Jara (V. Folkert.) @ work (L2/M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Jara (V. Folkert.) @ work (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:06

We zijn in anderhalf jaar van helemaal niets, want ze kon nauwelijks een normale volte draven. en na een half rondje galop was ze er al uit toch echt richting de M gekomen. nog 2 puntjes en we mogen M1 starten!

In een jaar tijd dat we wedstrijd hebben gereden, heeft ze de puntjes bij elkaar gereden. eerst met veulen, toen drachtig. ze is eerder bevallen en heeft echt tot het laatste moment wedstrijd gereden! en daarna met veulen. ze liep altijd door, echt een super paard.

Moeilijk blijft Jara, daar kunnen we niet meer om heen. Op het moment voelt ze zich ontzettend krachtig en sterk en wil ze duidelijk laten merken dat ze het niet wil zoals ik dat wil. want zo gaat dat bij Jara altijd. Ze moet altijd even laten merken dat ze het er niet mee eens is, en als ze het eenmaal gaat doen.. wauw daar is Jara weer! ik ben ontzettend trots op haar, hoewel ik haar soms echt een weekje liever laat staan.. verder is het echt een ontzettend lief en aanhankelijk paard, wel met een gebruiksaanwijzing.

Op het moment zijn we ook bezig Jara voor de kar te beleren, ik vind het ontzettend belangrijk dat Jara een veelzijdig paard wordt.

De foto's die ik hieronder laat zien, is een momentenopname met veel spanning. mijn instructise helpt me heel goed de spanning eruit te rijden. ben gister heel lang bezig geweest dat ze op twee teugels nageeft en echt door knikt, vandaar dat ze dus vrij diep loopt. We willen eerst dat ze goed nageeft en daarna gaan we bezig het neusje eruit te rijden!

Januarie zijn we van plan M1 te starten, ik wil haar nu lekker de tijd geven. Ze is gelukkig niet drachtig dit jaar.

Jullie mogen best commentaar geven, ik weet dat ze kort in de hals loopt dus dat wil ik NIET meer horen. want daar ben ik me bewust van Knipoog

1.
Afbeelding
Afbeelding

2.
Afbeelding
Afbeelding

3.
Afbeelding
Afbeelding

4.
Afbeelding
Afbeelding

5.
Afbeelding
Afbeelding

6.
Afbeelding
Afbeelding

7.
Afbeelding
Afbeelding

8.
Afbeelding
Afbeelding

Feroza_W

Re: Jara (V. Folkert.) @ work (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:08

Vind hem in draf heel stuwend lopen de laatste galop foto is juist mooi gedragen. Ik denk als je in draf de neus er meer uit rijd en de nek wat hoger dat hij beter ondertreed en dat dat de gedragenheid ten goede komt.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:09

Ziet er goed uit! Ik heb eigenlijk geen commentaar, het enige wat ik kan zeggen is dat je je paard soms misschien iets meer lengte mag geven.
Mooi paard is het! Veel succes!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:10

Prachtig paard!!

Ik vind je houding erg netjes, misschien dat je handen iets hoger zouden kunnen.

Verder zou ik ook alleen de hals kunnen noemen, maar dat hoeft dus niet meer Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:11

dragen in de hals kan pas wanneer zij meer knikt en ik minder hoef te doen om haar zeg maar laag te houden. als zij haar onderhals los laat en haar bovenhals gaat gebruiken kan ze gaan dragen. het dragen is voor haar geen probleem. wel het loslaten en doorknikken! en dat wil ik zo graag.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:11

Ik zie een paard dat enorm haar best doet maar lichamelijk nogal moeite heeft met het gevraagde
Dat uit zich in spanning en opkroppen in de hals
Naar mijn idee zou dit paard veel baat hebben bij massages en/of manuele therapie.
verder zit je netjes maar kijk uit dat je je rug niet te hol maakt
Rek je goed uit zodat je je rug wat rechter maakt
Wel knap dat je in zo´n korte tijd dit niveau hebt bereikt Cool

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:17

hey jaartje Haha!

wat wordt ze mooi! vind dat ze van achter uit heel mooi doorkomt indd aan de voorkant vind ik het geen fijn gezicht, maar als je daar mee bezig bent kan het alleen maar bezig worden!

Probeer wel aan te voelen dat als je wat meer protest krijgt, het ook een teken kan zijn dat het werk haar misschien even iets minder interesseerd, te latig wordt. Een vervelend of moeilijk paard bestaat niet en op het moment dat jara echt in protest gaat geeft ze daar heel duidelijk iets mee aan, hoe gaat het voor de kar? Ik denk dat je daar echt heel goed aan doet om dat er bij te doen heel goed voor behoud van aandacht en afwisseling,

groetjes

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:26

ik heb jara laatst een weekje vrij gegeven omdat me dat beter voor haar leek. ze staat nu constant op een land met lekker veel gras. ik probeer het nu echt bij de basis te houden. af en toe een oefening pakken.

Het is zo dat het bij Jara met periodes superr gaat, en dan kan ze weer wat moeilijk gaan doen. ik heb het er met mijn instructise over gehad. Als ik bijv links wil, wil jara rechts. ze wil altijd even het tegengestelde doen. ik vond het persoonlijk jammer dat mijn moeder geen foto's heeft gemaakt van de laatste 10 minuten. want toen was ze helemaal los in de kaak lijn, ze was ontspannen. lekker laag en diep. echt super! maargoed dat kan ik jullie aan maar vertellen, heb ik helaas geen foto's van.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:29

_Lott schreef:
dragen in de hals kan pas wanneer zij meer knikt en ik minder hoef te doen om haar zeg maar laag te houden. als zij haar onderhals los laat en haar bovenhals gaat gebruiken kan ze gaan dragen. het dragen is voor haar geen probleem. wel het loslaten en doorknikken! en dat wil ik zo graag.

Handen moeten nooit gebruikt worden om het hoofd laag te houden, dat moet van achter komen. Als jij je handen laag doet, zet je hem eerder vast. de armen moeten 1 lijn zijn met de teugels. Je hoeft je handen dus niet laag te houden om haar lager te krijgen.

Ik doe het zelf ook verkeerd en dit is het commentaar dat ik krijg. Als ik daar actief mee aan de slag ga, gaat het meestal stukken beter...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:34

als je bijv mijn profiel bekijkt, zie je foto's waarbij ik mijn handen hoger houdt, ik vind dit een stuk fijner beeld geven. en inderdaad ze moet ZELF gaan dragen. dus ik moet mijn handen echt niet hoger doen in de hoop dat ze dan hoger komt

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:35

Ziet er mooi uit! Mooie fries. Alleen let op dat je in galop op je kont blijft zitten Nagelbijten / Gniffelen Je komt nl uit het zadel :p

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:38

Probeer niet te enthousiast te worden in je rechtop zitten. Kantel je bekken desnoods iets minder door en ga heel licht naar voren zitten. Dat voelt misschien heel gek maar lijkt wat minder 'zwaar'.

Verder vind ik het er goed uitzien ik begrijp wel wat jij bedoelt met die hals. Ik rijd op een paard die heeft het bij de hals ook vrij hoog aangezet en wil wel in een krulletje bovenin lopen, maar ik wil net als jij dat de schoft loskomt en zij dus ronder (langer) in de hals wil worden maar je wilt dat de beweging optimaal blijft en de rug en hals toch langer kunnen worden. Voor die opwaarts gebouwde peerdn is dat vrij moeilijk.
@Renzke: je kunt ook vragen vanuit je pols als alle bewegingen tov het paard maar meevloeien. Om een paard iets te kunnen leren moet je het toch uitleggen (en ik bedoel niet met pluk en trekwerk Knipoog )

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:39

_Lott schreef:
als je bijv mijn profiel bekijkt, zie je foto's waarbij ik mijn handen hoger houdt, ik vind dit een stuk fijner beeld geven. en inderdaad ze moet ZELF gaan dragen. dus ik moet mijn handen echt niet hoger doen in de hoop dat ze dan hoger komt

Ik denk dat je me niet snapt Knipoog
Maar goed maakt niet uit. Was allemaal goed bedoeld

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:19

Wauw, no comment! Prachtig paard. Vooral foto 4 vind ik er mooi. Perfect moment gewoon, behalve dan dat ze net iets achter de LL loopt. Dit is vast het moment want ze doet het vrijwel op geen andere geloof ik. Ook een mooie rustige en ontspannen houding. Leuk om te zien.

veel succes in de M1!

Edit; Ik zie veel commentaar op je handen. Ik vind eerlijk gezegd dat je je paard er niet mee in de weg zit, zolang dit niet zo is is er niks mis mee. Of je je handen nou laag of hoog hebt, dat maakt echt niet uit. Kijk maar terug op de olimpische spelen Grandprix. Zoveel andere ruiters zoveel andere stylen en allemaal andere handstanden(oei klinkt raar:P) En het paard loopt toch goed.
Jou paard vind ik ook goed lopen en het lijkt echt niet dat je je paardi n de weg zit;)

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:36

Het ziet er netjes uit.
probeer alleen wel op je kont te blijven zitten.(foto 8)
maarja dat zal wel een moment opname zijn geweest
en foto 6 vind ik dat je wel erg druk met je spoor bezig bent.

verder worden de andere puntjes al gegeven.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:08

Renszke schreef:
_Lott schreef:

Ik denk dat je me niet snapt Knipoog
Maar goed maakt niet uit. Was allemaal goed bedoeld

wil je het me dan duidelijker uitleggen? ik sta er altijd voor open hoor..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:09

Femke16 schreef:
Wauw, no comment! Prachtig paard. Vooral foto 4 vind ik er mooi. Perfect moment gewoon, behalve dan dat ze net iets achter de LL loopt. Dit is vast het moment want ze doet het vrijwel op geen andere geloof ik. Ook een mooie rustige en ontspannen houding. Leuk om te zien.

veel succes in de M1!

Edit; Ik zie veel commentaar op je handen. Ik vind eerlijk gezegd dat je je paard er niet mee in de weg zit, zolang dit niet zo is is er niks mis mee. Of je je handen nou laag of hoog hebt, dat maakt echt niet uit. Kijk maar terug op de olimpische spelen Grandprix. Zoveel andere ruiters zoveel andere stylen en allemaal andere handstanden(oei klinkt raar:P) En het paard loopt toch goed.
Jou paard vind ik ook goed lopen en het lijkt echt niet dat je je paardi n de weg zit;)

idd klopt helemaal! het is zo moeilijk, de een vind de handen te laag, de andere te hoog. voor mijn gevoel heb ik er nu een goede middenweg in gevonden.

dankjewel!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:13

Wat een prachtig beestje! Ja
Ik vind het er soms uitzien alsof je nogal streng bent met je handen (foto 7 & 5). Misschien een aandachtspuntje!
Verder even op je benen letten, hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen!

Veel succes nog in het M1!!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:16

wil je het me dan duidelijker uitleggen? ik sta er altijd voor open hoor..[/quote]

Ja hoor!! Ik heb mijn handen zelf (volgens mijn instructeurs) ook altijd te laag en dit is wat ze mij vertellen.

Als jij je hand iets hoger doet (verlenging van de teugel) en je paard vervolgens van achter naar voren toe rijdt, je paard zelf de ruimte opzoekt en op de loodlijn zal instellen. Je hebt je hand nml. heel los als je ze wat hoger hebt. Als je hand wat lager en breder hebt zal je automatisch altijd strenger in je hand zijn. Hierdoor kan je paard weerstand bieden.

Nou vind ik niet dat je je handen veel te laag hebt en dat je je paard vastzet. Maar ze kunnen wel iets hoger en je paard zal hier zijn hoofd niet van omhoog gaan doen.

Misschien (als je van die knik af wil) zou je af en toe kunnen oefenen met een langere teugel en dan je handen mooi hoog voor je te plaatsen. Vaak reageert het paard daar goed op!

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Het is overigens geen zwaar kritiek, want ik vind je houding en de rest erg mooi! Ook je paard is prachtis en jullie stralen echt samen!!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:18

wil er ook nog bij zeggen dat je handen op 5 en 6 zijn zoals ik het bedoel. Maar op de anderen heb je ze lager

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:22

Ik vind je rughouding mooi!
Alleen doen die sporen mij soms een beetje pijn..
Soms wat een te strenge binnenhand.
Maar ik vind het een prachtig paard!
Veel succes in het M!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:50

ik deed voorheen mijn handen altijd wat hoger, ik merkte dat dit averechts werkte. van mijn instructise (en ook andere mensen zeggen dit tegen mij) dat ik mijn handen beter wat lager kan houden. ook omdat ze snel protesteert, en als ik dan mijn handen hoog heb vliegt ze te snel met haar hoofd in de lucht.

ik had mijn hand er behoorlijk aan, klopt inderdaad. Alsnog wil ik erbij zeggen dat ik het jammer vind dat er later geen foto's gemaakt zijn. dat was een totaal ander beeld. ontspannen, en ik ontspande mijn hand, jara ontspande zich en gaf lekker na, knikte goed na. precies zoals ik het graag wilde hebben.

ik ben normaal altijd van 'één keer been is voldoende'. nu moest ik hem er wat meer aanhouden omdat ze door moest knikken. vooral in de galop blijft ze er wat tegen aan lopen.

bedankt iedereen voor jullie commentaar! Bloos

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:05

Ik vind dat ze in draf nog veel meer op de achterhand gezet mag worden voordat je het M ingaat. Het M vereist al veel meer verzameling.
Ik vind je spoorgebruik ook niet erg vriendelijk. Zie op sommige foto's dat je je tenen naar buiten steekt en dan moet het haast wel dat je (onbewust) prikt. Zo zie ik zelfs op foto 5 en 6 een deuk van waar je je spoor aanlegt bij Jara.
Verder vind ik opzich wel dat je netjes zit, rechte rug en schouders, alleen is het jammer dat je beenhouding dit een beetje afbreekt. Probeer die nette lijn door te trekken naar je benen.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:16

Ok!! Dan zou ik gewoon lekker doorgaan met wat je instructrice zegt! Volgens mij kom je er wel Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:55

Leuke foto's! Ik vind alleen je binnenhand soms wat streng overkomen.
Verder mag ze voor het M veel meer gaan dragen, je ziet dat ze nu nog veel stuwd.
Ook de hals lengte mag nog verbeterd worden, die lengtebuiging heb je straks hard nodig.
Succes en lekker blijven oefenen!