Wiseguy @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Wiseguy @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:41

Wiseguy is nu ongeveer een half jaar onder het zadel. Ik rijd hem 2 max. 3 keer in de week. Na wat problemen met vorige instructrice hebben we even een dipje gehad.

Op het moment krijg ik 1 x in de 2 weken lessen op klassieke wijze. Rijden vanuit de romp. Ik moet hier zelf nog erg aan wennen en Wiseguy natuurlijk ook.
Als ik alleen rijd probeer ik voornamelijk voorwaarts/neerwaarts te rijden. Waar ik de laatste tijd voornamelijk tegen aan loop is dat hij wat scheef loopt. Rechts buigt hij heel gemakkelijk in, te makkelijk eigenlijk. Terwijl links juist erg moeilijk gaat.

Hij heeft wat last van de spieren in zijn rug, ook ligt het zadel niet perfect, hier zijn al een zadelmaker en kraker bij geweest maar heeft ook tijd nodig. Nu longeer ik hem meestal even voor het rijden zodat zijn spieren warm zijn, dit scheelt erg veel qua last/pijn in zijn rug.

Het van hand veranderen is meestal een moeilijk punt, dit vind hij erg moeilijk drukt zich weg. Wat ik nu doe is hem even voorwaarts houden en zodra hij 'gewend' is op deze hand, weer op normale wijze verder.

Verder reden we voor de 2e keer met een ander in de bak, zijn reactie hierop viel me reuze mee, alleen wat chagrijning naar het andere paard. Nou ik kan nog uren door typen/praten over Wise, ben super trots op hem en we hebben ook nog genoeg om aan te werken.
Ook mijn houding is veel aan te verbeteren. Ik kan zeker advies gebruiken voor de punten die ik net aangeef, maar kom je iets tegen wat ik niet genoemd hebt, ook dat hoor ik graag !
Nou hierbij de foto's en links:

Afbeelding
1. Net opgestapt na even longeren.

http://lh3.ggpht.com/reneev16/SNvrVoSF5NI/AAAAAAAAAiM/tNh1Gf9JFyQ/s576/PIC_0011.JPG
2. Eerste draf, zoals te zien loopt hij liever wat hoger voor minder ruggebruik.

http://lh4.ggpht.com/reneev16/SNvrmoB-XxI/AAAAAAAAAkA/jvtij5TR8E4/s576/PIC_0025.JPG
3. Ik moet mijn binnenteugel niet loslaten, erg moeilijk omdat hij graag teveel stelling/buiging aanneemt deze kant op.

http://lh3.ggpht.com/reneev16/SNvrpBVfGMI/AAAAAAAAAkQ/2cbRnMzdTyM/s576/PIC_0027.JPG
4. Dit gebeurt dus als ik net van hand ben verander. Ik probeer hem hier voor los te laten en vooruit te rijden.

Afbeelding
5. Beter drafmoment

http://lh4.ggpht.com/reneev16/SNvrtW8jgqI/AAAAAAAAAkw/6k1YOYMKANw/s576/PIC_0031.JPG
6. Galop: binnenteugel meegeven Bloos waarom ik zelf mee spring weet ik niet....

Afbeelding
7. Binnenbeen op zijn plaats houden.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Neusje mag/moet er wat meer uit.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13. Beter galopje, maar weer die binnenteugel.

Afbeelding
14. Leuk sta-moment

Afbeelding
15.

http://lh3.ggpht.com/reneev16/SNvsaK5PoGI/AAAAAAAAApo/TOUUQUWZ8Bs/s576/PIC_0069.JPG
16.

Afbeelding
17.

http://lh4.ggpht.com/reneev16/SNvsnhee6eI/AAAAAAAAArM/hf_Z_dZh9_c/s576/PIC_0081.JPG
18. Hier valt hij wel wat op de voorhand.

Afbeelding
19.

http://lh5.ggpht.com/reneev16/SNvsuG4xiVI/AAAAAAAAAr0/4yDKqSyymco/s576/PIC_0086.JPG
20.

Afbeelding
21.

Afbeelding
22. Doei Doei !

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat voor ras jullie denken dat dit is? Op de foto's gebasseerd.. (dus niet in mijn profiel spieken)
Haha!

stefje

Re: Wiseguy @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:49

Ik denk dat hij nog heel wat sterker moet gaan worden, en dat kost tijd. Ik zou lekker afwisselen rijden in de bak met alleen longeren, buitenritje, keertje stappen aan de hand, enz. Ik zou korte reprises doen, dan weer even stappen en op adem komen, en dan weer vragen. Hij lijkt me ook best groot, dat kost ook energie, en spierkracht. Komt vast goed, probeer zelf recht te blijven zitten en je niet aan te passen aan zijn afentoe scheefheid. Let goed op je benen, die moeten op hun plek blijven en niet te ver naar achter gaan. Probeer ook je balans te houden, ook al kan hij dat nog niet. En je handen bij elkaar, hooguit als hulp even uit elkaar of even een hand opzij maar daarna weer op zijn plaats.Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:09

Ben het idd met stefje eens. Eventueel kun je hem longeren en balkjes laten lopen, zeker voor zn rugspieren is dit erg goed.
Verder mag hij wat lager en meer over de rug. Hij knikt wel mooi met zn hoofd, maar hij mag zn hals meer laten 'vallen'.
Let ook op dat je het contact met je teugels niet verliest.
Enne..je benen zitten soms op de kont van je paard en de andere keer in zn neus. Misschien is het de eerste tijd beter voor jouw balans (en dus ook voor de balans van je paard) om je beugels een gaatje korter te doen. Dan kun je net wat meer steunen op je beugels en je benen stil houden, waardoor je ook met de rest van je lichaam stiller blijft zitten.

En het ras, zo te zien aan zn rechte rug en hals een zgnmd 'basis paard' of tuiger, maar aangezien je vraag verwacht ik nu een heel apart buitenlands 'merk' haha! Lachen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 22:23

Jibbel & Stefje: Bedankt voor jullie reactie's. Hier kan ik echt wat mee en herken ik ook. Hij moet idd nog wat sterker worden, is nog wat bij aan het komen want hij heeft wormen gehad. Ik probeer inderdaad veel af te wisselen, af en toe een klein sprongetje, buitenritje, hij wordt ook minstens 1x per week gelongeert en staat ook in de kar.
Mijn houding en balans is ja, blijft lastig. Ben zelf nog een beetje aan het wennen aan het zadel want dit heb ik nog niet lang. En heb ook nieuwe laarzen aan, wat ik niet gewend ben zo smal. Mijn been stil houden lukt soms gewoon echt niet... Alleen in stap... Dus kan ik iig flink mee aan de slag Tong uitsteken

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 22:42

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:35

Begrijpelijk laarzen/zadel/groen paard. Maar ik zou toch wel letten op je benen, want als je hem nu gaat wennen aan dat je benen continu aanliggen -en wellicht drijvende hulp zijn-, en zeker waar ze bij jou liggen wat verder naar achter, krijg je daar zodirect geen reactie meer op. Probeer ze mooi naar beneden te laten hangen.

Ik heb nooit jonge paarden ingereden (alleen de ouderen komen in mijn leven langs Lachen) maar ik merk bij mijn eigen merrie die een dagje ouder wordt en nogal eens stijf kan beginnen (denk enigszins weer vergelijkbaar met een jong paard) dat -na even warmdraaien natuurlijk wel- juist als ik niet de rug ontlast door iets voorover te gaan zitten, maar meer juist op mijn kont en het gewicht zo meer op het achterbeen krijg, ze lekkerder gaat lopen, meer gaat dragen. Ik heb weleens het idee dat veel mensen hun paard teveel op de voorhand rijden omdat ze denken fijn de rug te ontlasten, maar zo het tegengestelde bereiken. Let wel: jij bent een redelijk groen paard aan het inrijden dus zal iets voorover zitten goede reden hebben, maar ik vraag me altijd af waar het omslagpunt ligt, lijkt mij zodra hij sterker wordt, maar het lijkt mij moeilijk zelf dat punt te bepalen, te vroeg is niet goed, te laat ook zeker niet. Wat denken jullie hiervan?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:55

Misschien je beugels een gaatje korter? Zie foto 9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:28

Renee en Wise Haha!

Het ziet er al ontzettend goed uit hoor, en hij zakt als steeds meer! Gewoon lekker zo doorgaan, geen haast!

Van mij mag je dus letten op je rechterteugel erbij houden, en links juist wat losser!

En voor de rest, tjah, ik vind het echt super gaan!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:22

tja zal wel aan mij liggen maar vindt de foto's uit je oude topic er fijner uit zien dan nu, hij moet daar wel meer zakken maar je bent veel meer aan het rijden.

ik vind het nu lijken alsof je bijna niet durft te rijden Bloos

ik sluit me aan bij het spieren verhaal, dat zal tijd nodig hebben.

succes Bloos

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:24

even nogmaals gekeken, in dit topic zitten absoluut een paar fijne plaatjes maar merendeel geeft geen fijn beeld. Hopen dat door training er steeds meer fijne momenten zullen zijn.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:31

Ben 't voor 'n gedeelte me abcde eens..
Lijkt net of hij je hier iets meer uit elkaar 'valt' en in 't vorige topic had je 'm iets meer 'bij elkaar' gereden..
en voor 't sterker worden, idd veel balkjes lopen longeren en idd lekker naar buiten (zolang 't nog kan en gaat Knipoog)
verder proberen je been lang te houden en 'm niet zo ver naar achter leggen.. Misschien 1,2 gaatjes langer maken dat je je benen iets langer kunt maken..

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:32

In je vorige topic ziet je paardje er wel beter uit!! Daar heeft hij een mooie en vollere hals en een minder puntige kont. Ik ben zelf sinds 3 maanden bezig met klassiek dressuur (op de grond) Ik hoop dat je net zulke goede resultaten gaat boeken want ik ben dik tevreden over het systeem.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:50

Bedankt voor jullie reactie's. In het oude topic ziet hij er inderdaad beter uit. Hij heeft wormen gehad waardoor hij best veel is afgevallen. Hier is hij nog van aan het bijkomen.

Ik probeer hem bewust wat lager te laten lopen, hij loopt zelf graag erg hoog, hij is namelijk een TUIGER Lachen!
Ook kruipt hij graag wat achter de teugel, vandaar dus dat ik hem wat langer, lager probeer te rijden en juist niet te hoog in.
Dit heeft ook te maken met dat ik klassiek ben gaan rijden. Het ging voor het dipje (en wormen) best wel goed, maar soms misschien wat te snel voor Wise zelf. Ik heb dan ook een paar stappen terug (moeten) zetten...

Als ik zelf terug kijk in het oude topic lijkt het inderdaad of we wat verder bezig zijn. Ook aan het verzamelen...
Ik zie zelf ook dat mijn houding toen eigenlijk een stuk beter was (niet goed, maar beter Knipoog) als in dit topic. Heb mijn beugels nu weer een gaatje korter, ik heb alleen wel echte moeite met mijn been, stil en op de juiste plek houden. Merk hier wel verschil in, wanneer hij lekker ontspannen loopt, of wanneer hij zichzelf spant..

Meer adviezen, kan ik altijd gebruiken Lachen

abcde: Je geeft aan dat je het merendeel geen fijn beeld vind geven, welke zijn dit? En wat vind je er niet prettig aan om te zien?
Het is voor mij ook even wennen omdat ik door het klassieke rijden, minder mag doen naar mijn gevoel in ieder geval. Ik heb pas een paar lessen gehad. En vind het nog wel lastig omdat ik zelf het logische van deze manier van rijden nog niet onder de knie heb.

Als iemand hier meer van weet, hoor ik het ook graag Knipoog