Vaidosa is een lusitano merrie van 7 jaar en is sinds begin juli 2008 in Nederland.
In Portugal is ze nooit bereden en heeft ze altijd als fokmerrie gefungeerd.
Op dit moment heeft Vaidosa nog een veulen bij zich lopen van 5,5 maand oud.
Ze is 1.55m hoog en ik ben zelf 1.80m

Ongeveer een maand geleden zijn we begonnen met het inrijden van Vaidosa. Ze is nu dus bijna een maand onder het zadel en heeft al aardig wat progressie gemaakt.
Sinds donderdag zijn we ook met de galop begonnen. Dus op dit moment ben ik alleen maar blij dat ze het doet en is het rijtechnisch nog flut.
- Vaidosa is een beetje scheef wat zich uit op de rechterhand waarbij ze het moeilijk vind om in te buigen.
- Ze vind het soms nog wat moeilijk om te ontspannen onder het zadel, vooral in het begin.
- Het bit heeft ze nog niet helemaal geaccepteerd en daarom is ze soms nog wat onrustig in haar mond.
- Ik moet zelf heel erg op mijn beenligging letten, deze is niet altijd optimaal
- En mijn handhouding is af en toe ook niet je van het.
Op dit moment rijden we veel voltes, slangevoltes, achten en overgangen om haar achterhand sterker te maken en haar wat soepeler te maken.
Daarnaast rijdt ik met vrij losse teugels omdat ik wil dat ze op haar eigen benen loopt en niet op mijn handen gaat hangen. Deze neiging heeft ze namelijk en ik wil niet dat het een trek partij wordt.
Ik heb geen foto's van het los werken, dus het begint zo'n beetje in het midden.
1.

Kijk, daar gaan mijn handen al.
2.

afwenden op de middenlijn
3.

volte
4.

drafje, te weinig contact met de mond.
5.

best netjes, al zeg ik het zelf, ze zou alleen wat meer stelling mogen hebben en wat meer mogen ontspannen.
6.

galopje , op zich wel redelijk, alleen mijn tenen....
7.

Galop op de ander hand, weer te weinig contact met de mond.
Bedankt voor het kijken en graag opbouwend commentaar