Roc heerlijk @ work in de zon (Z1/Z2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Roc heerlijk @ work in de zon (Z1/Z2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 23:00

Daar zijn we weer!

Na de wedstrijd van vorige week zondag heeft Roc een paar dagen siesta gehad, waarna ik hem weer langzaam opgepakt heb. De wedstrijd ging niet denderend, maar thuis was hij al snel weer de oude. Vandaag heb ik hem weer voor het eerst op stang en trens gepakt en ik moet zeggen, ik werd verrast door m’n knappe vent, want hij liep erg fijn. Vooral in de lage lijn was hij super, en dat is toch het punt waarvan uit ik naar boven wil werken.

Ook heb ik de afgelopen tijd ontzettend op m’n houding gelet en het begint z’n vruchten af te werpen. M’n schouders zijn vaak al beter, alleen moet ik nog naar voren kijken. Het is nog geen automatisme, dus ik moet er continue aan denken. Ik ben er recent achtergekomen dat ik aan de houding van mijn linker voet weinig kan doen, dit wegens een verkeerd herstelde breuk van het spaakbeen. Kapstokvoetje hoort er dus helaas bij.

Ons wedstrijd niveau is Z1, maar we timmeren aan de weg naar het Z2. De galopappuyementen zitten goed, de wissels moeten alleen nog fijner door de hals en Roc moet leren wachten. Hij is erg slim en snapt spiegelbeeld, dus als ik een wissel gesprongen heb na een rechtsomkeerts op de ene kant, dan begrijpt hij dat hij er ook een wissel mag springen na de linksomkeerts op de andere kant Clown , levert nog wel eens wat stuiter acties op. Hij moet dus nog leren bij me te blijven en niet het initiatief te nemen, hij maakt zich vaak nog wat te druk. Het totale plaatje bevalt me nu wel, maar hij zou nog wat constanter en fijner bovenin mogen komen. Ik zelf moet m’n teugels korter nemen wanneer ik hem opricht en meer met m’n handen voor werken in plaats van terug. Over het achterbeen ben ik tevreden.

Momenteel ben ik dus bezig om dat achterbeen vooral daar te houden en hem fijn in de rug en hals te maken. Dit doe ik door veel te variëren in de hoofd-hals houding zodat hij zich niet in één positie vast kan zetten. Verder is het tempo controleren en op m’n eigen houding blijven letten.

Genoeg gekletst, tijd voor foto’s Haha! (thanks voor de plaatjes, Pa Lachen )

1: Meet Roco Haha!
Afbeelding

2: Even een sta plaatje voor we gingen beginnen, lekkere appeltjes van hem Lachen
http://i102.photobucket.com/albums/m111 ... rder-2.jpg

3: Instappen, gelijk goed ondertredend achterbeen
Afbeelding

4: Iets dieper, lekker doorstappen.
http://i102.photobucket.com/albums/m111 ... border.jpg

5: Kijk, dit is hem Go jij! Go jij! . Hiervanuit wil ik werken Pling
Afbeelding

6: *is blij* Haha!
Afbeelding

7: Stukje schoudervoor om ondertreding achterbeen te bevorderen, ik moet recht blijven zitten en Roc z’n hoofd rechthouden. Over de benen heel fijn.
http://i102.photobucket.com/albums/m111 ... rder-1.jpg

8: Sluiten in galop, nog laag ingesteld. Even toestaan om te controleren of hij helemaal los is en lengtebuiging behoud.
Deze oefeningen doe ik expres om hem voor fijn te houden en tegelijkertijd te laten wachten.
Afbeelding

9: Nog wat lager losdraven, binnenhand iets te streng.
Afbeelding

10: Contragalopje, handen meer dragen en blijven zitten.

11: Meer verzameling en oprichting, zou hem graag net wat fijner in de hals zien.
Afbeelding

12: Dat is beter, alleen mijn houding is wat minder hier, stom buitenhandje, maar ik zal even door hebben moeten komen.Afbeelding

13: Stukje stap tussendoor en loswerken daarin.

14: Nog een stukje schoudervoor, nu wet wat meer lengtebuiging.
http://i102.photobucket.com/albums/m111 ... rder-3.jpg

15: Draf appuyement, handen gelijk houden. Houding Roc is mooi Ja
Afbeelding

16: Uitgestrekte galop, hier vind hij het moeilijk om er doorheen te blijven.

17: Fijn zo, alleen kantelt hij volgens mij z’n hoofd net iets.
Afbeelding

18: Galop appuyement, teugels korter en handen meer voor (Roco ziet pa Nagelbijten / Gniffelen )
Afbeelding

19: Nogmaals galop appuyement, bijna op hoefslag. Hij vind het nog best moeilijk, dat zie je hier ook wel. Teugels korter en meer aan elkaar.
http://i102.photobucket.com/albums/m111 ... rder-1.jpg

20: Over de rug narijden.
Afbeelding

21: En klaar! Haha!
Afbeelding

22: Even een fotootje voor op de KG site.
Afbeelding

23: Lekker ding is het toch he Haha!
Afbeelding

Dat waren ze. Ik vind zelf dat er best verbetering in de zaak zit Ja . Zo thuis kan ik er eigenlijk prima mee werken, nu op wedstrijden ook diezelfde ontspanning houden. Het valt me ook echt op hoe goed hij eruit ziet. Hij heeft het echt naar z'n zin op z'n stek, hij glimt en staat vol met appeltjes, lekker vol, hij is echt een happy paard Lovers .

Bedankt voor het kijken Doei!

Groetjes Kate

sterre2007

Re: Roc heerlijk @ work in de zon (Z1/Z2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 00:39

Prachtige foto's van een prachtige combinatie Tong uitsteken
Probeer toch nog wat meer rechtop (=trotser) te zitten, maar jullie zijn
zeker op de goede weg!

Veel succes verder!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 05:49

goh dat ziet er super uit zeg.
een kleine tip: let op dat je je trensteugel niet te ver door laat hangen,hou contact.

veel succes als je naar het Z2 gaat

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:39

Je bent echt met hem bezig en dat zie je door de foto's heen terug. Hij lijkt zo los als een elastiekje!

Enige puntjes zijn je handhouding bij de hogere oefeningen en de (te) lange teugels.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:23

Wat een fijn beeld weer van jullie saampjes,
moet zeggen dat dressuur jou gewoon ligt en zo lekker rustig aan doorgaan hoor!
Mooie foto's, soms zijn je teugels wat lang, waardoor je handen naar je toe lijken te werken ipv van je af. Maar dan zit ik wel echt te zoeken naar opmerkingen.. Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:46

Fijne plaatjes Lachen
Roc lijkt thuis inderdaad fijner dan op concours.
Denk aan je hier en daar wat lange teugels. Het geheel mag imo nog meer op het achterbeen en bergopwaarts, maar jullie zijn op de goede weg zo. Lachen

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:57

Geweldig, wat zijn jullie weer vooruitgegaan!
Vind 't hele fijne foto's, je houding is ook ontzettend vooruit gegaan. Ik heb het idee dat je zelf wat meer omhoog moet kijken af en toe, doordat je naar geld zoekt op sommige foto's, val je een beetje naar voren, heb ik het idee. Kunnen ook momentopnames zijn.
Gaaf hoor, nu nog zo blijven rijden op wedstrijden! Knipoog

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:33

Kate, geweldig, wat een ontspannen inspanning. Zo lekker over de rug zeg, ben er jaloers op. Op de klaar-foto heb je je linkerschouder een stuk lager, is dat (een deel van) je houdingprobleem wat je noemde?
Laatst bijgewerkt door frankiej op 29-09-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:42

Leuk om weer foto's te zien! Ik blijf fan van Roco Haha!
Je mag inderdaad in het geheel je teugels wat korter houden en ik zie hem liever in het losrijden nog wat lager, maar dat is ook moeilijk in te schatten op foto's.
Veel succes op komende wedstrijden Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:53

over de wissels: ik weet dat imke schellekens-bartels bijvoorbeeld met de zigzag appuyementen in galop, eigenlijk nooit zo rijd als in de proef gevraagd word..?
Juist om de reden dat een paard anders zelf gaat denken, wisselen op het punt waar het het ''normaal'' ook moet...
dus eigenlijk de oefeningen zo maken dat je paard niet verwacht dat het een wissel moet springen.
Misschien hebben die appuyementen er niks mee te maken, maar je snapt vast wel wat ik er mee bedoel.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:49

Het viel me op dat een teugel langer is dan de ander en dat de keelriem een beetje strak zit (kan ook aan mij liggen hoor), veder vind ik het er erg netjes uitzien hoor!
Ben jaloers op je, want je hebt echt een super leuk paard! Haha!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:45

Het ziet er heel goed uit. Dit zijn niderdaad mooie foto's om te laten zien wat laag en rond is. Als je je handen nog iets minder laat "wapperen" ziet het er helemaal perfect uit.

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:12

Om ervoor te zorgen dat mn berichtje mag blijven staan:
Probeer een open blik te houden (zei je zelf ook Knipoog )

Verder:
ohhh ik ben verliefd op jou paard. Ik kijk altijd even in je topics en wat heerlijk dat jullie nu helemaal lekker op gang zijn!
Waar jij zegt: even tussendoor wat over de rug, haha bij mij is dat nog steeds een doel waarmee we aan het werk zijn en jullie doen het even uit de losse pols!
Daar is natuurlijk een boel aan voorafgegaan dus OK dan! voor het harde werk dat al verricht is, het werpt zijn vruchten echt af..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:00

je ziet inderdaad dat je hem naar achter toe opvangt in je handen maar ik moet bekennen dat ik met hetzelfde probleem zit hoor. Hoe meer verzameling en hoe fijner de druk verdeling van s&t hoe minder ik met mijn handen naar voren rij...dus ik volg hier ook even de tips Knipoog. Verder is de nageeflijkheid laag wel lekker maar het drukcontact op de teugel wat minder in die momenten, wel lekker voor de rug/hals werking maar minder voor de controle. Positiehandhaven maar meer begeleiding en druk vanuit de teugel/hand, vooral bij het galop app. zie je dat daardoor de lengte van de teugel parte gaat spelen, maar dat merktte jezelf ookal op Lachen iets opnemen die teugels dus.

Verder heb je een mooie paard en een trotse vader!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:47

mooi beestje die beginfoto met sb/schoudervoor vond ik echt mooi

tip let inderdaad op contact met de teugels en misschien meer vanuit het voorwaarts rijden wachten tot je druk krijgt op de teugels en via ophoudingen daarna gaan verzamelen, kortom meer impuls en contact met teugels? (maar ik kan me vergissen natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:29

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:29

Prachtige combinatie!!

Eigen commentaar geef je zelf al. Inderdaad soms net iets fijner door de hals.

Manon_073

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:10

wauw egt een supermooi paardje Bloos

hij loopt egt super mooi Haha!

geen commentaar Pling

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:58

Bedankt voor de tips en complimentjes allemaal! Pling

Frankiej: Nee hoor, ik zit over het algemeen met m’n schouders recht, dat is echt even een moment opnamen. Misschien maakte ik net m’n eigen rug even los ofzo Lachen

Moonfish: Dat is dus het probleem. Op plekken waar hij ze niet verwacht springt hij ze goed, maar juist op de plekken die in de proef voorkomen, op de middenlijnen, etc. springt hij ze wat gestresst omdat hij weet dat de wissel eraan komt. Ik probeer dus vooral veel te combineren met contragalop enzo, maarja. Een wissel heeft nou eenmaal voorbereiding nodig, dus hij zal toch moeten leren te wachten.

Cheyxbond: Z’n keelriempje kan niet losser, maar hij heeft nog wel iets ruimte onder z’n kaak Ja

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:01

Ik vind het een fijn plaatje geven, hele leuke combinatie Haha!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:16

jullie gaan goed op weg
jammer dat hij met je wedstrijd wat minder liep
zou zeggen ga zo door met oefenen
wat een knapperd is het toch!!!
staat leuk dat oranje

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:29

Geweldige foto's Ja
Eigenlijk heb ik niet echt commentaar.
Foto 6 en 9 vind ik erg mooi.

Belfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:53

jeetje, wat heb jij een ontzettend mooi paard zeg!! echt een heel mooi beest!!!!! ben stiekum een beetje verliefd op jouw paard Bloos

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:35

Ziet er mooi uit en prachtige foto's van een prachtige combinatie zoals er al gezegd werd
heb niet veel commentaar want rij geen Z1/Z2 kan alleen zeggen soms heb je kaptok voeten en je mag iest rechter zitten

Mooiiiiiiieeeeee beestje

Veel succes verder!

welshgekkie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:03

Mooi paardje
Je hebt een nette houding Haha!
En dat setje Vingers aflikken