We zijn momenteel bezig met het ontspannen. Hij hield zijn rug erg strak bovenop en ook buiging kende hij niet.
We zijn begonnen met veel voltes, achten, slangevoltes, gebroken lijnen. Daarnaast ook overgangen.
Vooral stap-draf en weer terug. Met galop heeft hij nog een balans probleem en is niet sterk genoeg. We nemen het uiteraard wel mee, maar ik ben al blij als hij normaal een rondje galoppeert in de goede galop. We rijden 3x in de week en darnaast longeer ik hem 1 of 2x per week een kwartiertje.
Nu na 2 maanden loopt hij al hele stukken nageeflijk. Achterbeen treed goed onder. Hij heeft nog wel moeite om aan de voorkant op te vangen wat er van achter komt. Zoveel kracht geeft hij van achteren. Maar ook dat gaat steeds beter. Zijn rug durft hij nu meer los te laten en swingt al soms de bak door.
Ik ben zelf al ontzettend trots op hem. Hij pakt het ontzettend snel op.
Zelf moet ik nog erg op mijn houding letten. Heb nog wel eens last van pianohandjes en ik trek mijn hakken snel op.
Het zadel ligt niet goed. Te ver naar voren. Het schuift ook terug op het moment dat ik het naar achteren leg. Daarnaast zit ik er ook niet goed in.
Maar ook dat probeem wordt opgelost. Volgende week wordt er een nieuw zadel aangemeten voor zowel Jim als mij. Dus dat komt goed!
Even ter vergelijking, zo was het de eerste keer rijden:

En zo is het nu:
Instappen. Mijn benen

Jim loopt wel heel fijn hier.

Dit is zo'n moment dat het moeilijk voor Jim wordt. Hij trekt zich er dan uit, schiet vaak weg. Mijn reactie is dan: handen hoog en naar voren zitten

Ik moet al zeggen dat dat erger is geweest. Maar moet nog beter.

Heel fijn plaatje. Jim brengt zijn achterbeen goed onder en loopt nageeflijk. Hier zie je duidelijk wel dat hij achter veel kracht zet en daarom voor wat steun zoekt. Dat komt straks met trainen vanzelf goed als hij sterker wordt. Ikzelf trek mijn hakken weer op. Wel hou ik mijn benen lang. Dus we gaan vooruit

Beetje fout moment. Volgens mij ga ik hier net staan.
Maar goed, ook dit plaatje is (behalve mijn houding) fijn

Stap. Mijn hakken zijn in ieder geval laag

Hij is al losser van voren en treed achter goed onder.

Lief koppie

Mijn voeten

En pianohandjes

Al met al ben ik onwijs blij met de vooruitgang. We zijn er nog lang niet. Maar we zijn zeker wel op de goede weg vind ik.