Vaidosa (Lusitano) 1 maand onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

Vaidosa (Lusitano) 1 maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:55

Hier het eerste HAW topic van Vaidosa en mij.

Vaidosa is een lusitano merrie van 7 jaar en is sinds begin juli 2008 in Nederland.
In Portugal is ze nooit bereden en heeft ze altijd als fokmerrie gefungeerd.
Op dit moment heeft Vaidosa nog een veulen bij zich lopen van 5,5 maand oud.
Ze is 1.55m hoog en ik ben zelf 1.80m Nagelbijten / Gniffelen

Ongeveer een maand geleden zijn we begonnen met het inrijden van Vaidosa. Ze is nu dus bijna een maand onder het zadel en heeft al aardig wat progressie gemaakt.

Sinds donderdag zijn we ook met de galop begonnen. Dus op dit moment ben ik alleen maar blij dat ze het doet en is het rijtechnisch nog flut.

- Vaidosa is een beetje scheef wat zich uit op de rechterhand waarbij ze het moeilijk vind om in te buigen.
- Ze vind het soms nog wat moeilijk om te ontspannen onder het zadel, vooral in het begin.
- Het bit heeft ze nog niet helemaal geaccepteerd en daarom is ze soms nog wat onrustig in haar mond.

- Ik moet zelf heel erg op mijn beenligging letten, deze is niet altijd optimaal
- En mijn handhouding is af en toe ook niet je van het.

Op dit moment rijden we veel voltes, slangevoltes, achten en overgangen om haar achterhand sterker te maken en haar wat soepeler te maken.
Daarnaast rijdt ik met vrij losse teugels omdat ik wil dat ze op haar eigen benen loopt en niet op mijn handen gaat hangen. Deze neiging heeft ze namelijk en ik wil niet dat het een trek partij wordt.

Ik heb geen foto's van het los werken, dus het begint zo'n beetje in het midden.

1.
Afbeelding
Kijk, daar gaan mijn handen al.

2.
Afbeelding
afwenden op de middenlijn

3.
Afbeelding
volte

4.
Afbeelding
drafje, te weinig contact met de mond.

5.
Afbeelding
best netjes, al zeg ik het zelf, ze zou alleen wat meer stelling mogen hebben en wat meer mogen ontspannen.

6.
Afbeelding
galopje , op zich wel redelijk, alleen mijn tenen....

7.
Afbeelding
Galop op de ander hand, weer te weinig contact met de mond.

Bedankt voor het kijken en graag opbouwend commentaar Haha!

XxSultanxX

Re: Vaidosa (Lusitano) 1 maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:40

ziet er goed uit ! je zou niet zeggen dat zij maar 1.50 is en jij 1.80 Lachen vind jullie een leuke combi

suc 6 verder Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:45

ziet er leuk uit hoor Lachen
alleen als ze nog maar 1 maand onder het zadel is vind ik dat je nog niet meteen moet beginnen met stelling ed
en ontspanning komt wel ze zal zelf je hand wel gaan opzoeken na een tijd..

is verder wel een heel leuk paardje Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:56

Op die laatste foto zit je in de verkeerde galop.

Ik zie een paard wat haar balans niet kan vinden omdat de ruiter haar de kans niet echt geeft. Je ondersteunt haar of helemaal niet(teugels helemaal los) of je trekt haar uit balans met je binnenhand.
In galop klem je je knieen aan(want je trekt je hakken op) en daardoor zet je haar schouder klem.

Blijf zelf rechtop zitten, ga zitles nemen om je eigen balans te verbeteren zodat je je onervaren paard kunt helpen.

Ik zou hier goede begeleiding bij gaan zoeken.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:03

Mindfields schreef:
In galop klem je je knieen aan(want je trekt je hakken op) en daardoor zet je haar schouder klem.

Dit was pas de 3de korte galop die ze ooit gemaakt heeft onder de man. Ik zal letten op wat je zegt en meer ontspannen gaan zitten, zodat ik haar niet in de weg zit.

Mindfields schreef:

Begeleiding is aanwezig.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:26

Prachtige leeftijd voor een paardje om ingereden te worden, tenminste niet dat geprut met 2,5 jarigen. Maar goed dat is mijn mening.
Volgens mij is het een vriendelijk paardje om mee te werken als ik de foto's zo bekijk. Zelf zou ik alleen me wat meer op de rechte lijnen concentreren en de voltes en achtjes voor later bewaren. Dit om het paardje te laten wennen aan een ruiter en om het evenwicht te vinden.
Probeer licht contact te houden met de mond want nu heeft het bit de kans om te "klapperen" in de mond en dat geeft een erg vervelend gevoel voor een paard.
Op foto 6 zie je dat je niet op het zadel blijft zitten in de galop. Dit deed ik ook vaak in de galop en het werkte bij mij altijd als ik me bedacht dat er een zakdoekje onder mijn kont zat wat niet weg mocht waaien Knipoog
Ik vind het een leuk paardje om te zien en ben best benieuwd naar foto's van het veulen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:29

Wat een leuk paard zeg!! Maar ik denk dat je echt moet proberen om van die binnenteugel af te blijven, ze wordt nu helemaal in een hoek "getrokken". Probeer haar met je binnenbeen in je buitenhand te rijden, daar zit de begrenzing, je binnehand is er alleen om af en toe een kleine aanweizing te geven, eigenlijk andersom dan dat het nu gaat zeg maar.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:34

hey!

Ze doet het al goed, zeker voor een maand!! jullie gaan een leuke combi worden!
Ik ga mee met het commetaar van cyrina en vind daarbij nog dat je wat meer mag gaan zitten. Heb het idee dat je nu niet echt in het zadel zit, maar er een beetje half boven zweeft...Heb je wel is steviger zien zitten!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:09

Nette combinatie zijn jullie Lachen
Let alleen goed op het contact met de mond! De teugels hangen op sommige momenten in een boogje.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:15

ziet er goed uit, ga zo door en bouw het rustig op. mooie galop komt later wel Tong uitsteken

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 23:58

Bedankt allemaal voor het commentaar! Hier kan ik zeker wat mee!

Ik wil ook het beste voor Vaidosa! Ik zal gelijk de tips gebruiken morgen Lachen

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:09

Je paard zit op de laatste foto niet in de verkeerde galop, linkerachterbeen staat al aam de grond terwijl rechtsachter en rechtvoor nog naar voren moet komen. Rijtechnisch probeer je handen iets meer voor je uit te zetten,. Succes!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:17

eigenlijk reageer ik niet zo gauw op dit soort topics, maar omdat ik zelf een paard heb die straks beleerd word heb ik ff je topic gelezen en je schrijft zelf: paard neemt bit nog niet echt goed aan en onrustig in de mond.... ik vraag mij af waarom heeft het paard geen sperriempje om? met sperriempje ligt het bit rustiger in de mond, dan heeft het wat steun. zonder sperriempje heeft het bit veel meer ruimte om te bewegen...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:06

wat een leuk merrie! en een lekkere korte coupe Lachen
is "we" alleen jij en Vaidosa, of heb je ook les/hulp?
probeer met je been naar je hand toe te rijden... (zoals op de foto waar je een hele losse binneteugel hebt... binnenbeen erbij)...liever een lossere binnenteugel dan een te strakke... zoals cyrina ook zegt... maar niet volledig losgooien, want dan is ze je kwijt... probeer een evenwichtig contact te vinden, waarbij vaidosa jou niet kwijtraakt, maar jij haar ook niet... kan errug lastig zijn, maar probeer dat in je achterhoofd te houden...

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 09:35

Bedankt iedereen weer voor de tips! Gisteren heb ik er een aantal meegenomen met rijden en ik moet zeggen dat het op het eind al wat beter ging. Ik heb vooral constant contact gehouden met haar mond en geprobeerd op zit en beenhulpen te sturen. Ze snapt het alleen nog niet zo goed dat ze voor druk op het been ook een stapje naar binnen of naar buiten moet doen.

IngLio schreef:
wat een leuk merrie! en een lekkere korte coupe Lachen
is "we" alleen jij en Vaidosa, of heb je ook les/hulp?

De coupe sport heeft ze aangemeten gekregen in Portugal vlak voordat ze op transport ging, toen ze hierheen kwam had ze helemaal geen manen, dus ik ben blij dat het nu op deze lengte is!

Verder zijn we inderdaad me z'n 2-en aan de slag. Ik heb bijna elke keer als ik rijd begeleiding van de eigenaresse, die zelf al meerdere paarden voor anderen heeft ingereden en in Engeland ook les heeft gegeven.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:07

Cyrina schreef:
Wat een leuk paard zeg!! Maar ik denk dat je echt moet proberen om van die binnenteugel af te blijven, ze wordt nu helemaal in een hoek "getrokken". Probeer haar met je binnenbeen in je buitenhand te rijden, daar zit de begrenzing, je binnehand is er alleen om af en toe een kleine aanweizing te geven, eigenlijk andersom dan dat het nu gaat zeg maar.

Jonge paarden, zeker als ze nog maar een maand onder het zadel zijn, reageren echt nog niet per direct op beenhulpen en vaak moet je nog wat meer begeleiden met de handen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:18

Juist daarom!! Anders leer je het ze verkeerd aan. Wees alleen daar met je hand om soms iets duidelijk te maken.
Een jong paard snapt nog minder, als je hem uit balans haalt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:21

Wat een heerlijk paard!

Ik zou alleen wel eerst gaan rechtrichten voordat je buigingen en stellingen gaat vragen, hiermee rijd je een jong paard scheef. Eerst rechtrichten en op haar eigen benen laten lopen

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:28

leuk paard, maar waar zijn haar manen??? of heeft ze eczeem?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:35

Bedankt allemaal weer voor de tips!

Ze is al vanaf het begin scheef op de linkerhand, dus ik dacht dat het daarom misschien goed zou zijn om veel buigingsoefeningen te doen om haar losser te krijgen. Ik zal me nu eerst gaan concentreren op het rechtrichten en zal donderdag even overleggen met mijn instructrice.

Petersburg schreef:

zie een reactie hierboven, in Portugal scheren ze de manen van een merrie eraf.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:36

x_Quinta_x schreef:
Cyrina schreef:

Jonge paarden, zeker als ze nog maar een maand onder het zadel zijn, reageren echt nog niet per direct op beenhulpen en vaak moet je nog wat meer begeleiden met de handen.

Dat is nu ook de voornaamste reden waarom ik veel stuurde met de teugels, ze snapt nog vrij weinig van het opzij gaan voor het been.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:38

zit niet in de verkeerde galop hoor!
maar probeer rechtop te zitten en de teugels een stuk korter te nemen trek haar niet de bocht om hè en tenen naar binnen succes

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:39

zasread schreef:
Bedankt allemaal weer voor de tips!

Ze is al vanaf het begin scheef op de linkerhand, dus ik dacht dat het daarom misschien goed zou zijn om veel buigingsoefeningen te doen om haar losser te krijgen. Ik zal me nu eerst gaan concentreren op het rechtrichten en zal donderdag even overleggen met mijn instructrice.

Petersburg schreef:

zie een reactie hierboven, in Portugal scheren ze de manen van een merrie eraf.

OH sorry niet gelezen!! Maar wel zonde!!!! nou hopelijk groeien ze er weer mooi aan!

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:42

jammer is dat he dat ze met lusitano's en ook met PRE de merries eigenlijk nooit berijden. maar het ziet er netjes uit hoor Haha! misstaat je ook helemaal neit dat ze zo klein is, ziet er helemaal neit vreemd uit Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:55

zasread schreef:
Mindfields schreef:

Dit was pas de 3de korte galop die ze ooit gemaakt heeft onder de man. Ik zal letten op wat je zegt en meer ontspannen gaan zitten, zodat ik haar niet in de weg zit.

Mindfields schreef:

Begeleiding is aanwezig.

Sorry ik had later pas door dat ik nogal kortaf was, was niet mijn bedoeling!! Mijn excuses hoor, zat tussendoor ff snel te bokken en postte dus wat ontactvol. Koe