Haflinger Jim na 2,5 maand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Haflinger Jim na 2,5 maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:26

Jim is een haflinger van 3,5 jaar. Hij is nu ruim 2 maanden bij mij en gaat met sprongen vooruit!
We zijn momenteel bezig met het ontspannen. Hij hield zijn rug erg strak bovenop en ook buiging kende hij niet.
We zijn begonnen met veel voltes, achten, slangevoltes, gebroken lijnen. Daarnaast ook overgangen.
Vooral stap-draf en weer terug. Met galop heeft hij nog een balans probleem en is niet sterk genoeg. We nemen het uiteraard wel mee, maar ik ben al blij als hij normaal een rondje galoppeert in de goede galop. We rijden 3x in de week en darnaast longeer ik hem 1 of 2x per week een kwartiertje.

Nu na 2 maanden loopt hij al hele stukken nageeflijk. Achterbeen treed goed onder. Hij heeft nog wel moeite om aan de voorkant op te vangen wat er van achter komt. Zoveel kracht geeft hij van achteren. Maar ook dat gaat steeds beter. Zijn rug durft hij nu meer los te laten en swingt al soms de bak door.

Ik ben zelf al ontzettend trots op hem. Hij pakt het ontzettend snel op.
Zelf moet ik nog erg op mijn houding letten. Heb nog wel eens last van pianohandjes en ik trek mijn hakken snel op.

Het zadel ligt niet goed. Te ver naar voren. Het schuift ook terug op het moment dat ik het naar achteren leg. Daarnaast zit ik er ook niet goed in.
Maar ook dat probeem wordt opgelost. Volgende week wordt er een nieuw zadel aangemeten voor zowel Jim als mij. Dus dat komt goed!

Even ter vergelijking, zo was het de eerste keer rijden:
Afbeelding

Afbeelding

En zo is het nu:

Instappen. Mijn benen Lips are sealed
Jim loopt wel heel fijn hier.
Afbeelding

Dit is zo'n moment dat het moeilijk voor Jim wordt. Hij trekt zich er dan uit, schiet vaak weg. Mijn reactie is dan: handen hoog en naar voren zitten Clown
Ik moet al zeggen dat dat erger is geweest. Maar moet nog beter.
Afbeelding

Heel fijn plaatje. Jim brengt zijn achterbeen goed onder en loopt nageeflijk. Hier zie je duidelijk wel dat hij achter veel kracht zet en daarom voor wat steun zoekt. Dat komt straks met trainen vanzelf goed als hij sterker wordt. Ikzelf trek mijn hakken weer op. Wel hou ik mijn benen lang. Dus we gaan vooruit Haha!
Afbeelding

Beetje fout moment. Volgens mij ga ik hier net staan.
Maar goed, ook dit plaatje is (behalve mijn houding) fijn Ja
Afbeelding

Stap. Mijn hakken zijn in ieder geval laag Clown
Hij is al losser van voren en treed achter goed onder.
Afbeelding

Lief koppie Lovers
Afbeelding

Mijn voeten Lips are sealed
En pianohandjes Lips are sealed
Afbeelding

Al met al ben ik onwijs blij met de vooruitgang. We zijn er nog lang niet. Maar we zijn zeker wel op de goede weg vind ik.

muppetmayo

Re: Haflinger Jim na 2,5 maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:33

Ik vind het een heel fijn plaatje Lachen Zeker omdat hij nog zo jong is!
Je mag best wat trotser gaan zitten, je hebt een mooie haflinger onder je kont Lachen
En je hakken uitdrukken, maar ook dat zeg je zelf al.
Veel plezier samen, maar volgens mij komt dat helemaal goed!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:40

Dat gaat helemaal goedkomen met jullie 2!
Ik ben benieuwd hoe hij gaat lopen onder een zadel dat goed past, dan kun jij meteen ook beter zitten.

Let er op dat als Jim het moeilijk krijgt jij je niet uit het zadel laat trekken. Blijf goed rechtop zitten, benen eraan en laat hem het maar zelf even uitzoeken. Het maakt dan niet uit of hij omhoog komt met zijn hoofd, als hij maar niet de kans krijgt om steun te zoeken in jouw handen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:03

Goed op weg Aman!! Haha! Ik vind het echt een knapperd Haha! Als Lies terug is van vakantie komen we eens aan Ja

Ik vind dat het zadel wel een eind naar voren ligt, gelukkig doe je daar wat aan Haha!

Verder netjes naar achter blijven zitten, juist als hij gaat hangen is dat belangrijk Knipoog Denk eraan dat als hij hangt of trekt, er dus eigenlijk 2 aan het trekken zijn Knipoog

Wat bij Win goed werkt als hij wil trekken, is even handen naar voren en dan opnieuw oppakken, dan trekt hij niet meer! Haha!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:09

Ziet er inderdaad al stukken beter uit. Probeer geen geld te zoeken in de bak, de kans is toch niet grot dat het er ligt Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:21

Ik vind het heel leuk om te zien, Jim gaat echt steeds beter lopen en ik vind jullie een leuke combi, jullie lijken wel wat op Wodan en mij! Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 02:54

Hij ziet er goed uit Amanda! Knappe pony!

Ik vind het moeilijk om commentaar te geven op deze foto's waar je ook echt iets aan hebt, vanwege je zadel. Het zadel schuift inderdaad naar voor, super dat je dat binnenkort op laat lossen. Misschien kun je dan ook makkelijker zitten. Je hangt op sommige foto's net iets naar voor, maar dat kan heel goed aan je zadel liggen. Vind hem sowieso een beetje aan de kleine kant.

Op naar dat nieuwe zadel dus en hopen dat hij beter op Jim ligt en dat jij er veel beter in kunt zitten. Dan komt het vast helemaal goed met je zit en je beenhouding. Daarna komen dan de pianohandjes en de afstekende voeten wel Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:24

Zo Amanda, naast saxofoon spelen dus ook nog piano spelen? Clown

Er is al een hele vooruitgang geboekt. Inderdaad wil hij nog wat hangen als hij het moeilijk krijgt, zorg er dan voor dat je je handen opent en hem vooruit drijft. Op eigen benen lopen is het belangrijkste, daar moet hij zijn balans vinden, en niet op je handen.

Sas_Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:41

Ziet er goed uit!!! Je hebt veel vooruitgang geboekt in 2,5 maand Lachen

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:24

Netjes hoor, hij heeft ook mooi de aandacht bij jou, mooi om te zien! Ja

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:25

Bedankt allemaal!
Het hangen is een punt. Maar is gelukkig niet heel de tijd.
Vaak in het begin als hij nog niet helemaal warm is. Het is moeilijk om die steun niet te bieden Haha!
Maar goed, daar heb ik een instructrice voor die er op let.

Ja, het nieuwe zadel wordt hoop ik echt een vooruitgang. 27 oktober komen ze passen, dus dat schiet al op. Als het er is zal ik nog wel eens een fotograaf charteren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:30

Om eerlijk te zijn vind ik de vorige foto's er veel beter uit zien, op de nieuwe foto's zie ik (te) veel druk op de teugels staan. Ook snap ik niet dat je gewoon met een niet passend zadel doorrijdt, binnenkort komt er een andere maar nu rijd je dus gewoon met iets wat niet past.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:59

Er komt niet heel binnenkort een andere. Ze komen 27 oktober passen. Levertijd is 6-10 weken. Ik kan hem die tijd niet stil zetten.
Ik rij nu 3x per week hooguit 20 minuten. En 1x in de 2 weken een half uur les. Dat moet ik ook echt doen, anders stuitert hij boven me uit.
Het is niet best, maar wat moet ik anders?

Verder heb ik de druk op de teugels al uitgelegd. Ik rijd heel vriendelijk zet weinig druk, maar nodig hem uit te zakken. Ik druk hem niet naar beneden. Hij neemt zelf af en toe veel druk als het erg moeilijk wordt. Ik vind het zelf nog moeilijk hem hier in los te laten. Ik rij vaak terug naar de stap om het daarin weer op te lossen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:05

Dus dat praat het goed dat je met een niet passend zadel rijdt? Loop je zelf ook zolang door op schoenen die niet meer passen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:08

Ik praat niets goed. Ik weet donders goed dat het zadel niet goed ligt. Anders ga ik geen andere kopen. Maar misschien kan jij me vertellen hoe ik die 10 weken dan zonder zadel kan overbruggen. 5 dagen in de week longeren vind ik niet goed. Hij gaat zich vervelen en dan heb ik na 10 weken een chagrijnige pony. Grondwerk kan ik ook niet zoveel dagen doen. Buiten wandelen gaat ook nog niet. Kortom: ik zie weinig andere opties.

En ja, ik loopt ook door op schoenen die niet meer passen zolang ik geen andere heb. Kan moeilijk op mijn sokken gaan lopen. Gelukkig is nieuwe schoenen kopen iets makkelijker en duurt iets korter dan een nieuw zadel.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:27

hey amanda, ziet er al beter uit! Dat voor 2,5 maand! Het zadel is idd een probleem maar daar ben je al mee bezig, is een moeilijk dilemma, je hebt weinig andere opties misschien een zadel proberen van iemand van stal? Wel goed in de gaten houden hoor, straks heeft je kanjer er plekken van, maar daar ben je zelf vast wel van bewust. Let wel op bij het andere zadel dat je er zelf ook goed in past, vind deze namelijk te klein voor jou. Als je straks beter zit zal je houding ook vast beter en makkelijker gaan. Het lijkt idd op sommige foto's of jullie samen 'aan het touwtrekken zijn' (is wat overdreven natuurlijk) is idd erg moeilijk om er niet aan toe te geven maar probeer het echt niet te doen hoor!! Veel succes saampjes verder, het gaat vast goedkomen met jullie 2 Knipoog

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:54

Jim is echt een hele leuke haflinger, echt zit al echt verbetering in. Probeer je handen recht op te zetten. En idd een ander zadel maar ik las dat je daar al mee bezig bent, toppie hoor. Sommige mensen negeren zadelproblemen en dan gaat het al helemaal fout. Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:35

Ziet er netjes uit, zeker voor 2,5 maand.
Let goed op je voeten dat je ze aangesloten houd, wat fijner dan dat ze lopen te slingeren. Knipoog

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:35

Ik wil even reageren op het rijden met een niet goed passend zadel..
Je zou ook kunnen overwegen om tot die tijd zonder zadel te rijden, das volgens mijn osteo beter dan rijden met een slecht passend zadel. Daarnaast zou je misschien grondwerk aan de dubbele lijnen kunnen gaan doen. Daarvan leert je paardje ook heel goed om op eigen benen te lopen en de ontspanning op te zoeken. Hij is nog hardstikke jong, dus het is eigenlijk helemaal niet zo erg om hem een poosje nog wat minder te rijden. Laat hem eerst nog maar wat verder ontwikkelen/uitgroeien en zorg voor een goed passend zadel voordat je erop stapt!

Je hebt een prachtig mooi paardje, hou dat ook zo Knipoog Succes met hem.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:42

Wat een leukerd zeg Amanda!
Onwijs leuk koppie heeftie ook!
Idd voeten soms nog wat beter aansluiten maar dat komt vast goed Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:58

Nou nou, weer echt bokt hiero, er is al genoeg gezegd over het zadel en iedereen weet dat het niet past dus nu weer graag on topic hierover.
Verder is het rijden zonder zadel in Amanda haar kwestie helemaal geen goed idee, niet vervelend maar Amanda is [net als mij] geen 50 kilo en ze zit op een jong paard zonder bespiering en die nog alles moet leren, in mijn ogen slechter dan enkele weken rijden met een minder passend zadel.

DUS GRAAG WEER ON TOPIC NU VOOR AMANDA!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:43

diphranil: bedankt voor je reactie. Zonder zadel heb ik ook overwogen. Dat zou op zich niet verkeerd zijn.
Als Jim tenminste makkelijk te rijden was. Hij is namelijk eerst 10 minuten heel hyper en piept er nogal eens tussenuit, al dan niet met een bok. Hij is dan nog veel te veel gefocussed op de omgeving en te weinig op mij. Dat kan ik echt niet uitzitten Bloos
Dat komt pas na 10 minuten/kwartier rijden. Geeft ook niet, daar is hij nog jong voor.

Wat bedoel je met grondwerk aan de dubbele lijnen? Longeren of andere dingen (door de bak lopen, tussen balkjes door en dat soort dingen)? Longeren met dubbele lijnen vind ik nu nog te zwaar voor hem en hij raakt in paniek van een lijn achter zijn achter benen. Ik longeer nu met touwtjes, dat gaat heel goed.

Maar grondwerk aan de lijnen is wel een goed idee. Ik doe nu veel grondwerk los in de paddock en wil toch ook een soort van schriktraining gaan doen aan de hand zodat hij aan van alles kan wennen. Maar dat kan met dubbele lijnen ook heel goed. Wie weet kan ik hem nog eens inspannen of iets dergelijks.

Het rijden wil ik er wel bij blijven doen. Hooguit 3 dagen in de week ongeveer 20 minuten. Omdat ik al na een week niet rijden merk dat-ie zoiets heeft van: ja daag, week vakantie gehad, wat denk je zelf? Haha!
Dat moet ik echt regelmatig bijhouden, anders heb ik echt een probleem na 10 weken Scheve mond
Misschien is het overigens geen 10 weken. Ik heb ook al over 3/4 weken gelezen, dus dan is het beter te overbruggen.

Overigens heb ik vandaag het zadel nog eens goed bekeken. Zonder dekje ligt het eigenlijk heel goed. Het sluit mooi aan en knelt nergens. Pas met aansingelen trekt het naar voren, doordat de singelstoten vrij in het midden zitten. Ik heb vandaag nog even 20 minuten gereden en na het rijden nog eens goed gekeken. Aan de voorkant waren er wat haren verschoven, maar stonden niet de andere kant op, maar naar beneden. Daar was hij overigens ook flink bezweet.
Blijft natuurlijk wel het feit dat ik er gewoon niet in pas Bloos

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:30

pre schreef:
Verder is het rijden zonder zadel in Amanda haar kwestie helemaal geen goed idee, niet vervelend maar Amanda is [net als mij] geen 50 kilo en ze zit op een jong paard zonder bespiering en die nog alles moet leren, in mijn ogen slechter dan enkele weken rijden met een minder passend zadel.

Ik heb met mijn paardje me hetzelfde probleem gezeten. Zadel paste niet en ook hij had geen bespiering, al was hij dan geen 3,5.
Dat je dan beter met een slecht passend zadel kan rijden dan zonder zadel is onzin.
Ik ben ook geen 50 kilo, heb net zo'n postuur als Amanda, maar mijn osteopaat raadde mij wel aan om die tijd te overbruggen door of zonder zadel of met barebackpad te rijden. Zonder zadel is dan nog beter voor de rug dan met een slecht passend zadel!

Amanda schreef:
Zonder zadel heb ik ook overwogen. Dat zou op zich niet verkeerd zijn.
Als Jim tenminste makkelijk te rijden was. Hij is namelijk eerst 10 minuten heel hyper en piept er nogal eens tussenuit, al dan niet met een bok. Hij is dan nog veel te veel gefocussed op de omgeving en te weinig op mij. Dat kan ik echt niet uitzitten Bloos

Wat is de reden dat hij bokt en er tussenuit piept? Is dat puur joligheid?? Houd er rekening mee dat dit ook kan komen, doordat hij last heeft van het zadel. Heb je het zonder zadel al eens geprobeerd? Wellicht is een barebackpad een goede tussenoplossing. Daarmee heb je net wat meer grip dan zonder zadel, die van mij heeft een soort suedeachtig laagje. Is van het merk Best Friend en zijn ook in aanschaf niet zo duur.

Amanda schreef:
Wat bedoel je met grondwerk aan de dubbele lijnen? Longeren of andere dingen (door de bak lopen, tussen balkjes door en dat soort dingen)? Longeren met dubbele lijnen vind ik nu nog te zwaar voor hem en hij raakt in paniek van een lijn achter zijn achter benen. Ik longeer nu met touwtjes, dat gaat heel goed.

Longeren aan dubbele lijnen hoeft helemaal niet zwaar te zijn voor een paard. Je moet het alleen niet te lang doen. Ik denk persoonlijk dat met touwtjes longeren zwaarder is voor een paard, bovendien heb je door het gebruik van een enkele lijn het nadeel dat het gewicht maar aan een kant zit en het paard zijn hoofd gaat kantelen om te compenseren en dus scheef wordt. Lijkt me niet wenselijk voor een jong paard.
Met dubbele longe kan je een paard heel goed voorbereiden op het rijden. Hij leert op eigen benen lopen en daarnaast kan je alle stuurhulpen aanleren evenals halthouden en achterwaarts gaan.
De lijn achter de benen daar zijn de meeste paarden de eerste paar rondjes niet zo van gecharmeerd, maar na een paar keer oefenen zal dit een stuk beter gaan. Zorg ervoor dat je zelf rustig blijft, dat je een longeercirkel hebt afgezet en dat de lijnen niet te strak zitten, zodat de lijn niet tussen zn billen kan gaan knijpen.
Dan komt het best goed. Het is wel verstandig om hier een keer les in te nemen als je het nog nooit eerder hebt gedaan.

Suc 6 ermee Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:49

Vind het een leuk beestje hoor! Ja
Vind wel dat er druk op je teugels is, vind ik ook aan de foto's te zien.
Probeer verder goed je hakken uittedrukken en je tenen naar binnen te doen!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:13

hoihoi,

ik heb ook je vorige topic gezien, zie wel dat er wat vooruit gang is.
en dat je echt je best aan het doen ben Ja
ga zo door zou ik zeggen! let wel op je handen en je hakken/tenen Haha!

wat ik nog wel even wou zeggen over je zadel, zoals je zelf al gezegd heb hij ligt niet goed.
maar als je dat al wel weet waarom rijd je er dan nog op.
je krijgt al binne vind ik redelijk korte tijd een nieuwe, dus waarom voor die paar weken je geweldige hafje naar ze grootje rijden.
hafjes zijn zoiezo later uitgegroeid dan andere paarden, en met zo een zadel rijden is niet bevordelijk voor het ruggetje Ach gut

er zijn heel veel andere dingen waar je eventueel aan zou kunnen gaan werken Knipoog
ik zet er even een paar op een rijtje voor je:
zonder zadel(zoals je zelf al zei hij piept er tussenuit en hij word heet etc.
maar gewoon stappen en loswerken dat is denk ik geen probleem.
mocht dat wel zo zijn kun je eerst even 10 min longeren ofzoiets Knipoog )
longeren, je hebt vershillende mogelijkheden daarin.
- aan de lange lijnen
- met pessoa
- met slof
- los longeren
- longeren met balken
- los springen

maar er zijn ook meerdere dingen waardoor je de tijd kunt doden.
ik ben met mijn hafje bezig met vrijheidsdressuur, daar worden ze vaak erg fanatiek van Ja
en natuurlijk veel wandelen is ook altijd leuk Haha!

heel veel suc6 in elk geval, en hopelijk heb je wat aan mijn tips.
maar bespaar het je pony en jezelf asjeblieft om door terijden met dit zadel.
uiteindelijk zal je meer tijd/geld kwijt zijn als die straks wat aan zijn ruggetje krijgt..