Noa@work, poging tot dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Noa@work, poging tot dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:24

Hallo!

Sinds ruim 1 jaar heb ik mijn eigen paard; Noa. In het begin hadden we nogal wat opstart problemen. Ze is voor mij best strak in de mond gereden. Met als gevolg dat ze erg rennerig van druk op het bit werd. Hier kon ik niet rustig bij blijven, we konden dus absoluut niet ontspannen rijden. Op een gegeven moment heb ik les gehad van iemand die heel erg met die ontspanning bezig was. Ik kon weer genieten van het rijden! Op een gegeven moment is alleen ontspanning niet genoeg, je wilt toch verder. Ik kreeg een andere instructrice waar ik nu erg blij mee ben. We worden echt aan het werk gezet, maar niet zodat de ontspanning verloren gaat.

We zijn nu dus druk met de basis bezig. We rijden dus ook nog geen wedstrijden. Op dit moment zijn we vooral bezig met het nageeflijk rijden. Ze wilt nogal graag het neusje eruitsteken. Omdat ik nog steeds bang ben om meer druk op de teugels te zetten blijft ze best lang lopen. Sinds kort zijn we bezig met haar goed te laten buigen in haar lichaam. Ik merk dat als ze in haar lichaam buigt ze veel beter zakt in de hals. Dan wordt ze ook een stuk soepeler in de mond. Kan haar soms dan ook echt op 2 vingers rijden. Super! Haha!
Een tijdje terug heeft iemand bij mij op stal foto's van ons gemaakt. En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik schrok zelf erg van mijn houding.. Probeer daar nu ook goed op te letten.

1) Zo beginnen we. Neus naar voren en erg uit elkaar.
Afbeelding

2) draven
Afbeelding

3) galopperen
Afbeelding

4) buigen buigen buigen
Afbeelding

5) en zo eindigen we (meestal)
Afbeelding

HindaFree

Re: Noa@work, poging tot dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:25

leuk stel Haha! mooi setje ook dat paars

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:26

prachtig paard!je moet alleen erop letten dat je je handen niet te laag vast zet!

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:27

nikilover schreef:
prachtig paard!je moet alleen erop letten dat je je handen niet te laag vast zet!

Idd wou ik ook zeggen Bloos
Maar dat paarse setje staat der prachtig Haha!
welke is dat van anky ? Clown

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:33

ja idd, is de Anky pad.

Haha.. we moesten natuurlijk wel in stijl op de foto Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:39

Tja...ontspanning zie ik niet echt..op geen enkele foto. Foto 2 komt nog het dichtst in de buurt. Veel meer lengte geven in de hals en vw nw proberen te rijden zodat je paard over zijn rug gaat lopen. Vanuit daar tempowisselingen en overgangen gaan rijden. Het eindplaatje vind ik persoonlijk veels te gespannen...ik zou het paard liever met zijn neus in het zand zien.
Maar het is wel een heel leuk dier, dat zeker meer kan dan ik op de foto's zie.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:57

aerdenhout; heb je zeker gelijk in. Die ontspanning is bij ons moeilijk. Sinds kort zijn we daar in de les ook mee bezig, en ik dus automatisch buiten de les ook. We proberen haar nu zover te krijgen dat ze lekker laag en ontspannen loopt. Echt over haar rug. Is moeilijk, voordat ze daar is rijd je bijna een half uur. En dat terwijl andere met dat "plaatje" beginnen. Maar ik klaag niet, ik krijg haar al zover en dat is al een sprong vooruit met hoe het eerst was.
Tempowisselingen en overgangen is om haar wat op te richten?

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:59

Die poging lukt goed. en je paard blinkt mooi Vingers aflikken

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:00

Ten eerste: Die poging is je goed gelukt!
en wat leuk dat paars Lachen

soms vind ik je teugel erg lang, denk daar iets meer om Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:02

Tempowisselingen rij je om de achterhand te activeren en dus de voorkant lichter te maken ( heel simpel uitgelegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:02

Ziet er al goed uit, fijn dat je eerst aan die ontspanning wil werken!

Op die foto van het buigen, kan ik je als tip meegeven, dat je zelf vanuit je middenrif mee moet buigen, dus binnenschouder naar binnen, nu doe je het een beetje andersom!

Let hierbij wel op dat je niet inknikt in je heup!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:03

heerlijke dat paars!! Haha!
Je hebt een nette houding! denk alleen om je tenen Knipoog

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:24

ohw robijntjah, dat had ik nog niet gezien. Thanks!

Reny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:20

mooi paars setje zeg!! en wat heb je je paard mooi aan het glimmen Tong uitsteken

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:06

Wauw, wat een lekker glimmend paard. Haha!
Je moet alleen je houden iets meer bij elkaar en niet te laag houden. Voor de rest heb je een nette houding!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:59

Noa Lovers
Ik ken de pics natuurlijk al en je weet mijn commentaar ook. Maar het is echt al een hele vooruitgang!!

Denk aan je houding en je teugels en je rust. Komt helemaal goed!

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:25

Haha! Heey,

Wat leuk om je hier tegen te komen.
Noa ziet er goed uit.
Knipoog Ik heb in de vakantie bij jullie op stal gestaan.
Mijn schimmeltje stond naast Noa.

Bloos Het is dat ik tips moet geven:

Houding ruiter:

- Handen netjes stil bij elkaar houden. ( Niet vast zetten op je bovenbeen en niet teveel spannen. )
- bovenlichaam voor jouw gevoel iets terug. (Soms val je iets voorover, vooral in de galop. probeer echter wel te blijven ontspannen in je bovenlichaam. )
- Tenen iets naar binnen.

Paard:

- Verder loopt Nao netjes, soms wel iets gespannen, maar op die foto`s werk je dan ook terug met je hand. blijf daar dus goed op letten.

groetjes,

katya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:30

Noa_M schreef:
aerdenhout; heb je zeker gelijk in. Die ontspanning is bij ons moeilijk. Sinds kort zijn we daar in de les ook mee bezig, en ik dus automatisch buiten de les ook. We proberen haar nu zover te krijgen dat ze lekker laag en ontspannen loopt. Echt over haar rug. Is moeilijk, voordat ze daar is rijd je bijna een half uur. En dat terwijl andere met dat "plaatje" beginnen. Maar ik klaag niet, ik krijg haar al zover en dat is al een sprong vooruit met hoe het eerst was.
Tempowisselingen en overgangen is om haar wat op te richten?

Ze kan niet lang en laag en over haar rug, omdat je constant tegen zit te werken Knipoog
Buigen, buigen, buigen doe je van oor tot staart, en niet door haar hoofd om te draaien.
Probeer je hand voor te houden, haar met je been daar naartoe te rijden. Als je wil dat ze buigt zal je met je hele lijf dat moeten vragen (rijden op je zit!).
Moet zeggen dat ik haar in het begin veel netter vind lopen dan dat wat jij wss opgepakt noemt..