Manegepaard Leo en ik @ HAW-debuut!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Manegepaard Leo en ik @ HAW-debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:29

Lees dit eerst even voordat je reageert!

Hoi!
Afgelopen zaterdag heb ik Leo gereden en het ging best wel lekker, dus hier mijn eerste HAW-topic!

Leo
Leo is een manegepaard op de Blijde Ruiters in Zaandam. Dit is een manege waar voornamelijk geestelijk en/of lichamelijk gehandicapten rijden. De paarden moeten dus flink bijgereden worden door ons 'normale ruiters' Tong uitsteken om ze hanteerbaar en soepel te houden. Leo is nog niet zo lang bij ons en is door de vorige eigenaar met fluwelen handschoentjes gereden. Dit had als resultaat dat hij wel lekker ontspannen liep, maar wel alles op zijn manier onder zijn voorwaarden wil doen Vork Wil je hem wat meer aan het werk zetten, dan kun je een bok(je) verwachten.

niveau
We hebben nog geen echt niveau samen, dit was pas de 2e keer dat ik op hem reed. Zelf rij ik oefeningen uit de L/M, maar rij geen wedstrijden ofzo. Ik heb Leo een beetje uitgeprobeerd en oefeningen uit de B/L met hem gereden, wat pasjes wijken en een keertwending in stap.

werkpunten
Leo wil graag heel lang en laag lopen en valt daardoor op de voorhand. Daarbij is hij wat traag met zijn achterbenen wat resulteert in taktfouten. Het doel is dan ook om hem wat meer opgericht te krijgen en er van achter wat meer actie in te krijgen.
Mijn houding is ook niet briljant Vork Ik ben me hier zeer van bewust en probeer er aan te werken. Met name mijn handen: ik hou ze snel te breed en laat de teugels langzaam uit mn handen eten waardoor ik mijn handen te dicht bij mijn lichaam hou. Dit los ik dan onbewust op door een of andere rare knik in mijn pols te maken Ach gut Wegens medische redenen kan ik mijn kapstokjes niet corrigeren! Ik doe wel erg mijn best. En nee, ik heb geen geld gevonden Vork
Laatste puntje: gympen Bloos schaam schaam ik weet het, mijn laarzen stonden nog bij mn bijrijdpaardje...

Nou, genoeg, hier dan de foto's!
Je kunt op de foto's klikken om ze groter te maken Het lukte me zelf niet om ze groot te plaatsen Ach gut maar voel je geroepen om dat wel te doen!

1. Even loswerken in stap
AfbeeldingAfbeelding

2. Even verder in stap
AfbeeldingAfbeelding

3. Drafje
AfbeeldingAfbeelding

4. Galopje
AfbeeldingAfbeelding

5. Even gassen in galop om hem wat actiever te krijgen Haha!
AfbeeldingAfbeelding

6. Wat meer opgepakt in draf
AfbeeldingAfbeelding

7. Hier komt hij al wat opgerichter Pling
AfbeeldingAfbeelding

8. Stukje schoudervoor in stap
AfbeeldingAfbeelding

9. Stukje schoudervoor in draf, maar niet te zien vanaf daar Tong uitsteken
AfbeeldingAfbeelding

10. Galopje op de volte, wat meer sluiten
AfbeeldingAfbeelding

11. Even halthouden (bijna vierkant Bloos )
AfbeeldingAfbeelding

12. Keertwending om de achterhand
AfbeeldingAfbeelding

13. Poging tot wijken in draf Bloos
AfbeeldingAfbeelding

14. Stukje verruimen in draf
AfbeeldingAfbeelding

15. Nog een stukje wegrijden, hij vertrekt hier wel lekker vanuit achter Pling
AfbeeldingAfbeelding

Tot zover de serieuze rijfoto's! Heb buiten nog even lekker zonder zadel uitgereden, wou jullie die foto's ook niet onthouden natuurlijk Cool

16. Lekker in het zonnetje
http://img296.imageshack.us/my.php?image=16ma8.jpg

17. Even van hand veranderen
http://img370.imageshack.us/my.php?image=17bx2.jpg

18. Lekker ontspannen!
http://img296.imageshack.us/my.php?image=18or6.jpg

Nou, barst los Vork en zijn jullie wel een beetje lief voor ons..? Ach gut

marjoke

Re: Manegepaard Leo en ik @ HAW-debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:36

Misschien moet je je teugels eens een halve meter korter nemen? Tong uitsteken
Nee, je mag ze echt wel korter nemen zodat je je handen meer naar voor kunt plaatsen. Nu zet je ze vast op je benen, en da's niet de bedoeling. Dus handen dragen en meer naar voor/omhoog.
Verder mogen je beugels ook wel een paar gaten langer, zodat je je benen meer onder je lichaam kan plaatsen, nu heb je namelijk een stoelzit.
En misschien kan je met andere schoenen rijden? Dit is nogal gevaarlijk... Ok, als je je laarzen niet bij hebt, dan moet er toch een andere oplossing zijn?
Verder is het een leuk dier. Lachen

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:40

@ Marjoke
Klopt, teugels korter nemen had ik gezien inderdaad Bloos
Ik zit normaal ook langer, rij normaal met leren laarzen, die stonden nog bij mijn bijrijpaardje op stal!
Heel stom, want met gympen rijdt ook niet lekker.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:46

Op zich een leuk paard zo te zien, maar voor m'n gevoel zit je nogal ver naar voren, niet alleen met je benen, maar je hele lichaam zit zowat op z'n hals. Ik zou de ligging van je zadel eens even goed nakijken.
Zoals je zelf al aangeeft, contact houden met je paard, zonder te blokkeren.

Veel succes en vooral plezier !

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:48

Citaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Denk vooral om je piano handjes,
probeer ook wat meer contact te hebben met de mond, want als je hem zo aanwijzingen wil geven, moet je je handen te ver naar je lichaam toe brengen. Je ziet dit ook op een hoop foto's, waar je je handen bijna op je boven benen hebt.

Als je je handen rechtopt houdt, is het makkelijker om constant hetzelfde teugel contact te hebben, eveneens om fijnere aanwijzingen te geven.

Probeer voortaan ook chaps en laarsjes aan te doen, als je met je voet door de beugel schiet en je paard bokt, dan wordt je over de grond meegesleept, en dat is echt niet prettig..

SophieJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:56

Zoals hier boven al wordt genoemd let op je handen je stuurt nu vooral door met je lijf naar achter te leunen enzoo verder vind ik het wel een mooi paardje!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:33

@ Zabbie: hmm imo valt het wel mee hoe ver ik naar voren zit? Mijn benen mogen inderdaad wel wat naar achter, ik zal eens kijken of het met langere beugels beter gaat. Het zadel ligt volgens mij gewoon prima, maar het is (even nogmaals vermeld) niet mijn eigen paard maar een paard van de manege! Dus ik betwijfel of ik daar wat aan kan veranderen. Er wordt hier iig erg goed op de paarden gelet dus ik denk dat het zadel wel goed ligt Knipoog
@ Jaimyliefje: dankjewel voor het uitvergroten van de foto's! Haha! Klopt hoor van de schoenen, je hebt helemaal gelijk. Ik rij normaal ook gewoon met leren laarzen, deze stonden nog bij mijn bijrijdpaard. Stom, ik weet het, volgende keer worden ze weer netjes meegesleept want ik ken inderdaad de gevolgen. Ik moet er wel even bijzeggen dat wij met veiligheids beugels rijden en ik dus nooit vast kan komen te zitten: 1 zijde van de beugel is open en zit vast met een elastiekje! Dus als ik val schiet die open.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:39

Ziet er leuk uit!
Alleen je teugels mogen idd een halve meter korter ja.
Paardje vind het wel leuk, lekker op de voorhand rondsukkelen, maar het lijkt me dat jij wel meer wilt. Clown
Dus teugels kort, en vanuit de achterhand gaan werken. Je moet je paard als het ware een halve meter korter willen maken.
Bij elkaar rijden dus.
Leg desnoods een knoop in de teugels, dan let je er meer op.
Probeer idd je benen meer naar achter te brengen, je moet een rechte verticale lijn langs je rug, langs je hak kunnen trekken.
Laatste foto's tonen trouwens al een heel stuk verbetering!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:41

@ Miss Malfoy: haha dankjewel voor je leuke berichtje, hier kan ik wat mee! Klopt, Leo is erg flegmatiek en vindt het allemaal wel best, zolang hij maar niet teveel hoeft te doen Tong uitsteken aan mij dan ook de taak om hem eens wat meer aan het werk te zetten. Dat viel nog niet mee hoor! De laatste foto's werd het inderdaad al beter, we moeten ook nog wel aan elkaar wennen hoor, voor de 2e keer Ach gut Maar wie weet hoe het er over een paar weken uit ziet!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:42

Ik vind niet dat je in stoelzit zit, je zit niet in het diepste punt van het zadel. Verder moeten schouders/heupen/hakken op 1 loodrechte lijn staan, als je de beugels langer maakt zal dat makkelijker zitten en zal de lijn door jouw lichaam verder loodrecht worden. Houdt verder je handen meer voor je en vooral meer gesloten zonder in te knikken in je polsen.Probeer je ellebogen losjes langs jouw lichaam te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:43

saarie schreef:
@ Miss Malfoy: haha dankjewel voor je leuke berichtje, hier kan ik wat mee! Klopt, Leo is erg flegmatiek en vindt het allemaal wel best, zolang hij maar niet teveel hoeft te doen Tong uitsteken aan mij dan ook de taak om hem eens wat meer aan het werk te zetten. Dat viel nog niet mee hoor! De laatste foto's werd het inderdaad al beter, we moeten ook nog wel aan elkaar wennen hoor, voor de 2e keer Ach gut Maar wie weet hoe het er over een paar weken uit ziet!

Idd, dan moet je hem nog maar eens showen.
Is leuk om dan dit topic er eens bij te houden, kun je goed de verbetering zien!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:44

@daniella74: dankjwel voor de goeie tips! Ik ga er zaterdag zeker even mee proberen te werken Pling
over een paar weekjes komen er hopelijk nieuwe foto's, als ik Merel weer kan strikken Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:48

saarie schreef:
@daniella74: dankjwel voor de goeie tips! Ik ga er zaterdag zeker even mee proberen te werken Pling
over een paar weekjes komen er hopelijk nieuwe foto's, als ik Merel weer kan strikken Bloos

Graag gedaan, als mensen er echt voor gaan is het altijd leuk om imand iets te geven om aan te werken. Het paard is leuk zat en lijkt mij een fijn betrouwbaar paard voor mensen met een beperking. Dat jullie er tussendoor ook nog lol aan beleven is alleen extra leuk. Ik ziet niet zo vaak op HAW, pb me maar als je weer nieuwe foto's hebt.

Moo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:48

Hee Saar Haha!
Ik vind echt dat je heel mooi kan rijden Bloos
Daarom vind ik het zelf ook erg leuk om de foto's van je te maken.
Want als ik dan naar je kijk hoe je rijd leer ik er misschien ook nog wel wat van!
Ik hoop dat het een beetje gaat lukken met je tips;)
Zelf weet ik geen tips want ik rijd nog echt niet zo goed als jij!
Daar zou ik echt flink voor moeten oefenen!
Maarja het gaat je wel lukken!
Zo krijgen we nog meer mooiere foto's
xx

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:52

@ Moo_J: haha hee Merel dankjewel nog he voor het maken van de foto's! Ben zelf nog niet zo trots hoor op mijn rijkunsten maar een fan is altijd fijn Bloos binnenkort inderdaad maar lekker doorgaan met foto's maken!

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:02

LEO Tong uitsteken ...(ik loop nu stage bij De Blijde Ruiters)

Inderdaad de teugels korter.
Maar ik ken Leo nu wel een beetje hij is inderdaad zoals je hem beschrijft Haha! ..hij vindt alles wel prima!
Voorderest ben ik benieuwd naar volgende foto's, succes!! Knipoog

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:38

@Lilian_AapIe: haha hee wat leuk, op welke dag(en) loop je stage dan? Volgens mij kennen wij elkaar nog niet! Pling Ik rij op de zaterdag en heb dan ook overdag mn ruitertjes om te begeleiden Haha!
Heb je Leo zelf al onder het zadel gehad? (en zo ja, lukte het jou om hem wat opgerichter te krijgen?)
groetjes, Sara

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:22

Ik loop stage op woensdag en donderdag Knipoog ..
Nee, helaas heb ik nog niet op hem gereden, maar hij lijkt me wel heel leuk! Dus misschien komt het er nog wel een keer van!! Haha!

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:23

idd handen miss iets dichter bij mekaar,
verder ziet het er wel goed uit hoor Knipoog

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:47

@Lilian_AapIe: ahh vandaar dat we elkaar nog niet tegengekomen zijn Haha! maar wie weet komt dat nog! Leo is inderdaad heel leuk om te rijden, ben benieuwd hoe het zaterdag gaat!
@XxroosjexX: dankjewel voor je berichtje, inderdaad, daar moet ik op letten Ach gut

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:49

De derde foto ziet er aardig uit, laat hem niet de diep vallen. Voor de rest ziet de achterhand er niet echt sterk uit...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:48

Leuk dat je op een manege voor gehandicapten helpt!

Nu even het rijden:
Je teugels idd veel korter nemen, je zit nu bijna met je ellebogen achter je rug en dan heb je geen goed gevoel en controle.
Ik zou met dit paard veel korte en snelle tempowisselingen rijden, dus een paar passen vlot naar voren rijden. De overgangen terug (dus van draf naar stap bijv.) zou ik gaan "uitsmeren" het paard laten wachten en laten dragen. Door deze oefeningen word je paard sterker in de achterhand en gaat hij ook minder hangen en over de kop lopen.

Je keertwending is nog wat te hoog gegrepen want het paard ligt bijna in de spagaat, bij een keertwending moet het spilbeen (het binnen achterbeen) waar je paard omheen draait practisch op de plaats blijven bewegen, dat is op deze foto dus totaal niet het geval. Dus daar zou ik nog maar even mee wachten en eerst je basis een beetje in orde brengen want die is nog lang niet goed genoeg om zulke moeilijke oefeningen te gaan rijden.

Succes met het paard en de manege!
Laatst bijgewerkt door Linda_E op 02-10-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:53

@Binckydenice: ja dat klopt inderdaad, de achterhand moet nog heel veel sterker worden en goed gaan dragen. Hij loopt nu vooral nog op de voorhand dus dit zal door training verbeterd moeten worden.
@Linda_E: dankjewel voor je goede tips! klopt, de keertwending was nog te moeilijk, ik was even aan het kijken welke 'knopjes' er allemaal opzaten Tong uitsteken aangezien het pas de tweede keer was dat ik hem onder het zadel had. De overgangen ga ik inderdaad even proberen, volgens mij moet dat helpen!

ansieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:57

Ziet er leuk uit saar ! alleen je handen maar dat wist je al haha gaat de goeie kant op ! :d

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:22

Wat een leuk manegedier zeg!
Ik krijg bij sommige foto's het gevoel dat je tegen gaat hangen met je gewicht, je knikt dan in je zij in Lachen