lusitano) in het herfstzonnetje

OoappeloO

Re: Vaidosa (Lusitano) aan het werk in het herfstzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:03

Wat goed wil werken om 'er los en op twee teugels te krijgen is contra stelling vragen. Dan moet ze 'er hals spieren oprekken en als je hem goed rijdt ook in de gehele lengte buiging. Goed voor de lossigheid in 'er lijf en om 'er binnenachter been goed onder de massa te krijgen.

Ik vind het een erg knap dier om te zien zeg Ja Leuke combinatie zijn jullie ook!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:17

Leuke fotos! Probeer je rug iig niet te hol te trekken, maar dat kwam denk ik ook mede door je te korte beugels. Ook proberen je buitenteugel wat meer er aan te houden, liever je binnenteugel losser dan je buiten teugel.
Je houding is een stuk beter geworden Lachen

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:24

Wow sanne wat een vooruitgang! OK dan!
Het lijkt of er veel meer rust in vaidosa is gekomen, en jij zit er ook beter op! Complimenten!
Let erop dat als ze buitenstelling aanneemt je nog wel contact houdt met die teugel, op de foto hangt je buitenteugel los, waardoor ze wel ruimte heeft om daar stelling te nemen.

Kus!

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:43

Wat een leuk dier. Bij de foto's 1, 2 en 3 hoor ik mijn instructeur roepen, niet op je 'futeltje' zitten. Probeer nog iets meer op je kont te gaan zitten, voor het gevoel zowat op je onderrug.(zitbeenknobbels)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:51

Je bent echt super vooruit gegaan Sanne! Je houding is (volgens mij mede door het zadel) echt veel beter geworden! En Vaidosa lijkt toch een stuk relaxter op deze foto's!! Jullie zijn echt een leuke combi, en dat ondanks haar 1.55m Pling . Tsja, dan nog wat commentaar.. Probeer idd meer op je billen te gaan zitten, en recht voor je uit te kijken, zit je meteen al veel rechter. Lachen

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:59

Avenance schreef:
Wat een leuk dier. Bij de foto's 1, 2 en 3 hoor ik mijn instructeur roepen, niet op je 'futeltje' zitten. Probeer nog iets meer op je kont te gaan zitten, voor het gevoel zowat op je onderrug.(zitbeenknobbels)

Op de eerste 3 foto's heb ik mijn beugels nog te kort, vandaar dat ik vreemd zit. Maar ik zal er ook eens op letten dat ik meer op mijn kont ga zitten.

Ilona en Michelle: Dank jullie wel Haha! Ik verbaasde me ook over de foto's. Zit er toch vooruit gang in Ja
Ik blijf het nog lastig vinden om op de buitenhand te rijden, ik ben altijd bang dat ze dan ook die kant op gaat kijken.
En mijn verbeterde houding heb ik ook mede te danken aan mijn nieuwe zadel Haha! Ik zat van de week weer een keertje op die van Lisa en ik zat gelijk niet lekker! Die was echt veel te krap voor mij!

OoappeloO schreef:
Ik vind het een erg knap dier om te zien zeg Ja Leuke combinatie zijn jullie ook!

Dank je wel! En ik zal je tip eens proberen! Kijken wat het effect is!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:08

Erg mooi dier heb je onder je kont. Mijn tip voor het meer nageven is houd vooral goed je buitenteugel eraan en rijd vooral veel voltes, slangenvoltes enz.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:05

Ziet goed en ontspannen uit!
Misschien iets meer op je dierriere gaan zitten en wat meer voor in het zadel? Lijkt zo op foto 1,2 en 3. Maar verder ziet het er super uit! Haha!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:11

Sodeletuut schreef:
Ziet goed en ontspannen uit!
Misschien iets meer op je dierriere gaan zitten en wat meer voor in het zadel? Lijkt zo op foto 1,2 en 3. Maar verder ziet het er super uit! Haha!

Op foto 1,2 en 3 waren mijn beugels te kort, vandaar de vreemde houding!

tumtummie: Bedankt voor je tip!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:12

Oh dat verklaard het dan Haha! Verder niks te klagen hoor Haha!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:08

Ziet er netjes uit! Wat goed dat je echt bezig bent met de basis Lachen
Het meeste is al gezegd. Idd letten op je houding. Foto 11 vind ik mooi, dan heb je bekken goed gekanteld en hoef je alleen nog maar in het zadel te blijven maar daar zit je goed op je billen *LOL*