umirilla (gribaldi X rechter)@ dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Re: umirilla (gribaldi X rechter)@ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:59

Eerlijk? Ik vind dit er echt veel beter uitzien dan al je vorige foto's. Eindelijk zie ik een mooie minder gedwongen houding bij dat paard en lijkt de rust er wat in te zitten Bloos . Maar zo te zien ben je daar zelf ook van overtuigd! Dus houden die bijrijdster!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:12

Haha! ben idd erg tevreden over haar, zo'n iemand vind ik niet nog een keer.
Vind het wel fijn dat ze ook zoveel ervaring heeft met jonge paarden, hengsten enz. durf haar t bos in te laten gaan met m'n paard, vertrouw haar gewoon goed dat had ik met de vorige bijrijder helemaal niet die durfde ik niet eens alleen in de bak te laten rijden Nagelbijten / Gniffelen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:28

Vind de eerste foto niet zo'n leuk beeld geven.
De rest van de foto's zijn gelukkig beter, soms wel aan de diepe kant.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:36

maak als t lukt binnekort nog wel wat foto's. ga binnekort zelf weer eens rijden met fotograaf erbij misschien dat dat een wat beter beeld geeft.
Hier zat ze er volgens mij voor de 4de keer op.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:23

Wat een leuk beestje zeg.
Vind hem idd af en toe een beetje te diep maar voor de rest ziet het er leuk uit..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:13

Een beetje diep? Paard heeft zijn hoofd zowat onderste boven. Ik snap dat er wordt gezegd dat het ruggebruik er beter van wordt, maar dat wordt het ook gewoon van Voorwaarts Neerwaarts.

De bijrijdster klemt in de eerste foto met de knieën. De hak komt omhoog en ze drukt haar kont achter in het zadel.
Als je niet goed zit, kun je ook niet goed zit- en beenhulpen geven wat zo belangrijk is als je goede stuwing vanuit de achterhand (en controle) wilt hebben.
Zo´n houding is byzonder zwak. Als het paard even de kont omhoog gooit, ga je over zijn hoofd eraf.
De beugels kunnen langer, of ze moet het onderbeen wat meer naar achteren brengen en de hak lager houden. (Ik weet uit ervaring dat met wat dikke dijen het niet makkelijk is om met een lang been te rijden).
Met de hak laag heb je een vastere zit.
Ze zit hier en daar, waar de beenhouding zichtbaar is, in stoelzit.
Stoelzit is op zich een stuk veiliger op een wat onbetrouwbaar paard, en in het terrein, maar je been ligt dan niet op de goede plek en hulpen komen niet of anders door. Bovendien blijf je snel achter de beweging en druk je erg achter op het zadel in zo´n houding. Slecht voor het zadel en de paardenrug (en ruggebruik, dus).

Bij het balkjes draven, wat een sprong is geworden, krijgt het paard zelfs amper de ruimte om de neus naar voren te krijgen. en daar kun je toch geen enkele reden geven om het hoofd daar te houden.
Over balken moet het paard de hals kunnen gebruiken en de neus bijna naar de grond kunnen brengen. Als ze onverwacht springt, zou ze dus nog veel halsvrijheid moeten hebben en dat zie ik hier niet.
Daarbij komt de amazone te ver naar voren en hangt naar een kant. Ze zou zich meer recht voorruit moeten richten, kin omhoog, blik vooruit, en met de kont dicht bij het zadel.
Alleen wat naar voren komen en vooral de handen naar voren en omlaag moeten brengen, dus naast de hals en ze niet vastzetten bij de schoft zoals op de foto.

Ze heeft op de andere foto´s niet alleen de handen laag en uit elkaar, maar ook plat en een hand meer opzij. (Daar is meen ik een reden voor gegeven, zal ik zo terug lezen)
Je handen eens wijd zetten om voorwaarts neerwaarts te vragen bij het losrijden kan, maar het is niet de bedoeling dat je zo blijft rijden om een paard diep te houden.
Waar ze de handen dan eindelijk bij elkaar heeft, zijn ze nog plat. Met een platte hand kun je geen (fijne) hulpen vanuit de polsen geven. Het gevolg is dat men gaat rijden met grovere hulpen, de hele arm wordt opzij of naar achteren gebracht. En dat kun je doen als je met een lange teugel rijdt, maar niet als je gewoon dressuur rijdt.

Natuurlijk zijn het allemaal moment opames en hebben jullie waarschijnlijk de mooiste foto´s uitgezocht en vind je dat overdreven ronde mooi, of nuttig, maar ik had graag wat foto´s erbij gezien waar de neus voor de loodlijn kwam.
Het gevaar van een paard zo diep laten rijden is, dat als je het niet zo doet, je een draak van en paard hebt.
Want tussen neus omhoog en kin op de borst hebbe ze dan o een gegeven moment niks meer.

Natuurlijk ken ik je paard en de specifieke situatie niet, dus ik ga nu even uit van deze foto´s. Ik heb nooit andere foto´s van hem gezien.
Die van jou zijn helaas te donker om te beoordelen. Zo op het eerste gezicht ziet het er wel okee uit.

Je hebt een prachtig paard.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:41

Paard loopt inderdaad te diep. Maar hij beweegt wel mooi vanuit de hurken, wat duidt op een ontspannen paard. Ik kan op de foto's niet duidelijk zien of ze met veel druk rijdt. Af en toe lijkt de bijrijder teveel te werken met de binnentuegel.
Maar ik vind het niet echt een storend beeld geven.
Umi is een mooi paard.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:53

Umi is zeker mooi, en een paard waar volgens mij heel veel inzit.. Dit lijkt me nou typisch zo'n paard dat onder een echt goede ruiter heul ver kan komen, bijna te goed om zomaar mee rond te rijden Haha! Het is echt een waanzinnig gaaf dier Rachel, wees er maar zuinig op Ja

edit: het staat er een beetje onhandig, maar ik hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel Haha!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:02

leuk paard hoor, jammer dat je op sommige foto's je hoofd erniet op staat. (dan mist er toch wat op de foto)